تمام قنات‌های "بالاولایت باخرز" خشک شد

تمام قنات‌های "بالاولایت باخرز" خشک شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس ، کمبود آب در سطح شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی و به‌ویژه روستاها در سال‌های اخیر بسیار محسوس بوده است. کاهش میزان بارش‌های سبب شده است که زندگی روستایی و کشاورزی و در نهایت معیشت مردم با خطر روبه‌رو شود.

علاوه بر مشهد و روستاهای اطراف آن، بسیاری از روستاهای شهرستان‌های خراسان رضوی نیز با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند و در بسیاری از مناطق قنات‌ها دچار خشکسالی شده‌اند.

شهرستان باخرز، از جمله شهرستان‌های استان است که بخش عمده مردم آن کشاورز هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند و همین مسئله نیاز روزمره آن‌ها به آب را دوچندان می‌کند.

"بالاولایت" یکی از بخش‌های اصلی شهرستان باخرز است که با مشکلات عدیده‌ای به‌ویژه در زمینه کمبود آب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی، مشکلات بهداشتی و آموزشی و کمبود فضاهای ورزشی مواجه است.

اسماعیل وطنی، رئیس شورای بخش بالاولایت شهرستان باخرز در این زمینه می‌گوید: بالاولایت دارای 25 روستا است و جمعیتی در حدود 24 هزار نفر را در خود جای داده و بارها به مقامات مختلف استانی در زمینه مشکلات موجود در این بخش نامه‌نگاری کرده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: مهمترین مشکلی که در این بخش و در روستاهای آن شاهد هستیم کمبود آب برای زمین‌های کشاورزی است، مردم منطقه به کشت محصول زعفران مشغول هستند و کمبود آب بسیاری از آن‌ها را با مشکل مواجه ساخته است. عمده قنات‌های روستایی در این منطقه دچار خشکیدگی شده‌اند.

وطنی می‌افزاید: آنتن‌دهی تلفن‌های همراه در روستاهای بخش بالاولایت نیز بسیار با مشکل مواجه است؛ از نظر امکانات اداری نیز روستاهای شهرستان با مشکل مواجه هستند برای مثال در روستای آبینی که جزو روستاهای بزرگِ بخش است، کمترین امکانات را در اختیار نداریم.

رئیس شورای بخش بالاولایت ادامه می‌دهد: از نظر امکانات بهداشتی نیز روستاهای بخش با مشکل مواجه هستند و با وجودی که عمدتاً دارای خانه بهداشت هستند اما کمترین امکانات در آن‌ها وجود دارد. خوشبختانه از نظر گازرسانی روستاهای بخش دارای وضعیت خوبی هستند و 20 روستا از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی با اشاره به کمبود فضاهای ورزشی در این بخش می‌گوید: جوانان فعالی در حوزه ورزشی در بخش داریم و بارها درخواست داده‌ایم که یک فضای مسقف برای ورزش آن‌ها ایجاد شود که متاسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها