سری زده‌ایم به مرداب هسل در نزدیکی چالوس که در دل جنگل خودنمایی می‌کند

برکه‌ای که طعم دهانت را عوض می‌کند

«مرداب هسل که با نام کنیچال هم شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری و البته شگفت‌انگیز در نزدیکی شهر چالوس است. این مرداب زیبا در دل جنگلی بکر با درختانی سربه فلک کشیده جای گرفته و همچون نگینی درخشان در این منطقه خودنمایی می‌کند.»

برکه‌ای که طعم دهانت را عوض می‌کند

در نزدیکی شهر و استان تهران مکان‌های تفریحی زیادی وجود دارد که هرکدام از جهاتی دیدنی و قابل تأمل هستند. بعضی از این مکان‌ها طبیعی و برخی دیگر تاریخی هستند اما همه آنها مناسب برای بازدید و گشت و‌گذار یک آخر هفته به‌شمار می‌روند. برای دیدن هر کدام از این مناظر باید از قبل برنامه و زمان‌تان را مدیریت کنید تا بتوانید حداکثر استفاده را ببرید. برخی از این مناطق کمی با شهر فاصله دارند اما برای دیدن برخی دیگر باید مسافتی نسبتاً طولانی‌تر را طی کنید تا برسید و دقیقاً نکته همین جاست که مدیریت زمان به‌کار می‌آید. در شهرهای بزرگی مثل تهران، آخر هفته‌ها برای بسیاری زمان استراحت و فرار از هیاهوی زندگی شهری است و همین باعث می‌شود تا خروجی‌های آن به‌شدت شلوغ و پرتردد شود. پس حتماً مسیری را که برای یک آخر هفته درنظر دارید، از قبل شناسایی و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید. یکی از این مقاصد پررفت‌وآمد در روزهای آخر هفته، جاده چالوس است. این جاده برای بسیاری از آدم‌ها مقصد است و تنها چرخیدن در آن کافی ا‌ست تا از هیاهوی شهرنشینی فاصله بگیرند. مکانی را هم که در این گزارش سراغ آن رفته‌ایم، در انتهای همین جاده است و برای همین منظور اصرار بر مدیریت زمان داشته‌ایم. در این شماره سراغ مرداب هسل در نزدیکی شهر چالوس رفته‌ایم که در دل یک جنگل کاملاً بکر و زیبا جای گرفته و علاقه‌مندان زیادی را مجذوب خود می‌کند.

درباره هسل

مرداب هسل که با نام کنیچال هم شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری و البته شگفت‌انگیز در نزدیکی شهر چالوس است. این مرداب زیبا در دل جنگلی بکر با درختانی سربه فلک کشیده جای گرفته و همچون نگینی درخشان در این منطقه خودنمایی می‌کند. مرداب هسل چندین ویژگی منحصر به فرد دارد که کاملاً مختص به‌خود است و همین ویژگی‌ها گردشگران زیادی را به سمت این برکه رنگارنگ می‌کشاند. نخستین و شاید مهم‌ترین وجه تمایز آن، هوایی است که در اطراف آن پراکنده شده است. آبی که از چشمه‌های زیرین این مرداب می‌جوشد و به بیرون می‌ریزد، بویی ترش‌مزه دارد و گاز آن از فاصله‌ای بسیار دور قابل استنشاق است و گردشگران می‌دانند هر زمان که مزه دهانشان تغییر پیدا کرد و هوا ترش مزه شد، یعنی به این مرداب نزدیک شده‌اند. ویژگی دیگری که در مورد این مرداب وجود دارد و آن را متمایز کرده، نداشتن هیچ ورودی و خروجی آب در اطراف آن است. این مرداب از طریق چشمه‌های جوشانی که زیر آن وجود دارد آبگیری شده و به نسبت حجم آبی که وارد آن می‌شود، ارتفاع آن هم کم و زیادشده و سطح آن در نوسان است اما هیچ آبی از آن خارج نمی‌شود و دوباره به زمین برمی‌گردد. ویژگی بعدی و شاید اصلی‌ترین ویژگی مرداب هسل که در لحظه اول شما را شگفت‌زده می‌کند، ترکیب رنگی این برکه جذاب است. این مرداب با توجه به زاویه تابش نور خورشید و موقعیتی که شما به آن نگاه می‌کنید، رنگش متغیر است. روی سطح آب مرداب هسل بین نیم تا یک سانتی‌متر جلبک وجود دارد و هیچ موج و حرکتی روی این آب وجود ندارد. زمانی که این جلبک‌ها زیر سایه درختان قرار می‌گیرند به رنگ سبزند و هرچه به مرکز هسته اصلی نزدیک‌تر می‌شوند رنگ آنها به نارنجی تغییر می‌کند و وقتی نور مستقیم خورشید به آنها می‌تابد، رنگ آنها هم به سرخ تغییر پیدا می‌کند. مرداب هسل در نیمه دوم سال معمولاً پرآب‌تر است و باران‌های موسمی باعث افزایش حجم آب آن می‌شود، اما با گرم‌تر شدن هوا و در اواخر تابستان، سطح آب آن به‌شدت پایین می‌رود و تا نزدیک شدن به چشمه‌های اصلی حجم آب کاهش پیدا می‌کند.

گشت‌وگذار در کنار مرداب

اگر بخواهیم یکی از معدود مکان‌هایی را که در هر چهار فصل سال متقاضی و علاقه‌مند به بازدید دارد را نام ببریم، باید به همین مرداب هسل اشاره کنیم. این مکان در هر کدام از فصل‌ها زیبایی خاص و منحصر به‌فردی دارد. از فصل بهار گرفته که طراوت و عطر درختان و شکوفه‌های این جنگل هوش از سر هر گردشگری می‌برد تا فصل تابستان که برای فرار از گرما و رطوبت هوا و نشستن زیر سایه درختان در کنار این برکه چشم‌نواز، روزی نیست که کسی سراغ آن نیاید. در پاییز هم این جنگل و برکه رنگین کمانی از زیبایی را به‌خود اختصاص می‌دهد، ریزش برگ‌های درختان روی سطح آب این مرداب و رقص آنها در میان جلبک‌ها صحنه‌های بی‌بدیلی را خلق می‌کند که دیدن‌شان برای هر آدمی غنیمت است. در روزهایی که هوا سرد شده و بارش برف و باران همه جا را تحت‌تأثیر قرار داده، این مرداب با سبزی درختان انجیل و ممرز شکوهی از زیبایی را خلق می‌کند که باید ببینید تا پی به این صحنه‌های چشم‌نواز ببرید. در اطراف این مرداب، درختان سر به فلک کشیده زیادی را می‌توان یافت که هر کدام می‌تواند تکیه‌گاهی برای عاشقان طبیعت باشد، همچنین چندین چشمه و رودهای کوچک و بزرگ در دل این جنگل و اطراف مرداب به‌راحتی قابل دیدن هستند و هر کدام هم زیبایی‌های منحصر به‌فردی دارند که به‌راحتی می‌توانید روزتان را در کنار آنها سپری و از شرایط خاص این جنگل نهایت لذت را ببرید.

اقامت و ویژگی‌های خاص این منطقه

معمولاً دوستداران طبیعت علاقه زیادی دارند تا در مکان‌های طبیعی و بکر شب را کمپ بزنند و از این همه زیبایی و آرامش نهایت استفاده را ببرند اما این جنگل و مرداب کمی برای این کار خطرناک است. بومیان منطقه ادعا دارند که به‌دلیل فشرده بودن بافت جنگلی منطقه و پوشش بکر و دست نخورده‌ای که در آنجا وجود دارد، حیوانات وحشی زیادی در این جنگل تردد دارند. خرس، پلنگ و گرگ حیواناتی هستند که توسط اهالی منطقه در اطراف این مرداب دیده شده‌اند. البته در نزدیکی مرداب و در اطراف این جنگل چندین اقامتگاه بومگردی و محلی هم بنا شده که پذیرای دوستداران به طبیعت است و می‌توانید با رزرو آنها از امکانات و طبیعت خاص منطقه نهایت استفاده را ببرید. یکی دیگر از خوبی‌های این مرداب نزدیکی به شهر چالوس و مرزن‌آباد است که حتی اگر نسبت به اقامت کمی حساس‌تر هم هستید، می‌توانید به‌راحتی به هتل‌ها و مکان‌های اقامتی با امکانات بیشتر دسترسی پیدا کنید و به‌راحتی حداکثر استفاده را از این منطقه ببرید. این نکته را هم درنظر بگیرید که برای رسیدن به مرداب هسل، از مکانی که ماشین‌تان را پارک می‌کنید، باید حدود 40دقیقه پیاده‌روی کنید و البته می‌توانید ماشین‌های آفرودی هم کرایه کنید که با یک تیر دو نشان بزنید.

منبع: روزنامه همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها