نخستین شبکه پزشکی از راه دور کرونای کشور در مشهد در حال راه‌اندازی است

نخستین شبکه خدمات مشورتی پزشکی از راه دور در حوزه کووید ۱۹ توسط کلان منطقه ۹ کشور با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال راه‌اندازی است.

نخستین شبکه پزشکی از راه دور کرونای کشور در مشهد در حال راه‌اندازی است

رئیس کارگروه پزشکی از راه دور کلان منطقه آمایشی ۹ کشور روز یکشنبه با بیان این مطلب گفت: طبق هماهنگی‌ها و پیش بینی‌های انجام شده شبکه پزشکی از راه دور کرونا در کلان منطقه ۹ کشور همزمان با روز پزشک در یکم شهریورماه رونمایی خواهد شد.
دکتر محمود تارا افزود: کلان منطقه ۹ کشور دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در استانهای خراسان شمالی، جنوبی و رضوی را زیر پوشش دارد و راه‌اندازی شبکه پزشکی راه دور در این کلان منطقه می‌تواند به عنوان الگویی در سطح کشور مطرح شود.
وی ادامه داد: بهبود مراقبت از بیمار، بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و محروم، دسترسی بهتر به پزشکان برای مشاوره، در دسترس قرار دادن امکانات برای پزشکان جهت هدایت معاینات خودکار، کاهش هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی و کاهش انتقال بیماران به مراکز درمانی از جمله فواید طرح پزشکی از راه دور بیماری کرونا به شمار می رود.
رییس کارگروه پزشکی از راه دور کلان منطقه آمایشی ۹ کشور گفت: ستاد پزشکی از راه دور کلان منطقه ۹ با عنوان "سپاد ۹" اولویت‌گذاری خدمات و مشورت‌های تخصصی مورد نیاز در مدیریت بحران کووید - ۱۹ را با همکاری همه دانشگاهها و دانشکده‌های زیرمجموعه در حال اجرا دارد و اکنون بیش از ۱۰ ایستگاه مبدأ مشورت در بیمارستان‌های مربوطه را فعال کرده است که این ایستگاهها قادر خواهند بود به صورت صوتی، تصویری و سامانه‌ای به ایستگاه‌های مرجع و متخصصان مربوطه متصل شده و بهترین تدابیر درمانی را برای درمان بیماران خود اتخاذ کنند.
تارا افزود: بدین منظور دو ایستگاه مرجع مشورت تخصصی در رشته‌های ریه، عفونی، و ICU در بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) مشهد فعال شده است.

وی اضافه کرد: ستاد پزشکی از راه دور کلان منطقه ۹ کشور امیدوار است که با ابلاغ استانداردهای دستگاه‌های سیار مشورت از راه دور، امکان ویزیت از راه دور بیماران کووید- ۱۹ را نیز برای پزشکان متخصص و فوق تخصص فراهم کند.
بر اساس مصوبه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۱۰ کلان‌ منطقه در حوزه آموزش سلامت برای کشور تعریف و تاسیس شده‌اند که وظیفه آنها اجرای بندهای‌ ۱۲ ‌گانه سیاستهای تنظیم ظرفیت موسسات آموزش عالی با ملاحظات آمایش سرزمین است.
در این چارچوب، وظایف دانشگاههای علوم پزشکی کشور به منظور پایش، نظارت و آموزش‌ حوزه سلامت در ابعاد استانی، منطقه‌ای، ملی و فراملی مشخص شده و بر همین اساس در هر یک از کلان‌منطقه‌های 12‌ گانه، یک دانشگاه علوم پزشکی عهده‌دار اجرای وظایف ملی است.
کلان ‌منطقه نهم کشور در حوزه آموزش سلامت شامل دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است که دانشگاههای پزشکی بجنورد، مشهد، بیرجند، سبزوار، تربت‌حیدریه و گناباد و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام را در بر می‌گیرد.
دکتر محمدحسین بحرینی‌طوسی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تیرماه امسال با حکم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان رییس شورای کلان‌منطقه نهم شبکه‌ آموزش بهداشت در کشور منصوب شد.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب آموزش پزشکی در شرق کشور دارای ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۰ هزار کارمند بهداشتی و درمانی برخوردار از معاونتهای بهداشتی، درمانی، پژوهشی، غذا و دارو، آموزشی، فرهنگی و دانشجویی است. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۱۶۱ رشته مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، تخصص و فوق‌تخصص هفت دانشکده پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت، پیراپزشکی و طب سنتی مشغول تحصیل هستند.

این دانشگاه همچنین ۴۶ مرکز تحقیقاتی پژوهشی دارد.
حدود ۸۰ درصد جمعیت خراسان رضوی زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. بقیه جمعیت این استان در قالب ۱۷ شهرستان از خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد و تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام بهره می‌برند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها