خنجر عربستان از پشت؛ میدان گازی آرش از دست رفت/ ضربه سنگین تحریم ها به نفت و گاز ایران و میلیاردها دلاری که از دست می‌روند

وزارت خارجه عربستان طی بیانیه‌ای مدعی شد مالکیت منابع طبیعی در منطقه دریایی تقسیم‌شده و میدان الدره (آرش) به‌طور کامل در مالکیت مشترک میان پادشاهی عربی سعودی و کشور کویت است و ایران هیچ سهمی از آن ندارد.

خنجر عربستان از پشت؛ میدان گازی آرش از دست رفت/ ضربه سنگین تحریم ها به نفت  و گاز ایران و میلیاردها دلاری که از دست می‌روند

به گزارش خبر فوری، در حالیکه شرایط سیاسی ایران و عربستان رو به بهبود گذاشته و از مشکلات دیپلماتیک دوجانبه کاسته شده است، وزارت خارجه عربستان طی بیانیه‌ای مدعی شد مالکیت منابع طبیعی در منطقه دریایی تقسیم‌شده و میدان الدره (آرش) به‌طور کامل در مالکیت مشترک میان پادشاهی عربی سعودی و کشور کویت است و ایران هیچ سهمی از آن ندارد.

پیشتر وزیر نفت کویت هم در اظهاراتی مدعی شده بود که میدان گازی آرش برای کشورش و عربستان است و ایران باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد.

میدان گازی آرش یا الدره در سال ۱۹۶۲ در میانه خلیج فارس کشف شد. با این حال، مشکلات مختلف سیاسی مانع از این شد که ایران بتواند از آن بهره برداری کند. این در حالی است که نزدیک به ۴۰درصد محدوده میدان گازی آرش در آب‌های ایران قرار دارد.

در سال ۲۰۰۱ پس از آنکه ایران عملیات اکتشاف در میدان آرش را آغاز کرد کویت بلافاصله ایران را به شکایت در مجامع بین‌المللی تهدید کرد. پس از سفر امیر کویت به تهران در دوره محمد خاتمی، ایران فعالیت‌های اکتشافی را متوقف و از سکوی ساخته شده برای این میدان در میدان‌های دیگر استفاده کرد. بعد از این اتفاق، کویت و عربستان در عمل میدان گازی آرش را از آن خود کردند و مشکلات بین المللی و تحریم ها هم اجازه ندادند که ایران حق خود را پس بگیرد.

میادین نفتی و گازی مشترکی که در حال از دست رفتن هستند

ایران میادین مشترک نفتی و گازی فراوانی با همسایگان جنوبی و شمالی خود دارد اما مشکلات سیاسی و تحریم ها مانع از بهره برداری مناسب تهران از این میادین شده است. ایران در شمال و جنوب، بیش از ۲۸ میدان مشترک با همسایگان دارد. در اغلب این میادین مشکلاتی با همسایگان در خصوص میزان بهره برداری و سطح دسترسی داشته و دارد که حل این مسائل نیاز به مذاکرات مستمر داشته‌است، اما به علت فقدان دیپلماسی قوی، در این میادین ایران کمترین سهم را داشته است.

ایران با کشور‌های همسایه خود از جمله عراق، عربستان، قطر، کویت، امارات متحده عربی، عمان، بحرین و ترکمنستان میدان مشترک نفت و گاز دارد که تقریبا در همه آن‌ها از بقیه همسایه‌ها عقب تر مانده است.

رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران در مصاحبه ای که چندی پیش با روزنامه ابتکار داشت، در این رابطه گفت: عربستان به میدان آرش ورود کرده، ما هم ساکت نشسته‌ایم، به طوری که به نظر می‌رسد میادین مشترک را به همسایگان واگذار کرده‌ایم.

خادمی در ادامه نیز افزود: از سوی دیگر ما میادین مختلفی از جمله فرزاد B و A، آرش و فروزان را با عربستان مشترک هستیم. این کشور به طور جدی توسعه داده و برداشت داشته است، اما با وجودی که اولین چاه‌های اکتشافی را هم ما حفر کردیم امروز عربستان برداشت بیشتری دارد و ما کاری نکرده‌ایم، مثلا در فرزاد A‌، عربستان برداشت با برنامه‌ای را پیش می‌برد و ایران کاری نکرده، در فرزاد B ما یک دکل حفاری مستقر کرده بودیم، اما اکنون این دکل بیکار شده و به پهنه سرزمینی برگشته است. عربستان تعداد بسیار زیادی دکل دریایی در این منطقه مستقر کرده است، در گذشته چند دستگاه دکل شرکت آبان در ایران کار می‌کرد، اما متوقف شد، اکنون عربستان اکثر دستگاه‌های دریایی شرکت آبان را خریداری کرده و در میادین مشترک با ما مستقر کرده و تقریبا در حال تخلیه میادین است.

تحریم ها و آسیب های نفتی و گازی وسیع آنها

بسیاری از تحلیلگران معتقدند عقب ماندگی ایران در زمینه بهره برداری از نفت و گاز به تحریم های نفتی و گازی مختلف کشور گره خورده است. نرسی قربان در یادداشتی که برای روزنامه اقتصادی تعادل نوشت، ضمن تشریح این مساله تاکید کرد: زمانی که به حوزه‌های انرژی کشور نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم، تاثیر تحریم‌ها فقط در این حوزه، صدها میلیارد دلار سالانه است. در زمان تحریم‌ها ممکن است، برخی شرکت‌های کوچک صاحب تکنولوژی وجود داشته باشند که حاضر به فعالیت با ایران باشند. اما اگر این شرکت‌ها به هر دلیلی حاضر به همکاری با ایران نباشند دیگر راهی جز برداشتن تحریم‌ها باقی نمی‌ماند. این تحریم‌ها هم تحریم‌های امریکایی است و هم تحریم‌های بین‌المللی است. اگر شرکت‌های بزرگ از همکاری با ایران هراس دارند، به دلیل نفوذ امریکاست.

قربان در ادامه یادداشت خود به شرکت های نفتی که به مفاد قرارداد خود عمل نکرده و به علت تحریم ها ایران را ترک کردند، اشاره داشته و می نویسد: حتما در خاطر مخاطبان هست که شرکت بین‌المللی شل پس از تحریم‌ها به ایران آمد و قصد داشت، روند تبدیل گاز به فرآورده‌های نفتی را در ایران ایجاد کند. ابتدا صحبت از تولید 70هزار بشکه در روز بود که نهایتا شِل پس از 4سال مذاکره منصرف شد و این کار را در قطر انجام داد. تنها در همین حوزه شل 20میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در قطر کرد. قطر در حال حاضر بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های تبدیل گاز به فرآورده‌های نفتی را دارد. این موقعیت می‌بایست برای ایران ایجاد شود که به دلیل سوءمدیریت‌ها، حساسیت‌های بیجا و تنگ نظری‌ها از میان رفت. اساسا قرار بود این سرمایه‌گذاری‌ها در ایران انجام شود. اگر این پروژه صورت می‌گرفت، فرآورده‌های نفتی ایران بدون سولفور می‌شدند و تاثیر آن در آلودگی هوا و محیط زیست هم هویدا می‌شد.این گزاره‌ها بخش کوچکی از تاثیراتی است که تحریم‌ها در حوزه اقتصادی به جای گذاشته است.

مروری بر میادین مشترک ایران و همسایگان در حوزه خلیج فارس

کشورمان با همسایگان جنوبی خود میادین مشترک فراوانی دارد. ایران با عراق پنج  میدان نفتی مشترک دارد، با عربستان چهار میدان نفتی، با امارات چهار میدان، در طول مرز مشترک آبی ایران و قطر هم میدان نفتی رشادت قرار دارد، همچنین لایه نفتی میدان پارس جنوبی که مهم‌ترین میدان مشترک ایران است هم بین ایران و قطر مشترک است.

در زیر به مهم ترین این میدان ها اشاره می شود:

عراق: میدان نفت‌شهر، میدان دهلران، میدان پایدار غرب، میدان نفتی آذر، میدان نفتی آزادگان و میدان نفتی یادآوران.

عربستان: میدان نفتی اسفندیار، فروزان، فرزاد A (فارس ۱) و فرزاد B (فارس ۲).

قطر: میدان نفتی رشادت، لایه نفتی میدان پارس جنوبی.

کویت: میدان نفتی و گازی آرش.

امارات: میدان نفتی فرزام، میدان نفتی نصرت، میدان نفتی مبارک و میدان نفتی سلمان.

عمان: میدان نفتی هنگام.

دیپلماسی اقتصادی؛ راه حل نجات اقتصاد کشور

میادین مشترک بالا نشان می دهند که احتمالا ایران در آینده مشکلات دیپلماتیک زیادی با کشورهای منطقه پیدا خواهد کرد. همانطور که بارها سران کشور تاکید کرده اند، یکی از وظایف وزارت امور خارجه تقویت دیپلماسی اقتصادی است. این در حالی است که میادین مشترک نفت و گاز به عنوان یکی از مهم ترین منابع اقتصادی کشور در حال از دست رفتن هستند و بدون فعالیت دیپلماتیک نمی توان به آنها دست یافت‌.

لازم است در حال حاضر که روابط دیپلماتیک ایران و عربستان بهبود یافته، در زمینه میادین مشترک نیز اتفاقات مثبتی بیفتد در غیر این صورت، بهبود روابط سیاسی با عربستان دور از منافع اقتصادی بوده و سودده نخواهد بود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 177
  • هه
    5

    خر خودتون هستید بخاطر گرفتن
    چند عکس رفتن چند مفت خور به حج باج دادیدن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      ار سهم ۴۰ درصدی ایران از میدان عظیم نفتی و گازی الدوره فقط نام "آرش" اًن برای حکومت ایران باقی ماند! شاید یکی از علل بهبود ظاهری روابط سیاسی دولت پادشاهی عربستان و امیرنشین کویت با دولت حکومت ایران همین تصاحب بی سر و صدای میدان نفتی و گازی الدوره باشد!

    • ناشناس
      40

      کلاس چندمی؟

    • ناشناس
      10

      به سردار رادان بفرمائید جلوی این اراذل مفت خور را بگیرند رادان تو میتونی همونطور که حجاب را جمع کردی و معاونت در مازندران گردن ها را خورد کرد به حکم قانون برو پدرشونو در بیار

    • ناشناس
      83

      خر تو خر نیست که هرکسی خواست، یک میدان نفتی و گازی رو تصاحب کنه. دادگاه های بین المللی هست، ضمن اینکه اونجا اونقدر نفت و گاز هست نیاز به این دعواهای بچگانه نباشه.

    • نخیر
      2

      بخاطر اینکه عربستان باهاشون صلح کنه و طرف اسراییل نره باج دادن بهشون
      یادتون‌نیست یه بنده خدایی مدتی پیش گفت بزودی میفهوید چی دادن که عربستان راضی به صلح شد
      میخ.استن کیش رو بدن ولی جرات نکردن و این میدان‌گازی رو دادن

    • ناشناس
      1

      دیر یا زود میشه قیام مسلحانه
      خیلی دلخوش نباشید که مردم
      بزدل هستند بهرحال چند هزار
      نفری شجاع داریم

    • ناشناس
      18

      قیام مسلحانه نمیخواد انجام بدهی. بدتر اوضاع را خراب تر میکنی.لازم نکرده بخوای جوانان مملکت را به کشتن بدهی.جوانان مملکت شجاع هستند ولی خر نیستند. یقه نماینده مجلس.وزیر و دولت و مسئولین و قوه قضائیه و رسانه ها را برو بگیر.

  • ناشناس
    11

    فکر نمیکنید گاهی ماهم از سر نادانی یا غرور یا بی لیاقتی پشتمان را رو به دشمنان واقعی و رویمان را به طرف دشمنان توهمی میکنیم تا اولیها خنجر را تا دسته فروکنند؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • 0

      عزیزم چرا متوجه نیستی؟ اینجوری به مردم میگن وگرنه برای توافق با عربستان قولشو داده بودند الان هم دارن تقدیمش میکنن تحریمهارو بهانه کردن اینجوری میگن که گند ایران فروشی درنیاد

  • قوچعلی
    2

    طرف بخاطر اینکه بیرانوند کدوم تیم بره و نره الان سه روزه که نخوابیده. اصلا این طرف(طرفداران فوتبال آب دوخ خیاری) نمیدونند داستان چیه. خلایق هرچه لایق.

    نظرات شما -
    • 2

      صد رحمت به گوسفند. این مملکت دیگه درست نمیشه.

    • ناشناس
      0

      یارو نون نداره بخوره ، مستاجره ، پول توجیبی از مادرش می گیره ، کار نداره ، آنچنان از فوتبال حرف می زنه انگار خونه و کار و سرمایه داره ، فوتبال رو بعنوان تفریح دنبال می کنه . چقدر بدبخت و مفلوک هستیم ما ایرانی ها .

    • 1

      بدبختی ما ایرانی ها همینه ، طرف یه جوری چسبیده به فوتبال انگار هیچ مشکلی نیست بجز اسکل شدن در طرفداری از تیم هایی که معلومه از کجا دارن حمایت و مدیریت میشن . آدم به دردنخور غم و مشکل وطن اش رو نمی بینه . اسکل های کرایه ای که برای تیم ها شیپور می زنن و چندسال دیگه بیکار کنار خیابان کارگری می کنند .

  • ناشناس
    4

    کشوری که مقاماتش ادعای مدیریت جهان را دارند حتی نمی توانند مدیریت میادین مشترک نفت و گاز را به سرانجام برسانند

    نظرات شما -
    • 2

      مشترک سرشان بخورد؛شششدانگی مال ملت را از کشور می فرستند بیرون و منتظرند که دیگران بیایند اینجا سرمایه گذاری کنند!اینها تعلق ایرانی ندارندو ایران را برای حیف و میل خودشان می خواهند.مطمئنند که اگر اربابی که اورده نخواهد اینها باشند,یک ساعت هم نخواهند توانست بمانند.لذا می خواهند سرزمین سوخته تحویل دهند و این هم همان خواسته اورنده ست.

    • ناشناس
      0

      با چه افتخاری تیتر میزنن وحشت اسرائیل از ائتلاف چین روسیه ایران!!!
      یکی به این فهم ناپذیرها بگه اینها واسه فاطی تومبون نمیشه

  • ناشناس
    6

    به تحریم ربطی ندارد کشور فروشی در حال رخ دادن است

    نظرات شما -
    • 3

      تحریم‌ها هزاران هزار میلیارد دلار به ایران ضرر زده و می زند و نتیجه اعمال و سیاست‌های نظام حاکم بر ایران است

    • ناشناس
      2

      اینها عرب‌پرست هستند تمام

  • ناشناس
    9

    این هم از دست دادن سرمایه ایران به دلیل بی کفایتی دولتمردان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      52

      ما برای میدان نفتی انقلاب نکردیم
      ما برای میدان گازی انقلاب نکردیم
      ما برای اسلام انقلاب کردیم
      ما برای قرآن انقلاب کردیم
      ما انقلاب کردیم تا اسلام در معرض خطر نباشد
      ما انقلاب کردیم تا در این مملکت فحشا نباشد
      بی‌حجابی و بی‌بندوباری و برهنگی نباشد
      کاباره و دانسینگ و مشروب‌فروشی نباشد
      ما با خدای خود عهدی بسته‌ایم
      و ما به این عهد وفادار خواهیم ماند
      ما برای منافع ملی انقلاب نکردیم
      اگر بنا به منافع ملی بود که اصلا نیاز به انقلاب نبود
      این پنبه را از گوشهایت بیرون بیاور
      ما در اسلام ملیت نداریم
      در اسلام ملیت به مثابه شرک است

    • ناشناس
      19

      ما انقلاب کردیم که منابع ملی و معادن را خام فروشی کنند و مردم را در فقر نگه دارند؟پولها را به آقازاده ها و مسئولین بدهند تا در آمریکا و غرب خوشگذرانی کنند؟. این یعنی حفظ اسلام؟ چرا عربستان و عراق و کویت و امارات و مصر وآذربایجان وبقیه برای اسلام هزینه نمی کنند. فقط ما باید هزینه های امت مسلمان را بدهیم؟ انقلاب کردیم که بانکها و موسسات مالی و پولداران بیایند و خانه و زمین و کالا احتکار کنند ؟ اصلا از وضعیت اجاره بها و حقوق مردم خبر داری؟

  • ناشناس
    18

    بیخود عربستان به ایران چراغ سبز نشان نداد حالا کندش در آمد که مسولین چه به سر ایران آوردن سنگ این عربها را نباید به سینه زداینها جز خوردن مفت کاری بلد نیستن چرا این را نمی فهمید.

    نظرات شما -
    • 7

      اول شاخصهای مدیریتی و اقتصادی هر دو کشور رو مطالعه کنید...بعد نظر بدهید

    • 0

      نمیخواهند که بفهمند. مازو خیسم دارند. دوست دارند که همیشه مفعول باشند.

    • 2

      مسوولین خودمان عرضه ندارند گیر دادین به کشورهای عربی!!!!

    • ناشناس
      29

      آره من دوست دارم که همیشه مفعول عربها باشم
      نشیمنگاه اعراب را با کمال افتخار می‌بوسم و می‌بویم چون آنها از سرزمین وحی الهی هستند‌
      حالا مشکلت چیه؟

    • 23

      آفرین. نوش جونت .مشکل خودت هست .به عشق و علاقه ات برس. اصلا برو تو سرزمین وحی به شغل شریفت برس.

  • ناشناس
    4

    همون بهتر که گیر عربها بیاد.ما که چهل سال یه ریال پول نفت و گاز ندیدیم.

    نظرات شما -
    • 0

      با اقتدار همه مملکت را می فروشند تا بر سر قدرت باشند.

    • 39

      گیر آمریکا و آلمان بیاد ولی گیر عرب نیاد. حالا حاکمیت هم بدهد.مردم که نمیدهند. من سهم خودم را می دهم به آلمان و از تو حلقوم عربها میکشمش بیرون.هر چی عرب هست را خفت گیر کنید.اینها خیلی مال حرام خوردند .پیام کاملا واضح ایرانیان به اعراب.

  • ناشناس
    2

    به درک پولش که تو جیب ملت نمیره خوزستان نگاه کن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بنده در این زمینه تخصص ندارم🙄

  • بدبخت
    11

    همون دیگه ایران به یمن و به لبنان و سوریه کمک کنه از حق خودمون که نمیتونن دفاع کنن تف به این گوسفندایی که راس دولت و مجلس بودن و هستن که ما را به خاک سیاه نشوندن

    نظرات شما -
    • 2

      اینها را ول کن. فقط حجاب

    • ناشناس
      46

      چی می، گیه بچه یمن اسکلت استخوان شد مرد تو بچه بمن می گی
      والا یمن می سوخت تو در کنار دریا بودی ایتالیا هم به اسکلت های بچه ها دل سوزاند دهات تو واه واه

    • 5

      مردم را با حجاب سرگرم کردندو معادن را می دزدند.

  • آلن ساهاکیان
    2

    من نمی دونم چه طور این همه جهالت و حماقت می تونه تو یک نظام سیاسی جمع بشه!؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      21

      شمخانی عرب که رفت و همش را داد به عربها. لعنت بر عربها.

    • 1

      نتیجه جمع استبداد دینی و وطن فروشی است

  • حسن
    3

    گاو شیرده برای تمام دنیا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      به این میگن اقتدار

  • ناشناس
    3

    مصیبتهایی که این نظا....برای مملکت درست کرد در طول تاریخ سابقه نداشته....

  • ناشناس
    15

    ما تا زمانی که دلسوزان نادان دستور فتح سفارت عربستان را صادر نکرده بودند ، در موضع قدرت بودیم و عربستان هیچ کار خطایی انجام نمی داد و جرات ان را نداشت، ولی حالا همانها برای برقراری رابطه با عربستان و حامیان ان کشور هزینه های بسیاری بر کشور تحمیل کرده اند،، میدان ارش حق ملت ایران است و اگر این دولت کوتاه بیاید ملت کوتاه نخواهد آمد ، دلسوزان واقعی ایران که در راس اداره کشورید از حق ملت دفاع کنید ، دولت و مجلس که تعطیلند شما کاری کنید

    نظرات شما -
    • 51

      چقدر خفت داری انموقع سر نمر را بریده بودند میامدند سر تو هم می بریدند
      کار و تلاش در مزرعه کنی روزی در میاد

    • ناشناس
      30

      در دنیا اگر عزت داشتی برکت هم می امد والا مسیحی به قاتل امام حسین اعتراض و کشته شد تو می گی چرا مردم از سر بریدن شیخ نمر لاغر در زندانها ناراحت شدند

    • 1

      دلسوزان واقعی ایران که در راس اداره کشورید از حق ملت دفاع کنید
      😂😂😂
      🤣🤣🤣

    • ناشناس
      0

      اول متوجه نشدم جریان چیه. بعدش کامنت یارو رو خوندم دیدم واقعا تهش نوشته دلسوزان واقعی ایران که در راس اداره کشورید از حق ملت دفاع کنید😐
      در شگفتم آیا خدا در کل جهان احمق‌تر و ابله‌تر از ایرانی آفریده؟

  • ناشناس
    2

    بی مدیریتی و بی سوادی و دشمنی با جهان چی ربطی بع عربستان و کویت و قطر دارد ، مگر قطر و کویت مانع ایران از برداشت از میادین نفتی و گازی مشترک ، دوما خودتان از سال ۱۹۶۲ تا امروز نتواستی ثابت کنید که حقی دارید مگر میشه بابت میدانی که بشما تعلق ندارد ادعا کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      خلیج فارس توی نقشه ها را ندیدی و....اونها ثابت کنند که متعلق به آنها هست. در ضمن سلام به سپاه و ارتش برسانید.

  • علی
    7

    این همه پول رو به دلیل یک سیاست بچه گانه به فنا دادند در حالی که ما این همه فقیر داریم ، لعنت خدا بر شما

  • ناشناس
    1

    به نظر میاد دیگر باید فاتحه این میادین مشترک نفتی را خواند. چون الان دیگر در شرایطی نیستیم که بتوانیم به کشور جدیدی وارد مناقشه شویم و از موضع قدرت مسائل خود را حل کنیم.

    از انجایی که به اندازه کافی برای خود دشمن تراشیده ایم مجبوریم همین چند کشور نیم بند را هر طوری شده نگهداریم. آنها هم خوب فهمیده اند که ما تو چه مخمصه ای افتاده ایم.

    زیان و آسیب تحریمها بسیار فراتر از آنچه که فکر میکنیم بر کشور ما تاثیر می گذارد.
    آقایان میفرمایند نفت را می توانند بفروشند گیرم که راست بگویند اما به چه قیمتی، باید کلی تخفیف، رشوه و ... به افراد واسط بدهند.

  • وحید
    2

    دلواپسلان هرچه زودتر از دیوار سفارتشون برین بالا

    نظرات شما -
    • 42

      تو برو دستبوس،

    • ناشناس
      19

      نگرفتی علیرغم دوستی خیانت کردند ان را چه می گی

    • ناشناس
      0

      چون سیاستشون خرابه ونادانیشون زیاده و امثال شما چون سرتان در یک اخوره حمایتشون میکنید

    • ناشناس
      14

      سر تو در اخور دکان بن سلمانه که می، گی چرا انموقع سر جوانان بحرین را بریدند و نمر به پارچه پیچیدند دستبوس نرفتیم

    • ناشناس
      2

      آخه اسکل ملت دارن تو فقر دست و پا میزنن. تو چسبیدی به شیخ نمر.. خدایا تا کی باید با این مغز نخودی ها یکجا زندگی کنیم

    • خلایق همین لايق
      0

      خلایق بیشتر از این لایق

    • ناشناس
      0

      برای من اصلا و ابدا مهم نیست که ملت دارن تو فقر دست و پا میزنن. برای من فقط شیخ نمر اهمیت داره. فهمیدی؟

  • ناشناس
    26

    اخوندهای عرب
    بعد اسم شاه بد دررفته سرمایه های ایران در طول چهل سال هزاران میلیارد دلار به باد رفت
    خدا رحمت کنه شاه رو

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شاه خودش رفت کنار تا آخوندها بیایند وگرنه حزب توده مملکت را می گرفت.

  • امید
    0

    اینکه میگن تحریمها نعمت هستند همینه .... زیادنگران نباشیدچونکه مابااقتصاد مقاومتی میتونیم این مشکلات وموانع رو برطرف کنیم ..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تحریمها برای دزدان و حرامخوران و وطن فروشان بی اصل و نسب نعمت است و برای ملت بدبخت نقمت

  • ناشناس
    2

    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند را به خوبی درک کنید،،،،، احمدی نژاد تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیستن این را هم درک کنید،،،،،، رییس آمده ام گره مشکلات را باز کنم این را هم درک کنید میرسید به آتش به اختیار بودن،،، روحیه اسلام انقلابی یعنی همین

  • AnqaGroup
    0

    باج میدیم آشتی موقت میخریم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      یه دسته گل آوردیم
      عروستونو بردیم 😂😂😁😁😁

  • AnqaGroup
    0

    در هر صورت بهره برداری هم بتونیم انجام بدیم به نظرتان پول آن در جیب ملت میرود؟!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      21

      پولش گیر عرب نیاد.گیر هر کی دیگه میخواد بیاد اشکالی ندارد.

  • محمد
    1

    بدرک اگه همه ی خاک ایران هم طلاشودبه مردم چیزی نمیرسد.دیگی که بهرمانجوشدهمون بهترکه سرسگ توش بجوشد

    نظرات شما -
    • 2

      واقعا سر خوک توی اون دیگ بجوشه ، وطن و کشوری که مردانش بزدل و ترسویند ، زنها دارن مبارزه می کنند . خفت و خواری برای مردان ایرانی است .

  • ناشناس
    1

    اینا فقط یاد دارن برای مردم داخل شاخ و شونه بکشن اما دیدید که حتی طالبان هم آدم حسابشون نمیکنند واقعا گنده .... منطقه لقب خوبیه براشون

  • ناشناس
    0

    این هم از مزایای عضویت در گروه بریکس و پیمان شانگهای. حالا معادن داخلی هم شوهر میدن

  • پرویز
    4

    بادرود
    فقط باید هزینه های این کشور را دید جایی که مالیات داره کمر مردم و شرکت‌ها را خرد میکنه، سالانه هزاران ملیارد دلار از پول کشور هدر میره ، اونهایی که دلواپس حجاب هستند درصدی هم دلواپس منافع کشور نیستند و روز به روز مردم ایران فقیر تر و کشور ضعیف تر میشه و ریشه دین را هم زدند .

    نظرات شما -
    • 1

      پولداران. ملاکها و احتکار کننده های خانه زمین و کالا که مالیات نمی دهند. مالیات برای آدمهای بدبخت و بی پول هست.

  • ناشناس
    1

    هدف نابودی کشور و مردم بود که تا الان خوب به نتیجه رسیدند

  • ناشناس
    0

    بعدش بعضیها میگن چرا شاه بحرین را جدا کرد خوب سیاست میگه میدان گازی به کشور دوست وبرادر بدهند .

  • ناشناس
    0

    حاک عالم توی سرتون آخه چی بگم!!؟؟؟

  • ناشناس
    5

    مامردم ایران چه گناهی کردیم که باید تاوان جهالت این دولتمردان راپس دهیم برای فرزندانمان ناراحتم چراپدران ماانقلاب کردند حالاتاوانشوبایدبچه هاونوه هاشون بپردازند

  • ناشناس
    2

    سالهاست منافع ملی ایران و ایرانیان جایی در تصمیم گیریهای مسوولان ارشد جمهوری اسلامی ندارد...حوزه نفتی آرش فقط یک نمونه است...

  • ناشناس
    31

    کشورهای عربی همیشه دشمن بودند ذاتشان غارتگری هست دوستی با آنها مثل دوستی با شغال و کفتار هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      نه تنها کشورهای عربی بلکه اصولا همه مردم دنیا و کل بنی‌بشر دشمن شماها هستند! شماها خوبین!

  • ناشناس
    0

    بروید خانه و زمین و کالا و دلار و طلا احتکار کنید تا گران بشه و باهاش سگ و شاسی بلند بخرید.خاک تو سر مردمی که اینقدر احمق هستند. معادن و ثروت کشور را غارت کردند و رفت.به درک. این هم از وضع اجاره خانه.

  • Vatan
    0

    همین نفتی هم که داریم نمیتونیم بفروشیم مقداریشو زیر قیمت نرم جهانی داریم قاچاقی می‌فروشیم میدان جدید میخواد برامون چکار کنهچ

    نظرات شما -
    • 17

      بدهند به مردم تا مردم به کشورهای غربی بفروشندش.پولش را هم از کشورهای غربی میگیریم و همانجا هم زندگی می کنیم.

  • حقیقت
    0

    میلیاردها دلاری که عمدآ و عشقآ در حال از دست رفتن است ‌و
    میلیاردها دلاری که در حال از دست رفتن به حزب‌الله .فلسطین و لبنان و یمن و بحرین و سوریه و عراق و شیعه‌های الجزایر مون و قماربازی آقازاده‌ها در خارج کشور است

  • ناشناس
    0

    بهتر نیست همه با خانواده برمی خودکشی کنیم جرات تغیر نداریم حداقل شرافتمندانه بمیریم سرمان را هر طرف میچرخانیم همه دارن به صورت تمیز ما را غارت میکنن مرگ هم کیمیا شده

  • بی طرف
    19

    شما مسولیین ایرانی نیستید افکار عربی دارید از عمو پوتین کمک بگیرد همبن کشورهای عربی زمان پهلوی نفس نمی کشیدن الان از برکت رجال انقلاب نفت ما را میبرن البته اگر هم نفت باشد پول ان را به حماس میدهبم در کل عربها بردند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      افکار عربی دارند؟؟؟ دلت را به همین اراجیف و اوهام خوش کن ایرانی نابغه! افکار عربی نتیجه‌اش امارات و قطر و عمان و سعودیه. عربها اینها را جزو آدم حساب نمیکنند و تف کف دستشان نمیندازند. افکار عربی؟!

  • ناشناس
    0

    خوب از این همه سازمان بی خاصیت که ایران عضو آنها شده و با آب و تاب انرا به خورد مردم می دهند،مثل اکو،شانگهای ،همکاری اسلامی،اوراسیا،برادران چینی و روسی،جهت بهره برداری از این میدان ها استفاده کنید،در ضمن از فناوری حماس و حزب لبنانی هم میشه استفاده کرد.

  • ناشناس
    1

    اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود امارات و عربستان و بحرین را به حسن عباسی و شریعت نداری واگذار کنید تا نابود شان کنند آمریکا هم هیچ غلطی نمی تواند بکند

  • 0

    به رضا شاه و خاتمی و هاشمی ربطش ندید.. یک کلام اقتدار پوشالی دولت و مجلس رانتی انتصابی

  • ناشناس
    3

    شایدعلت ضعف اقتصادرباست کہ درقرآن جنگ باخداست وام ھایی کہ سوددارندسودش ازنظرامام خ۔ینی وآیت اللہ بھجت حرام است کشورھای پیشرفتہ سودمیگیرندیانہ

  • ناشناس
    16

    روحتان شاد پدر و پسر پهلوی . جاتون چقدر خالیه

    نظرات شما -
    • محمدرضا پهلوی
      0

      دوستان به جای ما 😂😂😁😁🤭

  • ناشناس
    0

    فرقی به حال ما نمیکنه شما بگو تمام نفت عربستان وکویت مال ما باشه زندگی ما فرقی کرده همش مسولان دزد ومفت خور واختلاسگر ورانت خوار میخورن

  • 0

    واقعا بقول یکی به تحریم ربط نداره از کجا معلوم خودتان فروختید پای عربستان میزارید برید مردم عراق را سرکار بزارید.

  • فرجاد
    0

    ما همین که ۴۵ ساله دشمن ، دشمن می کنیم وبا یک دشمن فرضی در جنگ هستیم کافی است ، لطفا به قطار پیشرفت دولت رئیسی گیر ندهید ، اصولا به تعبیر تمامیت خواهان هدف از خلقت بشر ، جنگ با دشمن بوده است ، پس محکم بچسبید به دشمن و از صبح تا شام دشمن ، دشمن کنید تا جایگاهتان در بهشت برین مستحکم شود .

  • بهمن
    9

    وزارت خارجه باید با قاطعیت اعلام کند تا به نتیجه نرسیدن مذاکرات در خصوص میادین نفتی هیچ کشوری حق بهره برداری ندارد ودر صورت عدم رعایت هر اقدامی برای حفاظت از منافع ملت ایران را برای محوفظ میدارد . و همزمان در جهت رفع تحریم پیگیر و اجازه ندهند سرمایه های ملت ایران به تاراج رفته و ملت هر روز فقیر تر شود .باید فکری کرد تا آیندگان به خوبی از سیاستمداران و حاکمان یاد کنند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دلت خوشه!

  • حاج عید علی
    12

    فقط می گویم لعنت بر باعث وبانی وکسانیکه با دنیا از سر لجبازی وادعای گردن گلفتی می کنند باد هزاران مرتبه لعنت

    نظرات شما -
    • 0

      مثل پیرزنها نفرین و غر و لند کن.ببینم به کجو میرسی.

  • شهدا شرمنده ایم !
    9

    شهدا از جان گذشتند تا حتی یک قطره نفت هم به دست دشمن نیفتد، این مظلومان تاریخ خبر نداشتند خائنان ذره ذره خاک کشور رو به عنوان هبه و باج می بخشند و این چنین عرصه را بر مردم تنگ می کنند !
    خدا می داند با این پیمان ش ا ن گ ه ا ی چه بر سر ایران و ایرانی بیاورند، چون اینها تا به حال هیچ‌پیمان و قراردادی را به نفع مردم امضا نکرده اند !
    روزی به خود خواهیم آمد که ایران جگر زلیخا شده باشد و مردم آواره !
    قراردادهایی که مفاد آن محرمانه است .... !
    هر گاه تاریخ را می خواندیم در جاهایی سکوت مردم در زمان ظلم و بیداد و فساد پادشاهان را نکوهش می کردیم ،الان ما را چه شده که اینچنین کشور فروشی را می بینیم و دَم نمی زنیم !

  • ناشناس
    6

    رابطه بر قرار کردن با اسرائیل و آمریکا بهتر از رابطه برقرار کردن با این عربهای شکم پرور هست.

  • ناشناس
    0

    مشکلی نیست جورشا از گرده ملت جبران میکنند .خدا نکرده اقتدارمون اسیب نبینه .

  • حیدر
    0

    تحریم ها که کاغذ پاره بودن
    کوشن ارزشیا حیدر حیدر کنان برن با سطل نفت بکشن

  • 0

    وقتی یه عده رااز پستوهای نمور ویه عده را از قهوه خونه وسر چهارراه جمع کنی مملکتا تحویلشون بدی نتیجه همین میشه .

  • ناشناس
    0

    همان ذهنيتى كه ما از دوران قاجار داريم آيندگان نسبت به اين دوره و حاكميت خواهند داشت!

  • فتح الله احمدیان
    4

    به به به،
    خوبه که خودتون اعتراف داریدکه اقتصادعربستان ۱۵ سال ازاقتصاد ایران جلوتراست.......عربستان کشوری بود که پادشاهش حداقل سه ماه بایست تونوبت باشه تا به حضورشاه ایران برسه....
    کشوری که میتوانست پابه پای فرانسه جلوبره حالا۱۵سال از عربستان دنبالتره،
    ای خاک برسر مسئولین ای مملکت....

  • ناشناس
    5

    عوضش ما مقابل استکبار جهانی ایستاده و از اعراب مفت خور حمایت میکنیم ایرانی اصلا مهم نیست اینا اومدن کار نیمه تمام اعراب رو در ایران به انتها برسونن

  • ناشناس
    16

    یک انسان به درد بخور که انسانیت داشته باشه کمی مردانگی وغیرت وایرانی اصیل باشه دراین کشور وجود نداره که این مردم را نجات بده

    نظرات شما -
    • 0

      یک انسان به درد بخور که انسانیت داشته باشه و کمی مردانگی و غیرت داشته باشه فورا توسط خود این مردم پلید فرومایه‌ی بدذات نابکار نابود میشه

    • 0

      بی نهایت آدم فروش و وطن فروش داریم . اما هیچ ظلمی تا ابد پایدار نیست ، از جایی که فکرش رو نمی کنند سرنگون می شوند و آن موقع نوبت وطن پرستان است که وطن فروشان را . . . کنند .

  • ناشناس
    5

    ازظرفی چینی ها زمین های کشاورزی را غارت میکنند از طرف دیگر عربها منابع نفتی را به غارت میبرند به قول بعضی ها به این مقدار دل خوش نباشید

  • ناشناس
    0

    اینها قبلا با چین و عربستان توافق شده بود.الان دارن خبر رو میدن بیرون.بالاخره چین غیرواحد، به فکر منافع خودش هست.

  • نم
    11

    اولا که منابع نفت و گاز محدود هستند
    دوما ما در ایران در وگوهر کم نداریم
    بگذارید آنها زحمت هزینه‌ی استخراج را متحمل شوند
    وقتش رسیده تا ما سرمایه های جهانی را برای فروش در و گوهر هامون به ایران بکشیم
    در و گوهرهای ما تمام شدنی نیستند و روز به روز افزوده می شوند.
    فرقی نمی کند سند خانه به نام کیست مهم اینست که چه کسی از آن استفاده می کند
    به نام آنها به کام ما. گره های ذهنی تان را باز کنید بعضی وقتها انسان فکر می‌کند چیزی را از دست می‌دهد ولی با سودش در راه است.

  • ناشناس
    0

    خودمان عرضه نداریم از منابع مشترک گازی و نفتی استفاده کنیم چون رابطه مان با تمام دنیا بد است
    و تحریم هستیم...مگر کشورهای عربی به نظام جمهوری اسلامی گفته اند با تمام دنیا بجنگد؟! ...به عربها چه ربطی دارد!!!

  • اسی
    7

    متاسفانه همش به این شیخ نشین ها خلیج فارس ما باج میدیم، باعث تاسفه، سوسمار خورها واسه ما شاخ شدن!
    البته مقصر خود ما هستیم، به قول شاعر: از ماست که بر ماست

  • حسن
    3

    ترکمنچای و گلستان حداقل یک توافق بدلیل شکست ایران بود ولی این روزها با این مشکلات اقتصادی اخبار شوکه کننده و عمق فاجعه است و از یال و دم دیگر خبری نیست ، فقط مونده بود طالبان که اونا هم رجز خوندن

  • ابوالفضل
    4

    باید در این مقوله با قدرت و دیپلماسی قوی وارد شد تا هیچ کشوردیگری جرات نکند دست درازی بکند اگر ضعیف عمل کنیم و اجازه تصاحب اموال مملکت را به کشورهای همسایه بدهیم خیانت به کشور و مردم کرده ایم

  • ناشناس
    0

    همون بهتر ک دست شما نیوفته، با اینایی ک در اختیار دارید چه گلی بر سر این مردم زدید حداقل عربستان خرج مردمش میکنه

  • رابی
    5

    بهبود روابط میبایست در جهت تامین منافع باشد نه از دست دادن منافع.روابطی که منافع ایران را تهدید کند چه سودی برای ملت می تواند داشته باشد؟

  • ناشناس
    0

    حکومت فلک زده .توسری خوره عالم و ادم

  • فرزاد
    0

    واقعا شرم آور هست.از بی عرضگی حکومت و مسولین همه منابع و ثروت مردم رو فروختن یا به باد دادن و حتی عرضه ندارن از حقوق اولیه ملت دفاع کنن.چقدر مردم احمق تری داریم که اجازه دادن این مسولین بیسواد و بی وجدان زمامدار امور کشور باشن.تا چند سال دیگه چیزی از این خاک و بوم نمونده..چیزی به نابودی نمونده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      29

      شما حق توهین به مردم نجیب ایران را نداری
      مردم ایران احمق نیستند
      مردم ایران مردمی باهوش و قهرمان و نجیب و شریف هستند

    • ناشناس
      0

      واقعا شریف و نجیب! از کلاهبرداری و حق همدیگر را ضایع کردن تا فحش‌های ناموسی به یک دیگر نشان از شرافت و نجابت آنها دارد

  • ناشناس
    10

    خدا راشکر نظرات آقایان راکه میخانی به این نتیجه می رسیم که مسولین بادستور وبابد بشود کار ازپیش میبرند نامردم هم باشعار خوب ملت قهرمان چطور برای چندتارمو جلوی مجلس فریاد خون دادیم خون شهدا پایماشد شهداشرمندایم سرمیدهیدامابراخاک وطن که خون جوانان ب زمین ریخت توست نامحرم بان نرسد دلال شده اید باکامنت گزاشتن .کویت کوتاه نمی آید تادیرنشده برمسعولین فشاراوررید شاید ازخواب بیدارشدن درقیراین مردان وطن پرس به پاخیز ن مرگ باعزت بهتراززنگی بازلت است هنوزم ایران بیشه شیران است رئسعلی دلبازی همت هابابای ضیا ها بسیارن

    نظرات شما -
    • 0

      لامپ خونه سوخته بوده اینقدر غلط غلوط نوشتی؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    من موندم حاج عمو با اینهمه افتخارو اقتدار شب چه جوری خوابش میبره؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      به راحتی

    • 7

      نفت و گاز شمال که مال روسها و آذربایحان و ... جنوب که مال عربها و چین شرق که افغانها اب را بستند و شدیم برهوت در غرب هم که ترکیه با دیوار سازی و سد سازی و تحریک تجزیه طلبی کار خودشو می کنه عراق هم که پول خودمان را به خودمان نمی دهد . این است عزت و حکمت در سیاست خارجی.

  • حسن
    13

    واکنش کاربران حکایت از ناراحتی ماجرا دارد

    نظرات شما -
    • 1

      چه کشف بزرگی کردی عجیجم
      واسه خودت اسپند دود کن
      چش نخوری 😂😂😂😁😁

  • ناشناس
    1

    آیا می توان گفت که این دولت گاو شیرده عربستان شد و روسای ستادهای انتخاباتی این دولت گوساله های عربستان و ایادی که آنها را به قدزت رساندند شتران شیرده عربها شدند؟

  • سلام
    1

    آیا به حال مردم ایران فرقی می کنی وقتی هیچ تاثیر تو زندگی هاشون ندار الان جوانان سوریه و عراق و فلسطین عزا گرفتن این پول اونا ست اینا از کسبه ایرانی مالیات سنگین می گیرند میدم اعراب که جوانان اونا عشق کنن

  • ناشناس
    8

    عربستان و عربها هیچ وقت با ایران خوب نبودن و خوب نخواهند بود ، شم نکنید الآنم که با ایران روابط برقرار کردن با اذن و اجازه آمریکا و اسرائیل بوده ،، بزودی گند این ماجرا و هم خواب وحشتناکی که برای ایران دیدن در خواهد آمد......

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آها! که اینطور! واقعا کوتاهی میکنند! نه که خود شماها با عربها و سایر مردم دنیا خیلی خوب هستید!!

  • ناشناس
    5

    وقتی که تندرو ها کاسب تحریم ایران را به انزوا کشاندن ،نتیجه اش همینست!! همانند از دست رفتن دریای خزر و میدان مشترک گازی با قطر!!! حالا باز باید صبر کنیم تا آقای پوتین چه تصمیم دیگری برایمان دارد!!!

  • ناشناس
    0

    اینا بخاطر اینکه به حکومتشون ادامه بدن طبق این روال 44 سال هر امتیازی که فکر کنید به اروپا و آمریکا و اسرائیل دادن و همچنان ادامه داره کن کم می‌بینید خود مردم ایران را هم بعنوان گرو گذاشتند ....

  • امیرکبیر
    11

    ای که تبلیغ دین میکنی از بهر ما
    میبرند اموال ملت و میشود بد، حال ما
    زودباش دست دعات بالاببر
    بیش ازآنکه فرو نهند در زیر ما
    ملک بفروختی باچین وروس گفتی اینست اقتدار
    ای بسا این اقتدارت،کرده تباه هم دین وهم آئین ما
    الغرض جملگی ملکی با مال زیاد وجهل ما
    دست آوردید و شدید، یک خدای دیگری در دین ما
    حال پیشینیان هیچ عبرت نگشته برشما
    پس ببینید عاقبت، مینویسند سرنوشت رانو،از بهرما

    نظرات شما -
    • نم
      0

      امیرکبیر جان اگر میخواهی ماهی خوبی بگیری باید تور بیندازی و منتظر بمانی. گر صبر کنی زغوره حلوا سازیم. ما طعمه های خوبی داریم برای خرج کردن ثروتشان.بالاخره ثروتمندها هم بیمار می شوند، کم خواب می شوند،و حاضرند همه ی ثروتشان را خرج کنند تا درمان شوند.

  • ناشناس
    2

    مسئولان بسلامت نبادا

  • اتمی
    4

    تا سیاست خارجی اصلاح نشود و منافع ایران اولین هدف دولتمردان ما نباشد کاسه همین کاسه است سالیانه صدها میلیارد دلار داریم به خاطر سیاستهای اشتباه و تکیه بر شعارهای بی ارزش از دست می‌دهیم وقتی اولین هدف نابودی اسراییل است نه رشد اقتصادی وقتی غزه و لبنان و یمن مهمتر از مردم ایران هستند وقتی هویت ملی فراموش شده و نگاه دشمنانه به ان میشود امکان هیچ پیشرفتی نیست ما در تمامی حوزهای نفتی و گازی مشترک داریم فقط تماشای استفاده دیگر کشورها میکنیم

  • شهروندایرانی
    9

    الان که ارتباط دوستی برفرارشده بهترین فرصت هست که هرسه کشورحریم آبی خودرادرآن منطقه بااستفده ازکارشناسان بین المللی مشخص کنند اگرایران مالکیت داشت استفاده کنه اگرنداشت رها کند،بدون دعوا،چون بهترین راه هست،والا باچندتا موشک دکلها رامیشه جمع کرد

  • ناشناس
    4

    حالا خوبه کویت یه صدایی در کرد مردم متوجه ماجرا شدند. منابع نفت و گاز خزر چی شد؟ شد مال رفیق پوتین؟ البته ارباب احتیاج نداره مثل کویت و عربستان بیانیه بده مال مال خودشه و لازم هم نمیدونه کسی را روشن کنه.

  • ناشناس
    5

    دیپلماسی اقتصادی ما برای همسایگان رزق و روزی مردم ایران را به ثمن بخس دلاری می فروشد و مردم بینوا در داخل کشور زیر سنگینی بار گرانی پشتشان می شکند!

  • محمد
    3

    خداییش کتابهای تاریخ در مورد این دوره ایران چه باید بنویسند؟ آیا غیر از بی کفایتی و بیسوادی و نالایقی کلمات بهتری میتوان برای مسئولان یافت؟

  • مرتضی
    0

    اینم میره هموم جایی که دریای خرز رفت

  • حسن حیدری
    7

    یعنی خاک بر سر اون بی غیرتی که رگ گردنشو برای دو تا دختری که تار موهاشو انداخته بیرون نشون میده و برای این مصیبت عظمی دست روی دست میگذاره

  • ایرانی
    1

    ۵سال آینده اینا که الان در راس حکومت هستن ودارن بر مردم خودشون فقط زور میگن،و جرات زور گفتن به هیچ کشو دیگه ای را ندارند، ،،مطمئن باشید وخودشان هم خوب می‌فهمند که نخواهند بود،

  • ناشناس
    17

    زمان هخامنشیان و ساسانیان کل اون سرزمین مال ما بود اول بحرین رو جدا کردن بعد گفتن خلیج عربی بعد امارات جزایر سه گانه رو مدعی شد بعد قطر میادین قاضی مشترک رو واسه خودش برداشت حالا هم که این بعدا قراره که چی میشه

    نظرات شما -
    • 0

      داشتم داشتم حساب نیست
      دارم دارم حسابه......
      الان چی هستی ؟؟؟
      این مهمه عجیج

    • ناشناس
      1

      خدا رو صدهزار مرتبه شکر که به قعر ذلت و نکبت و تباهی انداختنتون. جماعت پلید پلشت که زندگیتون خلاصه شده در گنده‌گویی و وحشیگری و ایجاد مزاحمت و دردسر برای بقیه و زیرآب‌زنی و خاله‌زنک‌بازی و دروغ و دغل و کلاهبرداری از خودتون. دمشون گرم که الحق و الانصاف خوب دهنی ازتون چاییدند

    • ناشناس
      2

      خدا رو صدهزار مرتبه شکر که به قعر ذلت و نکبت و تباهی انداختنتون. جماعت پلید پلشت که زندگی کثیف و نکبت‌بار و ننگینتون خلاصه شده در گنده‌گویی و وحشیگری و ایجاد مزاحمت و دردسر برای بقیه و زیرآب‌زنی و خاله‌زنک‌بازی و دروغ و دغل و کلاهبرداری از خودتون و مظلوم‌کشی و ضعیف‌آزاری و ظلم به زنها و دخترها. دمشون گرم که الحق و الانصاف خوب دهنی ازتون چاییدند

  • ناشناس
    1

    همون عربستان بهتره..لااقل خرج ملتش میکنه..الکی تعصب بکشیم که چی بشه..یه هزاریش میره جیب ملت

  • ناشناس
    0

    مبارکه ، ناهار خوردی ؟

  • محمد
    0

    درک بگذار همین عربستان و کویت کل میدان نفتی آرش رد تصاحب کنند.حالا از این همه نفت و گازی که اکتشاف کردیم جمهوری اسلامی چه چیزی بما داد که این دومیش باشه.

  • میلاد
    0

    حیف این کشور حیف ایران گیر ی مشت بی لیاقت و بی سواد و مفت خور افتاده

  • فتح الله احمدیان
    2

    ای خاک برسرتان بااین مملکت داریتون،،،،
    تیترزدید ایران ۱۵سال اقتصادش ازعربستان عقبتر است؟؟؟؟؟
    کشور رو ریختید به کام اعراب حالا این توجیهتونه؟؟
    ۱۵سال ازعربستان عقب افتادیم؟؟
    سال۵۷ که اعلیحضرت کشور روترک کردما ۳۰ سال ازعربستان جلوبودیم،چی شدکه به اینجا رسیدیم ؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • علی اکبر
      12

      هخخخخخ
      تو دیگه کی هستی... اینکه ما الان توی دیپلماسی برای گرفتن حقمون از میدان‌ها ضعیف هستیم درست است، اما حرف پهلوی های احمق رو نزن.... ما اون موقع برای هر اتفاق کوچکی ایران را تیکه تیکه کردیم، کوه‌های آرارات و بحرین و... رو نکنه امام خمینی به بقیه داد؟
      چرت و پرت گفتن هم حدی داره😏😏

  • ناشناس
    0

    همه چیز توی این مملکت بین مسولا شده فامیل بازی همشهری بازی رفیق بازی باند بازی بیچاره کسی که در این بازی نباشه بدبخت و خیر دنیا و آخرت

  • بینام
    0

    بازهم مشکلی پیش آمدبرای میدان نفتی آرش لیاقت میخوادبازهم نگذاریدبپای دولت قبلی دردولت قبلی اکثر دولتی های الان واکثرمجلسی هاهمه بودیدازاول انقلاب همه تون بودیدمهره هاعوض وبدل شدن این دولت چندتا جوان ازاقوام آورده فقط

  • محمد
    1

    عزیزان همتون حاشیه رفتین وچند چیز دقت نکردین یکی اینکه این موضوع زمان آقای خاتمی گفتگوی تمدنها بوده که معلوم نیست مثل آقا ظریف چه گافی داده که کویت وقتی گفته شکایت میکنم ایران ساکت شده. لطفا مغرضانه قضاوت نکنید واگه دین ندارید آزاد مرد باشید واز حقیقت نگذرید و وجدانتون رو منحرف نکنید😑😑😑

  • تنهای تنها
    1

    یک میلیون لقمه بدید ملت ده کیلومتر پیاده میرند تعصب باعث میشه از مغز وشعورت استفاده نکنی این اولشه نصف حق ملته

  • ناشناس
    3

    با این اخبار فقط می خواهید ایجاد تنش و اختلاف کنید نقطه شروع ارتباط با غرب عربستان است اگر نتوانیم مشکلاتمان را با صلح و مذاکره حل کنیم همین وضعیت کشور که هست میشه

  • Ali
    4

    از وقتی که کشور بحرین و بعضی جزایر مثل زرکوه و آریانا رو دادیم به عربها همه چیز توی خلیج فارس رو دادیم رفت.

  • عبدالله
    6

    از دست رفت !!!؟؟؟ حالا اگر عربستان ادعایی کرد مفهومش از دست رفتن منافع ایران است ؟ سیاه نمایی هم حدی دارد

  • ناشناس
    0

    از خبر فوری عزیز خواهشمندم این صفحه رو تا چند روز نبنده تا مردم حرف دلشون رو بزنند ممنونم

  • سارا موحديان
    0

    ذخاير زياده بايد وقت داد

  • علی رحیمی
    0

    یه عده واقعا نمیخوان بفهمند چون خودشان میدانند ولی مرض دارند خودشان را به کری زدند باباجان این قضیه متعلق به زمان خاتمی بوده که پس از سفر امیر کویت به ایران ایشان فعالیت را در آن میدان تعطیل میکند و همه چیز را تحویل میدهد و عقب نشینی میکند. باز تلاش کنید این دولت را زیر سوال ببرید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ایشان فعالیت را در آن میدان تعطیل میکند و همه چیز را تحویل میدهد و عقب نشینی میکند و شخص مافوق ایشان هم‌ هیچ مخالفتی ابراز نمیکنه لابد چون در اینجور زمینه‌ها تخصص نداره‌. مگه نه؟

    • ناشناس
      0

      خوب خاتمی که مقام قبل انقلاب نبود ! اون هم زاییده ی همین انقلاب است !‌‌ پس فکر کردید چرا مردم می گن اصول گرا ، اصلاح طلب دیگه تمومه ماجرا ! چون دست همشون به لطف فضای مجازی رو شده ، اون چند سال هم نمی دونستند اینها همه با هم برای سرگرمی مردم مجادله می کنند !

  • احمد
    0

    این هم ارتباط دیپلماسی با عربستان گشاده نظران ملاحظه کنند دیپلماس فقط باثید با زبان قدرت باشد

  • زهرا
    0

    ما ازاین گاوای شیرده هم کمتریم؟

  • ناشناس
    0

    لطفا این پست رو بردارید مردم دق دلی خودشون رو که از حاکمان دارند سر این نوچه در میارند

  • علی مقدم
    0

    آقای امیر عبدالهی درصدنگاهت رابه میدانهای نفتی
    مشترک بیشترکن ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها