قدرت خرید مردم برای مواد غذایی کاهش یافت

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش قدرت خرید مردم برای انواع مواد غذایی خبر می‌دهد، به گفته وی با وجود توزیع انواع کالا تقاضا ضعیف و این امر به رکود بازار انجامیده است.

قدرت خرید مردم برای مواد غذایی کاهش یافت

رضا کنگری، از کاهش قدرت خرید مواد غذایی مردم گفت و توضیح داد: در عرضه انواع کالا در بازار مواد غذایی مشکلی وجود ندارد، انواع کالاها توزیع می‌شود و در دسترس است اما قدرت خرید مردم در پی تورم و گرانی کالاها پایین آمده و این موضوع بازار را راکد کرده است.

وی افزود: هزینه‌های تولید بالا رفته و این به گرانی محصولات نهایی انجامیده، در حالی که درآمد مردم به اندازه هزینه‌های تولید افزایش نداشته است، در نتیجه تقاضا برای مواد غذایی به سمت و سوی کالاهای اساسی سوق پیدا کرده و از تنقلات فاصله گرفته است.

کنگری تصریح کرد: در میان اقلام اساسی نیز با توجه به کاهش قدرت خرید، تقاضا برای اقلام اساسی ارزان‌قیمت افزایش پیدا کرده است، به طور مثال وقتی قدرت خرید مردم برای گوشت پایین آمده و در مقابل تقاضا برای سویا بالا رفته تا جایگزین گوشت باشد. همچنین تقاضا برای انواع نوشیدنی‌ها و تنقلات مانند کیک، کلوچه و مانند اینها کم شده است.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: همه مشکلات امروز بازار مواد غذایی از کمبود تقاضا ناشی شده، در عرضه مشکلی نیست. قیمت‌ها در ثبات است و نوسان خاصی در نرخ انواع کالا در سال جاری مشاهده نشده است.

کنگری در ادامه از کاهش قیمت دو مورد از کالاهای اساسی در گروه مواد غذایی خبر داد و گفت: روغن و برنج در سال جاری کاهش قیمت داشته است. برنج ایرانی امسال ۳۵ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از پارسال شده، این کاهش تقاضا هم در پی مازاد عرضه اتفاق افتاده اما با وجود کاهش قیمت برنج بازار آن همچنان راکد است و برای برنج ارزان‌قیمت هم تقاضای چشمگیری وجود ندارد.

وی افزود: روغن نیز در سال جاری کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت را تجربه کرده است. با این حال بازار روغن هم مانند برنج به دلیل نبود تقاضا در برابر عرضه از تعادل برخوردار ندارد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی خاطرنشان کرد: در پی کاهش تقاضای داخلی تولیدکنندگان به عرضه کالا در بازارهای خارجی و صادرات می‌اندیشند.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ناشناس
    0

    ولی ازاون ور قدرت خ.... بالا رفت

  • ناشناس
    2

    ذلیل بشید تو لباس و وسایل خانه هم دستمون کوتاه کردید لامذهبا و مسافرت هم تعطیل

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      کامیون کامیون پر از مواد غذایی میرود به چند کشور
      مفت خور عربی‌ اگر این وضعیت کشور اینطوری
      پیش برود نسل ایرانی منقرض خواهد شد

    • ب کامیون
      0

      تولیدات داخلی برای صادرات است نه برای مردم اکثریت مردم مخالف دولت رییسی هستند چرا باید قدرت خرید داشته باشند

  • ناشناس
    0

    فردا مجبورش میکنن حرفشو پس بگیره

  • ناشناس
    1

    در عوض، شرداری دست رو زمینهای کشتزار زیبای جاده اردبیل به مغان گذاشته بخور بخوره

  • ناشناس
    0

    ایرانیها چقدر سخت جون هستند والله دیگه مردم پولی برای زنده بودن ندارند فکر کنم چند وقته دیگه به آدم خواری رو بیاورند

    نظرات شما -
    • 0

      پیدا نمیشه

  • ناشناس
    0

    اشکال نداره مردم نون ندارن بخورن عوضش امنیت داریم

  • ناشناس
    1

    اصلا اینطور نیست هر چه مستاجر ها نمی‌توانند صاحبخانه ها چند برابرش را میخورند

  • ناشناس
    2

    قیمتهارو ارزان کنیدتامردم توان خریدن داشته باشند،
    همه مردم تمایل به خریدن دارند،ولی پولی واسه خریدن بااین همه گرانی رو ندارند،یاعلی

  • ناشناس
    1

    خيلي وقت كاهش يافته شما چقدر عقب هستيد

  • ناشناس
    5

    این تحلیل اشتباه است زیرا الان مردم مشغول خوردن کالاهایی هستند که از پارسال در منزل انبار کرده بودندو اگر باز بر طبل جنگ بکوبند ملت برای خرید دو سال دیگر خود به فروشگاهها هجوم می آورند.

  • ناشناس
    1

    کاهش نه ، نزدیک به صفر شد

  • ناشناس
    0

    بدبخت ها نظر کنگری رییس بنکداران یعنی بماربطی ندارد مردم قدرت خرید ندارند باید تولیدات داخلی را صادر کنیم مردم سویا بخورند کافیست پاراگراف آخر را بخوانید بیسواد های احمق خودش لنگری رییس بنکداران گفته مردم مهم نیستند صادرات مهم است

  • ناشناس
    1

    مردم به حداقل زندگی بسر می برند قابل توجه مسئولین اگر توجه کنند

  • ناشناس
    1

    واقعا متاسفم برا مسئولان بی کفایت . من خودم سال ۶۷ازدواج کردم و در سال ۷۳ شروع به ساختن خونه کردم سال۷۴ صاحب خونه شدم اینم بگم از کسی هم کمک نگرفتم ولی الان بچه های ما با این تورم و گرانی چطور صاحب خونه بشن

  • رزمنده دفاع مقدس
    1

    پول وثروت وحق این مردم میره کشورهای عربی ورهبر حماس خون ازلپهاش میچکه وروزبروز جوانتر میشه .اونم رهبریت وحکومت کردن به مردم را دوست داره ویک عده نفهم را جلوی گلوله وبمباران قرار داده خوش خوش میگذرونه .بی همه کس رهبررهبریه که خودش دوشادوش همرزمانش بجنگه .جبهه بودم پدر وعموی یکی ازمفقودالاثرها که همسنگر ما بود ودرعملیات تنگه چزابه مفقود شده بود یک شب تو رقابیه اومدند خط مقدم تا خبر از فرزندشون بگیرند اونشب برشانس این بندگان پیرمرد خدا عراق آتش تهیه کرد وگلوله ریخت که گفتند بمیریم ما شما جوانا چجوری زندگی میکنید اینجا لعنت به اونایی که میگویند جنگ جنگ تاپیروزی بیان یک شب اینجا بمونند تا بفهمند چه خبره رهبران بهاصطلاح مسلمان لای پرقو میخوابند ویک عده مردم وجوانان بیگناه را به کشتن میدهند خدا ریشه ظلمشون را بخشکاند

  • ناشناس
    1

    افغانهاروبیرون کنیدیه کم قیمت اجاره خونه ووسایل بیادپایین بتونیم بخریم

  • ناشناس
    1

    قدرت مردم در خرید کاهش پیدا کرده ولی قدرت خرید حزب الله افزایش

  • ایران
    1

    باید احسنت گفت به رییسی ودولتش اگر روحانی سفره مردم را کوچک کرد این آقای رییسی کلا سفره مردم را جمع کرده آن از وضعیت مسکن خودرو وگوشت مواد پروتیینی لبنیات و خیلی چیزهای دیگر که در زمان ریاست ایشان دویست درصد افزایش قیمت پیدا کرده بعد هم مدعی کاهش تورم هستند این دولت و بانک مرکزی همش شعار شعار برای بدست آوردن رای‌وکرسی ریاست نه‌مجلسی هست و نه دولتی ونه قوه قضاییه که به این وضعیت اسف‌بار تورم مردم بدبخت رسیدگی کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها