بیمه تامین اجتماعی چیست؟

آیا می‌دانید بیمه تامین اجتماعی چیست و چه فایده ای دارد؟ شاید شما نیز گاهی‌اوقات در رابطه با وضعیت آینده و دوران بازنشستگی خود دچار اضطراب و استرس شوید؛ اما با داشتن بیمه تامین اجتماعی، خیالتان تا حد فراوانی درباره شرایط کاری، درمانی و دوران بازنشستگی رفع خواهد شد.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

در این مقاله تعریف، انواع، مزایا و شرایط این بیمه را توضیح خواهیم داد. اگر شما نیز از همین دوران پر‌نشاط جوانی به فکر آینده خود هستید، مطالعه این مطلب کوتاه را از دست ندهید.

بیمه تامین اجتماعی چیست به زبان ساده؛ بیمه حمایتی دولت از کارمندان و کارگران

بیمه تامین اجتماعی یک نوع بیمه حمایتی مخصوص کارکنان کسب‌و‌کارهای مختلف است. در‌واقع، وقتی که شما به‌عنوان کارگر یا کارمند در مجموعه‌ای مشغول به کار می‌شوید، داشتن بیمه تامین اجتماعی امری ضروری برایتان خواهد بود. مادامی که حق بیمه توسط کارفرما برای شما پرداخت شود، سازمان تامین اجتماعی موظف است خدمات گسترده این بیمه از‌جمله خدمات درمانی و مستمری بعد از بازنشستگی را عرضه کند.

هم‌اکنون بیش‌از 40‌میلیون نفر در کشور از خدمات این بیمه استفاده می‌کنند. حدود 3 و نیم میلیون نفر بازنشسته نیز از سازمان تامین اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند. همه افراد شاغلی که تحت حمایت قانون کار حقوق می‌گیرند، این امکان را دارند که خود را بیمه کرده و از مزایای آن استفاده کنند. میزان حقوق تفاوتی در عرضه این خدمات ایجاد نمی‌کند. با‌این‌حال، مشاهده جدول حقوق کارگران 1402 کمک خواهد کرد که از حقوق و مزایای خود در پایان سال اطلاع داشته باشید.

اتناتن

آشنایی با انواع بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران انواع مختلف و بسیار متعددی دارد. اما در این بخش سه نوع و دسته‌بندی اصلی این بیمه را برای شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

  • بیمه اجباری تامین اجتماعی: بیمه اجباری مهم‌ترین نوع بیمه تامین اجتماعی محسوب می‌شود. کلیه افرادی که تحت قانون کار فعالیت می‌کنند، تحت پوشش این نوع از بیمه قرار می‌گیرند. در‌واقع، هر کارفرما موظف است کارکنان خود را از ابتدای عقد قرارداد بیمه کند.
  • بیمه خویش‌فرما: بخشی از افراد جامعه با هیچ مجموعه‌ای قرارداد ندارند و به‌صورت مستقل یا به‌عنوان کارفرما کار می‌کنند. این افراد برای بهره‌مندی از مزایای بیمه تامین اجتماعی، می‌توانند نسبت به تهیه بیمه خویش‌فرمای تامین اجتماعی اقدام کنند. این نوع بیمه خود به دو دسته بیمه کارفرمایان و بیمه اختیاری تقسیم می‌شود.
  • بیمه بیکاری: همه افرادی که تحت پوشش بیمه اجباری هستند، در‌صورتی‌که به‌طور غیر‌ارادی بیکار شوند تا زمان پیدا کردن شغل جدید می‌توانند از بیمه بیکاری تامین اجتماعی بهره‌ ببرند.

توجه داشته باشید که استفاده از بیمه بیکاری شرایط خاص خود را دارد. معمولا شرکت‌ها پس از محاسبه و پرداخت کامل حقوق و مزایا توسط یک نرم افزار مالی پیشرفته، با کارمند خود تسویه حساب می‌کنند. اکنون فرد بیکار‌شده یک ماه فرصت دارد تا درخواست دریافت مستمری بیمه بیکاری را به اداره کار محل خود اعلام کند.

فواید بیمه تامین اجتماعی چیست؟

اکنون که متوجه شدیم بیمه تامین اجتماعی چیست و چه انواعی دارد، شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که این بیمه چه مزایا و فوایدی دارد؟ به‌طور‌کلی، سازمان تامین اجتماعی تعهدات مشخصی در قبال بیمه‌شدگان خواهد داشت که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • حمایت از بیمه‌شدگان در هنگام وقوع بیماری‌ها، بارداری و حوادث طبیعی
  •  پرداخت هزینه‌های کفن‌و‌دفن فرد بیمه‌شده پس از مرگ
  •  پرداخت مستمری بازنشستگی
  •  پرداخت مستمری از‌کار‌افتادگی افراد
  • بیمه بیکاری (در‌صورت از دست دادن غیر‌ارادی کار)
  • پرداخت غرامت دستمزد بانوان در‌صورت بارداری
  • کمک هزینه ازدواج
  • مبالغ حمایتی مانند عیدی بازنشسته‌ها و مستمری‌بگیران

بازنشستگان محترم می‌توانند مبلغ عیدی سال 1402 تامین اجتماعی را از این سازمان استعلام بگیرند. سازمان تامین اجتماعی با بیمه کردن افراد مختلف، آن‌ها را تحت حمایت خود درمی‌آورد تا در شرایط بحرانی تحت حمایت مالی قرار گیرند.

فغقفغ

بیمه بازنشستگی چیست؟ حمایت از بازنشستگان 

تا اینجا متوجه شدیم که بیمه تامین اجتماعی چیست و چه خدماتی را به بیمه‌شدگان ارائه می‌کند. این بیمه دو نوع خدمات دارد؛ یکی مزایای کوتاه‌مدت (مانند تسهیلات درمانی) و دیگری مزایای طولانی‌مدت برای دوران بازنشستگی. کارکنان پس از سال‌ها خدمت (بین 20 الی 35 سال) و در دوران میان‌سالی یا پیری می‌توانند از کار دست بکشند و از خدمات بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی استفاده کنند.

برای بهره‌مندی از این بیمه باید حق بیمه شما به‌طور منظم توسط کارفرما ارسال شده باشد. به‌طورکلی، رسیدگی به اسناد کارفرمایان و دفاتر قانونی شرکت‌هایی که پرونده تامین اجتماعی دارند، توسط موسسه حسابرسی بیمه تامین اجتماعی انجام می‌شود. این موسسه به‌طور کامل همه اسناد مالی شرکت‌ها را بررسی می‌کند. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که با تهیه یک نرم‌افزار حسابداری حقوق و دستمزد حرفه‌ای، امور مالی مجموعه خود را به‌شکل دقیق پیش ببرید تا دچار جریمه‌های سنگین احتمالی تامین اجتماعی نشوید.

ارسال به‌موقع لیست بیمه کارکنان با نرم‌افزارهای حقوق و دستمزد سپیدار سیستم

در این مقاله به‌طور‌کامل بررسی کردیم که بیمه تامین اجتماعی چیست و چه مزایایی دارد. اگر شما نیز به‌عنوان مدیر یک کسب‌و‌کار دغدغه پرداخت دقیق حقوق‌و‌دستمزد و ارسال به‌موقع لیست بیمه کارکنان خود را دارید، پیشنهاد ویژه ما تهیه نرم‌افزار حقوق و دستمزد سپیدار سیستم است. با استفاده از این نرم‌افزار مالی، در پایان هر ماه فقط با چند کلیک می‌توانید به لیست بیمه خودتان دسترسی داشته باشید و آن را به‌موقع به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنید.

برای آشنایی بیشتر با نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم پیشنهاد می‌کنیم وارد سایت این مجموعه به نشانی sepidarsystem.com شوید. همچنین برای دریافت مشاوره درباره خدمات و قیمت این برنامه‌های مالی پیشرفته می‌توانید با شماره تلفن 02181022000 تماس بگیرید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    بیمه تامین اجتماعی یک نوع سرطان است!

  • ناشناس
    0

    اگه باور ندارید حال وروز ما باز نشستگان را ببینید عبرت بگیرید !!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها