اختصاصی/خبرهای خوب برای اصناف در سال 98:

در جلسه نمایندگان با آیات عظام چه گذشت؟ / تغییر قوانین بانک مرکزی و استقلال از دولت نهایی شد

رییس کمیسیون اقتصادی و رییس کمیته پولی و بانکی مجلس در دیدار با آیات عظام قم ضمن ارایه گزارش در مورد اقدامات انجام شده قانون تغییر ساختار بانک مرکزی و نظام بانکی کشور را مورد بررسی قرار دادند.

در جلسه نمایندگان با آیات عظام چه گذشت؟ / تغییر قوانین بانک مرکزی و استقلال از دولت نهایی شد

شرایط اقتصادی کشور و لزوم تغییرات در ساختارهای اقتصادی این بار رییس کمیسیون اقتصادی و رییس کمیته پولی و بانکی مجلس را به قم کشاند تا با حضور در بیوت آیات عظام از رهنمودهای ایشان برای حل مشکلات بهره مند شوند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبر فوری با اشاره به برگزاری جلسه با آیات عظام در شهر قم گفت: این دیدار با آیات عظام مکارم شیراز ی ، علوی بروجردی، علوی گرگانی، سبحانی و نوری همدانی با هدف ارایه گزارشی از اقدامات کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای ماموریتهایی این کمیسیون بویژه در ارتباط با موضوعاتی که دغدغه مراجع تقلید کشور از جمله لزوم اصلاح نظام بازار پولی کشور در بخشهای مختلف است، انجام شد.

وی ادامه داد: یکی از آخرین اقدامات کمیسیون اقتصادی مجلس که در دیدار آیات عظام مورد بحث قرار گرفت تغییر قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی است که کار تصویب آن در کمیسیون اقتصادی مجلس به اتمام رسید و در حدود ده روز قبل به صحن علنی مجلس ارسال شد.

نمایندهٔ کرمان و راور در مورد ساختار جدید بانک مرکزی گفت: براساس قانون جدید ساختار بانک مرکزی تغییر می کند، در قانون جدید ساختار نظارتی بانک مرکزی اصلاح می گردد. یکی از اصلی ترین مشکلات ما ضعف نظارتی و فنی بر عملیات های بانک مرکزی بود که در این قانون جدید هم نظارت شرعی بر حوزه فعالیتهای انطباق بخشنامه های مرتبط با عملیات بانکی ، هم نظارت مستمر شرعی و نظارت فنی مقرراتی مبنای تغییر خواهد بود.

وی افزود: در ساختار جدید سازمان نظارتی تشکیل خواهد شد و چیزی شبیه به کشورهای توسعه یافته برگرفته از تجارب کشورهای دیگر و نظارت مستمر در قالب آن قرار خواهد گرفت، همچنین موضوع عدم استقلال بانک مرکزی از دولت که آسیبهای زیادی به نظام بانکی و سرمایه گذاری و ارز کشور وارد کرده است در جلسه آیات عظام عنوان شد که با استقبال مراجع قرار گرفت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به دیگر موضوعاتی که در این دیدار عنوان شد گفت: در این جلسه گزارشی از آخرین تحولات تصویب قانون عملیات بانکی سپرده گذاری و ارایه تسهیلات به آیات عظام ارایه شد و بیان شد که هفتاد درصد اصلاحات انجام شده است و دغدغه هایی که در این حوزه وجود دارد، مرتفع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه سعی شد از توصیه های مراجع برای اصلاح نهایی قانون عملیات بانکی و سپرده گذاری استفاده شود ضمن اینکه باید متناسب به روز عملیاتی شود، چرا که این قانون از سال62 تاکنون تغییری نداشته است.

پورابراهیمی در ادامه با بیان دیگر اهداف این دیدارها گفت: در ادامه گزارش به مراجع عظام در مورد مالیات برارزش افزوده که متاسفانه در سالهای اخیر به جای اصابت در مصرف به تولید اصابت کرده و هزینه سنگینی به بنگاههای اقتصادی وارد کرده صحبت و تبادل نظر شد که البته این قانون در هفته گذشته بعد از تغییرات دو سال و نیم و کار شبانه روزی به صحن علنی مجلس رفت و امیدواریم با فوریت در دستور کار قرار بگیرد.

** خبرهای خوب برای اصناف

وی در مورر آخرین تصمیمات اقتصاد مجلس نیز گفت: صندوق مکانیزه فروش که نحوه نگهداری اطلاعات و رسیدگی به پرونده های مالیاتی اصناف و بازاریان را بررسی می کند در صحن علنی مجلس تصویب شد و به شورای نگهبان رفته است که اگر مالیات برارزش افزوده هم تصویب شود میتواند دو خبر خیلی خوبی برای اصناف در سال 98 باشد.

نمایندهٔ کرمان و راور افزود: اصلاح قانون قاچاق کالا و ارز که مورد تایید مقام معظم رهبری برای تسریع بوده است که البته نکاتی هم از سوی رییس قوه قضاییه مطرح شد که بعد از اعمال این نقطه نظرات اصلاح به طور کامل انجام خواهد گرفت که البته این مورد هم جزو صحبتهای ما با آیات عظام بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه این نشست حوزه های نظارتی تببین و مباحثی برای نظارت هرچه بهتر مطرح شد.مراجع عظام تقلید ضمن ارایه رهنمودهای لازم بر روند اصلاح ساختار نظام بانکی ، حذف ربح مرکب و سود عقود اسلامی ، رسیدگی به معیشت مردم ، مبارزه با تورم و بیکاری و افزایش اشتغالات تاکیدات ویژه داشتند.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ابوالقاسم
    0

    سلام،ارتباط با مراجع وکارشناسان ومتخصین کاری ارزنده وپسندیده است،مشورت وتبادل نظر واطلاعات با هر رشته ودانشی مخصوصا حوره وبزرگان حوزه که زیباتر وپسندیده تر می باشد اما در ارتباط با اقتصاد وتجارت ونظام مال و پولی هیچ ارتباطی نمی دانم ونمی بینم وچون دانش حوزه ها در رابطه با پول فقط خرج کردن پول رامیدانند کسی که قرار هست راهکار بدهد حداقل بدست اوردن وخلق پول از طریق تولید کار وارائه وفروش محصول وفروش کار وکسب درامد را باید دانا باشد چون درامد که یا بودجه واعتبارات دولت هست ویا بخشی وسهمی از در امد دیگران ،چه رهنمودی میتوانند داده باشند حداقل یکی از رهنمودها را توضیح دهید تا من نادان هم بفهمم،متشکرم از شما واز نماینگان محترم والبته مراجع بزرگوار،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها