موافقت نیروهای ارمنی قره‌باغ با آتش‌بس پیشنهادی صلح‌بانان روسیه/ جمهوری آذربایجان حمله به قره باغ را متوقف کرد

طبق گزارش‌ها، نیروهای ارمنی قره‌باغ با آتش‌بس پیشنهادی نیروهای حافظ صلح روسیه موافقت کرده‌اند و قرار است این توافق از ظهر امروز اجرایی شود.

موافقت نیروهای ارمنی قره‌باغ با آتش‌بس پیشنهادی صلح‌بانان روسیه/ جمهوری آذربایجان حمله به قره باغ را متوقف کرد

خبرگزاری رویترز از اعلام آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر داد. طبق این گزارش به نقل از خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه، نیروهای ارمنی در منطقه قره‌باغ کوهستانی با شرایط آتش‌بس پیشنهادی نیروهای حافظ صلح روسیه بعد از متحمل شدن چند شکست در میدان نبرد موافقت کردند. 

به نوشته این گزارش، توافق آتش‌بس به این معنی است که نیروهای قره‌باغ باید تمام تسلیحات سنگین را منهدم و خارج کنند. 

به گزارش شبکه روسی «راشا تودی»، توقف کامل خصومت‌ها از ساعت یک عصر (به وقت محلی) ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ (چهارشنبه، ۲۹ شهریور) انجام خواهد شد. 

بیشتر بخوانید: جنگ آذربایجان و ارمنستان/ حمله گسترده باکو به قره باغ/ نگرانی ها در مورد وقوع یک فاجعه انسانی/ سکوت سنگین پوتین؛ روسیه خود را کنار کشید؟

ارمنستان امروز چهارشنبه اعلام کرد در کمتر از ۲۴ ساعت از عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی، بیش از ۳۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر در نتیجه گلوله‌باران زخمی شده‌اند. 

به گزارش فارس، «آناهیت ماناسیان»  مدافع حقوق بشر جمهوری ارمنستان در پیامی در فیس‌بوک افزود: هفت نفر از کشته‌شدگان غیرنظامی بودند که دو کودک را شامل می‌شود.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در تایید این توافق اعلام کرد توافقی برای تعلیق «فعالیت‌های ضدتروریستی» در منطقه قره‌باغ کوهستانی از ساعت یک عصر امروز حاصل شد. خبرگزاری اسپوتنیک هم گزارش داد وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از ساعت یک امروز «فعالیت‌های ضدتروریستی» در قره‌باغ را متوقف می‌کند.

این وزارتخانه همچنین ادعا کرد قبل از موافقت با تعلیق اقدامات خود، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان کنترل بیش از ۹۰ پایگاه رزمی ارمنستان را به دست گرفتند. 

وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه بامداد چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف دور جدید درگیری‌های مسلحانه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی شد. وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه سرنوشت حل و فصل مناقشه قره‌باغ به‌طور اساسی تحت تاثیر اذعان ارمنستان به اینکه قره‌باغ کوهستانی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است، قرار دارد، گفت: «این امر شرایط اساسی امضای بیانیه سران مسکو، ایروان و باکو مورخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ و همچنین موقعیت نیروهای حافظ صلح روسیه را تغییر داد».

این وزارتخانه تصریح کرد نیروهای حافظ صلح روس تلاش‌های خود را برای بهبود وضعیت انسانی در میدان هماهنگ کرده و به آغاز گفت‌وگوی مستقیم بین جمهوری آذربایجان و مقامات قره‌باغ کمک کردند.

شامگاه سه‌شنبه بود که رسانه‌های محلی از شروع دور دوم حملات هوایی و راکتی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به مناطق ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی خبر دادند. پیش‌تر، وزارت بهداشت قره‌باغ کوهستانی از ۸۰ زخمی و پنج کشته در ادامه عملیات جمهوری آذربایجان خبر داده بود. مقامات جمهوری آذربایجان نیز گفته بودند در حمله خمپاره‌ای نیروهای مسلح ارمنستان در «شوشا» یک غیرنظامی کشته شد.

بامداد چهارشنبه منابع مطلع گفتند شورای امنیت سازمان ملل به درخواست فرانسه، جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی درگیری‌های جدید در منطقه قره‌باغ برگزار می‌کند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در تایید این توافق اعلام کرد: «توافق برای تعلیق فعالیت‌های ضد تروریستی در قره‌باغ از ساعت یک عصر چهارشنبه (امروز) حاصل شد». 

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد از ظهر امروز «فعالیت‌های ضدتروریستی» در منطقهٔ قره‌باغ کوهستانی را متوقف می‌کند.

جمهوری آذربایجان از تعلیق عملیات نظامی در قره‌باغ خبر داد

جمهوری آذربایجان خبر داد «عملیات ضدتروریستی» در مرکز قره‌باغ را پس از حصول توافق با ارمنی‌های مستقر در این منطقه، تعلیق کرده است.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد توافق در خصوص تعلیق عملیات نظامی در قره‌باغ حاصل شده و حملات از ساعت یک عصر به وقت محلی متوقف شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز گذشته و پس از متهم‌کردن نیروهای ارمنی مستقر در قره‌باغ به یک بمب‌گذاری که منجر به کشته‌شدن هفت پلیس این کشور شد، از آغاز «اقدامات ضدتروریستی» در خانکندی، مرکز قره‌باغ خبر داد.

این در حالی است که مقام‌های ارمنی ساکن قره‌باغ کوهستانی اعلام کردند آتش‌بس و پیشنهادهای فرماندهی صلح‌بانان روسیه را پذیرفته‌اند. 

باکو می‌گوید توافق آتش‌بس، خروج یگان‌های نظامی ارمنستان، منحل‌کردن تشکل‌های نظامی در قره‌باغ و خلع سلاح آن‌ها را شامل می شود.

خبرگزاری آذربایجان نیز اعلام کرد که فردا نشستی با نمایندگان ارمنی در قره‌باغ برگزار و مسئله ادغام مجدد آن‌ها بررسی خواهد شد.

باکو می‌گوید تنها اهداف نظامی را در قره‌باغ هدف قرار داده اما مقام‌های محلی خبر داده‌اند در این عملیات، چند غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفته بود «اقدامات مقابله با تروریسم زمانی پایان می‌یابد که ارمنی‌ها سلاح بر زمین بگذارند و خلع سلاح شوند».

به گزارش الجزیره، دولت خودخوانده قره باغ (آرتساخ) گفت: با انحلال تشکیلات مسلحانه و عقب نشینی نیروهای ارمنی از قره باغ و خلع سلاح کامل موافقت کردیم.

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    3

    حکومت محترم و گرانقدر ارمنستان
    حتما باید زور بالا سرت باشه؟
    نمیتونستی همین موضع را پریروز اعلام کنی؟
    حتما باید سیلی میخوردی؟
    بیماری مازوخیسم و خودآزاری داری. مگه نه؟

  • محمد
    0

    اشغالگر نابوده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها