پرسودترین سکه در سال 1401 کدام بوده است؟

همه ما از تورم سال‌های اخیر و تاثیر شدید آن بر زندگی‌مان آگاه هستیم. در این شرایط، بسیاری از افراد و خانواده‌ها که با افت ارزش سرمایه خود روبرو شده‌اند، اقدام به خرید طلا و انواع سکه می‌کنند.

پرسودترین سکه در سال 1401 کدام بوده است؟

چند دلیل برای این که در سکه گرمی سرمایه گذاری نکنیم

همه ما از تورم سال‌های اخیر و تاثیر شدید آن بر زندگی‌مان آگاه هستیم. در این شرایط، بسیاری از افراد و خانواده‌ها که با افت ارزش سرمایه خود روبرو شده‌اند، اقدام به خرید طلا و انواع سکه می‌کنند. بسیاری از افراد به دلیل این که در این روزها پول زیادی در دست ندارند، اقدام به خرید سکه گرمی می‌کنند.  اما آیا این تصمیم مناسبی است؟ در این مطلب می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که این تصمیم چه مزایا و معایبی دارد و بهتر است در کدام سکه سرمایه گذاری کنیم.

سکه و طلا گزینه‌ای برای سرمایه گذاری

از گذشته تا به امروز طلا و سکه یکی از گزینه‌های مورد نظر خانوارها برای سرمایه گذاری بوده‌اند و وقتی کسی می‌خواست ارزش دارایی خود را ثابت نگه دارد، از این گزینه استفاده می‌کرد. سکه در قطعات مختلفی وجود دارد، از جمله سکه امامی، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی. هر سکه 8.133 گرم طلا دارد، هر نیم سکه حدود 4 گرم، هر ربع سکه حدود 2 گرم و هر سکه یک گرمی حدود یک گرم. افراد در شرایط رشد دلار و افت ارزش پول داخلی رو به خرید این قطعات می‌کنند. شاید برای برخی از افراد تعجب آور باشد اما بازدهی قطعات مختلف سکه با هم فرق داشته است و این طور نیست که رشد قیمت سکه‌ها یکسان باشد.

 

نگاهی به بازدهی انواع سکه در سال 1401

بیشترین بازدهی را در میان انواع مختلف سکه در سال 1401، سکه گرمی داشته است. این قطعه سکه در سال 1401 از 2 میلیون و 453 هزار تومان به هفت میلیون و 610 هزار تومان رسید. این رشد قیمت به معنای آن است که سکه گرمی بازدهی 210 درصد داشته است. ربع سکه نیز در سال قبل از 4 میلیون و 180 هزار تومان به 11 میلیون و 920 هزار تومان رسید. یعنی این سکه در مدت یک سال 185 درصد رشد قیمت داشته است. این در حالی است که هر نیم سکه در سال 1401 از 7 میلیون و 390 هزار تومان به 19 میلیون و 530 هزار تومان رسیده است که به معنای بازدهی 164 درصدی نیم سکه در سال 1401 است. سکه امامی هم در سال 1401 بازده 168 درصدی را به ثبت رسانده است. با توجه به این آمار و ارقام به نظر می‌رسد سرمایه گذاری در سکه گرمی و ربع سکه پرسودتر از سایر انواع سکه بوده است. پس چرا خوب نیست در سکه گرمی یا ربع سکه سرمایه گذاری کنیم؟ در ادامه چند دلیل برای این که در سکه گرمی سرمایه گذاری نکنیم را شرح می‌دهیم.

چند دلیل برای این که در سکه گرمی سرمایه گذاری نکنیم

در بالا گفتیم که بازدهی سکه گرمی در سال گذشته بسیار قابل توجه و بالاتر از سایر انواع سکه بوده است. این در حالی است که پای یک عامل مهم در اینجا پیش می‌آید. در سال گذشته قیمت دلار در بازار آزاد رشد چشمگیری داشت. همین موضوع باعث شد افراد به سمت خرید سکه بروند و تقاضا برای آنها افزایش یابد. البته به دلیل آن که بسیاری از مردم رو به خرید می‌آوردند اما تعداد زیادی از آنان پول زیادی نداشتند، تقاضا برای خرید سکه‌های کوچک مانند ربع سکه و سکه گرمی بیشتر بود. همین موضوع باعث شد رشد قیمت این سکه‌ها بالاتر از سکه‌های بزرگ مانند سکه امامی باشد. این ماجرا باعث یک اتفاق دیگر نیز شد. با استقبال افراد از سکه‌های کوچک و رشد قیمت آنها، حباب موجود در سکه‌ها بالاتر رفت و به حد قابل توجهی رسید. حباب سکه‌های گرمی تا 50 درصد هم بالا رفت که به معنی آن است که تنها نیمی از پولی که برای خرید آنها می‌پردازید، طلاست. یعنی شما پول دو گرم طلا را می‌دهید اما تنها یک گرم طلا گیرتان می‌آید. این حباب در ربع سکه هم بالاست اما در سکه امامی کمتر است. اشکال کار اینجاست که اگر به هر دلیلی قیمت جهانی طلا افت کند، تورم انتظاری در داخل کشور کاهش یابد یا قیمت دلار در بازار آزاد کمتر شود، حباب سکه شروع به تخلیه شدن می‌کند و افراد ممکن است با ضرر زیادی روبرو شوند.

دلایل دیگری هم برای سرمایه گذاری نکردن در سکه گرمی وجود دارد. سکه گرمی در صورتی که در تعداد زیاد خریداری شود، نیاز به جایی امن برای نگهداری این قطعات طلا پیدا می‌شود تا از سرقت آنها جلوگیری شود.

راه جایگزین برای سرمایه گذاری در سکه گرمی

اشاره کردیم که یکی از دلایل سرمایه گذاری در سکه گرمی آن است که با بالا رفتن قیمت دلار، افراد با سرمایه‌‌های کوچک وارد بازار طلا شده و اقدام به خرید سکه‌های گرمی یا ربع سکه می‌کنند. این موضوع ریسک خرید سکه با حباب بالا را در پی دارد. راه جایگزین که برخی مشاوران مالی معرفی می‌کنند، خرید واحدهای صندوق طلا است. این صندوق‌ها که در اوراق گواهی سپرده سکه طلا سرمایه گذاری می‌کنند بازدهی نزدیک به سکه امامی دارند اما مزیت آنها این است که با حداقل 500 هزار تومان می‌توان در آنها شرکت کردو به این ترتیب ریسک خرید حباب شدیدی مانند سکه گرمی را ندارند و حتی در شرایط افت دلار، کمتر از سکه‌های کوچک تنزل قیمت پیدا می‌کنند. مزیت دیگر صندوق‌های طلا آن است که قابل جعل و سرقت نیستند. همین موارد گزینه‌هایی مانند صندوق طلای کیان را به گزینه‌ای مناسب و جایگزین سرمایه گذاری در سکه گرمی تبدیل می‌کنند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها