مروری بر ویژگی‌های میادین نفتی و گازی ایران + جدول

مناطقی از ایران را بشناسید که منبع طلای سیاه هستند/ نفت و گاز ایران چه زمانی تمام می‌شود؟

بیشتر منابع نفتی ایران در جنوب و غرب کشور قرار دارند. بیشتر میدان‌ها کشف شده (۱۴۰ میدان) در حوضه زاگرس و خلیج فارس (جنوب غربی ایران) هستند..

مناطقی از ایران را بشناسید که منبع طلای سیاه هستند/ نفت و گاز ایران چه زمانی تمام می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران روز یکشنبه اعلام کرد که یک میدان نفتی جدید با ظرفیت بیش از ۵۰ میلیارد بشکه نفت خام در خوزستان کشف شده است.

طبق گفته روحانی این میدان نفتی می تواند پس از اهواز با ۶۵ میلیارد بشکه نفت خام، دومین ذخیره نفتی بزرگ ایران باشد.

این سخنان رئیس جمهور باعث شد بسیاری این پرسش را مطرح کنند که میادین نفتی ایران کدام است و در چه مناطقی قرار دارند؟ در این گزارش سعی داریم مروری بر این موضوع داشته باشیم.

میادین نفتی و گازی ایران

بیشتر منابع نفتی ایران در جنوب و غرب کشور قرار دارند. بیشتر میدان‌ها کشف شده (۱۴۰ میدان) در حوضه زاگرس و خلیج فارس (جنوب غربی ایران) می‌باشند. همچنین میدان‌هایی در حوضه شمال ایران مرکزی، خزر جنوبی و کپه‌داغ کشف شده و یا در حال اکتشاف می‌باشند.

مالکیت کلیه میدان‌ها نفت و گاز ایران، در اختیار شرکت ملی نفت ایران است که تحت نام چهار شرکت به نام‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت نفت و گاز اروندان عملیات تولید و استخراج را انجام می‌دهد.

میزان ذخیره نفتی و گازی ایران

در حال حاضر تعداد ۱۴۵ میدان هیدروکربنی و ۲۹۷ مخزن نفتی و گازی در ایران کشف شده که از این تعداد ۱۰۲ میدان نفتی و ۴۳ میدان گازی است. از تعداد کل مخازن، ۲۰۵ مخزن نفتی و ۹۲ مخزن گاز طبیعی هستند. از این میدان‌ها، تعداد ۷۸ میدان، فعال هستند که ۶۲ میدان در خشکی و ۱۶ میدان در دریا قرار دارند.

بزرگترین میادین نفتی ایران

بزرگترین میدان نفتی ایران میدان نفتی اهواز است. این میدان با ذخیره درجای ۶۵٫۵ میلیارد بشکه و ذخیره قابل برداشت ۳۷ میلیارد بشکه، به‌عنوان یکی از بزرگترین میدانهای بزرگ نفتی جهان شناخته می‌شود. میدان نفتی گچساران با ذخیره درجای ۵۲٫۹ میلیارد بشکه و ذخیره نهایی ۲۳٫۷ میلیارد بشکه نفت خام، دومین میدان نفتی ایران به‌شمار می‌آید. سومین میدان نفتی کشور، میدان نفتی مارون است، که معادل ۴۶٫۷ میلیارد بشکه نفت خام، در مخازن آسماری، بنگستان و خامی آن جای دارد. میدان نفتی آزادگان با ذخیره درجای ۳۲ میلیارد بشکه، چهارمین میدان نفتی ایران و بزرگترین میدان مشترک کشور می‌باشد. این میدان در لایه اصلی خود یعنی سروک، با میدان مجنون عراق مشترک است. میدان نفتی آغاجاری با در اختیار داشتن ۳۰٫۲ میلیارد بشکه نفت خام درجا، پنجمین میدان نفتی ایران محسوب می‌شود.

چهار میدان اهواز، مارون، آغاجاری و گچساران در مجموع بیش از ۲ میلیون بشکه از ظرفیت تولید روزانه نفت کشور را به خود اختصاص می‌دهند. ظرفیت تولید نفت خام میدان آزادگان نیز بطور میانگین معادل ۴۰ هزار بشکه در روز است.

ذخایر و میادین گازی ایران

ذخایر میدان‌های گازی ایران بالغ بر ۱۲۰۰ تریلیون فوت مکعب (۳۳ تریلیون متر مکعب) برآورد می‌شود. ایران از لحاظ دارا بودن ذخایر گازی، در رتبه دوم جهان قرار دارد و ۱۷ درصد از سهم گاز جهان را دارا است.

ذخایر گازی مستقر مخازن هیدروکربوری ایران، از سه بخش تشکیل شده‌است: دسته اول میدان‌های گازی، دسته دوم ذخایر گاز طبیعی موجود در کلاهک‌های گازی میادین نفتی و دسته سوم گازهای همراه نفت در میادین نفتی می‌باشند.

لیه میادین گازی ایران، مانند کلیه میادین نفتی، متعلق به شرکت ملی نفت ایران است و این شرکت از طریق شرکت‌های تابعه خود وظیفه استخراج گاز را برعهده دارد که پس از تولید، در اختیار شرکت ملی گاز ایران جهت توزیع، قرار می‌گیرد.

هم‌اکنون ظرفیت تولید گاز طبیعی شرکت ملی نفت ایران به‌طور متوسط ۸۳۰ میلیون متر مکعب در روز است، که ۷۰ میلیون متر مکعب در روز به نیروگاه‌ها و صنایع داخلی، ۱۳۰ میلیون متر مکعب در روز جهت تزریق به مخازن نفتی، ۳۰ میلیون متر مکعب در روز جهت صادرات به کشورهای همسایه و باقی‌مانده آن به مصارف خانگی اختصاص دارد..

ایران تا چه سالی نفت و گاز دارد؟

بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط وزارت نفت ایران، مجموع ذخایر استحصال شدنی نفت خام و میعانات گازی ایران بیش از ۱۵۴٫۸ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. این میزان معادل ۱۰٪ درصد از مجموع کل ذخایر نفت خام موجود در جهان محسوب می‌گردد.

در مورد ذخایر باقی مانده نفت و گاز ایران نظرات متفاوتی ایراد شده است. بنابر اظهارات کارشناسان شرکت ملی نفت ایران، مخازن نفتی ایران تا سال ۱۴۵۳ می‌توانند قابل بهره‌برداری باشند. در مورد گاز هم برخی کارشناسان تاکید داردند که مخازن گازی ایران تا سال ۱۶۰۰ می‌توانند قابل بهره‌برداری باشند.

با این حال، شرکت نفتی انی ایتالیا در یکی از گزارش‌های خود پیش‌بینی کرد ایران تا 135 سال دیگر نفت داشته باشد. بر اساس این گزارش با توجه به میزان ذخایر و تولید نفت ایران در سال 2013 این کشور تا 135 سال دیگر نفت خواهد داشت که بر این اساس ایران آخرین کشوری خواهد بود که نفتش تمام می‌شود.

پس از ایران عراق قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود ذخایر نفتی‌اش تا 122 سال آینده تمام شود. کانادا با 120 سال در رتبه سوم قرار گرفته است.

این گزارش البته نظر و تحلیل شرکت انی بود و مورد تایید بسیاری از کارشناسان قرار نگرفت.

میدان‌های نفتی بزرگ جهان را بشناسید

میدان‌های نفتی جهان بیش از ۴۰ هزار عدد برآورد می‌شود ولی ۹۴ درصد از نفت شناخته‌شده در کمتر از ۱۵۰۰ میدان نفتی قرار دارد.

جدول زیر میدان‌های نفتی اصلی و بزرگ جهان را معرفی می‌کند:

نام میدان نفتی

کشور

تولید روزانه(بشکه)

غوار

عربستان

5 میلیون

بلیوار

ونزوئلا

2 میلیون و 600 هزار

بورقان

کویت

1 میلیون و 700 هزار

رمیله

عراق

1 میلیون و 350 هزار

سفانیه

عربستان

1 میلیون و 200 هزار

اهواز

ایران

750 هزار

کرکوک

عراق

670 هزار

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • حسین
    0

    به ما چه. کاشکی کشف نمیشد . چون دست نخورده برا ایندگان می ماند .الان حیف و میل میشه و بخشی از ان هم به غیر ایرانیان پرداخت میشه .مثل چراغی که به منزل روا باشد به ....

  • کیوان
    0

    53 میلیارد ! یعنی به 53 میلیون نفری 1000 بشکه و هر بشکه حتی اگه 50 دلار باشه یعنی هر نفر 50000 دلار ! از اینجور میدانها زیاد داریم و صنعت پتروشیمی و معادن و درامد از دریا و سایر ...اونوقت سهم ما چیه ? فقر ، فقر ،فقر ...علی برکه الله !

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      باهوش جان. اولا که اینا یه جا استخراج نمی شه بلکه قراره در طول دهها سال به مرور استخراج بشه دوما مشکل اصلی ما الآن فروش نفته، الآن همون قبلی ها رو هم بخاطر تحریم ها به سختی می فروشیم

  • جنوبی
    0

    متاسفانه چاه دیگری کشف شد تا کماکان ثروت این استان به غارت رود.واقعا ملت خوزستان مانند شتری است که بارش طلاست ولی خوراکش خار است .در شاخص بیکاری و آلودگی ناشی از چاههای نفتی در استان خصوصا شهر اهواز اول است.

  • جانباز فقیر
    0

    ای کاش جنگ نرفته بودیم و صدام همه کشور را گرفته بود حالا جبهه نرفته بالای بیست میلیون میگیره جبهه رفته زیر دو میلیون و مردم که نمی دانند می گویند بنیاد شهید به شماها کمک می کند مسئولین زمان جنگ و جبهه یادشان رفته و تمام شده

  • بهرام
    0

    کشف میدان نفتی جدید؟ به مردم چ خاصیتی میرسونه خوشبحال صاحبان مملکت وخوشبحال حسن نصرالله وفلسطین ویمن وآقازادها(نکبت زادها)..... کشوری غرق در ثروت وفقر

  • ارمان
    0

    این کشف نفت رو به حزب اله لبنان حشدالشعبی عراق انصاراله و حوثی های یمن زینبیون پاکستان و فاطمیون افغانستان شیخ زکزاکی نیجریه و اسد قاتل کودک کش مردم مظلوم فلسطین به خصوص غزه و حماس و سایر انصار و اعوان آقایون در اقصی نقاط جهانو البته بغیر از مردم ایران تبریک و تهنیت عرض مینماییم

  • بینام
    0

    از پول نفت چند درصدش سهم حزب الله چند درصدش سهم سوریه بعد فلسطین بعدش یمن بعدش بحرین وحشد شعبی عراق چنددرصدش سهم موشک پراکنی وبار گرانی ناشی از ماجراجویها هم سهم مردم بد بخت ایران کاش ما نفت نداشتیم حداقل عادی زندگی می کردیم مثل تمام کشورهای که نفت ندارند

  • ملت
    0

    این پول خرج اربابانی میشه کاخ و وویلا میسازن ماشین اخرین مدل سوار میشن و به بچه هاشون تو کشور شیطان بزرگ کمک میکنن ومدرسه و دانشگاه خصوصی میسازن و حوزه علمیه میسازت ملت بدبخت هم دنبال یه لقمه نون درگیر بازی جدیدی هم شروع کردن تا ملت رو زیر وام ببرن نتونن کمر خم شده رو راست کنند لعنت خدا به مسول خودخواه و بی کفایت دزد

  • امید حدهد
    0

    آرزوی مرگ دارم .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها