رئیس جدید دستگاه اطلاعاتی ترکیه کیست؟

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه «ابراهیم کالین»، سخنگوی پیشین نهاد ریاست جمهوری را به عنوان جانشین «حاکان فیدان» در دستگاه اطلاعات ملی(MIT) تعیین کرد.

رئیس جدید دستگاه اطلاعاتی ترکیه کیست؟

به گزارش العربی الجدید، کالین در نخستین واکنش به این انتخاب، ضمن تشکر از اردوغان بابت این مسئولیت جدید، متعهد شد که «برای ترکیه‌ای قوی، امن و باثبات» تلاش خواهد کرد.

کالین متاهل و دارای سه فرزند است، او در سال 1971 میلادی در خانواده‌ای از ارزروم در استانبول متولد شد و توانست لیسانس خود را در شته تاریخ از دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول اخذ کند، بعد از آن برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در رشته فلسفه اسلامی به مالزی رفت، کالین در سال 2002 میلادی مدرک دکتری خود را در رشته علوم انسانی و فلسفه تطبیقی از دانشگاه جرج واشنگتن کسب کرد.

وی در سال‌های 2005 تا 2009 میلادی ریاست موسسه سیاست، اقتصاد و پژوهش‌های اجتماعی ( SETA) را برعهده داشته است، کالین در سال 2007 میلدی نخستین کتاب خود تحت عنوان «اسلام و غرب» را منتشر کرد و توانست با این کتاب «جایزه اندیشه» اتحادیه نویسندگان تُرک را به دست آورد.

وی همچنین در سال 2014 میلادی کتاب «عقل و فضیلت»، در سال 2015 میلادی کتاب «هستی و فهم» و در سال 2016 میلادی کتاب «من، دیگری و بعد از آن؛ مقدمه‌ای در تاریخ روابط میان اسلام و غرب» را به رشته تحریر درآورد.

درخصوص ورود وی به دنیای سیاست نیز باید گفت، اردوغان در سال 2009 میلادی کالین را به عنوان مشاور ارشد نخست‌وزیر در پرونده سیاست خارجی منصوب کرد، وی همچنین در ژانویه سال 2010 میلادی به عنوان هماهنگ‌کننده هیات هماهنگی دیپلماتیک نخست‌وزیری تعیین شد و در سال 2012 میلادی مشاور دستیار نخست‌وزیر شد.

هنگامی که اردوغان به ریاست جمهوری رسید، کالین به سمت معاون رئیس دفتر رئیس جمهور منصوب شد و در سال 2014 میلادی به سخنگویی نهاد ریاست جمهوری رسید و لقب «سفیر» به وی داده شد.

کالین از سال 2018 میلادی قائم مقام شورای امنیت ریاست جمهوری و سیاست خارجی و مشاور ارشد رئیس جمهوری را عهده‌دار است.

اردوغان پس از ادای سوگند،  در مراسمی کابینه جدید خود را معرفی کرد، وی در این کابینه به جز وزاری بهداشت و فرهنگ، تمام وزرای پیشین خود را تغییر داد که نشان دهد احتمالا به دنبال رویکردی تازه در اداره کشور است.

در اینجا می‌توانید فهرست کامل کابینه جدید اردوغان را ببینید:

معاون اول رئیس جمهور: جودت ییلماز

وزیر دادگستری: ییلماز تونچ

وزیر خزانه‌داری و دارایی: محمد شیشمک

وزیر خانواده و خدمات اجتماعی: مهینور اوزدمیر گوکتاش

وزیر کار و تامین اجتماعی: ودات ایشیخان

وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات آب و هوایی: محمد اوزهاسکی

وزیر امور خارجه: حاکان فیدان

وزیر انرژی و منابع طبیعی: آلپ‌ارسلان بایراکدار

وزیر جوانان و ورزش: عثمان اسکین باک

وزیر خزانه داری و دارایی: مهمت شیمشک

وزیر کشور: علی یرلی‌کایا

وزیر فرهنگ و گردشگری: محمد نوری ارسوی

وزیر معارف ملی: یوسف تکین

وزیر دفاع ملی: یاشار گولر

وزیر بهداشت: فخرالدین کوجا

وزیر صنعت و فناوری: محمد فاتح کاچر

وزیر کشاورزی و جنگلداری: ابراهیم یوماکلی

وزیر تجارت: عمر پولاد

وزیر حمل و نقل و زیربنا: عبدالقادر اورال اوغلو

اردوغان در هنگام معرفی اعضای کابینه خود اعلام کرد که ترکیه امروز قوی‌تر از دیروز تلاش می‌کند اهداف جمهوری صد ساله را محقق کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد با همراهی اعضای کابینه‌اش بتواند مشکلات در کشور را بدون توجه به موانع برطرف کند و این کشور را در مسیر رشد و پیشرفت بیشتر رهبری نماید.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها