سردار ظفری:نویسندگان ادبیات پایداری در جهت ارتقای فرهنگ دفاع و مقاومت تلاش کنند

سردار ظفری:نویسندگان ادبیات پایداری در جهت ارتقای فرهنگ دفاع و مقاومت تلاش کنند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با ابرازخرسندی از توجه ولایت‌فقیه به دو نویسنده همدانی ضرابی‌زاده و حسام، گفت: نویسندگان ادبیات پایداری باید در جهت ارتقای فرهنگ دفاع و مقاومت باید تلاش کنند.

به گزارش ایسنا، سردار مهدی ظفری در نشست صمیمی نویسندگان تاریخ شفاهی و داستان‌نویسان با حمید حسام و بهناز ضرابی‌زاده در باغ موزه دفاع مقدس همدان، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی نسلی جدید در عرصه نویسندگی پدید آمد که همه محورهای آن متوجه ارزش‌های معنوی و اهداف و مبانی انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی ادامه داد: ادبیات دفاع مقدس در بین گونه‌های پس از انقلاب اسلامی از لحاظ کمیت و تیراژ، تنوع موضوعی و کیفیت جایگاه ممتازی دارد به طوریکه تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پیوند عمیقی با ادبیات انقلاب و دفاع مقدس دارد به طوریکه این دو جدایی‌ناپذیر هستند.

ظفری با بیان اینکه کار در حوزه دفاع مقدس ارزش‌گذاری به شهداست، عنوان کرد: هرگونه اقدام و عملی در حوزه دفاع مقدس ارزش‌گذاری به ایام سخت و دشوار دفاع مقدس است که شهدا و رزمندگان پشت سر گذاشته‌اند و باید توجه کرد دفاع مقدس ذره‌ای از عاشوراست بنابراین هر اندازه در این حوزه کار شود، باز هم جای کار بسیار در این حوزه وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه نویسندگان ادبیات پایداری باید در جهت ارتقای فرهنگ دفاع و مقاومت باید تلاش کنند، اظهار کرد: افرادی که در عرصه فرهنگ و احیای ارزش‌های دفاع مقدس کار می‌کنند باید به گونه‌ای عمل کنند فاصله بین این ارزش‌ها و افراد جامعه کم شود و این فاصله طبقاتی در عرصه فرهنگی تا حد ممکن کاهش یابد و توجه کنند این رسالتی است که بر دوش نویسندگان ادبیات پایداری قرار دارد.

ظفری با ابرازخرسندی از توجه ولایت‌فقیه به دو نویسنده همدانی ضرابی‌زاده و حسام، بیان کرد: مقام معظم رهبری به استان همدان همواره نگرش ویژه داشتند که این استان را دارالمجاهدین و دارالمؤمنین نامیدند و هم‌اکنون دو نویسنده انقلابی همدان را مورد توجه خود قرار داده‌اند بنابراین باید این فرصت را ارج نهاد و به گونه‌ای عمل کرد که کلیه نویسندگان همدان در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس آثار ارزشمند ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ‌نگاری جنگ تحمیلی از همان سال‌های نخستین جنگ با جمع‌آوری اسناد و مدارک عملیاتی، ثبت خاطرات و تشکیل کارگروه‌های تحقیقاتی آغاز شد و بودند کسانی که در طول هشت سال جنگ به یک دست تفنگ و به دست دیگر قلم برداشتند.

وی یادآور شد: پس از پایان جنگ، صاحبان قلم، مشتاقانه و متعهدانه پا به صحنه ادبیات و هنر دفاع مقدس نهادند و با همت ایشان، این نهال، ریشه دوانید و به درخت جوان و برومندی تبدیل شد و باغ ادبیات و هنر دفاع مقدس با گل‌های زیبایی چون داستان و شعر، زندگینامه، خاطره، تاریخ‌نگاری، نبردنامه و ... رنگ اصیلی به خود گرفت و این کوشش نویسندگان همچنان در مسیر بالندگی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان گفت: در تاریخ ایران در زمینه ادبیات رزمی، پس از شاهنامه حکیم ابوالقاسم که حماسه را با حکمت درآمیخته، پیکار خیر و شر، جنگ حق علیه باطل را در قالب رزم‌آوری‌های قهرمانان اساطیری با دیوان و ددان به زیباترین بیان شکل داده است، می‌توان به ادبیات هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در تاریخ‌نگاری جنگ با وجود تاریخ طولانی و جنگ‌های بسیار ایرانیان با دشمنان غربی و شرقی خود، از یونانیان و رومی‌ها گرفته تا ایلخانان مغول و امپراطوری عثمانی، در وقایع‌نگاری جنگ‌ها، تا قبل از دفاع مقدس غیر از چند جلد کتاب خاص، نوشته‌ چندان قابل توجهی در دست نیست البته مراد از این گفته‌ها این است تا دریابیم تاریخ‌نگاری جنگ عرصه‌ای به نام ادبیات دفاع مقدس از دامن جنگ هشت ساله برآمده و برای نخستین‌بار صاحبان قلم و رزمندگان به بازخوانی جنگ و وجوه مختلف آن پرداخته‌اند.



منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها