خبرفوری بررسی می‌کند

کشیش فیزیکدان؛ آیا مسلمانان نیز قادرند روحانیون دانش‌پیشه معرفی کنند؟

اگر طیفی از روحانیون و سنت گرایان با علم جدید و اندیشه‌های پشت آن و تلاش‌هایی که در سیصد سال گذشته شده، به صورت دقیق آشنا شوند دیگر دوگانه "غربی‌ها و ما" را در امور سیاسی و تاریخیِ صرف که تنها در مفهوم «استعمار» متورم شده، ارزیابی نمی‌کنند و غرب را با انگ «منحط‌ها» طرد نمی‌کنند.

کشیش فیزیکدان؛ آیا مسلمانان نیز قادرند روحانیون دانش‌پیشه معرفی کنند؟

احتمالا مطالبی درباره آغاز جهان و مدل مه‌بانگ (بیگ بنگ) شنیده‌اید. در این مدل کیهان‌شناختی، برای جهان آغازی در نظر می‌گیرند و عمر آنرا ‌حدود 13.8 میلیارد سال تخمین می‌زنند. اینکه پیش از لحظه انفجار اولیه چه چیزی بوده و چه عواملی باعث آن انفجارِ جهان‌زا شده باشند، علم پاسخی ندارد. البته نظریه‌هایی ریاضی وجود دارد اما چون امکان راستی‌آزمایی نیست و نیز اینکه حتی نظریه‌های اثبات شده امروزی همچون کوانتوم و نسبیت نیز در آن لحظات اولیه قادر به صورت‌بندی آنچه اتفاق می‌افتد (و ما نمی‌دانیم) نیستند، ناگزیر علم با صدای بلند اعلام می‌کند که پاسخی ندارد. اما برای بعد از آن لحظه خاص، حرف‌های زیادی برای گفتن و اثبات هست که البته موضوع این نوشته نیست.

در ارتباط با موضوع آغاز جهان، احتمالا نام استیون هاوکینگ، فیزیکدان معلول و درگذشته را که در مباحث مه بانگ و سیاهچاله بسیار معروف بود، به گوش‌تان خورده است. برخی اظهارات او درباره خدا در زمان حیات و بعدش، بحث های فراوانی بین خداباوران و غیرخداباوران به راه انداخته بود که از این نظر شاید جزو معروف‌ترین دانشمندان شناخته شده در عرصه عمومی بود (بیشتر بخوانید).

با این‌همه، بیایید به یک واقعیت تاریخی در ارتباط با مه‌بانگ بپردازیم که شاید کمتر به آن پرداخته شده است و از منظری که توضیح داده خواهد شد برای ما ایرانیان نیز مفید خواهد بود. بسیار جالب است که اولین شخصی که در قرن بیستم با شواهد و اثبات ریاضی به وجود مه‌بانگ رسید، یک کشیش بود.

لومتر در کنار انیشتین
لومَتر در کنار انیشتین

 ژرژ لومَتر (1966-1894) فیزیکدان، کشیش کاتولیک، ریاضی‌دان و اخترشناس اتریشی در سال 1927 در مقاله‌ای مطرح کرد که کهکشان‌ها در حال دور شدن از هم هستند و جهان در حال انبساط است. برای علم فیزیک در آن زمان حتی افرادی چون انیشتین نیز که قائل به جهان ایستا بودند که نه منبسط می‌شد و نه منقبض، دانستن جهانِ در حال انبساط بسیار حائز اهمیت بود. 2 سال بعد و با مقاله هابل (تلسکوپ هابل به افتخار او نامگذاری شده) بود که موضوع انبساط جهان فراگیر و یک واقعیت فیزیکی قلمداد شد.

همان زمان ها بود که لومَتر از چیزی شبیه مه‌بانگ یاد کرد و آنرا «اتم اولیه» خواند و اظهار داشت که جهان از نقطه‌ای در گذشته آغاز شده، گذشته‌ای که آنرا رخدادی «خلق گونه» دانست که البته در دهه 1980 از «تورم» کیهانی برای لحظات اولیه نام بردند.

اهمیت تاریخی این فیزیکدانِ کشیش تا جایی است که برای ارج گذاشتن تلاش‌هایش، در سال 2018، اتحادیهٔ بین‌المللی اخترشناسی قانون معروف هابل را به قانون هابل- لومَتر تغییر داد.

تا اینجا بحث های کیهانشناختی بود و تاریخی. دانسته‌هایی که علاقه‌مندان موضوع شاید مفید بیابندش اما بیاید از منظری جامعه‌شناختی و تبارشناسی اندیشه هم به آن نگاه کنیم که به امروز ایران نیز مربوط است.

نسبت علم و دین در غرب دارای تاریخی است که اکنون مجال پرداختن نیست اما برای ورود به بحث یک مثال مشخص زده شد از کشیشی که فیزیکدان است و از قضا یکی از جنجالی ترین موضوعات در فیزیک یعنی آغاز هستی را او مطرح کرده است. لومَتر به عنوان یک کشیش کاتولیک، ایمانش به خدا را مانعی برای تحقیقات علمی نکرده بود. در اتریش کشیش معروف دیگری با نام گرگور مندل نیز بود که حدود 60 سال پیش از لومَتر توانست قوانین حاکم بر انتقال صفات وراثتی را که حاصل آزمایش‌های او روی گیاه نخود فرنگی بود، شناسایی کند و به عنوان پدر علم ژنتیک شناخته شود.

Johann Gregor Mendel
گرگور مندل

حال سوال اینجاست در ایران ما آیا مورد مشابهی در سال‌های اخیر داشته‌ایم؟ آیا از قشر سنت‌گرای روحانیون، دانشمندی که نظریه‌ای یا دست کم مقاله‌ای جدی و تاثیرگذار در علم داشته باشد، معرفی شده است؟ البته بخشی از مساله، به موقعیت کلی تمدنی ایران برمی‌گردد که در چند سده اخیر دانشمند مطرح و بزرگ جهانی به خود ندیده است. با این حال، اگر هم توقع "روحانیِ دانشمند" را کنار بگذاریم دست کم این دغدغه را می‌توان داشت که روحانیون و حوزه‌های علمیه چقدر با دانش جدید سازگارند؟

به عبارت دیگر، آنچنانکه برخی کشیشان مذهبی، ایمانشان را طوری تعریف کرده‌اند که با واقعیات و مقتضیات علم جدید ناسازگار نیست، به نظر می‌رسد در ایران و نگرش اسلام‌گرا نیز تلاش برای برطرف کردن ناسازگاری‌ها، کاریست که بر عهده روحانیون است. یعنی برخلاف ایده‌ای که در دهه‌های اخیر برخی مسلمانان در پیش گرفتند که یا گزاره‌های علمی را نفی کنند یا دست‌چین کنند تا با اعتقاداتشان ناسازگار نباشد (مثلا عدم اشاره در برخی کتب زیست شناسی به نظریه تکامل داروین و جزئیات آن)، به نظر می‌آید راه درست‌تر، تغییر و اصلاح برخی اعتقادات است تا با بدیهیات علمی روز ناسازگار نشود که این مهم، از جانب خود روحانیون که آشنا با جزئیات سنت هستند، امکان پذیر است. چنانکه برخی چهره‌های دینی در این رابطه تلاش کرده‌اند.

اگر طیف سنتی روحانیون و سایر سنت گرایان با علم جدید و اندیشه‌های پشت آن و تلاش‌هایی که در سیصد سال گذشته شده، به صورت دقیق آشنا شوند دیگر دوگانه غربی‌ها و ما را در امور سیاسی و تاریخیِ صرف که تنها در مفهوم «استعمار» متورم شده، ارزیابی نمی‌کنند. اگر بدانند همین مثلا موضوع مه‌بانگ، داستانش چگونه آغاز شد و چه نوابغی در طول سالیان و با چه تلاش‌هایی به این نظریات رسیده‌اند، غرب را با انگ «منحط‌ها» طرد نمی‌کنند.

البته مخاطب این جملات، سیاست‌بازانی نیستند که نانشان در دوگانه‌سازی‌هاست تا در یک صف‌کشی، خودِ برحق‌شان را در صدر نشانند و دیگرانِ باطل را در مقابل‌شان، بلکه همه روحانیون و سنت‌گرایانی است که سر در راه کشف حقیقت دارند. حقیقت، که امروز در علم خود را به موثرترین و واضح ترین حالت نمایان کرده، به مرور همچون حضور آرام‌آرام مصادیق تکنولوژیکش مانند موبایل و هواپیما و... خود را ظاهر خواهد کرد و بهتر آن است که ایمان و اعتقاد، همچون کشیش لومَتر طوری تعریف و بکار برده شود که با حقایق علمی، ناسازگار نشود. چرا که ناهمخوانی‌ها تضاد می‌آورند و پایان تضاد با شکست و پیروزی یک طرف همراه است و نیز خارج ماندن از قافله علم که دارد چهارنعل به افق‌های جدیدی همچون هوش مصنوعی، انسان رباتیک و زندگی در مریخ می‌تازد.

نویسنده: امین پاکزاد، کارشناس ارشد فیزیک

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 72
  • ناشناس
    4

    تا قرن چهارم میشد مانند بوعلی و زکریا و ابوریحان وخوارزمی و... ولی بعد از دوران نفوذ انگلیسی ها دیگر تخمش را ملخ خورد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      این ها کجا از روحانیون بودند ؟ هر سه تا این بی نوا ها حکم قرمطی و ملحد و بی دین از روحانیون گرفتند !!!!

    • ناشناس
      0

      از قرن ۱۶ تا امروز شاید بیش از ۵۰۰ کشیش در علوم فیزیک ، ریاضی، نجوم ، معدن ، شیمی ، پزشکی ، ژنتیک و... بوده اند که نام تعدادی از آنها در تاریخ به عنوان نابغه علمی و بنیان گذار علمی آمده است . یک سرچ ساده با عنوان " کشیش های دانشمند قرون گذشته " کافی است .

    • فاطمه حیدری
      9

      به امام حسین و امام کاظم هم عده ای عالم سکه پرست کافر گفتند..... مهم اینه که حافظ، خود را بارها معتقد به قران معرفی کرده هرچه کرذم همه از دولت قران کردم

    • ناشناس
      6

      حتی کلمه یک سرچ ساده را از من کپی زدی ... اصطلاح منه..... باهوش دین در زمینه علوم اخلاقه 😮 در علوم اخلاق حدیث برتره و بقیه کپی زن از حدیث اند......و در علوم اخلاق و عرفان... در ضمن رشد علم مادی در غرب بعد اسلام بوده و قبل ان گاوچران بودند

    • ناشناس
      3

      خود اسپانیا کارشناسانش به امدن علم در اسپانیا بعد اسلام اذعان داشتند.... و با سرچ ساده معلوم می شه چقدر سرقت از احادیث. الان هم مده

    • فاطمه حیدری
      2

      حافظ، خوذش، چه گفته؟؟؟؟ هرچه کردم همه از دولت قران کردم وگرنه به امام حسین کافر گفتند

    • ناشناس
      3

      بو علی و زکریا روحانی نبودند !
      حتی عده ای گفتند زکریا که بی دین بوده !
      روحانیت مسلمانان با علم و پیشرفت در تضاد هستند

    • رحیم آب منگل
      0

      یه سرچ در مقاله های علامه شیخ مرتضی رضوی در باب کیهان شناسی بفرمایید و در معاصرین هم علم ریاضی علامه حسن زاده و علامه امینی


      ر

  • ناشناس
    1

    کاسب پیشه اولویت دارد.

  • ناشناس
    1

    خخخخخ خخخ خخخخخخخخ روحانی دانش پیشه؟ اینا با علم مشکل دارن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چرا دیگه؟
      کرونا یاب ساختن هزار تا کار دیگه هم میکنه!

    • ناشناس
      0

      با علم مخالف نیستن با مسایل من درآوردی که مخالف کلام خداست و هم به خود فرد و هم اجتماع آسیب میزنه مخالفن.

  • ناشناس
    22

    روحانیون زیادی در زمینه علم حداقل در ایران هستند و بودند مانند بوعلی و زکریا و ابوریحان وخوارزمی و در زمان حال علامه جعفری و علامه حسن زاده که حدود 90 علم رو مسلط بودند......

    نظرات شما -
    • الف
      1

      اون قدیمی ها که گفتید همچون بوعلی سینا و غیره روحانی محسوب نمی شدند بلکه لباسشون شبیه روحانی هاست. اون زمان روحانی ها و قشریون فقط دنبال حدیث و روایت بودن. جعفری و حسن زاده هم یک مقاله علمی که معادله ای درباره قوانین طبیعت باشه یا چیزی اختراع بشه ندادند بیرون و احتمالا فقط درباره علم نظر دادن

    • J
      0

      داداش اسم بیست تا از اون علم هایی که میگی اقای حسن زاده آملی مسلط بود رو بگو . اینایی که میگی حرفهای پامنبری است . دلیل بیار

    • ناشناس
      0

      زکریای رازی در اواخر عمر به‌علت اعتقاداتش در دادگاه‌های مذهبی بارها محاکمه شد. اما ناراحت‌کننده است که بدانید در این محاکمه‌ها آن‌قدر کتاب‌هایش بر سرش کوبیده شد که بینایی خود را از دست داد و نابینا از دنیا رفت! می‌گویند شاگردانش به او گفتند حکیم شما بدتر از این را معالجه نمودی، پس چرا خود را معالجه نمی‌کنی. حکیم در جواب گفت: بینا شوم که چه چیز را ببینم، سیاهی جهل، قدرت فاسد و روزگار بد و سخت مردمان را؟ گمان کنم همان کور باشم کمتر زجر می‌کشم!»

  • ناشناس
    4

    ما روحانیونمون میگن با پای چپ فلان جا برو با پای راست بیا ...در حد خلا رفتن علم دارن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      اگه بده به سبک غرب نجس، از دستشویی بلند شو🤣🤣غرق نعمت اید نمی دانید از لحاظ بهداشت. هی ادکلن می زنند بوی ادرار ازشون نیاد.. بلد نبستند طهارت کنند

  • متفاوت
    23

    جناب کارشناس فیزیک مقوله دین دراصل مخالفتی با فیزیک و هرآنچه به اسم علم می‌شناسید ندارد مخالفتش تنها با ظلم وهرانچه که جق رانادیده می‌گیرد است. هرکه غیرازاین را می‌گوید هم علم رانشناخته و هم دین رانشناخته بلکه هردو راهم دستاویز امیال خودکرده ومیکند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جدی میفرمائید؟

    • متفاوت
      0

      کاملا جدی می‌فرمایم، چرا که آنچه راکه بنام دین به شما میشناسند شیطان است که پیشی از دین گرفته وبه خوردتان می‌دهد وشمارابه جان هم می اندازد .وشبطان همان جهل است که دشمن علم وآگاهی هم هست درصورتی که خدا علم وآگاهی کامل و درست برعکس جهل ونادانی است. ایاکسی که می‌داند مانند کسی است که نمی‌داند؟ این ذهن است که جهان رامیگرداند نه من و شمای نوعی.شما به همان اندازه که پرهیز بکنید به همان اندازه متصل ونزدیک به این ذهن عظیم میشوید،یعنی گرامیترین شما نزد ما پرهیزکارترین شماست.. .چون درحات پرهیز است که می‌تواند انسان را از زیر پوشش مراحل جهل بیرون براند.ماهمه جماداتی هستیم که درجهانی سراسر باشعور وهدفمند درحرکتیم وهرکدام هم فکرمیکنیم خیلی می‌فهمیم.... تنها همان اندکی که مثبت می‌زنند این رامیفهمند.

    • ناشناس
      0

      مخالفتش تنها با هرانچه که جق رانادیده می‌گیرد است..

      به شکل کاملا ناخواسته و ناخودآگاه حقیقت را نوشتی!

  • J.j
    0

    به دلایل ذیل نمیشود . اولا کافی است تا لیست دروس حال حاضر حوزه های علمیه را از اینترنت سرچ کنید تا ببینید چه مطالبی را مطالعه میکنند .( خبری از علوم پایه مدرن نیست ) . ثانیا طرز فکر روحانیت فعلی ادامه خط فکر روحانیت شیعه قاجار است که با هر تجدد و مدرنیزه شدن مخالف است و بهترین نماد آن بلاهایی بود که سر مدارس نوین
    میرزا حسن رشدیه آوردند و آنرا کفر امیز میدانستند . و به همین دلیل است سعی دارند مدارس را حوزه محور کنند . ضمتا اولین مدارس فنی و نوین ایران توسط کشیشان خارجی و سپس دارالفنون توسط وزیر اول مملکت بنا شد و دانشگاه هم توسط رضا شاه . خوب تعجبی ندارد که از بین روحانیت بعد از انقلاب هیچ فیزیکدان ، فیلسوف ، جامعه شناس ، روانشناس ، استاد علوم اجتماعی ، اقتصاد دان ، ...... بیرون نیاید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      کلمه سرچ کنید را ازمن کپی سرقت کردی دزد هرچه دارید از برکت سرقت از قلم اندیشمند قرانیه قبل همه تان من سرچ کنید می گفتم

  • دومان
    1

    امکان ندارد چون یکی بر توهمات تکیه دارد و یکی دیگر به دانش و علم واقعی که بدرد انسان بخورد و دردی را التیام دهد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      به بوعلی سینا و حافظ، هم توهم گفتی و الان هم کتابهایشان در اروپا تدریس می شه... انجا بیشتر استفاده

  • ناشناس
    1

    اینها همین برسند این همه درس‌هایی که خیلیاش به هیچ دردی نمیخوره رو بخونند، هنر کردند!

  • ناشناس
    2

    علم برای روحانی نان و آب نداره اما دین نان و آب داره ..برای اینکه پدر مرده من برای نماز نخوانده اش بازخواست نشود پول به آخوند بدهم اوبجای پدر مرده من نماز بخواند مشکل پدرم در اون دنیا حله....خودم روزه نگیرم پول بدهم روحانی بجای هر یک روز شصت روز غذایش رو حساب کنم مشکلم حله....برای پدر و مادرم پول بدهم قرآن بخوانند مشکل حله و اون قران بسان چراغی قبرشان را روشن میکند......کدام علم اینهمه منفعت بی زحمت دارد؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      قرص شاد هم برای همه تان منفعت داره

    • ناشناس
      4

      قرص اعصاب برای تو کسب درامده نه اصول تغذیه طب، صادق با پسته و گردو.....

  • علی
    1

    از نظر علم پزشکی داریم
    آیت الله تبریزیان با کشف روغن بنفشه
    شک نکنید که روحانیت ایرانی چون نونش تو بی دانشی و بی سوادی مردم هست هیچوقت نه خودش دنبال دانش و علم میره نه اجازه میده مردم به این حد از کمال برسند
    مثال ساده رو میشه تو فر ار مغز ها دید که نابغه ریاضی دانشگاه شریف رفت امریکا و شد برنده جایزه فیدلز
    پروفسور نادری
    پروفسور سمیعی
    همه اینا از مدارسی درومدن که دانش پایه بود نه حوزه محور

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      روغن بنفشه که می گی در المان و... راجع روغن بنفشه و... تحقیق می، شه و دهن کج نمی، کنند... طبق تحقیقات دانشمندان المانی، زعفراندر دندان درد. تاثیر ر مسکن داره و بی عارضه هست منتها سود تو در مصرف قرصه قرصهای افسردگی فلان علوم صهیوتنی ثابت شده عارضه قتل داره تو ادم مغرضی و کامل بگو که گوشت خوک در اسلام حرامه.... و بسباری موارد دیگر

    • فاطمه حیدری
      4

      طبق تحققات علوم المان ثابت شده زعفران همان تاثیر مسکنها را دارد و بی خطر و بی عارضه است...منتها تویی که عنادی و سواد تو مشت مشت قرص افزاینده پوکی استخوانه... با خوردن قرصهای مسکن حدید زامبی می، شن خودکشی می، کنند

    • ناشناس
      3

      روانشناسان صهیونی سی، سال قبل قرص اکس می دادند گندش درامد🤣🤣😮😮 انحراف در این حد الان هم مت امفاتمین فاتحه

    • ناشناس
      2

      نامداری از همان قرصهای افسردگی خودکشی کرد.. اعتقاد به قران نداری برو گوشت خوک بخور!!!!! اشخاص را نمی گم اما قران ارامشبخشه ادم عزت نفس، پیدا می کنه روانشناسی، فقط، روووانی غلیظ، می گه و افزایش خودکشی، کل دنیا مراسم مذهبی سنتی قدیم ارامش، عزت داشت

    • ناشناس
      2

      حرف تبریزی را دانشمند المانی می فهمد که گفته بجای مشت مشت قرق، با تغذیه سبک زندگی را سالم کنید

    • ناشناس
      2

      طبق مطالعات خیلی مواد غذایی اند که تاثیر قرصها را دارند منتها قرص مضره... مثلا تاثیر پسته در خونسازی..و اتفاقا علوم جدید به تغذیه نگاه ویژه دارند.. نه اینکه یک پاکت قرص بذاری جلوت

    • ناشناس
      2

      از قدیم به دکتری خوب می گفتند که یک پاکت قرص بنویسد!!!!! بذو سرچ کن تاثیر روغن بنفشه در علوم جدید هست بیسواد

    • ناشناس
      0

      روغن بنفشه جز کالاهای علمیه و می، فروشتد دیحی، کالا و سایتهای پوست مو ی، دنیا برو تحصن کن مانع شو🤣🤣🤣🤣😂😂

    • بیتا
      2

      با روغن بنفشه میتونیم موبایل درست کنیم یا بریم مریخ یا همین اینترنت بسازیم و شما بیای نظر بذاری بگی علم جدید هیچی نیست ؟!! هنوز عده ای دنبال توهمات اند

    • علی
      1

      این اساتیدی که افاضات فرمودن فقط درباره دندان درد و افسردگی صحبت کردند در صورتیکه عالم تبریزی با این روغن بنفشه که اماله مینمودند کرونا درمان میکردند
      قبول دارم که زعفران مسکن هم میتواند باشد ولی میتوان موجب سقط جنین هم بشود
      اصلا بحث این نبود که زعفران خوب است یا بد بحث این بود که حوزه تمام هم وغم خودرا گذاشت که امثال تبریزیان تربیت شوند
      کدام دانشمند علوم طبیعی ( نه علوم اسمانی و معنوی ) در حوزه علمیه تربیت شدند ؟
      بحث این بود که کلا حوزه و دین با کسی که بخواد راجع به این داستانها تفکر و تعقل کنه مخالفه و میخواد حرفش رو بدون حرف و حدیث قبول کنه در غیر اینصورت کافر و ملحد محسوب میشه چون میخواد با پایه و اساس حوزه علمیه مباحثه کنه
      نه اینکه زعفران در آلمان تحقیق شده
      صحیون داره میاد
      زامبی شدیم و این جفنگیات
      حتی عقده هاتونم بلد نیستید در جای درست بیان کنید

    • ناشناس
      3

      عقده ای تویی که می، سوزی... وکرنه اینکه کفتم در المان هم به این نتیجه رسیدند که تا جاییکه ممکنه از داروی طبیعی سازگار استفاده کنیم و فرمایش، امامانه..حرف حق ایه که از حسد برنمی تابی

  • ناشناس
    0

    آنچه عیان است چه حاجت به بیان است؟

  • الف
    2

    اولا عده ای که به عنوان کشیش نوعی لباس به تن می کنند تناسب چندانی با آموزه های حضرت عیسی ع ندارند. آیاتی در قرآن از زبان حضرت عیسی ع نقل کرده که هیچ نسبتی با کردار و رفتار کشیش ها ندارد بنابراین اون کسی که ازش یادکردید فقط یه دانشمند بوده که رفته توی جلد کشیش ها .محقق بوده همین.
    ثانیا معلومه شما هیچ با قرآن آشنایی ندارید که نظریات علمی بی مانند داره . البته کوتاهی دانشمندان مسلمان در پی گیری نظریات علمی قران در مورد اجرام آسمانی وکیهان شناسی در چند قرن اخیر یه واقعیته که ربط چندانی هم به روحانیت نداره.
    البته کم نداریم دانشمندانی درقرن چهارم وبعد از آن در تمامی علوم سرشناس بودن . مثل جابربن حیان. خوارزمی بوعلی سینا خیام و خیلیای دیگه.
    اینو هم بگید که هم سنخ همان کشیش ، روزگاری نظریات علمی دانشمندان را دخالت در کار خدا می دانستند و دانشمندان را محاکمه ومجازات می کردن.

  • فاطمه حیدری
    1

    قران در زمینه علوم اخلاق و عرفانه و در چند هزارت چو حافظ ندرخشید....اتفاقا در غرب بیشتر از اینجا حدیث کپی و سرقت و استفاده کردند و علوم اخلاق شان صرفا جدیث دزدیه و از خود چیزی ندارند.... انها بیشتر از اینجا استفاد ه می کنند وگرنه خود جز دهن کج کردن و روواتی کردن هنری ندارند.. قثسی سال قبل قرص اکس می دادند😕الان از ان بدتر

  • ناشناس
    3

    دانشمندان مسیحی بسیار از قران استفاده کردند و حضرت مسیح همان علمش نسخه تکمیل نشده قران و پیامبر از نسل پیامبران بوده...و فرقی بین قران و انجیل نیست.. نام حضرت علی را به سر در خانه می زدند و جرجی زیدان... اذعان داشته و کتاب حضرت علی در طاقچه شان بوده مسلمان هم به خضرت علی شمشیر می کشبدهد

  • ناشناس
    2

    علم روانشناسی حدیث دزد طی، زمان گندش درامده افزایش، قتل خودکشی در نوجوانان امریکا و جهان. با قرصهای خطرناک.. و انگ زدن.... و در توالت هم نمی ذارن...
    در ضمن علت عدم تحقیق دذ قران الکی مذهبی های خشک نماز بوده که روحیه شان علوم روانی گویه... و به صحرا و خرابات حافظ، خرافه می گن

  • ناشناس
    2

    استفاده و سرقتی که دانشمندانمنحرف اخلاق از قران کردند را بگه😂 اخه بیسواد انجیل و قران یکی اند و قران در راستای همان انجیله و حساب اینه که متن قران بسیار سخت تره و متن احادیث و نهج البلاغهذ

  • ناشناس
    6

    در ماده ۱۳۰ قانون جزاء از آئین‌نامه تحریم‌های حقوق جزایی در رابطه با برنامه‌های کانال آزاد در کشور آلمان چنین آمده است: «کسی که در برنامه خود، نفرت بر علیه بخشی از مردم و یا بر علیه گروه‌های ملی، نژادی و مذهبی برانگیزد و یا خشونت بر علیه آنان را تحریک کند و یا کرامت انسانی این گروه‌ها را بوسیله دشنام و توهین جریحه‌دار بسازد، طبق ماده ۱۳۰ قانون جزاء مرتکب جرم می‌گردد».
    موارد بالا در قانونشان وجود دارد اما آیا در عمل اینگونه عمل میکنند
    تز جدایی دین از سیاست در عمل زاییده همین کشورهای پیشرفته و مدینه ی فاضله ی شماست نظریه داروین با کدام دین الهی مطابقت دارد که از کشیشان سخن می گویی
    سرکوب محجبه ها در دانشگاههای همین کشورها نماد مبارزه با تز عدم جدایی دین از سیاست است کهبزرگوارانی چون شهید مدرس فیاد می زدند
    آیا رضاخان دست نشانده ی همین ها نبود که به شدت متدینین رو سرکوب می کرد و معتقد بود دلیل پیشرفت کشورهای استعماری کنار گذاشتن دین است در حالیکه فرزندش محمدرضا را به سوئیس جهت تحصیل می فرستد
    آسمان ریسمان به هم نبافیم و سفسطه نکنیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چه ربطی داشت. از دین مقدس شما با 2 میلیارد پیرو، چند تا دانشمند شاخص جهانی اومده بیرون؟ اگه این 2 میلیارد نفر نیست و نابود بشن، کک جهان بیرون میگزه؟

  • ناشناس
    8

    نظریه نسبیت معراح پیامبر انیشتین اینترنت سرچ کتید... قبل انیشتین پیامبر به اختلاف زمان اسمانها و زمین با مثال اشاره کرده.. که لباس یا پای مبارک پیامبر موقع معراج به تشت اب خورده و تا برگشت از معراج اب همانطور در حال ریختن از تشت بوده و با مثالی جالب به اختلاف زمان اشاره دارد. و انیشتین پنهانی با علمای دین بروجردی دیدار کرده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      هر نظریه ای باید با ریاضیات فرمول‌بندی بشه

    • ناشناس
      2

      شاهدی هم داشتن؟

    • ناشناس
      0

      برادر، شما نمیدونید معراج چی بوده. حتی نمیدونید پیامبر مرکب داشتن که تونستن به معراج برن و مرکب شون یه حیوان 4 پا بوده. چون فهم درستی از دین ندارید و متاسفانه رابطه تون با تحقیق و مطالعه مثل رابطه جن و بسم الله هست، در نتیجه در توهم فهم و دانش باقی موندید غافل از اینکه بفهمید فاصله تون با حقیقت صدها سال نوریه.

    • ناشناس
      0

      برادر نیست
      فاطمه حیدریه

    • ناشناس
      0

      برای حسودی مثل تو فقط، دهن کج می ماند... اختراع ببینی از وسط، نصف می کنی

  • فاطمه حیدری
    2

    قران و انجیل یکی اند و کتب الهی اند علوم اخلاق فرویدی اند که در تضاد به انبیا اند مسیح مثل پیامبر حزین عارف بوده نه علپم شاد اکس، خماری، صهیوتی

  • ناشناس
    1

    قدیم امامزاده دشت می رقتم ارامش می، یافتم خیلیا در نظرات می نویسند با قرص حالمان بد می، شه فلان... مشاور زن کارمتد خودش، اخلاق زشت روان روان و توهین می، کنه اما قم زنگ زدم خیلی جواب کاملتر در زمینه سوال اخلاق گرفتم. البته ذین با عرفان مثل حافظ

  • ایرانی
    3

    آیت الله حسن حسن زاده آملی (علامه حسن زاده آملی)

    نظرات شما -
    • علی
      0

      بیخیال بابا
      این بنده خدا از لحاظ معنوی و علوم دینی برجسته هست ولی از لحاظ علوم پایه و ریاضیات دانشمند بحساب میاد ؟

  • ناشناس
    1

    هرجه پیشرفت علم صنعت بوده بعد ظهور اسلام بوده در چهار هزار سال کدوم گوری بودند.... حتی در اسپانیا مستند تاثیر اسلام در علم اسپانیا و اولین وسایل جراحی چشم مسلمانان.. برای استفاده از قران استعداد فهم حافظ، می خواد..
    ذر ضمن نمی شود گفت فلان دسته می گه مسلمانم و با ان قدرت قران را سنجید داعش هم می گه مسلمانم!!!!!! اما در عمل حرجی زیدان مسبحی.... بیشتر کتاب نهج البلاغه و.. تایید و استفاده کردند. حتی مستندی دیدم خانمی خارجی می گفت اروپا از بانکداری اسلامی خیلی استفاده می کنه چون بهره ربا اقتصاد را فلج می کنه..

  • ناشناس
    0

    مگرازعقب

  • ناشناس
    3

    فاطمه حیدری اول ش فکر کردم با سوادی و بعد ش دیدم از بی سواد هم بی سوادی وقتی از موضوعی اطلاع کافی نداری ورود نکن

    نظرات شما -
    • محمد
      1

      معلومه چه تخمی هستی به تو. چه مثل دهات قدیم

    • ناشناس
      1

      تونخود هر اشی در همه چی ورود فضولی می کنی به تو چه... بیسواد مدل حرف می زنی نظر نده

    • هاله
      1

      تو نخود هر اشی که در نظر مردم فضولی میکنیو ورود می کنی

    • ناشناس
      1

      تو برو برای فوضولی دم در بنشین با زنها

    • احمدی
      1

      از نظرات مردم سرقت می کنید می گین کارشناسان کفتند😂 ناراحتی چون اینجا معلوم می شه این مدت از کحا سرقت می کردی ... و نمی تواتی سرقت کنی ...

  • ناشناس
    0

    تشکر از خبر فپری در انعکاس نظرات🌹

  • سهیل
    0

    ادمهای بخیلی در مناطق اسلامی بوده اند که اجازه صحبت هم نمی داده اند و ایده ها را به خارج می فروختند و ابوعلی سینا و... را اواره می کردند با این پدرسوخته ها جه علمی

  • ناشناس
    0

    حضرت زهرا (س) و پیامبر خدا و علی (ع) و امام و حسن و امام حسین و .... و آخرینشون امام مهدی (ع).
    هیچ کس به گرد پای علم اینها که از طرف خداست نمیرسه.

    حضرت عیسی فرستاده خداست ، که همراه با امام مهدی (ع) ظهور خواهند کرد.
    اونوقت متوجه عظمت اسلام میشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها