یکی از مدیران قوه قضائیه خبرداد

توقف روند رو به رشد 10 عنوان اتهامی کشور

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضاییه گفت: 10 عنوان اتهامی در سال جاری ضریب تغییراتش نسبت به شش ماه دوم سال گذشته ثابت مانده و افزایش نداشته است.

توقف روند رو به رشد 10 عنوان اتهامی کشور

به گزارش خبر فوری ،علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان،10 عنوان اتهامی اول در کشور را اعلام کرد و گفت: سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، توهین، ایراد ضرب و جرح غیر عمدی ناشی از سوانح رانندگی، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، رانندگی بدون پروانه رسمی، خیانت در امانت و نگهداری و مالکیت مواد مخدر ده عنوان اتهامی سال جاری هستند که روند رو به رشد آنها متوقف شده است.

وی ادامه داد: پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا عمدتاً با ۲ عنوان به دستگاه قضایی وارد می‌شود. این پرونده ها شامل پرونده‌هایی با عنوان اتهام و پرونده‌هایی با عنوان خواسته هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: آمار مربوط به پرونده‌های ورودی با عنوان ده اتهام اول که مربوط به شش ماهه اول امسال است اولویت جامعه پیشگیری و امنیتی برای پرداختن به این موضوعات کاملا روشن می‌کند و در حال حاضر جامعه امنیتی و انتظامی، قضایی و پیشگیری کشور باید یک نگاه اولویتی متمرکز بر عناوین اعضای ده گانه داشته باشد.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: به نظر می‌رسد در بحث ارتقاء آگاهی‌های عمومی، برای خویشتن داری، مهارت‌های زندگی، فرو خوردن بغض و از بین بردن کینه‌ها نیازمند یک رفتار منضبط اجتماعی هستیم.

وی اظهار کرد: نکته بعدی آگاه سازی‌های اختصاصی است؛ یعنی باید به مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی و سازمان‌های مردم نهاد این آگاهی‌ها داده شود که در حوزه تکالیفی که عهده دار هستند مسائل اولویتی را دنبال کرده و به این اتهامات توجه ویژه کنند. در واقع برنامه‌های خود را با این اولویت‌ها و با نگاه پیشگیرانه تنظیم کنند تا از افزایش این جرایم جلوگیری شود.

این مقام مسئول توضیح داد: یعنی روند رو به رشد آنها متوقف شده است و این موضوع به عنوان یک موفقیت قابل توجه است. این توقع و انتظار وجود دارد که با هماهنگی و همکاری تمامی مجموعه‌های پیشگیری کشور که شامل ۲۲ سازمان و ارگان اصلی در این حوزه هستند و نیر با هماهنگی و تعامل با نهاد‌های مردمی و سمن‌ها و مشارکت خود مردم این جرایم و اسیب‌ها کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول با اشاره به نقش رسانه‌ها در کاهش این جرائم گفت: در این راستا نقش رسانه و اصحاب رسانه بسیار مهم است. رسانه‌ها می‌توانند با اقداماتی همچون اطلاع رسانی، آگاه بخشی، توجیه و ارشاد، ارائه هشدار‌ها و انذار‌های بموقع، تولید محتوا‌های مناسب و ... در امر پیشگیری بسیار موثر عمل کنند. چون انتشار محتوا‌های پیشگیرانه از طریق اصحاب رسانه از اثرگذاری و اثر بخشی بالایی برخوردار است.

وی افزود: در اداره کل پیشگیر‌ی‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضاییه در بحث سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، جلوگیری و کاهش تصادفات و بحث تخریب اراضی ملی و پیشگیری از زمین خواری به صورت تخصصی ورود داشته ایم که خوشبختاته نتیجه اقدامات خوب و موثر بوده است.

221

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها