تحصیل در جمهوری چک کشوری در قلب اروپا

در صورتی که به دنبال انتخاب یک کشور مناسب برای تحصیل در خارج از کشور هستید؛ تحصیل در جمهوری چک می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

تحصیل در جمهوری چک کشوری در قلب اروپا

زیرا این کشور زیبای اروپایی با دارا بودن بیش از 60 موسسه آموزش عالی معتبر در جهان، ارائه بیش از 1000 دوره تحصیلی به زبان انگلیسی؛ همچنین شهریه پایین و هزینه زندگی مقرون به صرفه، به عنوان بهشتی برای دانشجویان بین الملل شناخته می شود.

در حاضر نیز، بیش از 45000 دانشجوی بین المللی در این کشور مشغول به تحصیل هستند که به عنوان یک دانشجوی بین الملل، از یک محیط آموزشی فوق العاده با جاذبه های توریستی فراوان در جمهوری چک لذت می برند.

دلایل دانشجویان بین الملل برای تحصیل در جمهوری چک

جمهوری چک برنامه های تحصیلی متنوع و باکیفیتی را ارائه می دهد. این موضوع با ترکیب هزینه پایین و مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در این کشور، چک را به به یک مقصد دانشجویی محبوب تبدیل شده است.

در ادامه به هفت دیل مهم دانشجویان بین الملل برای انتخاب کشور چک برای تحصیل اشاره می کنیم که عبارت اند از:

  • کیفیت آموزش عالی و تحقیقاتی دانشگاه های این کشور که باعث قرار گیری آن ها در لیست بهترین دانشگاه های اروپای مرکزی و جهان، در رتبه بندی های مختلف شده است.
  • شهریه مناسب دانشگاه ها برای تحصیل در جمهوری چک به زبان انگلیسی
  • هزینه های زندگی مقرون به صرفه که تقریبا 300 الی 600 یورو در ماه، متناسب با سبک زندگی فرد است.
  • زندگی در برترین شهرهای دانشجویی جهان. شهر پراگ و برنو جمهوری چک بارها و بارها به عنوان بهترین شهرهای دانشجویی در رتبه بندی های مختلف معرفی شده اند.
  • امنیت کشور چک برای دانشجویان بین الملل. جمهوری چک به عنوان یکی از 10 کشور برتر امن در جهان رتبه بندی شده است.
  • موقعیت مکانی بسیار عالی جمهوری چک: تحصیل در جمهوری چک علاوه بر گردش در جمهوری چک، دانشجویان را در میانه اروپا قرار می دهد. در نتیجه به آن ها فرصتی عالی برای سفر راحت به کشورهای اطراف می دهد. به عنوان مثال، تنها حدود 2.5 ساعت طول می کشد تا به مونیخ، کراکوف یا وین رفت.
  • مشاغل دانشجویی و فرصت های شغلی که به دانشجویان بین الملل امکان کار در زمان تحصیل را می دهد.

بهترین دانشگاه های برای تحصیل در جمهوری چک

در جمهوری چک تعداد زیادی از دانشگاه های دولتی معتبر و شناخته شده در سطح بین الملل قرار دارد. برترین آن ها، دانشگاه چارلز و بعد از آن، دانشگاه های پالاتسکی و ماساریک و ... است. دانشگاه چارلز که در رتبه 1 کشور چک و 288 جهانی قرار دارد، در سال 1348 تاسیس شد. پردیس اصلی آن نیز در شهر پراگ قرار دارد. همچنین دانشکده های دیگری نیز در شهرهای هرادتس کرالووه و پلزن دارد.

دانشگاه های چارلز، پالاتسکی و ماساریک هر ساله دانشجویان بین الملل زیادی را در رشته های تحصیلی مختلف، به ویژه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و ... برای تحصیل در جمهوری چک پذیرش می کنند. آزمون ورودی برای تحصیل در این دانشگاه، توسط مجموعه آسپیان در ایران برگزار می شود. سایر مراحل پذیرش نیز، توسط متخصصان مجموعه ما به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های این کشور انجام می شود.

علاوه بر این، متقاضیان می ‌توانند تجربه تدریس با کیفیت بالا را در موسسات خصوصی چک با مدل آموزشی آمریکایی پیدا کنند. به عنوان مثال، مدرسه فیلم سازی پراگ یکی از بهترین موسسات خصوصی این کشور که فرصت تحصیل در رشته های فیلم سازی، بازیگری و ... را در اختیار متقاضیان بین الملل قرار می دهد.

مراحل و شرایط تحصیل در جمهوری چک

هر دانشگاه در جمهوری چک، بر اساس سیستم آموزشی خود، شرایط و مراحل متفاوتی را برای پذیرش دانشجویان بین الملل وضع می کند. با این حال، برای تحصیل در معتبرترین دانشگاه های آن باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. برنامه تحصیلی خود در چک را انتخاب کنید.
  2. مهلت ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه را به یاد داشته باشید. (معمولا بین فوریه و آوریل)
  3. مدارک لازم را تهیه کنید.
  4. ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه انتخابی برای تحصیل در جمهوری چک
  5. کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های چک

(این آزمون معمولاً در ماه مه تا ژوئن یا ژوئیه برگزار می شود، مگر اینکه دانشکده طور دیگری تعیین کند. مجموعه آسپیان نیز به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران، مسئول برگزاری آزمون های ورودی دانشگاه های چک در ایران است.)

تحصیل پزشکی در جمهوری چک

دوره های پزشکی و دندانپزشکی از محبوب ترین دوره های تحصیلی ارئه شده برای تحصیل پزشکی در چک هستند. این دوره ها مختص فارغ التحصیلان دبیرستانی برگزار می شود و برای تحصیل در آن ها، فقط باید مدرک دوره دبیرستان (دیپلم) را در اختیار داشته باشید.

طول دوره های پزشکی و دندانپزشکی 5 الی 6 سال است. زبان تدریس نیز انگلیسی است و در پایان دانشجویان فارغ التحصیل مدرک دکتری عمومی و دندانپزشکی عمومی دریافت می کنند.

راه کاری مفید برای واجد شرایط تحصیل در جمهوری چک شدن

بهترین راه کار برای اینکه واجد شرایط تحصیل، به ویژه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در جمهوری چک شوید؛ شرکت در دوره های فاندیشن است. این دوره که با نظارت مستقیم دانشگاه های چک، توسط مجموعه آسپیان در تهران برگزار می شود؛ به منظور آمادگی و تقویت آموزشی شما جهت تحصیل در چک است.

با شرکت در دوره فاندیشن بر تمامی مباحث مورد نیاز در آزمون ورودی دانشگاه مسلط می شوید. همچنین می توانید در دوره آمادگی زبان انگلیسی شرکت کنید. زیرا زمانی که در یک برنامه برای تحصیل در جمهوری چک درخواست می دهید؛ باید ثابت کنید که مهارت های زبانی شما برای شرکت در کلاس ها و درک سخنرانی ها به اندازه کافی خوب است.

ویزای تحصیلی برای تحصیل در جمهوری چک

دانشجویان بین الملل برای دریافت ویزای دانشجویی جمهوری چک باید به سفارت یا کنسولگری محلی چک در کشور خود مراجعه کنند. کل پروسه دریافت ویزای دانشجویی جمهوری چک می تواند تا 60 روز طول بکشد. سازمان مهاجرت چک نیز هر از چند گاهی مقررات ارائه ویزا را تغییر می دهد. بنابراین توصیه ی شود که آخرین اطلاعات را از وب سایت مهاجرت دریافت کنید. به محض دریافت نامه پذیرش از دانشگاه نیز، به سراغ انجام مراحل دریافت ویزای تحصیلی چک بروید.

بیمه درمانی برای تحصیل در جمهوری چک

دانشجویان بین المللی که قصد اقامت بیش از 90 روز را دارند، باید ظرف 90 روز پس از ورود به کشور چک، از یکی از پوشش های بیمه درمانی جمهوری چک استفاده کنند. قبل از درخواست برای ویزای دانشجویی جمهوری چک از شما خواسته می شود که بیمه درمانی خود را نشان دهید.

سقف پوشش بیشتر بیمه های درمانی خصوصی جمهوری چک 60000 یورو است و شما باید برای تمام مدت اقامت خود در این کشور از آن استفاده کنید. دانشجویان بین المللی که دارای بورسیه تحصیلی دولت چک هستند؛ در تمام مدت برنامه خود از مراقبت های پزشکی رایگان در بیمارستان ها برخوردار می شوند.

جمع بندی

در این مقاله از مجموعه آسپیان، تلاش کردیم تا شما را با شرایط و نحوه تحصیل در جمهوری چک آشنا کنیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره این موضوع نیاز دارید؛ حتما با مشاوران فعال ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها