شمس ۱۴، اولین خودروی ایرانی که نیروی هوایی ارتش ساخت

در دی ماه ۱۳۷۳، هوانیروز خبر از ساخت اولین خودرو بومی ایرانی با نام شمس ۱۴ داد. نام‌گذاری این خودرو به یاد و خاطره شهید منصور ستاری انجام شده است.

شمس ۱۴، اولین خودروی ایرانی که نیروی هوایی ارتش ساخت

بیش از ۳۰ سال پیش و در زمستان ۱۳۷۳، مردم ایران شاهد رونمایی از نخستین خودرو ایرانی ساخته شده توسط نیروی هوایی ارتش بودند. اما از شمس ۱۴ چه می‌دانیم؟

شمس ۱۴: یادگاری از شهید منصور ستاری

صنعت خودروسازی ایران قدمتی ۷۰ ساله دارد و با وجود این‌که یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور به‌شمار می‌رود و ایران را نیز به یکی از پیشگام‌ترین کشور‌های منطقه خاورمیانه و آسیا از این نظر بدل کرده، هرگز نتوانسته در حد رقبای منطقه‌ای و قاره‌ای خود ظاهر شود و تا امروز هم، بیشتر به لطف سیاست‌های حمایتی دولتی سرپا مانده است.

شمس ۱۴، اولین خودروی ایرانی که نیروی هوایی ارتش ساخت

البته که این روز‌ها تب رونمایی از محصولات جدید باعث شده تا خودروسازان داخلی از محصولات ظاهرا ایرانی زیادی رونمایی کنند. از ریرا ایران خودرو و ایگل کرمان موتور گرفته تا کادیلا، سهند، پاژ، آریا و اطلس سایپا. اما باید دید این محصولات واقعا تا چه حد جدید و ایرانی هستند!

اخیرا ویدیویی از دیدار فرماندهان و افسران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی، رهبر وقت انقلاب اسلامی به تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۶۶ منتشر شده که در آن، امیر سرلشکر، شهید منصور ستاری نیز حضور دارد.

شمس ۱۴، اولین خودروی ایرانی که نیروی هوایی ارتش ساخت

ده سال بعد از این رویداد و باز هم در روز‌های زمستان سال ۱۳۷۳، هوانیروز دست به اقدام عجیبی زد و در شرایطی که خودروسازی از حیطه فعالیت‌ها و ماموریت‌های آن خارج بود، خبر از ساخت یک خودرو بومی داد. روزنامه اطلاعات در ۱۸ بهمن ۱۳۷۳ خبر اختصاصی این رویداد را منتشر کرد.

اطلاعات با تیتر «اولین اتومبیل ایرانی شمس ۱۴ ساخته شد» به استقبال این رویداد رفت و در این باره نوشت:

رونمایی رسمی خودرو نیز به‌طور دقیق در ۱۹ بهمن ماه، یعنی بیش از یک ماه بعد از شهادت تیمسار ستاری در سانحه سقوط هواپیما، انجام شد. در حادثه‌ای که در اطراف فرودگاه شهید بهشتی اصفهان منجر به فوت شهید ستاری در ۱۴ دی ماه ۱۳۷۳ شد، علاوه بر سرتیپ ستاری، سرتیپ اردستانی، معاون عملیات نیروی هوایی، خلبان یاسینی، معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش و چند نفر دیگر از افسران رده‌بالای نیروی هوایی نیز به شهادت رسیدند.

شمس ۱۴، اولین خودروی ایرانی که نیروی هوایی ارتش ساخت

گفتنی است که به یاد و خاطره شهید ستاری و از آنجایی که طراحی این خودرو توسط او انجام شده بود، نام این خودرو از سرواژگان عبارت «شهید منصور ستاری» اقتباس شد. عدد ۱۴ در نام شمس ۱۴ نیز به روز شهادت شهید ستاری، یعنی ۱۴ دی ۱۳۷۳ اشاره دارد.

منبع: اقتصاد نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ناشناس
    6

    باقی مانده افسران زمان شاه. من تاحالا ندیدم هیچ جا اوراق ترین تولیدی زیر پای بزرگان ان مجموعه باشد. اخ که کی شاید ترورهای حکومتی برملا شود

  • سیدحسین نقیبی
    1

    با سلام .چه شد ادامه ندادند .والله مردم ایران لیاقتشان بیشتر این خودروهای گران و بی کیفیت هست .چرا سپاه و ارتش جاو نمیان .نیروهای مسلح خودرو میسازن زیر اب میره اونوقت یه خودرو خانواده و قیمت مناسب نمیتونن بسازن .به خدا شما باید در پیشگاه خداوند جوابگو باشید که این دو غول خودرو این قدر به مردم ایران ظلم میکنن تا به کی عزیزان هموطن ما باید در جاده ها جانشان را از دست بدهند معلول شوند و کسی کاری انجام ندهد .نیروهای مسلح بیاید یک خودرو سازی تشکیل و سرمایه اش هم همین مردم میدند .شروع کنید خدا یار شماست.

  • چای دبش باغ ازگل
    1

    ساختن ارابه های مرگ!!!

  • سرهنگ
    34

    زمان شاه نکبت افسرانش باید ازسربازان خارجی اطاعت میکردند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      الانم توهم نزن فکر کنی خودت همه کاره ای::هرچی سید پوتین بگه هممونه
      جناب حالو

  • جعفر
    1

    خخخخخخ خدایی رسانه ای نکنید آبرویی 10000ساله مملکت رفت🤫🤫🤫

  • یاردانقلی
    2

    تولید انبوه که نکردن فایده اش چیه؟

  • محمد
    0

    ای کاش دوباره پراید میساختن .آخه این چه مستراحی که ساختن . معلومه پول زیادی دستشونه که دست به همچین کارایی میزنند و میدونند تو ماشین سرمایه گذاری کنند توش پول داره چندین برابر .

  • مصطفی برومندی
    0

    تعداد کشته شدگان تصادف در ایران با ماشین های ایرانی. بیشتر از کشورهای جنگ هستند هست...امار کشته شدگان بر اثر تصادف هیچ وقت نمیگن

  • حسین
    1

    ایران خودرو و سایپا چرا این قدر ضعیف هستند، چرا خودروهای مثل بنز و بی ام و تولید نمی‌کنند خودرو سازان داخلی ما...

  • ناشناس
    1

    چه افسران و فرماندهان بزرگی که بی سر و صدا سرشون زیر آب شد و همه اینها هم دشمن دست داشت

  • صفا
    0

    این خودروسال 73شهیدستاری طراحی کرد.ومملکت به این بدبختی این همه سال این طرح خوابید.الان به نظرشما خودروی که سی سال پیش طراحی شده الان چیزی برای گفتن میتونه داشته باشه که خوشحال بشیم به تولیدانبوه برسه

  • آی کاش
    1

    ھمین ھست بیسوادی یک قلہ چراغ عوض میشہ اسمش شد 141. بعد عوض شد 131.بعد۔132 ۔111 ماشین ھمون یکی چند تا اسم ۔ ای کاش یک سواد کامل بییاد این ملت را از معیشیت پر خواب آلود در بیارد ۔۔ بخدا ھمہ چیز داریم نفت طلا خدا در کشور دادہ ۔اما یہ چیز نداریم ۔چیزی کہ داریم دنبالشیم فقط جھنگ نیرو ۔در وسط بدبختی سر ملت ۔۔ای کاش باھمے کشور ھای دنیا دست دوستی داشتیم ۔پول مون خوب می بود ما توانائی رفتن بہ کشور ھای خارجی آرزو داشتیم ۔مثل عربھا ما ایرانی ھا چی کمتر داریم از عربھا

  • ناشناس
    0

    با دسیسه کشته شد تا به لگن سازها لطمه ای وارد نشود

  • ناشناس
    0

    آقا تولید نکنید خواهش میکنم

  • زرشک
    0

    در ایرانخودرو و سایپا را باید گل گرفت

  • ناشناس
    1

    چون جنگندها خلبانان خود را به راحتی کشتند.حالا نوبت به مردم عادی هست.پس این یک موفقیت بزرگی برای نیروی هوایی پر افتخار ماست.افرین بر شماها

  • الله قلی
    0

    خوب احتمالا آقای میرسلیم رو عضو هیئت مدیره نکردن از دستور کار خارج شد

  • یوسف
    0

    اف ۳۵ایرانی باقابلیت تردد در ترافیک

  • محمد
    0

    هوانیروز نبوده نیروی هوایی بوده ،هوانیروز از یگان های زیرمجموعه نیروی زمینی ارتش است

  • حسام
    0

    شمای که میگید از عربها چی کم داریم هیچی کم نداری اونا خدارو میشناسن انا دذدی نمیکنند انا نیرویه انتزامیشون باج نمیگیره انا. همه باهم به ملتشون. وفادارن ایران هرکه میخات برا خودشفکر به بقیه نیست شنوهم. مثل انا نیستی وصد صال دیگهذهم. به پایه انا نمیرسی چرا چون دوذ ندارن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها