راه های اضافه نشدن وزن در تعطیلات و مسافرت

تعطیلات و مسافرت بخشی جدا نشدنی از زندگی انسان هستند که می‌توانند چالش بزرگی بر سر راه کاهش وزن باشند.

راه های اضافه نشدن وزن در تعطیلات و مسافرت

بسیاری از افراد روزهای معمول هفته را به رژیم خود پایبند می‌مانند اما در تعطیلات و یا مهمانی‌های آخر هفته تمامی تلاش‌های خود را نقش بر آب می‌کنند. این الگو منجر به ثابت ماندن و یا حتی اضافه کردن وزن خواهد شد. متاسفانه بسیاری از افراد چاق و دارای اضافه وزن به همین دلیل هرگز در رژیم‌های لاغری موفق نمی‌شوند. اما راهکار چیست؟ مسلما برای شکست این دور باطل می‌توان راه حلی پیدا کرد؛ اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نمی‌دانید چطور می‌توان علاوه بر لذت بردن از تعطیلات و مسافرت‌ وزن اضافه نکرد؟ بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

  • مصرف دسر و نوشیدنی های پر کالری را کاهش دهید

اصولا در مهمانی‌ها دسرها و نوشیدنی‌های متنوعی سرو می‌شود که بهتر است از بین آن‌ها به سراغ کم کالری ترین نوشیدنی یا دسرها رفت. به عنوان مثال از دسرهایی که در آن‌ها از خامه یا شکر و قند استفاده شده دوری کنید و بیشتر به سراغ دسرهایی که با قند طبیعی مانند خرما یا عسل تهیه شده اند و چربی کمتری دارند بروید. مصرف میوه تازه می‌تواند بهترین انتخاب برای دسر باشد و انتخاب انواع شیرینی و کیک از بدترین و پرکالری ترین انتخاب‌ها به شمار می‌روند. در کالری شمار زیره رایگان می توانید تعیین هدف کنید تا کالری مصرفی روزانه خود برای کاهش یا افزایش وزن خود را محاسبه کنید.

  • مصرف فیبر و پروتئین را افزایش دهید

حجم غذایی که مصرف می‌کنید را بین درشت مغذی‌ها به درستی تقسیم کنید به صورتی که بشقاب شما بیشتر از سبزیجات یا سالاد و پروتئین‌های بدون چربی مانند گوشت سفید (مرغ، ماهی، بوقلمون و ...) و حبوبات پر شده باشد. در صورتی که سهم پروتئین و فیبر را در بشقاب خود افزایش دهید به نوبه خود باعث کاهش سهم کربوهیدرات یا همان نان و برنج می‌شوید و از طرفی مصرف بیشتر پروتئین و منابع فیبری می‌توانند سیری بهتر و طولانی تری را به دنبال داشته باشد.

  • میان وعده های سالم و کم کالری بخورید

شاید به این فکر کنید که مصرف میان وعده رژیمی در برابر وعده‌های غذایی اصلی از اهمیت کمتری برخوردار است. اما حقیقت این است که بسیاری اوقات دلیل اضافه وزن و چاقی مصرف میان وعده‌های ناسالم و پرکالری است. به عنوان مثال یک کیک ساده با کمی کرم شکلاتی می‌تواند حدود 200 الی 300 کالری اضافی به بدن شما برساند که در طولانی مدت این ازدیاد کالری منجر به افزایش وزن می‌شود. بنابراین در مسافرت و تعطیلات خیلی مراقب میان وعده‌های خود باشید و سعی کنید از انتخاب های پرکالری و ناسالم بپرهیزید.

راه های اضافه نشدن وزن در تعطیلات و مسافرت - تصویر 2

  • کالری غذای مصرفی تان را کنترل کنید

اگر یک رژیم غذایی منعطف داشته باشید و نحوه جانشینی مواد غذایی مختلف را بیاموزید به راحتی می‌توانید کالری دریافتی خود را حتی در رستوران، مهمانی و یا مسافرت کنترل کنید. سعی کنید تا حد امکان از قوانین رژیمتان پیروی کنید و مقدار مصرف نان یا برنج و باقی اجزای غذا را مدیریت کنید و حتما کالری شماری کنید. اگر در مسافرت‌ها یا مهمانی‌ها از غذای آماده رستورانی استفاده می‌کنید یک پرس کامل غذا را نخورید و در صورت امکان یک پرس غذا را برای دو نفر سفارش دهید تا میزان کالری دریافتی خود را کاهش دهید.

  • فعالیت بدنی داشته باشید

سعی کنید در فعالیت‌های دسته جمعی در مسافرت یا مهمانی شرکت کنید. همچنین می‌توانید برخی اوقات در مسافرت به پیاده روی بروید و یا مسافت های مورد نظرتان را فقط با ماشین تردد نکنید. با همین ترفندهای ساده می‌توانید به راحتی کالری نسبتا خوبی بسوزانید و در مسافرت و یا تعطیلات وزن اضافه نکنید.

  • خواب کافی داشته باشید

تا حد امکان از دیر خوابیدن و یا کم خوابی در سفر جلوگیری کنید. برهم خوردن عادات خواب در مسافرت می‌تواند بر روی ترشح هورمون‌ها تاثیر گذاشته و باعث گرسنگی بیشتر شما شود. حتی ممکن است به دلیل افت انرژی ناشی از نخوابیدن به خوردن مواد غذایی قندی و شیرینی‌ها تمایل پیدا کنید. بنابراین سعی کنید در مسافرت و تعطیلات ریتم خواب خود را مانند سابق حفظ کنید.

راه های اضافه نشدن وزن در تعطیلات و مسافرت - تصویر 3

  • مصرف مایعات را افزایش دهید

آب و مایعات کلید مهمی برای کاهش وزن و کنترل اشتها هستند. در بسیاری از مواقع که شما احساس گرسنگی می‌کنید واقعا گرسنه نیستید بلکه بدن شما دچار کم آبی شده و اشتهای کاذب دارید. برای رفع این مشکل بهتر است قبل از مصرف هر ماده غذایی در وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها آب بنوشید تا کمی از اشتهای شما کاهش یافته و بتوانید با کنترل بیشتری غذا بخورید.

  • از مولتی ویتامین ها استفاده کنید

در مسافرت‌های طولانی مدت به دلیل کاهش دریافت برخی از گروه‌های غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات، ممکن است بدن درگیر کمبودهایی شود. کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح برای بدن از اهمیت بالایی برخوردار است به صورتی که نبود آن‌ها می‌تواند بر روی سوخت و ساز و حتی اشتهای فرد تاثیر گذار باشد. بنابراین سعی کنید برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقی در مسافرت‌های طولانی مدت خود از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها