دورۀ آشنایی با مطالعات تمدنی برگزار می‌شود

دورۀ آشنایی با مطالعات تمدنی از چهارشنبه ۲۷ شهریور تا جمعه ۲۹ شهریور در موسسه فرهنگی شهید بهشتی در اصفهان برگزار می شود.

دورۀ آشنایی با مطالعات تمدنی برگزار می‌شود

به همت مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی(متا)، مؤسسه فرهنگی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و تشکل اسلامی شهید دیالمه، دورۀ آشنایی با مطالعات تمدنی از چهارشنبه ۲۷ شهریور تا جمعه ۲۹ شهریور در موسسه فرهنگی شهید بهشتی در اصفهان برگزار می شود.

بینش تمدنی، سطح جدیدی از نگرش به عالم و آدم است. روش جدیدی برای مطالعه انسان و جامعه؛ و منظری متفاوت برای ارزیابی نسبت انسان، سیاست و اجتماع می‌باشد.

جامعه‌ای که فاقد بینش تمدنی باشد، نه تنها جایگاه خود را نسبت به تاریخ گذشته خود و آینده‌اش گم می‌کند، بلکه در نسبت با تمدن‌ها و فرهنگ‌های دیگر نیز سرگردان است و خطوط تمایز فرهنگ خود و دیگران را نمی‌بیند. نمی‌داند چگونه با دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها مواجه شود و در تعامل با آن‌ها چه موضعی بگیرد.

اگر جمهوری اسلامی افق خویش را «تمدن‌سازی نوین اسلامی» ترسیم کرده باشد و اگر جامعه ایرانی در ، قصد حرکت به سوی تمدن‌ اسلامی داشته باشند، بدون شک این حرکت نیازمند انسان‌هایی در تراز خود آن هدف است. نیروی‌های انسانی فاقد بینش تمدنی و جامعه بی‌تفاوت نسبت به اصول ساخت یک تمدن، توان و ظرفیت چنین حرکتی را ندارند و قطعاً این حرکت، کودک گورزادی خواهد شد.

امروزه تمامی ظرفیت‌های تمدنی با همه افت و خیزهایی که در عرصه سیاست و اقتصاد و فرهنگ به چشم می‌خورد، در جهان اسلام و به‌خصوص جمهوری اسلامی وجود دارد. در کنار خطرهای مسیر و موانعی که هر یک می‌تواند حرکت تمدنی دنیای اسلام را متوقف کند، ظرفیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی موجود در دنیای اسلام که سهم بزرگی از آن، معلول انقلاب اسلامی است، آمادگی ظهور تمدن بزرگی را نوید می‌دهد.

در فعال‌شدن این ظرفیت‌ها و رفع موانع، از سویی سیاست‌گذاری‌های مسئولان اهمیت دارد و از سوی دیگر، مسئولیت‌پذیری جامعه اسلامی. از این‌ روست که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید می‌کنند که همه باید در ایجاد تمدن نوین اسلامی احساس مسئولیت کنند.

در این دوره که با تدریس علیرضا شفاه، حجت الاسلام متولی امامی و مصطفی مرتضوی برگزار می شود مباحثی مانند پرسشهایی از علم مدرن، گفتمان های علم دینی، تاریخ سیاسی معاصر ایران و تمدن شناسی بحث می شود.

مؤسسه فرهنگی شهید بهشتی در اصفهان، خیابان دکتر بهشتی، مسجد لنبان واقع است. علاقه مندان جهت شرکت در دوره، نام و نام خانوادگی خود را به ۵۰۰۰۵۳۸۰۸۰ پیامک کنند.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها