بورکینافاسو و مالی در نیجر جنگنده مستقر کردند

بورکینافاسو و مالی که پیشتر اعلام کرده بودند هر گونه مداخله نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه آن‌ها خواهد بود، به نیامی جنگنده فرستادند.

بورکینافاسو و مالی در نیجر جنگنده مستقر کردند

بورکینافاسو و مالی که مانند نیجر توسط یک شورای نظامی اداره می‌شوند، در راستای حمایت از نیجر در برابر کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا «اکواس» به نیامی -پایتخت نیجر- جنگنده فرستادند.

اکواس، دیشب،‌ در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای عضو این گروه زمان حمله احتمالی به نیجر را مشخص کرده‌اند و تدارکات لازم برای این اقدام صورت گرفته، اما روز حمله علنی نخواهد شد.

طبق گزارش امروز (شنبه) شبکه «اسکای نیوز» به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، تلویزیون ملی نیجر در گزارشی اعلام کرد که مالی و بورکینافاسو پایبندی خود به تعهداتشان در قبال نیجر را به یک اقدام عملی تبدیل کرده‌اند و برای پاسخ به حمله احتمالی اعضای اکواس به نیجر،‌ در نیامی چند جنگنده مستقر کرده‌اند.

براساس گزارش تلویزیون ملی نیجر، دو کشور یادشده جنگنده‌هایی از نوع «سوپر توکانو» در پایتخت نیجر مستقر کرده‌اند.

پیشتر، مالی و نیجر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند که هر گونه اقدام نظامی علیه نیجر به معنای اعلام جنگ علیه آن‌ها خواهد بود.

همزمان با این گزارش، وزیر دفاع بورکینافاسو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» اعلام کرد که این کشور در حال آماده‌سازی خود برای مقابله با حمله اکواس است.

کشور نیجر، چهاردهم مردادماه، شاهد کودتای نظامیان بود. «محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع نیجر به اتهام فساد به همراه همسر و پسرش در تاریخ ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد ماه) توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد.

پس از سرنگونی بازوم، شورای نظامی نیجر به رهبری «عبدالرحمن تچیانی» در این کشور قدرت گرفت. جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» تحت فشار فرانسه و آمریکا اعلام کردند چنانچه نیروهای نظامی نیجر، محمد بازوم را به قدرت بازنگردانند، کشورهای عضو این گروه در نیجر مداخله نظامی خواهند کرد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها