پانسمان هوشمند به یاری سربازان در میدان جنگ می آید

امدادرسانی سریع و مفید در هیچ جایی مهم تر از میدان جنگ نیست؛ جایی که آسیب ها جدی و بسیار خطرناک هستند.

پانسمان هوشمند به یاری سربازان در میدان جنگ می آید

دارپا (آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا) بر این عقیده است که استفاده از بانداژها و سایر سیستم های هوشمند که به طور خودکار به نیاز های مجروح واکنش نشان می دهند می توانند سبب بهبود نتایج امداد رسانی شوند. زخم ها و جراحات معمولی تنها به مقداری زمان و مراقبت نیاز دارند تا سیستم ایمنی بدن شما خیلی راحت آن ها را بهبود بخشد. اما سربازان نه تنها جراحات شدید تری دریافت می کنند بلکه در شرایطی پیچیده و غیرقابل پیش بینی قرار می گیرند. برنامه بیوالکترونیک بازسازی بافت دارپا (BETR) به ابداع روش های درمانی و دستگاه هایی که جراحات را با دقت تحت نظر گرفته و فرایند بهبودی را در زمان واقعی به منظور بهینه سازی بازسازی بافت آغاز می کنند کمک می کند.

پل شیهان، مدیر برنامه BETR، در انتشار خبری پیرامون DARPA گفت: "زخم ها محیط هایی زنده هستند و این شرایط در پی ارتباط سلول ها و بافت ها به منظور ایجاد بهبودی سریعا تغییر می کند. یک روش درمان ایده آل این تغییرات را در مناطق آسیب دیده درک و پردازش کرده، نسبت به آن ها واکنش نشان می دهد و به منظور بهبودی و افزایش سرعت ریکاوری مداخله می کند. به عنوان مثال ما مداخلاتی را درنظر داریم که واکنش ایمنی را تغییر داده، سلول های مورد نیاز را برای زخم مهیا سازد و یا سلول های بنیادی را برای بهبودی به زخم هدایت کند." تصور استفاده از این روش درمانی آنچنان هم سخت نیست. امروزه ساعت های هوشمند این توانایی را دارند که بر علائم حیاطی یک فرد نظارت کنند و در صورت بروز مشکلاتی مانند بی نظمی در ضربان قلب به وی هشدار دهند. یک بانداژ هوشمند از هر سیگنالی که بتواند جمع آوری کند برای نظارت بر وضعیت فرد و پیشنهاد درمان یا درمان خودکار استفاده می کند ؛ اپتیکال، بیوشیمیایی، بیوالکتریک یا مکانیکی.

مثل ساده ای در این زمینه می تواند زخمی باشد که بانداژ با استفاده از سیگنال های خاص شیمیایی آن را درحال آلوده شدن به نوعی باکتری تشخیص می دهد. سپس بانداژ از آنتی بیوتیک مناسب در دوز مناسب استفاده کرده و منتظر مراحل تشخیص نمی ماند. یا اگر بانداژ متوجه نیروی حرکتی و افزایش ضربان قلب شود تشخیص می دهد که مجروح درحال حرکت بوده و به مسکن نیاز دارد. البته تمام این اطلاعات به امدادگر مجروح ارسال می شود. سیگنال های زیستی می توانند بسیار درهم ریخته باشند و یادگیری ماشین ابزاری است که می تواند به مرتب کردن این داده ها کمک کند. بنابراین، این سیستم درمانی به مشارکت هوش مصنوعی نیاز داشته اما قطعا میزان این مشارکت باید محدود باشد. BETR یک برنامه 4 ساله بوده و دارپا امید دارد که در این مدت بتواند با استفاده از نوآوری ها یک سیستم دقیق و موثر را بسازد.

منبع: سخت افزار مگ

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها