سیر صعودی سرقت ها کنترل شده است

اگرچه مجموع آمار سرقت ها طی یک سال گذشته با رشد 29 درصدی روبه رو بود اما مبارزه شبانه روزی با این پدیده شوم اجتماعی روند صعودی آن را متوقف کرد.

سیر صعودی سرقت ها کنترل شده است

به گزارش مشهد فوری ، رئیس پلیس خراسان رضوی که به مناسبت آغاز هفته نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه سخن می گفت، ضمن تشریح برنامه های هفته نیروی انتظامی با شعار «پلیس هوشمند، امین مردم» افزود: تبعات اقتصاد ی جامعه که موجب بروز آسیب های اجتماعی و افزایش برخی جرایم در کشور شد، روند صعودی سرقت های خرد را نیز در کشور رقم زد که استان خراسان هم بی تاثیر از این روند افزایشی نبود اما با تلاش خادمان مردم در نیروی انتظامی، آمار دستگیری سارقان در حالی با افزایش 40 درصدی، به کنترل این سیر صعودی انجامید که کشفیات پلیس در پرونده های سرقت نیز 30 درصد رشد داشت.
به گزارش خراسان، سردار محمدکاظم تقوی افزایش 79 درصدی تماس های مردم با سامانه 110 را نشانه ای از اعتماد مردم برای پیگیری موضوعات مربوط به حوزه انتظامی دانست و تصریح کرد: 61 درصد از تماس‌های مردمی به عملیات پلیسی در استان منجر شده است. وی افزایش 14درصدی دستگیری سوداگران مرگ را نیز دلیلی بر تحرکات قاچاقچیان برای ضربه زدن به اقتصاد کشور و به دام انداختن جوانان در گرداب مواد افیونی ذکر کرد و گفت: با هوشیاری جان برکفان انتظامی طی یک سال 28 تن مواد مخدر کشف و 35 شبکه گسترده قاچاق متلاشی شد.
رئیس پلیس سرزمین خورشید همچنین به افزایش 103 درصدی وقوع تصادفات در استان خراسان هم اشاره کرد وافزود: افزایش تصادفات فوتی که با رشد 9 درصدی در خراسان رضوی همراه بود بیانگر توجه نکردن به زیرساخت های جاده ای، نقایص فنی خودروها و توجه نکردن رانندگان به قواعد و قوانین راهنمایی و رانندگی همزمان با گسترش فناوری های نوین مانند استفاده از گوشی های تلفن همراه هنگام رانندگی است که باید در این زمینه عزم جدی برای از بین بردن عوامل تصادفات در جامعه به وجود آید چرا که برخورد با تخلف توسط پلیس در آخرین مرحله از اقدامات پیشگیرانه قرار دارد.
مقام ارشد انتظامی خراسان رضوی، رشد 22 درصدی کشفیات سلاح را نیز دلیل دیگری بر توجه جدی پلیس به کاهش خشونت در جامعه دانست و گفت: متاسفانه روند اعطای مجوز حمل سلاح های شکاری بسیار ساده است و در این موارد به خصوصیات روحی و روانی افراد نیز توجهی نمی شود بنابراین همین عوامل در بروز خشونت ها و نزاع های مسلحانه نقش مهمی دارد که گاهی به حوادث تاسف بار مانند قتل می انجامد که باید کارشناسان اجتماعی و روان شناسان در این زمینه به تجزیه و تحلیل‌های کارشناسی بپردازند.
سردار تقوی رشد 8 درصدی قتل در خراسان رضوی را نیز متاثر از موضوعات و آسیب های اجتماعی و اقتصادی بیان کرد و یادآور شد: تلاطم های اقتصادی در جامعه که پیامدهایی مانند بیکاری، اعتیاد، طلاق و غیره را رقم می زند در برخی از ابعاد آن به خشونت های خانوادگی، فردی یا دسته جمعی می انجامد که این موارد در جرایمی مانند قتل نیز تاثیر به سزایی دارد.
وی در عین حال به تدابیر و برنامه های پلیس برای کنترل و کاهش جرایم در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: برنامه های متعددی همزمان با افزایش گشت های انتظامی و توجه به ساختارهای انتظامی در دستور کار پلیس قرار دارد که از جمله آن ها استفاده از توان مردمی و بخش خصوصی در پیشگیری از وقوع جرم است. این کارشناس ارشد امنیتی خاطرنشان کرد: با وجود این پلیس و دستگاه قضایی وظیفه مبارزه با جرم را به عهده دارند و پس از وقوع هر جرمی باید به سراغ مجرم بروند اما قبل از آن باید همه نهادها، سازمان ها و مراکز دانشگاهی و حوزوی با یک عزم ملی و جدی برای مبارزه با ریشه های جرم تلاش کنند چون تا زمانی که ریشه های هر جرمی در جوامع بشری سوزانده نشود جرایم روند رو به رشد خود را طی خواهد کرد. وی اضافه کرد: به طور مثال نزاع های دسته جمعی طی یک سال از 300 فقره به 400 فقره افزایش یافته است و باید به این گونه جرایم در دستگاه قضایی رسیدگی شود درحالی که در سال های گذشته این گونه موضوعات اجتماعی حتی با ریش سفیدی و دخالت بزرگ ترها قابل حل بود. بنابراین باید برخی فرهنگ های شایسته گذشته را تقویت کنیم و این جز با همکاری و همیاری دیگر دست اندرکاران و کارشناسان اجتماعی میسر نیست.

منبع: خراسان

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها