بولتن چیست و چطور بولتن خبری بسازیم؟

بولتن یا خبرنامه از مهم‌ترین نشریه‌های داخلی هر سازمان است که می‌تواند بر آگاهی از وضعیت فعلی، تصمیمات و اقدامات شرکت تاثیر بگذارد، همچنین امروزه کاربرد و اهمیت بولتن به واسطه امکان ارائه آن به صورت آنلاین بیش از پیش شده و شرکت‌های مختلف در راستای اهداف درون سازمانی خود از بولتن استفاده می‌کنند.

بولتن چیست و چطور بولتن خبری بسازیم؟

در ادامه به تعریف دقیق بولتن، تفاوت‌های آن با سایر نشریه‌ها و کاربردهای آن می‌پردازیم و یک محصول کاربردی از مجموعه رصد و پایش فضای مجازی لایف‌وب که قابلیت ساخت بولتن با امکانات مختلف دارد را معرفی می‌کنیم.

بولتن چیست؟

بولتن نوعی خبرنامه شامل محتواهای گوناگون مربوط به رویدادها و خبرهای درون سازمانی است که به افراد مشغول در یک شرکت یا سازمان ارائه می‌شود تا در جریان اخبار و مطالب مربوط قرار بگیرند. بولتن، یکی از ابزارهای مهم برای روابط عمومی‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند شامل مطالب و مقالات خبری و آموزشی، اخبار رویدادها و وقایع مربوط به سازمان، پروژه‌های انجام شده و در دست احداث و… باشد.

بولتن با عنوان‌های دیگری همچون نشریه داخلی، مجله ادواری یا اطلاعیه خبری سازمانی نیز شناخته می‌شود.

از آنجایی که یکی از کلیدی‌ترین اهداف بولتن، اطلاع‌رسانی سیاست‌ها و اتفاقات مربوط به سازمان به افراد درون سازمان است برای ساخت بولتنی که شامل اطلاعات کاربردی، با کیفیت و موثر باشد، از اطلاعات متنوع و ابزارهای گوناگونی می‌توان استفاده کرد.

استفاده از بولتن چه مزایایی دارد؟

مزایای بولتن، آن را به یکی از پرکاربردترین و موثرترین ابزارها تبدیل نموده است.

بولتن، ارتباط شما با افراد سازمان را حفظ می‌کند، مخاطبان‌تان را در جریان آخرین اتفاقات مربوطه قرار می‌دهد و اطلاع‌رسانی سریع را میسر می‌سازد.

همچنین بولتن‌هایی که شامل پایش اخبار و اطلاعات به‌روز هستند، از تاثیرگذاری بالایی برخوردارند و افراد سازمان‌ها آن را خبرنامه‌ای مهم تلقی می‌کنند.

بولتن خبری با مجله چه تفاوتی دارد؟

اصلی‌ترین تفاوت بولتن و مجله، محتوای آنهاست. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم؛ خبرنامه با محوریت یک موضوع اصلی مربوط به سازمان گردآوری شده است، در حالی که مجله می‌تواند در رابطه با موضوعات مختلفی نوشته شده باشد.

دومین تفاوت بولتن و مجله در مخاطبان آنهاست؛ مخاطب مجلات غالبا عموم جامعه هستند در صورتی که بولتن برای گروهی از افراد با وجه تشابهات زیادی تالیف می‌شود.

توزیع بولتن نیز با مجلات متفاوت است؛ مجله به واسطه انتشارات در مراکز گوناگونی برای ارائه قرار می‌گیرد اما بولتن تنها در دسترس گروه خاصی قرار گرفته و محرمانه تلقی می‌شود.

از دیگر تفاوت‌های بولتن و مجله می‌توان به نوع صحافی، طراحی، اندازه، رنگ و چاپ اشاره کرد.

بولتن‌ها چه انواعی دارند؟

خبرنامه‌ها را می‌توان به دو صورت چاپی و الکترونیک ارائه کرد؛ در سال‌های اخیر دسترسی اکثریت افراد به اینترنت و توسعه تکنولوژی، استفاده از بولتن‌های الکترونیک را گسترش داده است. به طوری که غالب خبرنامه‌ها به صورت الکترونیک ارائه می‌شوند و بدون نیاز به پرداخت هزینهٔ چاپ، آسیب به محیط زیست و توزیع فیزیکی، در کوتاه‌ترین زمان به دست مخاطب می‌رسند.

از بولتن برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

همان‌طور که اشاره کردیم بولتن می‌تواند در راستای اجرای اهداف گوناگونی استفاده شود و متناسب با این اهداف می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • اطلاع‌رسانی درون سازمانی
  • گزارش فعالیت‌های یک شرکت یا سازمان
  • تبلیغات سازمانی
  • دعوت افراد مختلف (خبرنگار، فعال رسانه‌ای و)
  • اجرای مقاصد بازاریابی شرکت
  • اطلاع‌رسانی علمی، فرهنگی و

برای ساخت بولتن چه فرایندی طی می‌شود؟

برای ساخت بولتن باید محتواهای مورد نظر را جمع‌آوری کنید، در مواردی که نیاز به ویرایش دارند تغییرات ایجاد کنید و نهایتا بولتن را در قالب دلخواه خود در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهید.

بولتن یا خبرنامه الکترونیکی یکی از مفیدترین ابزارهای روابط عمومی محسوب می‌شود، در ادامه یک محصول مفید ایرانی با قابلیت ساخت بولتن را معرفی می‌کنیم.

معرفی محصولی برای رصد شبکه‌های اجتماعی با قابلیت ساخت بولتن

 

محصول «دیتامی» لایف‌وب، با رویکرد رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی، به قابلیت ساخت بولتن خبری مجهز است.

از طریق بولتن ساز لایف‌وب می‌توانید:

  • اخبار رسانه‌های آنلاین، مطالب شبکه‌های اجتماعی گوناگون و سایر بسترها را به بولتن خود اضافه کنید.
  • رویکرد محتواهایی که در بولتن قرار می‌دهید را از میان ۳ رویکرد مثبت، منفی و خنثی تعیین کنید.
  • خروجی‌های متفاوتی شامل HTML ,PDF ,WORD به همراه گزارشات مصور از آن دریافت کنید.
  • بولتن تهیه شده خود را با سایر همکاران، مدیران یا افراد مورد نظر خود به اشتراک بگذارید.

hrj

از مزایای سامانهٔ دیتامی می‌توان به قابلیت ایجاد بولتن به صورت هوشمند اشاره کرد؛ مشابه تصویر بالا می‌توانید برند یا کلمات دلخواه را همراه با بسترهای مورد نظر انتخاب کنید تا بولتنی که مطابق با فیلترهای تعیین شدهٔ شماست در بازهٔ زمانی انتخابی‌تان ارسال شود.

به عنوان مثال از طریق این قسمت از سامانهٔ دیتامی می‌توانیم به صورت روزانه تمام محتواهایی که در رابطه با «لایف‌وب» در توییتر، تلگرام و رسانه‌ها منتشر می‌شوند را در گروه تلگرامی که خودمان به سامانه متصل می‌کنیم و اعضای شرکت در آن حضور دارند ببینیم و در جریان تمام جریان‌ها و پیام‌های مربوط به برند لایف‌وب قرار بگیریم.

بولتن‌ساز لایف‌وب را رایگان امتحان کنید

اگر شما نیز قصد بررسی و تحلیل موضوعات مختلف در فضای مجازی را دارید، می‌توانید دموی سامانه رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی لایف‌وب را رایگان امتحان کنید.

کافی است فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان برای ارائه دمو با شما تماس بگیرند.

فرم دریافت دموی رایگان سامانه لایف‌وب

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها