مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور:

قیمت ۱۵ هزارتومانی گندم برای کشاورزان به‌صرفه نیست

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور در رابطه با نرخ ۱۵ هزار تومانی خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲، گفت: این قیمت برای کشاورزان با توجه به هزینه‌های تولید به‌صرفه نیست و ممکن است تولید کشور را با مشکل مواجه کند.

قیمت ۱۵ هزارتومانی گندم برای کشاورزان به‌صرفه نیست

شورای قیمت‌گذاری مرکب از ۱۱ عضو شامل بخش خصوصی و تشکل‌های کشاورزی، کشاورزان خبره، نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۲ را ۱۵ هزارتومان تصویب و ابلاغ کرد. 

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اعلام این قیمت از سوی کشاورزان با گلایه‌هایی روبه‌رو بوده است. 

در همین رابطه علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور اظهار کرد: این بنیاد براساس هزینه‌های تولید، نرخ تورم و نرخ جهانی، قیمت پیشنهادی خود را در ابتدا ۱۷ هزارتومان اعلام کرد، اما این نرخ مورد موافقت شورای قیمت‌گذاری قرار نگرفت. 

به گفته وی در جلسه شورای قیمت‌گذاری پیشنهاد بعدی ۱+۱۵ هزارتومان بود، که ۱۵ هزارتومان آن مربوط به نرخ خرید گندم و یک هزارتومان آن مربوط به جایزه تحویل بوده، اما این تصمیم نیز با مخالفت‌هایی همراه و تنها ۱۵ هزار تومان آن تصویب شده است. 

ایمانی با اشاره به اعتراض کشاورزان مبنی بر پایین‌بودن قیمت گندم، تاکید کرد: با توجه به شرایط سخت اقلیمی و اقتصادی حتی قیمت ۱۷ هزارتومان هم برای کشاورز مناسب نبوده و اکنون با توجه به این نرخ اعلامی، کشاورزان به این قیمت نیز اعتراض دارند. 

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور گفت: اگر قیمت گندم اصلاح نشود، تولید گندم کشور ممکن است با مشکل مواجه شود، چرا که برخی از کشاورزان برای تامین هزینه‌های خود، گندم را برای علوفه دام به‌صورت سبز به‌فروش می‌رسانند. 

وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی همانند سایر حوزه‌های تولید با اهمیت است، افزود: پایین بودن قیمت گندم به معنای ضربه به تولید داخلی و تشویق به واردات است.

منبع: میزان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • دکتر رئیسی
    0

    با تشکیل گروه از اساتید و پروفسورهای رشته اقتصاد دانشگاه هاروارد شعبه امام الصادق دستور و برای جلوگیری از تضیع حق کشاورزان دستور داد قیمت ها را اصلاح و هر کیلو گندم ۱۵۲۴۹۶ ریال از کشاورزان بخرن ،

  • علی
    0

    کدوم قسمت تولید الان به صرفه هست

  • ناشناس
    0

    گندم نمیکاریم میریم کارگری بسرفه تر است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها