بیمه شخص ثالث خودرو یک فرهنگ همگانی

بعضی از رفتارها در زندگی اجتماعی به صورت قانون و عرف رفتاری شکل گرفته اند و لازمه زندگی شهری محسوب می شوند.

بیمه شخص ثالث خودرو یک فرهنگ همگانی

تردد با اتومبیل هم یکی از اینهاست. جایی که شما تصمیم میگیرید که از اتومبیل شخصی برای رفت و آمد استفاده کنید.

داشتن خودرو در کنار لذت هایی که دارد و هزینه هایی که برای تعمیر و مواد مصرفی در پی دارد، برای ما مسئولیت اجتماعی هم در پی خواهد داشت.

مسئولیت اجتماعی چیست؟

در صورتی که در هنگام استفاده از خودرو، دچار حادثه رانندگی شویم و این حادثه به افراد دیگر یا به اموال آنها خسارت وارد کند و ما مقصر این حادثه باشیم، می بایست خسارت را جبران کنیم.

در مورد خسارت های مالی، این خسارت توسط کارشناس به طور مثال کارشناس خودرو مشخص می شود و در مورد خسارت های جانی، هزینه های پزشکی برای درمان جراحت و در صورت فوت و یا نقص عضو افراد، دیه بر اساس رأی دادگاه خواهد بود.

بنابراین این وظیفه اجتماعی چندان هم آسان نیست. باید بدانیم که می بایست برای آن راهکاری اندیشیده شود.

خوشبختانه نزدیک به نیم قرن است که برای این موضوع راهکار وجود دارد.
شما می توانید با خرید بیمه شخص ثالث خودرو، مسئولیت خود را به عنوان دارنده وسیله نقلیه در قبال اشخاص ثالث بیمه کنید و در صورتی که حادثه ای اتفاق افتاد و شما مقصر حادثه بودید، غرامت توسط شرکت بیمه جبران خواهد شد.

البته سالهاست که داشتن بیمه ثالث برای تمامی خودروها اجباری شده و در صورتی که خودرویی که در حال تردد است توسط پلیس متوقف شود و فاقد بیمه شخص ثالث معتبر باشد، به پارکینگ منتقل شده و خودرو هم جریمه می شود.

دلیل این همه سخت گیری چیست؟

تا قبل از این اجبار، هر ساله بسیاری از افراد به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه مربوط به حوادث رانندگی در زندان به سر می بردند. فقط به این دلیل که حواسشان نبود یا اعتقادی به بیمه خودرو نداشتند. همین عارضه، باعث بروز مسائل اجتماعی بسیار زیادی می شد. از طرف دیگر، افرادی که عزیزشان را از دست داده بودند یا در حادثه دچار نقص عضو شده بودند، دچار مشکلات مالی فراوانی شده و قادر به دریافت مبلغ دیه نبودند.

بنابراین فراگیر شدن بیمه ثالث خودرو در کشور باعث شد که هم شرکت های بیمه بتوانند برنامه ریزی و برآورد دقیقی از میزان خسارت و خدمات پرداخت خسارت و مشتری مداری در این حوزه کنند و هم صاحبان وسیله نقلیه می توانند با اطمینان خاطر بیشتر به رانندگی بپردازند چون شرکت بیمه از آن ها در زمان بروز حادثه حمایت خواهد کرد.

یکی از قدم های خوبی که در سالهای گذشته برداشته شد، این بود که بیمارستان ها و مراکز درمانی موظف شدند بدون در نظر گرفتن هزینه در مراجعه اول، کلیه مصدومان حوادث رانندگی را پذیرش کنند و همچنین در صورتی که خودرو مقصر حادثه دارای بیمه ثالث معتبر باشد، راننده بازداشت نخواهد شد و بیمه نامه ضمانت خواهد کرد.

یکی از شرکت هایی که توانسته در بیمه های اتومبیل با مشتری مداری و پرداخت خسارت در محل حادثه، بسیار خوب عمل کند شرکت بیمه سامان است. جالب است بدانید که بیمه سامان سالهاست که رتبه یک در توانگری مالی را طبق گزارش بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران داراست.

هم اکنون با امکان جدیدی که توسط بیمه سامان ایجاد شده است، شما می توانید به صورت اینترنتی اقدام به تمدید بیمه شخص ثالث خود نمایید، مبلغ حق بیمه را به صورت آنلاین پرداخت نموده و بیمه نامه را با پیک در تهران یا با پست در شهرهای دیگر تحویل بگیرید.

یکی از مواردی که می بایست حتماً به خاطر داشته باشید، زمان انقضای بیمه نامه شماست. چرا که در صورتی که بیمه به اتمام برسد و حادثه ای اتفاق بیافتد، عدم تمدید بیمه نامه برای شما جبران ناپذیر خواهد بود. همین مسئله هم در بیمه سامان به خوبی مدیریت شده و از طریق پیامک و تماس تلفنی چند روز مانده به اتمام بیمه نامه اتومبیل شما، این موضوع یادآوری خواهد شد.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهرداد محمدی
    0

    دیگه توی اکثر کشورهای دنیا داشتن بیمه برای ماشین بدیهی شده. حتی یادم هست که ما میخواستیم زمینی بریم ترکیه، از ما خواستن که از بیمه برگه سبز بگیریم که مثل همین بیمه شخص ثالث خودمونه و توی خارج از کشور هم اعتبار داره. برادر من توی کانادا هست و میگه که اصلاً اگر بیمه نداشته باشی جرات نمی کنی که از خونه ماشین رو تکون بدی. حالا توی ایران هم یه کار خوب کردن که میگن باید همه برای ماشین بیمه بگیرن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها