نخل بزرگ امیرچخماق یزد پس از هفتاد سال به‌حرکت درآمد

نخل بزرگ امیرچخماق یزد پس از 70 سال امروز با حضور انبوه عزاداران حسینی دارالعباد در میدان امیر چخماق به‌ حرکت درآمد.

نخل بزرگ امیرچخماق یزد پس از هفتاد سال به‌حرکت درآمد

به گزارش خبر فوری به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: نخل امیرچخماق به عنوان قدیمی‌ترین نخل جهان با ۴۵۰ سال قدمت پس از به‌سازی میدان امیرچخماق یزد امسال اولین بار بعد از ۷۰ سال از زمین بلند شد .

محمدرضا نصیری افزود: این نخل بعد از تعمیر و استحکام‌بخشی و تائید کارشناسان این فن امسال ظهرعاشورا با حضور هیئت محمدآباد یزد در حسینیه امیرچخماق یزد با حضور هیئت‌های مذهبی طبق آداب و رسوم یزدی‌ها گردانده شد.
نصیری گفت : این مراسم تا ۷۰ سال قبل از سوی هیئت محمدآباد در حسینیه امیرچخماق برگزار می‌شد و امسال بعد از سال‌ها انتظار، به همت جمعی از عزاداران حسینی این مراسم احیا شد.
مجموعه امیرچخماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار است که قدمت آن‌ها به دوره تیموریان می‌رسد. تکیه امیر چخماق در سال ۱۳۳۰ و مسجد امیرچخماق در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند و میدان امیرچخماق، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود.

آئین نخل برداری در روز عاشورا دررسای امام حسین (ع) دربسیاری از نقاط استان یزد ازجمله درتفت واشکذر نیز باحضور عموم مردم برگزار می شود.

35

حجم ویدیو: 5.94M | مدت زمان ویدیو: 00:01:07 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها