دسیسه زیرکانه زن مطلقه برای گرفتن دوباره مهریه

یک زن که مهریه‌اش را در زمان طلاق گرفته بود با ترفندی زیرکانه باز مهریه‌اش را به اجرا گذاشت غافل از اینکه قانون دستش را رو خواهد کرد.

دسیسه زیرکانه زن مطلقه برای گرفتن دوباره مهریه

این زن با ادعای گم شدن طلاق‌نامه‌اش یک المثنی گرفت که در آن به گرفتن مهریه‌اش اشاره نکرده بود و شوهر سابقش را به دردسر انداخت.

علی در بیان درخواست عجیب زنش سالها بعد از طلاق گفت: من چند سال پیش از زنم طلاق گرفتم و موقع جاری شدن صیغه طلاق شش دانگ آپارتمان جای مهریه به او دادم، داخل سند طلاق هم نوشته شد«زوجه در عوض مهریه یک باب آپارتمان تملک کرد» قاضی دادگاه هم داخل حکم نوشت:«زوجه در عوض طلاق و تملک شش دانگ آپارتمان مهریه‌اش را صلح کرد.»

دیروز از دفترخانه برایم نامه آمده که بابت مهریه همسرت بدهکاری و باید مهریه پرداخت کنی، رفتم محضر گفتم من همسری ندارم که مهریه داشته باشد، گفت: خانم افروز...پس کی هست؟ متوجه شدم، همسر سابقم با مراجعه به محضر درخواست رونوشت سند ازدواج المثنی کرده و به سردفتر گفته است که اصل سند گم شده، بعد با سند المثنی مهریه‌ای را که چند سال پیش در عوض طلاق و شش دانگ آپارتمان صلح کرده بود، دوباره مطالبه کرده است.

با این ادعاها بررسی‌ها نشان داد مهرماه سال۹۹ دادخواست طلاق توافقی زوجین منجر به صدور گواهی عدم امکان سازش شده، مفاد گواهی مؤید این موضوع بود که زوجه در عوض طلاق و تملک شش دانگ یک واحد آپارتمان، کل مهریه را به زوج بخشیده و در دفترخانه نیز همین موضوع در سند طلاق قید شده است.

علی رونوشت برابر اصل شده سند طلاق و دادنامه دادگاه خانواده را داشت و درپاسخ این پرسش که اصل سند طلاق کجاست و چرا رونوشت برابر اصل شده سند را فقط دارد، اعلام کرد، روحانی که صیغه طلاق را جاری کرد، گفت: از سند طلاق فقط یک نسخه به زن ارائه می‌شود و مرد اگر مدرکی بخواهد کپی سند را تحویلش می‌دهند تازه بابت همین رونوشت هم آن زمان از من دویست هزار تومان پول گرفته است! از مجموع مدارک علی این موضوع مشخص شد که همسر سابقش در دایره اجرائیات مهریه اداره ثبت اسناد و املاک مهریه‌اش را مطالبه کرده و جاری شدن صیغه طلاق و توافقش با علی را کتمان کرده است، اجرائیات مهریه نیز بنا بر تکلیف قانونی مستند به سند ازدواج که سندی است رسمی اقدام به صدور اجرائیه کرده است لذا تنها راهکار، طرح دعوی ابطال اجرائیه و توقف عملیات اجرایی مهریه بود.

مسأله‌ای به ظاهر ساده اما در واقع فوق‌العاده مهم و حائز ظرافت ونکات حقوقی خاص که از جهات مختلفی مانند مرجع صالح به رسیدگی، مفاد و محتوای دادخواست و... قابل اهمیت بود. بررسی‌ها نشان داد مقررات حاکم بر اسناد لازم‌الاجرا و مجموعه قانون ثبت اسناد و املاک و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی واجد نکات و مستنداتی است که با خواسته و تقاضای علی مرتبط است؛ از جمله ماده۲۲۹به بعد این آیین‌نامه که با قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی می‌تواند راهگشای مشکل علی تلقی شود.

پس از اطمینان از صحت ادعاهای علی مبنی بر صدور و اجرای حکم طلاق و انتقال شش دانگ آپارتمان به همسر سابقش در قبال بذل مهریه و جاری شدن صیغه طلاق دادخواستی به‌ خواسته مبنی بر توقف عملیات اجرایی نسبت به مطالبه تعداد۱۳۶۰عدد سکه تمام طلای بهار آزادی (مهریه بذل شده خوانده یعنی افروز) و همچنین تقاضای صدور حکم بر ابطال اجرائیه صادره به شماره ۱۱۱۱۱تنظیم شد وپس از ثبت دادخواست در دادگاه و تشکیل جلسه چند هفته بعد حکم دادگاه بر ابطال اجرائیه صادر و علی نفس راحتی کشید و تصمیم گرفت بابت اقدامات افروز از جمله دروغ و کتمان حقیقت دعوای مطالبه خسارات و...علیه وی طرح کند.

نظر قانون چیست؟!

محمد هادی جعفرپور حقوقدان - آنچه در پرونده‌هایی با موضوع بذل مهریه، طلاق توافقی، تودیع و تحویل مالی در عوض مهریه و امثالهم قابل اهمیت است مشورت با وکلای دادگستری و حتی‌الامکان نظارت ایشان بر روند پرونده است تا با پیش‌بینی‌های لازم مانع چنین دردسرهایی پس از مختومه شدن پرونده طلاق و مهریه شوند. پس از جاری شدن صیغه طلاق، سردفتر مکلف است از سند طلاق دو نسخه تهیه و به طرفین تحویل دهد.
حتماً کپی برابر اصل شده سند طلاق را طی اظهارنامه رسمی به سردفتری که ازدواج شما در آن ثبت شده ارسال کرده، سپس به دفترخانه مذکور مراجعه به سردفتر مراتب جاری شدن صیغه طلاق و ارسال اظهارنامه را اعلام کنید.

از ثبت واقعه طلاق در دفتر ثبت ازدواج مطمئن شوید. برخی مواقع اعتراض به اقدامات اجرایی مهریه در اداره ثبت در صلاحیت رئیس اداره ثبت است مانند ادعای مستثنیات دین بودن مال توقیف شده و...که ماده ۲۲۹آیین نامه اجرایی اسناد لازم‌الاجرا در این‌باره انشا شده است.

منبع: ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • TN
    1

    این وسط قانون و قاضی پرونده هیچ غلطی نکردن خود علی بوده که دست همسر سابقش را رو کرده
    همچین نوشتید قانون دست زن را رو کرده

  • ناشناس
    1

    اگر قراره دو نفر زندگی مشترک برابری داشته باشند چرا باید یکی به دیگری پول بدهد؟ ایراد از فوانین نا عادلانه است که بعصیها از خانمها برای تضمین زندگی شان و بعضی یرای سودجویی دنبال این مسئله هستند.

    نظرات شما -
    • آیا این برابری است
      0

      به همون علت که شرط ازدواج دختر،، باکره بودن اما این شرط برای پسران مطرح نیست
      پسر می‌تواند با هزاران نفر رابطه داشته باشد و در زمان ازدواج مشکلی ندارد ولی دختر باید باکره به خانه شوهر برود؟؟؟؟؟؟؟
      در این مورد نظری ندارید!!؟
      اگر خواهان قانون برابر هستید باید به مطالبات زنان هم پاسخ دهید
      نمی‌شود که هم خدا رو بخواهید هم خرما رو

  • حمید
    1

    هر رنگی میکنید بکن دبگه ابیمون نکن عزیز دل برادر . این موضوع همین الان در دادگاه قائمشهر اتفاق افتاده خانم وکیلی در احراییات ثبت همدست داره تمام مردا رو سرکیسه کرده هیچ کس هم نیست این خانم وکیل رو یه تو خالی بگه چی میگید شما

  • حمید
    1

    زن زندگی ازادی اجراییات ثبت دادگاهها حمایت از این نوع زنان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چه ربطی به زن زندگی آزادی داره؟
      چرا میخواین از همه چیز سوء استفاده کنید؟

  • حمید
    1

    اجراییات ثبت حیاط خلوت کاسبان مهریه است فریاد رسی هم نیست حالا لایحه عفاف ببرید که چی

  • حمید
    2

    یکی به داد این مردا برسه انگار گوش شنوایی وجود ندارد کاسبکاران مهریه همان زنان بی بندو بار هستند که سرمایه شوهر وبچه ها رو با یک گپ حقوقی تصاحب مکنند وبه کارهای خلاف شرع ادامه میدهند . قانون به من مرد تمکین می دهد که این یعنی کشک . اقای اژه ایی به داد مردا برس بخدا این قانون باعث توسعه فحشا شده

    نظرات شما -
    • آیا این عدالت است
      1

      الهی بمیرم واسه شما مردا که حقتون ضایع شده
      از هر هزار زن یکی مهریه می‌گیره داد و هوار راه میندازید
      اما هزاران زن که مهریه شون رو با نامردی از طرف دادگاه و شوهر نابود می‌کنند کسی حرفی نداره
      خبر فوری بسیار نامردی که تمام قد به نفع مردان گزارش تهیه میکنی
      چرا یک بار از زنانی که حقوقشان با ترفند وکیل و شوهر از بین رفته گزارش تهیه نمی‌کنی؟؟؟

    • لطفاً نظر من رو منتشر کنید ممنون
      2

      شما که در تلاش برای نابودی مهریه زنان هستید بیایید یه کاری کنید
      دختر از همون اول که به سن بلوغ رسید برای خود دوست پسر بگیره و هر طور که دلش خواست راه بره و زندگی کنه
      ازدواج بدون مهریه که معنی نداره
      تمام به ضرر زن است
      مثلاً که چی
      زن خودش رو اسیر کنه بچه‌دار بشه جوانی و وقتش رو صرف مرد کنه
      بعد چند سال شوهره دلش هوس یه زن جدید کنه
      این رو مثل آب خوردن از خونه اش بندازه بیرون
      خب چه کاریه
      از همون اول مثل کشورهای دیگه رابطه داشته باشند
      ازدواج در ایران با کشورهای دیگه فرق داره
      طبق قانون اسلامه
      اسلام محدودیت های زیادی برای زن گذاشته
      حق طلاق حق حضانت حق انتخاب محل زندگی
      شغل و تحصیل خروج حتی زایمان زن باید با رضایت مرد باشه
      و تنها مهریه است که پشتوانه زن در زندگی زناشویی است
      خداوند در قرآن سفارش کرده نباید این حق زن رو از بین ببرید و بسیار نهی کرده
      مگر اینکه زن اون رو با کمال رضایت ببخشه
      چون یک زن گناه کرد باید حقوق همه زن‌ها از بین بره؟؟؟؟

  • ناشناس
    2

    هر قدر مهریه تعین می شود با رضایت مرد هست زورکی که نیست طبق توافق نامه صورت می گیره مردی که توانایی پرداخت ندارد چنین مهریه ای را قبول نکند اول فکرش بکنه زن که مفتی نباید عروس بشه این مهریه پشتیبان زندگی کردن هست تا مردها نتوانن دختران مردم بیچاره کنن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مرد مجبور هست قبول کنه اگر قبول نکند باید تا آخر عمرش مجرد بمونه

    • 0

      فعلا که این زنان هستن پسران مردم را بیچاره کردن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها