جریمه عابر متخلف با تشخیص چهره

رئیس پلیس راهور از جریمه عابران متخلف خبر داد، آیا شدنی است؟

جریمه عابر متخلف با تشخیص چهره

از روز گذشته موضوع جریمه کردن عابران پیاده توسط راهنمایی و رانندگی دوباره در رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی مطرح شده است، موضوعی که پیش از این هم چند باری از آن صحبت شده بود. سردار سیدکمال هادیا‌ن‌فر، رئیس پلیس راهور ناجا در این باره گفته: «سامانه‌ مرتبط را طراحی کرده‌ایم و کد ملی و چهره‌ افراد را هم داریم که می‌توان تطبیق داد و جریمه کرد. با استفاده از کدملی افراد و سیستم شناسایی چهره که زیرساخت‌های آن در حال ایجاد است، چنان چه عابری از مسیر غیرمجاز تردد کند یا در تصادف مقصر باشد، مبلغ جریمه از حساب بانکی آن‌ کسر می‌شود». البته پیش از این هم اعلام شده بود که مقصر یک پنجم تصادف های کشور عابران پیاده هستند و به همین دلیل قوانینی در این باره وجود داشته منتها به دلیل کافی نبودن زیرساخت‌ها شکل عملی به خودش نگرفته است و اکنون به نظر می‌رسد شرایط اجرای آن فراهم شده باشد. به همین بهانه در مطلب امروز، نگاهی می‌کنیم به قوانینی که در این باره در کشور ما و دیگر کشورها وجود داشته است و موضوع زیرساخت‌های لازم را هم بررسی می‌کنیم.

قوانین عابر پیاده
درباره عابران پیاده ماده‌ 215 را در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، داریم که شامل 9 بند است. بندهای این قانون به شرح زیر است:
1- در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود دارد عابر پیاده نباید از سطح سواره‌رو استفاده کند.
2- در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود ندارد یا غیرقابل تردد است، عابران باید از منتهی‌الیه سمت چپ سواره‌رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور کنند.
3- برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه‌ پیاده، پل‌ هوایی و گذرگاه‌ زیرزمینی مجازند عبور کنند.
4- از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو خودداری کنند و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند.
5- از حصار آزادراه‌ نگذرند و در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از لابه‌لای درختان و گل‌بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنند.
6- در تقاطع‌ با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت کننـد.
7- از موانع و خط‌کشی خطوط ویژه، سواره‌روی خیابان‌ها و میدان‌ها عبور نکنند.
8- در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی، از خارج گذرگاه‌ تعیین شده عبور نکنند.
9- در سواره‌روی خیابان، برای سوار شدن به وسیله نقلیه و همچنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه، توقف نکنند.
همچنین طبق ماده ۳۳۳ قانون مجازات‌های اسلامی اگر عابر پیاده از معابری که برای وی ممنوع است عبور کند و سانحه‌ای رخ دهد که به فوت یا مصدوم شدن وی منجر شود، اگر در این شرایط راننده با سرعت مطمئنه و مجاز در حرکت بوده و همچنین وسیله نقلیه نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل وسیله نقلیه نباشد و با عابر برخورد کرده باشد، راننده ضامن دیه و خسارت وارد شده نیست.

قوانین عابر پیاده در دیگر کشورها
اکنون بیاییم به قوانین مرتبط با عابران پیاده در دیگر کشورها نگاهی بیندازیم. در کشورهای اروپایی، عابر پیاده در صورت مقصر شناخته شدن، مثل راننده جریمه می‌شود و هیچ گذشتی نیز در این میان وجود ندارد. در آلمان اگر بنزین خودروی تان تمام شد و سپس مجبور شوید از خودرو پیاده شوید و مسیری را پیاده‌روی کنید، علاوه بر این‌که به دلیل خالی بودن باک بنزین و بی‌توجهی به آن جریمه می‌شوید، باید برای پیاده‌روی در بزرگراه و به خطر انداختن جان خود و دیگران نیز جریمه بپردازید. در واشنگتن آمریکا جریمه بی‌توجهی عابران پیاده به چراغ راهنمایی 25 دلار است. در شهر هانولولو در ایالت هاوایی آمریکا، استفاده عابران از تلفن همراه هنگام رد شدن از خیابان از سال 2017 منع شده و جریمه ها از 15 تا 99 دلار به نسبت تعداد دفعات جریمه هر شخص متغیراست. شهر دیگری که از سال 2018 چنین قانونی وضع کرده مونت کلیر در کالیفرنیاست. در برخی نقاط چین نیز پیاده‌روها برای استفاده مردم عادی و افرادی که سرشان در تلفن هایشان است تفکیک شده و جریمه‌هایی نیز برای افراد خطاکار در نظر گرفته شده است. کره جنوبی و فرانسه هم به نصب تابلوهای هشدار در پیاده روها و حتی قرار دادن چراغ راهنمایی روی زمین اقدام کرده اند. در کشور کوچکی همچون سنگاپور برخورد با عابران پیاده متخلف با جدیت خاص از سوی پلیس این کشور پیگیری می‌شود. بسیاری از مردم این موضوع ساده را به ‌خوبی می‌دانند که برای حفظ جان‌شان هم که شده، باید به قوانین ترافیکی احترام بگذارند. در سنگاپور هر عابر پیاده‌ای که از محل‌های تعیین شده (مانند خط‌کشی عابر پیاده یا پل‌های هوایی مخصوص) عبور نکند، ۲۰ دلار سنگاپور جریمه خواهد شد البته قوانین بسیار سختگیرانه دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که طبق آن، یک عابر متخلف می‌تواند به ۳‌ماه زندان محکوم شود.

زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون
برای اجرای قوانین مربوط همان طور که رئیس پلیس راهور هم گفته نیاز به طراحی سامانه‌ای وجود دارد که کد ملی و چهره افراد را بتوان تطبیق داد و متخلفان را جریمه کرد. وجود دوربین هوشمند اسکن دقیق چهره طبیعتا نیاز اصلی است که در این زمینه نیاز به همکاری شهرداری هم وجود دارد. تجربه‌های اجرایی در دیگر کشورها نشان می‌دهد به عنوان مثال در چین، چهره پیاده متخلف چینی پس از تشخیص چهره فرد توسط سیستم هوشمند روی بیلبوردها چاپ می‌شود و آن ها با نقض قوانین راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوند. این سیستم هوشمند این گونه عمل می‌کند که در صورتی که عابران پیاده به چراغ قرمز مربوط به توقف اعتنا نکنند، سیستم هوشمند چهره آن ها را تشخیص می‌دهد و عکس‌شان را روی بیلبوردهایی که در خیابان نصب شده است به عنوان متخلف به نمایش می گذارد و تا پرداخت نکردن جریمه این چهره روی صفحه نمایش داده می‌شود. در آمریکا به عنوان مثال به‌تازگی شرکت‌های مایکروسافت، آمازون و آی بی‌ام اعلام کرده‌اند از فروش فناوری تشخیص چهره به پلیس این کشور خودداری کرده‌اند که برای اجرایی شدن قوانین راهنمایی برای عابران لازم است.

واکنش کاربران به موضوع مجازات عابران
این خبر با واکنش‌های جدی و شوخی مختلفی مواجه شده است. مثلا کاربری به شوخی نوشت: «حالا این قانون رو خواستین بذارین مشکلی نیست فقط این کارت ملی ما رو هم صادر کنید لطفا!». کاربر دیگر با اشاره به مشکلاتی که در این راه ممکن است اتفاق بیفتد گفت: «مثل ارسال اخطار برای بی‌حجابی در خودرو، برای یه سری آدم برگ جریمه ارسال می‌کنن. بعد می‌بینی طرف ایران نیست اصلا یا اون‌موقع تو اون شهر نبوده یا چیزایی از این قبیل». کاربر دیگری هم با شوخی ازدواجی در این باره نوشت: «از فردا دیگه شاهدیم مثلاخواستیم ازدواج کنیم پدر عروس کنارشغل و مسکن ازمون برگه خلافی ام می خواد یا میریم کار اداری کنیم برگه خلافی ام باید ضمیمه پرونده کنیم!» کاربری نوشت: «الان که میگن می خوان عابر پیاده ها رو جریمه کنن اگه ماسک بزنیم به جرم مخدوش کردن پلاک هم جریمه میشیم؟»

منبع: خراسان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها