چالش های ثبت شرکت در ایران

در سال‌های اخیر، تعداد کارآفرینانی که به ثبت شرکت و راه‌اندازی کسب و کار روی آورده‌اند، روز به روز در حال افزایش است.

چالش های ثبت شرکت در ایران

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود به دنیای دیجیتال، برای انجام اموری مانند ثبت‌ شرکت، دیگر نیازی به گذراندن مراحل اداری طولانی نیست و تنها با ورود به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، می‌توانید به صورت اینترنتی برای ثبت شرکت اقدام کنید.

اما فراموش نکنید که ثبت‌نام اینترنتی، تنها بخشی از مراحل ثبت شرکت را تسهیل کرده است. ثبت شرکت مراحل مختلفی دارد که در هر مرحله ممکن است با چالش‌های پیش‌بینی‌ناپذیر متعددی رو به رو شوید. ما در این مقاله سعی داریم چالش‌های ثبت شرکت در ایران را بررسی کنیم. زیرا شناسایی این چالش‌ها، نقشه این سفر پرماجرا را برایتان روشن‌تر کرده و باعث می‌شود با دید بازتر و و واقع‌بینانه‌تری، قدم در این راه بگذارید.

 

ثبت شرکت و تاسیس شرکت در ایران در سال 1402 کار درستی است. با ثبت شرکت، شما به عنوان یک شخص حقوقی شناخته می‌شوید و فعالیت کسب و کار خود را با قوانین و مقرراتی که برای شرکت‌ها تعیین شده است، ادامه خواهید داد. همچنین ثبت شرکت، به شما اجازه می‌دهد تا نام تجاری و برند خود را حفظ کنید و در صورت وجود هرگونه اختلاف با دیگران، حق دفاع از نام تجاری خود را داشته باشید. همچنین ثبت شرکت می‌تواند برای جذب سرمایه یا همکاری با شرکت‌های دیگر نیز مؤثر باشد.

 

مهم‌ترین چالش های ثبت شرکت در ایران

در فرآیند ثبت شرکت، با چالش‌های متداولی مواجه خواهید شد که با رعایت یک سری موارد، قابل حل شدن هستند. برای مثال، یکی از مهم‌ترین مواردی که در ثبت شرکت باید در نظر بگیرید، زمان اقدام برای ثبت شرکت است. 

همانطور که می‌دانید ثبت شرکت، با مسئولیت‌های حساس مالیاتی و حقوقی همراه است که ملزم به پایبندی به آن هستید. بنابراین بهترین زمان برای  ثبت شرکت، موقعی است که خیالتان از بابت مواردی مانند توانایی در پرداخت هزینه‌های شرکت مثل حقوق کارمندان، داشتن درآمد پایدار و داشتن تعداد قابل قبول مشتری، آسوده باشد. 

2

اما تعدادی چالش بزرگ و مهم در روند ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها وجود دارند که ممکن است به سادگی قابل حل نباشند و برای حل و فصل آن‌ها می بایست از متخصصان و وکلای حقوقی، مشاوره دریافت کنید. در ادامه به شرح مهم‌ترین این چالش‌ها خواهیم پرداخت:

1.سهامداران خارجی نمی‌توانند حق رای داشته باشند

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ثبت شرکت در ایران، موانعی است که بر سر راه شرکا و سهامداران خارجی وجود دارد. اولین چالشی که سهامداران خارجی با آن مواجه هستند، این است که نمی‌توانند اقدام به خرید سیم‌کارت به نام خودشان کنند. اتباع خارجی برای دریافت سیم‌‌کارت به نام خود، حتماً باید کد فراگیر دریافت کنند که معمولاً فرآیندی پیچیده و زمانبر است. 

چالش دوم که مهم‌تر از چالش اول است، این است که ثبت‌نام در سامانه ثنا برای اتباع خارجی، غیرممکن است. این بدان معناست که اتباع خارجی نمی‌توانند از حق رای در شرکت برخوردار بوده، و صرفاً می‌توانند سهامدار شرکت باشند. زیرا یکی از شروط اصلی برای اینکه به عضویت هیئت مدیره شرکت درآمده و حق رای داشته باشید، ثبت‌نام در سامانه ثنا است. 

2.تبدیل اجاره‌نامه مسکونی به اجاره‌نامه شرکتی دشوار است

دومین چالش مربوط به آدرس ملک اجاره‌ای است. معمولاً افراد بدون اطلاع دادن به مالک مبنی بر اینکه هدفشان از اجاره ملک، استفاده تجاری است، اقدام به اجاره ملک می‌کنند. بعد از اجاره ملک و ثبت شرکت، برای تبدیل اجاره‌نامه به اجاره‌نامه شرکتی، به اجازه مالک نیاز دارید. اما معمولاً مالکان به دلایل مالیاتی با تغییر کاربری ملک موافقت نمی‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم مالک خود را در جریان اهداف تجاری خود قرار داده، یا اینکه از همان ابتدا، ملک تجاری اجاره کنید. 

3.شرکت‌های نوپا در ارتباط با بازرسان بیمه، ممکن است با مشکل مواجه شوند

سومین چالش مربوط به شرکت‌های تازه‌تاسیس، علی‌الخصوص شرکت‌های با مسئولیت محدود است. معمولاً شرکت‌های تازه تاسیس، در ماه اول فعالیتشان هنوز کارمندی استخدام نکرده‌اند و بسیاری از اقداماتی را که نشان‌دهنده فعالیت شرکت است، شروع نکرده‌اند. اما معمولاً در همین بازه زمانی، بازرسان برای کد بیمه، از شرکت بازدید می‌کنند. بعد از 2 بار بازدید، و رد شدن شرکت در دریافت کد بیمه، پرونده قفل می‌شود. معمولاً به جریان انداختن مجدد پرونده برای دریافت کد بیمه، پردردسر و زمان‌بر است. 

4.مدیرعاملان نباید چک برگشتی داشته باشند

چهارمین چالش به مدیرعامل‌هایی مرتبط است که چک برگشتی دارند. گاهی افرادی برای ثبت شرکت به ما مراجعه می‌کنند که چک برگشتی دارند. این افراد بدون اطلاع از اینکه چک برگشتی چه تاثیرات منفی‌ای به دنبال دارد، اقدام به ثبت شرکت می‌کنند. اما بعد از تعیین نام، متوجه می‌شوند که نمی‌توانند به عنوان مدیر عامل، افتتاح حساب کرده و فعالیت کنند. زیرا بانک از تمام اعضای هیئت مدیره استعلام می‌گیرد و در صورتیکه حتی یکی از افراد، چک برگشتی داشته باشد، باید از هیئت مدیره خارج شود.

نکات مهم در هنگام ثبت شرکت در ایران

اما مشکلی که در این مرحله با آن روبرو هستید، این است که بعد از تعیین نام، نمی‌توانید از هیئت مدیره خارج شوید. بنابراین ناچار خواهید شد فرآیند ثبت شرکت را از ابتدا شروع کرده و با نام فرد دیگری که مشکل چک برگشتی ندارد، اقدام به ثبت شرکت کنید. بعد از برطرف شدن مشکل چک برگشتی، می‌توانید نام خود را وارد اعضای هیئت مدیره کرده و این تغییرات را در آگهی تغییرات شرکت، ثبت کنید. 

در نهایت باید بدانیم که ثبت شرکت اولین مرحله از شروع هر کسب و کار نوظهور میباشد که با این کار پا به فضای قانونی و رسمی کشور میگذارد، این امر برای مدیران عامل مزایای بی شماری از برندینگ گرفته تا مزایای دانش بنیان شدن و تحقق رویا های خود به همراه دارد.

متخصصان حقوقی با برخورداری از دانش تخصصی درباره فرآیندهای حقوقی و قانونی، می‌توانند به حل چالش‌های ثبت شرکت کمک کرده و از خسارات و زیان‌های جبران‌ناپذیر و دردسرساز مالیاتی و حقوقی پیشگیری کنند. 

منبع: هلدینگ پارسه

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها