میدان‌داری شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات انتخاباتی البرز

مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج ، اشتهارد و فردیس به سبب شیوع کرونا برخلاف ادوار گذشته انتخابات ، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سکانداران اصلی تبلیغات شده اند.

میدان‌داری شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات انتخاباتی البرز

البرز که دارای سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است پس از انتخاب مهدی عسگری برای حوزه انتخابیه کرج ،اشتهارد و فردیس، علی حدادی برای حوزه انتخابیه ساوجبلاغ ،نظرآباد و طالقان این روزها با آغاز زمان رسمی تبلیغات نامزدهای دومین دور یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در انتظار سرنوشت کرسی سوم به سر می برد.

تبلیغات این ۲ نامزد نیز مانند سایر نامزدهای استان‌های مشمول دور دوم انتخابات به دلیل همین وضعیت کرونایی به فضای مجازی و از طریق رسانه ملی صورت می گیرد.

این روزها دیگر مانند گذشته خبری از عکس و پوستر نامزدهای انتخاباتی در استان البرز نیست و در واقع رقابت فشرده به فضای مجازی کشانده شده است.

تشکیل گروه های مجازی این مجال را به وجود آورده تا از طریق ادمین ها ، موضوع انتخابات به اطلاع عموم مردم در حوزه انتخابیه کرج ، اشتهارد و فردیس برسد.

هرچند دراین روزها خبری از ستادهای انتخاباتی همانند مرحله اول انتخابات مجلس یازدهم نیست و کاغذها و پوستر هیچ رد و نشانی از انتخابات نمی دهند اما این فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند که شکل و محتوای تبلیغات را به سمت و سوی جدیدی هدایت می کنند.

به این ترتیب فضای مجازی به بستر شلوغ این روزها برای تبلیغات انتخاباتی هواداران نامزدهای انتخاباتی در کرج، اشتهارد و فردیس تبدیل شده که حتی برخی افراد هم با عنوان فعال رسانه ای، فعال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در گروه های مختلف واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و سایر فضاها اقدام به حمایت های مستقیم و غیر مستقیم ازنامزد مورد نظر خود دارند.

انتشار تصاویر این نامزها در فضای مجازی به وفور قابل مشاهده است که خبر از رقابتی تنگاتنگ با هدف مشارکت حداکثری و شور انتخاباتی در این فضا می دهد .این فضا آنچنان مورد توجه کاندیداها قرار گرفته است که هر روزها شاهد ایجاد گروه ها و کانال های زیاد با شعارهای تبلیغاتی نامزدها هستیم .

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری البرز گفت: تبلیغات میدانی برای دور دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دراین استان ممنوع است.

نورمحمد فردی افزود: به منظور برخورداری یکسان نامزدهای مرحله دوم انتخابات از امکانات تبلیغی و کنترل نحوه تبلیغات نامزدها در صدا و سیما و فضای مجازی کمیسیونی به نام کمیسیون تبلیغات با عضویت رییس ستاد انتخابات ، رییس هیات نظارت و مدیر کل صدا و سیمای استان البرز تشکیل می شود و اولین نشست آن برای برنامه ریزی و هماهنگی تشکیل شده است.
وی ادامه داد: هر یک از نامزدهای انتخابات مرحله دوم می توانند به طور مساوی از امکانات صدا و سیمای مرکز استان البرز استفاده کنند و برنامه های تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی نامزدهای انتخابات باید قبل از پخش ضبط شود و از نظر کمیسیون تبلیغات بگذرد.
معاون سیاسی امنیتی واجتماعی استانداری البرز گفت: در هر صورت هر یک از نامزدهای می توانند با همکاری و نظارت صدا و سیما یک برنامه تبلیغی به مدت ۳۰ دقیقه شامل پنج دقیقه تیزر و بیوگرافی و ۲۵ دقیقه گفت و گو با سوالات یکسان تولید کننده برنامه های تولیدی حداقل سه نوبت از تلویزیون و سه نوبت از رادیو پخش می شود.
رییس ستاد انتخابات استان البرز تصریح کرد: روز و ساعت و پخش برنامه ها بر اساس قرعه و با حضور نامزدها یا نمایندگان آنها توسط کمیسیون تعیین می شود.
فردی اضافه کرد: زمان فعالیت تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی ۸ روز قبل از اخذ رای پنجشنبه ۱۳ شهریور شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای یعنی ساعت هشت صبح پنجشنبه ۲۰ شهریور ادامه خواهد داشت.
وی افزود: نامزدهای انتخابات به طور یکسان مشمول دستور العمل بوده و صدا و سیما نیز فقط باید برنامه های ارایه شده را پخش کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز گفت: صدا و سیما به منظور افزایش مشارکت مردم در انتخابات برنامه های تبلیغی و تهیجی تولید و پخش کنند.

وی در زمینه آموزش و رعایت کردن پروتکل های بهداشتی نیز بیان داشت: رعایت پروتکل های بهداشتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی توسط فرمانداران و بخشداران حوزه های انتخاباتی باید صورت گیرد.

رییس پلیس فتا استان البرز از نظارت ویژه بر فعالیت تبلیغات مجازی مرحله دوم یازدهمین مجلس شورای اسلامی در این استان خبرداد.

سرهنگ محمد اقبالی اظهار داشت: کاربران فضای مجازی باید در تولید محتوای تبلیغاتی دقت لازم را داشته باشند چرا که پلیس فتا با هرگونه تخلف منجر به بداخلاقی و خارج از چارچوب قانونی به شدت برخورد می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط شیوع کرونا روند تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم کمی متفاوت تر از گذشته است چرا که تبلیغات بیشتر درفضای مجازی بوده و می طلبد کاربران در این فضا اخلاق مداری را به عنوان یک اصل اولویت فعالیت خود قراردهند.

اقبالی بیان داشت: کاربران ی باید با رعایت اصول اخلاقی در پیشگیری از هر نوع تشنج و تشویش افکار عمومی کوشا باشند.

رییس پلیس فتا البرز یادآورشد: در این شرایط کلاهبرداران و سودجویان فرصت را غنیمت دانسته و با ترفند ایجاد اپلیکیشن های مختلف در پوشش تبلیغ و ارسال آن در شبکه های اجتماعی مختلف و تحریک افراد به دانلود و نصب آنها، دست به سودجویی از کاربران می زنند.

وی تاکید کرد:کاربران اپلیکیشن تبلیغاتی را از منابع رسمی انتشار که بررسی های امنیتی لازم را در خصوص امنیت اپلیکیشن ها انجام می دهند، بارگذاری کنند.

رییس پلیس فتا البرز همچنین به ادمین‌های فضای مجازی تاکید کرد که با توجه به اینکه مسوولیت فضای مجازی را عهده دارند از قراردادن هرگونه لینک و آدرس ناشناس خودداری کنند و ادمین‌ها نیز قبل از عضوگیری در گروه‌ و کانال‌های خود حتما فعالیت کاربرها را مورد رصد و پایش قرار دهند.

فرماندار مرکز حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد قانون ممنوعیت دخالت دستگاه های اجرایی را در برگزاری انتخابات مورد یادآوری مسئولان امر قرار داد و گفت: هر گونه تبلیغی از سوی دستگاه ها تخلف محرز محسوب شده و دستگاه های نظارتی برخورد لازم را خواهند داشت.
غفور قاسم پور با بیان این مطلب گفت: طبق قانون انتخابات دخالت دستگاه های اجرایی در جهت تبلیغ بنفع نامزد انتخاباتی خاص مستقیم و غیر مستقیم تخلف محسوب می شود،ممنوع بوده و جرم است.
وی افزود: حسن اجرای قانون ملاک ما است و شبکه گسترده نظارتی از بازرسان انتخابات پیش رو را پایش می کنند.
قاسمپور تصریح کرد که تمام دست اندرکاران برگزاری انتخابات اعم از مجریان، بازرسان و ناظران و سایر نهادها و دستگاههایی که به نحوی تکالیفی را در قانون بر عهده دارند، تلاش می کنند تا روز بیست و یکم شهریورماه ۹۹ شاهد انتخابات پر شکوه، با امنیت و سلامت کامل باشیم.

استان البرز با ۲ حوزه انتخابیه و ۶ شهرستان ، جمعیتی حدود سه میلیون نفر دارد که ۱۱۵ نامزد در مرحله اول یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به رقابت پرداختند.

این استان دارای سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است که در مرحله اول مهدی عسگری و علی حدادی به ترتیب به عنوان نمایندگان مردم از حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد و حوزه انتخابیه طالقان، نظرآباد و ساوجبلاغ به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

در حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس که دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است رقابت بین فاطمه آجرلو و علیرضا عباسی به دور دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کشانده شد.

حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد مشمول شرایط قانونی برگزاری دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و تا به این لحظه شورای نگهبان ۲۱ شهریورماه را زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است.

در مرحله اول یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرج سه هزارنفر مامور محافظت از صندوق های اخذ رای بودند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح روز جمعه دوم اسفندماه سال ۹۸ در سراسر کشور برگزار شد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها