خاطرات ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی

چرا علی شمخانی نامزد انتخابات شد؟/ روایتی از دیدار با فیدل کاسترو

هاشمی رفسنجانی روز نوزدهم اردیبهشت سال ۱۳۸۰ در مورد چرایی حضور علی شمخانی در انتخابات، دیدار با تقی قرائتی و همچنین نشستی با فیدل کاسترو نوشته‌است.

چرا علی شمخانی نامزد انتخابات شد؟/ روایتی از دیدار با فیدل کاسترو

 متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

آقاى تقى قرائتى، [رئیس مؤسسه مسجد]، همراه با [۴۰ نفر] جمعى از محققان مسجد آمدند. گزارشى از عملکردشان در مورد اصلاح وضع مساجد و تحقیق‌ها و آموزش‌ها دادند و از کمى بودجه گفتند. به اخوى محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] گفتم که کمک‌شان کنند؛ کار خوبى دارند. سخنرانى مبسوطى دربارۀ سابقه معبد و مسجد در همه ادیان آسمانى و نقش مسجد و روحانیت در تحولات مثبت جامعه ایراد کردم.

اخوى محمد، [رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی] آمد. گفت، در محافل سیاسى، براى نامزدشدن آقاى [علی] شمخانى، [وزیر دفاع]، تحلیل‌هاى گوناگونى دارند و جناح دوم خرداد هم منفعل شده است. بعضى ایشان را از سوى شما و بعضى از سوى رهبرى مى‌دانند. گفتم، به هیچ‌یک از ما مربوط نیست و شخصاً با مشاوره فرماندهان سپاه، به این تصمیم رسیده است و بعد از نام‌نویسى به ملاقات من آمد و علل اقدام خود را توضیح داد. از رهبرى هم فقط پرسیده و ایشان مثل سایر افراد گفته‌اند، مخالفتى ندارم. به آقاى خاتمى هم همین را گفته‌اند.

عصر آقاى فیدل کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا و همراهان آمدند. یک ساعت و نیم مذاکره کردیم. شروع به حرف‌زدن در هر موضوعى که مى‌کند، دیگر متوقف نمى‌شود و به حاشیه مى‌رود. چند بارى دوستانه با سؤالاتى صحبت را قطع کردم؛ دربارۀ روابط‌شان با روسیه، چین و کشورهاى آمریکاى لاتین و آمریکا و نیاز به سوخت و برنامه ساخت نیروگاه هسته‌ای و چند مورد سوءقصد به جانش و اهمیت انقلاب اسلامى ایران حرف زدم. گفت، ایران، چین، هند و روسیه، مى‌توانند از یک‌قطبى‌شدن جهان جلوگیرى کنند. از کارها و برنامه‌های ایران تجلیل کرد و براى رفتن به کوبا دعوتم کرد. من هم از روحیات انقلابی او و مردم کوبا و مقاومت آنها قدردانى‌ کردم. تهران را شهر عظیمى یافته است. با نحوه صحبت‌کردنش، فهمیدم که چرا سخنرانى‌هاى چندساعته دارد.

آقاى [محمدرضا] مخبر [دزفولی، عضو کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. پیش‌نویس آیین‌نامه نظارت مجمع را آورد و تحلیلى از روند انتخابات [میان‌دوره‌ای] مجلس و احتمال تقلب در انتخابات داد. گفت، با توجه به داده‌هاى افکارسنجى‌ها، علی‌رغم اینکه نامزد نیستم، من را از بقیه جلوتر مى‌دیدند.

امروز هم یک کودک سه‌ماهه در فلسطین شهید شده و با توجه به شهیدشدن کودک چهارماهه‌اى در دیروز، عواطف را تحریک کرده است.

منبع: شرق
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها