خبرفوری بررسی می‌کند

مروری بر چالش‌های بودجه 1403/ آیا در سال جدید با تورم افسارگسیخته مواجه خواهیم شد؟

ایراد اصلی منتقدان به بودجه 1403 غیرواقعی بودن منابع درآمدی و در نتیجه ناترازی آن است. برخی نمایندگان مجلس مدعی اند طرح دولت برای بودجه سال آتی حدود 300 هزار میلیارد ناترازی دارد که این ناترازی می تواند به تورم افسارگسیخته در سال 1403 بینجامد.

مروری بر چالش‌های بودجه 1403/ آیا در سال جدید با تورم افسارگسیخته مواجه خواهیم شد؟

مجید محمدی- کلیات بودجه 1403 بعد از مطرح شدن در صحن علنی مجلس توسط نمایندگان رد شد.

بخش اول لایحه بودجه 1403 اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است. با این حال، هنوز هم بسیاری از نمایندگان و تحلیلگران اقتصادی نسبت به بودجه سال آتی اعتراض دارند و معتقدند باید قوانینی به عنوان مکمل به این لایحه اضافه گردد تا نقایصش رفع شود.

مشکل اساسی بودجه چیست؟

بررسی نظرات نمایندگان و تحلیلگران اقتصادی نشان می دهد نقد اصلی آنها به بودجه 1403 غیرواقعی بودن منابع درآمدی و در نتیجه ناترازی آن است. نمایندگان مجلس مدعی اند طرح دولت برای بودجه سال آتی حدود 300 هزار میلیارد ناترازی دارد که این ناترازی می تواند به تورم افسارگسیخته در سال 1403 بینجامد.

انتقاد دیگر نمایندگان مجلس عدم مطابقت لایحه ارائه شده توسط دولت با مفاد برنامه هفتم توسعه است. برای مثال، در برنامه هفتم که قانون بالادستی بودجه است، برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در سال اول 60 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده اما دولت تنها 7 هزار میلیادر تومان به این مساله اختصاص داده است.

برخی تحلیلگران اقتصادی مانند حسین راغفر نیز معتقدند بودجه سال 1403 در کلیات و جزئیات ابهامات فراوانی دارد و این ابهامات نشان می دهد دولت علاقه ای به قانون از پیش تهیه شده و سند راه ندارد و صرفا بر اساس شرایط پیش آمده در سال 1403 به حل مشکلات و تخصیص منابع خواهد پرداخت.

شاید به همین دلیل باشد که دولت شفاها قول داده که به بسیاری از ناترازی ها توجه کرده و منابع مورد نیاز را تامین خواهد کرد. این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس معتقدند این وعده های شفاهی باید به صورت کتبی در متن لایحه بودجه آمده و توسط نمایندگان بررسی شوند تا امکان تخطی از آن وجود نداشته باشد.

مهم ترین انتقادات به جزئیات بودجه سال 1403

به جز کلیات، در جزئیات نیز اختلاف زیادی میان مجلس و دولت و نیز تحلیلگران اقتصادی و دولت وجود دارد. تحلیلگران به طور کلی 8 نقد به جزئیات لایحه بودجه و محل کسب درآمدها و هزینه های احتمالی و ترازی و ناترازی درآمدها و هزینه ها دارند. این انتقادات بدین شرح هستند:

الف. بودجه در زمینه عمران و آبادانی و طرح های عمرانی به شدت «انقباضی» است و بودجه این طرح ها کاهش یافته است. بودجه طرح های عمرانی نسبت به سال قبل افزایش نیافته است اما با توجه به تورم بالای 50 درصدی، می توان گفت این بودجه به نصف رسیده است. با این وضعیت، مشوق های مالی برای طرح های عمرانی و صنعتی وجود ندارد و احتمالا این فعالیت ها در سال 1403 راکد شوند.

ب. یکی از مهم ترین اختلافات مجلس و دولت مربوط به مالیات است. دولت توجه زیادی روی درآمدهای مالیاتی در سال 1403 داشته است. به طور کلی مالیات ها در سال 1403 حدود 50 درصد افزایش خواهند یافت. مجلس مخالف این افزایش مالیات است و معتقد است این افزایش نرخ مالیاتی می تواند به اعتراضات مختلف و فشار روی اقشار مختلف مردم بینجامد. همچنین، از نظر تحلیلگران، نظام مالیاتی جدید مبنای قانونی ندارد و چنین نیست که از افراد ثروتمندتر مالیات بیشتر گرفته شود. برای مثال، طبق بودجه 1403، افرادی که درآمد زیر 10 میلیون تومان داشته باشند، معاف از مالیات خواهند بود اما آنهایی که از 10 تا 14 میلیون درآمد داشته باشند باید 10 درصد مالیات دهند و آنهایی که بین 14 تا 23 میلیون درآمد داشته باشند مشمول 15 درصد مالیات می شوند. در نهایت افرادی که تا سقف 65 ملیون درآمد داشته باشند، باید 30 درصد مالیات بپردازند. تحلیلگران معتقدند این تقسیم بندی دقیق نیست و به خصوص به افرادی که درآمدهای نجومی دارند توجه نشده و نرخ مالیات آنها تصاعدی بالا نرفته است.

ج. یکی دیگر از انتقادات منتقدان این است که درآمدهای مالیاتی و به خصوص درآمد حاصل از افزایش 1 درصدی مالیات بر ارزش افزوده قابل تحقق نیست و معلوم نیست در صورت اجرایی شدن تا چه میزان، درآمد به جیب دولت واریز کند. همچنین، افزایش مالیات بر ارزش افزوده می تواند فشار زیادی به اقشار ضعیف جامعه وارد کند چون تمام شهروندان مستقیم و غیرمستقیم با آن درگیرند.

د. نقد دیگر مربوط به نرخ ارز است. مبنای نرخ ارز در سال 1403 از نظر دولت 28 هزار و پانصد تومان است اما این نرخ غیر واقعی است و مجلس معتقد است نرخ حقیقی حداقل باید 37 هزار و پانصد تومان باشد.  تفاوت نرخ پیشنهادی دولت و مجلس حدود 200 هزار میلیارد دلار است که از طریق فروش نفت حاصل شده و به درآمد سالیانه دولت افزوده می گردد. به همین دلیل، تفاوت این دو عدد می تواند بودجه را زیر و رو کند.

ن. از نظر منتقدان، لیست کالاهای وارداتی توسط دولت واقعی نیست. بسیاری از کالاهای غیرضروری وجود دارد که توسط تجار وارد کشور شده و دولت نیز قادر به کنترل آنها نیست. این واردات سالیانه که محاسبه نمی شوند ضربه شدیدی بر درآمد سالیانه دولت زده و تراز بودجه را به هم می ریزند.

و. یکی از مهم ترین اشکالات بودجه 1403 مساله متناسب سازی حقوق بازنشستگان و حل مشکلات مربوط به ناترازی درآمدها و هزینه های صندوق های بازنشستگی کشور است. قرار است با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده این بحران حل شود اما طرح دولت برای افزایش این نرخ مورد موافقت مجلس قرار نگرفته و از نظر مجلس، دولت توجه کافی به مساله صندوق های بازنشستگی و طرح متناسب سازی نداشته است.

ه. مشکل دیگر مساله هدفمندی یارانه ها در سال 1403 و تامین بودجه لازم برای تامین یارانه ها است. تامین منابع مورد نیاز برای 758 هزار میلیارد تومان که با افزایش 15 درصدی نسبت به سال قبل مواجه بوده کار بسیار سختی است و مجلس نسبت به آن نگران است. به همین دلیل، مرکز پژوهش های مجلس نسبت به افزایش یارانه در بودجه 1403 هشدار داده و معتقد است این مساله باعث ناترازی محاسبات بودجه ای سال آتی می گردد.

ی. از نظر منتقدان، دولت میزان فروش نفت و گاز و میعانات را در سال 1403 بالاتر از عدد قابل تحقق و واقعی در نظر گرفته است. درآمد نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ حدود ۶۱۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده اما برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به تحریم های نفتی ایران که با توجه به شرایط سیاسی احتمالا در سال آینده سخت تر و شدیدتر هم بشود و نیز با توجه به اختلاف نظر جدید ایران و چین بر سر قیمت و تخفیف نفتی ایران، بعید است که این میزان درآمد به صندوق درآمدی دولت واریز گردد.

در نهایت، ناترازی بودجه که حاصل خرج بیشتر و خارج از چارچوب بودجه توسط دولت و عدم حصول درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه است، دولت را به چاپ بی رویه پول می کشاند تا این ناترازی را جبران کرده و این مساله نیز به سرعت خود را به صورت تورم فزآینده نشان می دهد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • پیچ تاریخی
    25

    سید محرومین پشتیبان ضعفا و مرحومین است
    اگر در دو سال گذشته اندکی اندکی مشکلات داشتیم
    کافیه که چن سال آینده را صبوری کنین
    سید مرحومین برای همه برنامه های مفیدی دارد
    مشکلات بر طرف میشود
    صبوری کنین ازین برهه حساس کنونی عبور کنیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      سیدمحرومان یعنی همه محروم بجزمسئولین

    • شاپور ساسان
      0

      با این حرفا نمک به زخم مردم نپاس . کاملا مشخصه که رو شکم سیری حرف میزنی و سید به امثال شما خوب رسیده . ی کارگر با ده ملیون حقوق ده درصد مالیات بده که جیب امثال شما پر بشه

    • ناشناس
      0

      از اوضاع معلومه پشتیبان چپا ول جیب مردم ه وساقی مفت خوران

  • ناشناس
    1

    بادلار35تومان درحالیکه دلار50 تومانه وتورم 40 درصدی سال دیگه بازهم نتونستن ببندن خدامیدونه بعدازعیدچقدرتورم و رشداجاره است

  • ناشناس
    24

    عامل خیلی از گرانفروشی ها وتورم متاسفانه خبر گزاری ها هستند که پیشگویی میکنند ناامیدی ویاس بزرگترین ظلم به مردم است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اتفاقا کانالای خبری بعضیاشون زیرفی بازارقیمت میدن که برای قله نوردیوامید افرینی فلانی خبرکاذب پخش کنن وگرن هبااین قیمت کسی فروش نمیده چون ضرره و خرج خریدهم درنمیادعزیز

  • J
    2

    دولت به هیچ وجه مسئول گرانی هیچ چیز نیست . وظیفه این دولت فقط هدایت قطار پیشرفت و توسعه است . همین

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پیشرفت منظورت بردن لوله های اهوازکه تازه کاشتن ودوباره فاضلاب زدن توخونه مابود توجنوب کشوریابرهوت شدن دریاچه ارومیه یامازوت سوزی عملی نیروگاهها یااعتصابات پتروشیمی وبازنشسته وپرستاران وغیره به حرف نیست که

    • ناشناس
      0

      پیشرفت اقتصادی از نظر مسئولین ایرانی یعنی افزایش قیمت کالاها و افزایش تورم هست و دولتها در پیشرفت اقتصادی با هم کورس گذاشته اند.

  • ناشناس
    1

    مگه امسال وسال قبل افسارگیخته نبود؟

  • ناشناس
    1

    با تورم بزرگ شدیم، اگه افسار گریخته نبود ک تا الان کنترل شده بود!

  • ناشناس
    1

    بودجه بندی را در کلاس ششم ابتدایی یاد گرفته است

  • حسین
    1

    مالیات ۳۰ درصدی میدونید یعنی چه برای حقوق بگیر
    کمی فکر کنید مسولین

  • ناشناس
    0

    حکومت بقا و تداوم خود را در اشاعه و گسترش فقر و تنگدستی بین مردم می داند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خلایق هر چه لایق

    • ناشناس
      0

      غلط میکنه چون هرج ومرج میشه ودربحران وجنگ کسی بهش کمک نمیکنه مثل انتخای صفوی که دولشگرمحمودافغان صدوچهل لشگرصفوی روداغون کرد

    • ناشناس
      1

      خوب هرج و مرج اتفاق افتاده. دقیقا همین الان جنگ بشه. طالبان میتونه با جنگ تهران را تصرف کنه چون دیگه جوانها مانند جوانهای اول انقلاب با انگیزه و صاف و صادق و مرد نیستند. یک مشت دزد معتاد مفت خور که کاملا با هم متفاوتند. مگه نمیبینی چه جوری پاچه خواریشون می کنند.

    • ناشناس
      0

      پس انتظار داری بقا خودش را در تولید صنعتی و کار آفرینی و اشاعه فرهنگ کار و تلاش ببینه. انتظار داری آقازاده های مفتخور و تن پرور بروند کار کنند

  • بهلول
    0

    تاافساردست راننده لوكوموتيرهست موجه خواهيم شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      احسنت.درخت تو گر بار دانش بگیرد. میشوی سید محرومان

  • ناشناس
    0

    اصلا نگران نا ترازی بودجه نباشید دولت رئیسی جای پولها بلده دست درازی به جیب ملت مالیات بر معده و کفش و ریه های ملت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مالیات بر مسافت طی شده توسط کفش هم مشمول مالیات میشه.قبض اکسیژن مصرف شده توسط ریه ها هم به صورت آزمایشی در چند شهر امسال اجرا میشه.مبلغ قبضش هم میاد روی قبض آب.

  • رضا
    0

    از کارگر و کارمند مالیات میگیرن ولی از دلالها و رانتخوارها و پزشکان سکه بگیر نمیتونن مالیات عادلانه بگیرن

  • ناشناس
    0

    جیب ملت همیشه درصحنه وفهیم کماکان پول دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها