مصطفی انتظاری:

دولت سیزدهم با فعال‌سازی کریدورها درصدد «نقد کردن اقتصادی راهبردهای دیپلماتیک» است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: کریدور شمال و جنوب را باید به عنوان یکی از دستاوردهای دیپلماسی دولت سیزدهم دید که تاکید بسیاری بر منطقه گرایی و استفاده از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه داشته و موفق شده که تا به امروز این ظرفیت‌ها را هم فعال کند.

دولت سیزدهم با فعال‌سازی کریدورها درصدد «نقد کردن اقتصادی راهبردهای دیپلماتیک» است

مصطفی انتظاری با اشاره به مراسم امضای توافقنامه احداث راه‌آهن رشت -آستارا که امروز به صورت ویدئو کنفرانس با حضور روسای جمهور ایران و روسیه برگزار شد، اظهارداشت: پروژه کریدور شمال جنوب یکی از ابر پروژه های در سطح منطقه است که در کنار ابر پروژه دیگر جاده ابریشم که چین پیگیر آن است می تواند یکی از محورهای مهم حمل و نقل در سطح منطقه باشد.

وی گفت: همانطور که همه می دانیم روسیه سالها است که به دنبال «آب های آزاد» است و طبیعتاً مسیرهای مختلفی را برای دستیابی به این هدف پیگیری کرده است و طبیعی است که ساده ترین و بهترین راه برای تحقق این هدف ایران باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آنها می خواهند از طریق ایران و خط انتقال خلیج فارس به دریای خزر این اتصال اتفاق بیفتد و «یکی از آرزوهای تاریخی روسیه» از دوره تزاری تا به کنون محقق شود.

انتظاری افزود: همچنین، این مسیر ترانزیتی می‌تواند به «افزایش تبادلات تجاری» میان دو کشور کمک شایانی کند و این پیام مثبت را برای تجار ایرانی و تولیدکنندگان ما دارد که می‌توانند به راحتی حمل و نقل محصولات خود را انجام دهند و بی نیاز از واسطه های عمدتاً سیاسی که در این مسیر اخلال ایجاد می کنند، باشند.

وی ادامه داد: آنطور که گفته شده است این مسیر ترانزیتی میتواند فاصله ۳۰ تا ۴۵ روزه صادرات و واردات را تا ده روز کاهش دهد که موضوع مهمی است.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: این امر را همچنین می‌توان در کنار ایجاد نمایندگی یکی از بانک های روسی در ایران تفسیر کرد که «سرعت انتقال پول را برای تجار ایرانی» به کمتر از یک روز رسانده، ببینیم که نشان دهنده سطح توسعه روابطی است که میان ایران و روسیه اتفاق افتاده است.

انتظاری گفت: بحث کریدور شمال و جنوب را باید به عنوان «یکی از دستاوردهای دیپلماسی دولت سیزدهم» دید که تاکید بسیاری بر منطقه گرایی و استفاده از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه داشته و موفق شده که تا به امروز این ظرفیت‌ها را هم فعال کند.

وی با بیان اینکه علیرغم انتقادات فراوانی نسبت به «رویکرد به شرق» در سیاست خارجی دولت سیزدهم صورت گرفته و ادعا شده که دولت این رویکرد را جایگزین نگرش نه شرقی و نه غربی کرده اند، اظهارداشت: اما واقعیت این است که این تحلیل درستی نیست، چرا که این رویکرد به معنای استفاده از ظرفیت های مغفولی است که ما در سطح منطقه‌ای داشتیم و انتظار می رفته که دولت های قبلی هم در این زمینه توجه و اهتمام ویژه ای داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ایجاد پروژه های جدیدی که از آن نام برده شد را می توان به نوعی «نقد کردن اقتصادی راهبردهای دیپلماتیک» دانست که موفقیت دولت را در تحقق اهداف سیاست خارجی نشان می دهد.

انتظاری در پایان خاطرنشان کرد: با ایجاد چنین پروزه هایی یکی از آرزوهای قدیمی کارشناسان در این حوزه را محقق میشود که همیشه امیدوار بودند تا دیپلماسی بتواند به اقتصاد و سفره مردم کمک کند که حتماً با انجام چنین پروژه هایی محقق می گردد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها