برنده‌های بازار بی‌معرفت خودرو

کوییک زیرسایه توقف تولید پراید و تیبا به پرتیراژترین محصول داخلی تبدیل شده است. تب بالای خرید ماشین‌های شاسی‌بلند بیشتر از هر محصول دیگری برای ام‌وی‌ام X۲۲ خوش‌یمن بوده است.

برنده‌های بازار بی‌معرفت خودرو

بازار خودرو در سال‌های اخیر پوست انداخته و تقریبا هیچ شباهتی به اوایل دهه ۹۰ ندارد. آن موقع ایرانخودرو و سایپا برای پیدا کردن مشتری دست‌به‌دامن طرح‌های فروش اقساطی می‌شدند اما باگذشت زمان و بیشتر شدن شکاف عرضه و تقاضا شرایط فروش خودروسازان هم دستخوش تغییراتی شد. از سال ۹۷ به این طرف بحث قرعه‌کشی وسط آمد و نهایتا وزارت صمت به‌عنوان متولی بازار از پارسال ماجرای سامانه یکپارچه فروش خودرو را کلید زد. لابلای همین پوست‌اندازی‌ها مدلی مثل کوییک به‌عنوان ارزان‌ترین سواری تولیدی و زیر سایه توقف تولید پراید و تیبا به یکی از پرفروش‌ترین گزینه‌ها تبدیل شد و حالا طبق آماروارقام خود خودروسازان پرتیراژترین محصول داخلی کشور است. در این مدت بخشی از خریدارانی که حوصله سروکله زدن با سازوکار فروش خودرو‌های داخلی را نداشتند سراغ امثال جک J۴ رفتند و از یک طرف دیگر تب بالای خرید ماشین‌های شاسی‌بلند مدلی مثل ام‌وی‌ام X۲۲ را به فهرست برنده‌های خوش‌شانس بازار خودرو اضافه کرد.

کوییک باکنار رفتن پراید و تیبا از خط تولید سایپا حالا ارزان‌ترین سواری خودروسازان کشور است. مدلی که ظاهر تیبا هاچ‌بک و DNA پراید را به ارث برد و در این سال اغلب انتقاد‌ها به محصولی که سایپا سراغش رفت، حول محور همین چیز‌ها مطرح می‌شود.

کوییک در اصل با همان موتور چهار سیلندری که قبلا روی امثال تیبا و ساینا امتحانش را پس داد، به مرحله تولید رسید که البته از منظر ظاهری ارتفاع بیشتری نسبت به تیبا هاچ‌بک داشت و با چیز‌هایی مثل اضافه شدن باربند به سقف خودرو و زه‌های پلاستیکی جدید پا به بازار گذاشت.

کوییک حالا حدود پنج سال بعد ورود به بازار جزو مدل‌هایی که نسبت به سایر خودرو‌های داخلی بیشتر در خیابان‌ها به چشم می‌خورد و یکی از دلایل این اتفاق را می‌توانیم به همان خط اول این بخش ارتباط بدهیم.

قیمت کوییک دنده‌ای در کارخانه به‌عنوان ارزان‌ترین سواری فعلی خودروسازان به حدود ۲۳۸ میلیون تومان رسیده که این عدد درمقایسه با ساینا S دنده‌ای حدود ۱۰ میلیون تومان و نسبت به کوییک S دنده‌ای نزدیک ۵۰ میلیون تومان کمتر است. همین کوییک دنده‌ای در بازار آزاد خودرو حول‌وحوش ۳۴۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود که نسبت به آبان ۱۴۰۱ یعنی یک سال قبل به‌معنی رشد ۷۰ درصدی است.

جک J۴؛ ارزان‌ترین سدان مونتاژی

جک J۴ از سال ۹۷ به خط تولید کرمان‌موتور رسید و الان ارزان‌ترین سدان مونتاژی بازار است. خود کرمان‌موتور قیمت جک J۴ در کارخانه را امسال ۷۶۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان تعیین کرده، اما در بازار آزاد می‌شود جک J۴ را ارزان‌تر خرید. طوریکه سایت‌های تخصصی خودرو براساس جدید‌ترین ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها متوسط قیمت جک J۴ در بازار آزاد را حدود ۷۳۰ میلیون تومان تخمین می‌زنند.

جک J۴ حالا به انتخاب اول یکسری از خریدارانی تبدیل شده که یا حوصله انتظار خرید از سامانه یکپارچه و سازوکار طولانی آن را ندارند یا از محصولات سایپا و ایرانخودرو خیری ندیدند.

قیمت جک J۴ تقریبا معادل مدل‌های داخلی مثل تارا اتوماتیک و دنا پلاس شش‌دنده است. با این تفاوت که خرید امثال تارا اتوماتیک و دنا پلاس شش‌دنده از سامانه یکپارچه، دنگ‌وفنگ‌های مخصوص خودش را دارد ممکن است موعد تحویل متقاضی به سال بعد موکول شود. شرکت‌های مونتاژکار، اما دوباره با مطرح کردن طرح‌های فروش اقساطی و امکان تحویل ۴۵ روزه، دنبال سهم خودشان از بازار هستند و با همین تاکتیک‌ها مدلی مثل جک J۴ را به یکی از برنده‌های بازار خودرو تبدیل کردند.

ام‌وی‌ام X۲۲؛ ارزان‌ترین شاسی‌بلند بازار

خرید ماشین شاسی‌بلند در ایران مثل اغلب کشور‌های دنیا تب بالایی دارد. علت دقیقا مشخص نیست، اما چیزی که عیان است، رشد شگفت‌انگیز تعداد مدل‌های شاسی‌بلند در بازار درمقایسه با یک دهه قبل محسوب می‌شود. یکی از این مدل‌ها ام‌وی‌ام X۲۲ است که از نیمه دهه ۹۰ به خط مونتاژ مدیرانخودرو اضافه شده است. بدنیست بدانید براساس عددوارقام اعلام‌شده درباره آمار تولیدی کارخانه‌ها ام‌وی‌ام X۲۲ پرتیراژترین محصول مونتاژی کشور در هفت ماه ابتدایی بوده و همین جمله به زبان بی‌زبانی از توجه خودروساز‌ان به نیاز بازار حکایت دارد.

مدیرانخودرو ظرف هفت‌ماه اول سال حدود ۲۰ هزار دستگاه ام‌وی‌ام X۲۲ ساخته که این عدد دوبرابر حجم تولید سدانی معروف دیگری مثل آریزو ۵ است.

ام‌وی‌ام X۲۲ باوجود موفقیت‌هایی که در بازار خودرو ایران داشته و می‌تواند در فهرست برنده‌ها قرار بگیرد، که مثل خیلی از شاسی‌بلند‌های چینی اتاق بزرگی ندارد و در این سال‌ها خریداران آن از چیز‌هایی مثل فنربندی خشک ماشین ایراد گرفتند.

قیمت ام‌وی‌ام X۲۲ نسخه دنده‌ای در بازار آزاد خودرو حول‌وحوش ۷۰۰ میلیون تومان است و آن را به یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌های مونتاژی تبدیل می‌کند که خب همین رقم ۷۰۰ میلیونی نسبت به یک سال قبل حدود ۴۰ درصدی بیشتر است.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    کدام بازار خودرو ، قیمتهارو بقدری گران و افزایش قیمت داده اند که دیگر مردم توانی واسه خریدن خودرو ندارند،
    یاحق ،

  • ع
    0

    مملکت گل و بلبله،،،،،،،،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها