تاخیر در آغاز ماموریت پیشرفته‌ترین سفینه فضاپیمای جهان

پرتاپ پیشرفته‌ترین سفینه فضاپیمای جهان به دلیل ایجاد مشکلات فنی و احتمال خطر برای جان فضانوردان به تعویق افتاد.

تاخیر در آغاز ماموریت پیشرفته‌ترین سفینه فضاپیمای جهان

یکی از مدیران ارشد پروژه SpaceX در مورد مشکلات فنی به وجود آمده برای پیشرفته‌ترین سفینه فضاپیمای جهان گفت: انحراف در قسمت جلویی سفینه یعنی در قسمت قرارگیری فضانوردان موسوم به کپسول اژدها سبب تاخیر در شروع ماموریت این فضاپیما شده است. ناظران پروژه در آخرین آزمایش‌های خود روی SpaceX به این موضوع پی برده و احتمال آتش گرفتن کپسول آزدها را مطرح کردند.

تقریبا به جز مشکل اعلام شده تمامی قسمت‌های سفینه کاملا سالم است و در حال آمادگی کامل برای پرتاپ نهایی به سر می‌برند. عملکرد ۸ موتور این فضاپیما در به تازگی تست شده است و توانست تمامی تست‌های فنی و ایمنی را با موفقیت طی کند. هر چند انحراف در کپسول اژدها به طور قطع زمان بندی شروع ماموریت را با تغییر مواجه می‌کند. ناسا اعلام کرده است: حفظ جان دانشمندان و فضانوردان حاضر در سفینه مهم‌ترین وظیفه این سازمان فضایی است.

برخی از کارشناسان و سازمان‌های فضایی کشورهای مختلف جهان با انتقاد از تاخیر زیاد در پروژه SpaceX، ناسا را متهم انجام برخی از آزمایش‌های بیهوده کردند. آژانس بین المللی فضایی با حمایت از ناسا اولویت ماموریت این فضاپیما را حفظ جان دانشمندان عنوان کرد و گفت: باید زا هرگونه احتمال به خطر افتادن سلامت فضانوردان دوری کرد.

برخی از منابع نزدیک به ناسا تنها انحراف در کپسول اژدها را دلیل این تغییر برنامه نمی‌دانند بلکه ایجاد آتش سوزی را در آزمایش‌های اخیر این پروژه را نیز به عنوان دلیلی مهم قمداد کردند. ناسا همواره بنا بر برخی از ملاحظات سازمانی خود تمامی اطلاعات پروژه‌های فضایی را اعلام نمی‌کند و تنها به ذکر برخی از کلیات می‌پردازد. در هر حال علاقمندان به علوم فضایی باید منتظر بمانند تا آینده‌ای نزدیک گام‌های بلند ناسا برای تحول در پروژه‌های فضایی را مشاهده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها