رویترز:

آمریکا برای به دست گرفتن کنترل غزه به محمود عباس فشار می‌آورد

براساس گزارش یک خبرگزاری انگلیسی، آمریکا به منظور ایجاد اصلاحاتی در تشکیلات خودگردان برای به دست گرفتن کنترل غزه فشار وارد می‌کند.

 آمریکا برای به دست گرفتن کنترل غزه به محمود عباس فشار می‌آورد

تعدادی از مقامات ارشد آمریکایی در هفته‌های اخیر برای دیدار با محمود عباس به کرانه باختری سفر کرده‌اند، به این امید که این پیرمرد ۸۸ ساله – یکی از تماشاگران جنگ بین اسرائیل و حماس – بتواند به اندازه کافی تشکیلات خودگردان فلسطینی را اصلاح کند که پس از درگیری کنونی، غزه را اداره کند.

بسیاری از مردم فلسطین، دولت محمود عباس- را که معمار توافقنامه صلح اسلو در سال ۱۹۹۳ با اسرائیل بود- فاسد، غیردموکراتیک و دور از دسترس خود می دانند. اما در پی حملات حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به صراحت اعلام کرد که می خواهد شاهد احیای تشکیلات خودگردان فلسطینی باشد. تشکیلاتی که عباس از سال ۲۰۰۵ مدیریت آن را برعهده دارد. آمریکا امیدوار است پس از پایان مناقشه در غزه، مسئولیت این نوار را به عهده تشکیلات خودگردان بگذارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، روز جمعه با عباس دیدار کرد و به آخرین مقام ارشد ایالات متحده تبدیل شد که از او خواست تا تغییرات سریع را اعمال کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، پس از دیدار با رهبر فلسطین در اواخر نوامبر به خبرنگاران گفت که آنها در مورد نیاز به اصلاحات برای مبارزه با فساد، توانمندسازی جامعه مدنی و حمایت از مطبوعات آزاد گفتگو کردند.

سه فلسطینی و یک مقام ارشد منطقه‌ای که در جریان این گفتگوها قرار گرفتند، گفتند که پیشنهادهای واشنگتن پشت درهای بسته همچنین شامل واگذاری برخی از کنترل‌ها و اختیارات عباس بر تشکیلات خودگردان است. منابع فلسطینی و منطقه ای گفتند، بر اساس پیشنهاداتی که ارائه شده است، عباس می تواند یک معاون منصوب کند، اختیارات اجرایی گسترده تری را به نخست وزیر خود بدهد و شخصیت های جدیدی را به رهبری سازمان معرفی کند.

عباس در مصاحبه ای با رویترز در دفتر خود در رام الله گفت که آماده است تشکیلات خودگردان فلسطین را با رهبران جدید بازسازی کند و انتخابات برگزار کند. آخرین انتخابات برگزار شده در سرزمین‌های فلسطینی به سال ۲۰۰۶ بازمی‌گردد که حماس در آن پیروز شد.

در حالی که عباس ممکن است بپذیرد که حکومت طولانی مدت او به پایان خود نزدیک شده است، او و دیگر رهبران فلسطینی می گویند که ایالات متحده، متحد استراتژیک کلیدی اسرائیل، باید دولت نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا اجازه ایجاد یک کشور فلسطینی را شامل غزه، کرانه باختری و بیت المقدس شرقی بدهد.

به گفته یکی از افراد آشنا در واشنگتن، عباس به طور خصوصی نسبت به برخی پیشنهادات ایالات متحده برای اصلاح تشکیلات خودگردان، از جمله آوردن عناصر جدید با مهارت های تکنوکراتیک و دادن اختیارات اجرایی جدید به دفتر نخست وزیری ابراز علاقه کرده است. در حالی که مقامات آمریکایی اصرار دارند که هیچ نامی به عباس پیشنهاد نکرده‌اند، منابع منطقه‌ای و دیپلمات‌ها می‌گویند برخی در واشنگتن و اسرائیل از حسین الشیخ – یکی از مقامات ارشد ساف – به عنوان معاون احتمالی و جانشین آینده حمایت می‌کنند.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها