حمله هراس در دوران شیوع کرونا بیشتر شده است؟

حمله هراس (Panic Attack) نوعی اختلال روانی است که در زیرشاخه اختلالات اضطرابی جای می‌گیرد. شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شده این نوع حمله افزایش یابد و مردم بیش از گذشته مضطرب شوند.

حمله هراس در دوران شیوع کرونا بیشتر شده است؟

ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که شرایط‌ همه مردم ترسناک و گنگ شده است؛ بنابراین جای تعجب ندارد که در مطالعه جدیدی که انجام گرفت مشخص شد تعداد جست‌وجوهای گوگل برای کلمات «اضطراب» و «حمله هراس» از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ افزایش یافته است.

به گزارش خبر فوری به نقل از «The Conversation»، در وضعیت موجود درجاتی از اضطراب طبیعی است. گذشته از آن، اضطراب یکی از احساسات کاربردی بشر است. این حس مانند دزدگیر یا علامت هشدار است که ما را از خطر آگاه می‌کند و سیگنال‌هایی را به بدن ما می‌فرستد تا خود را آماده کنیم.

شیوع این بیماری همه‌گیر باعث شد تهدیدها و خطرات در دنیای خارج افزایش یابد. در نتیجه سیستم هشداردهنده بدن ما بیش از هر زمان دیگری آماده است. ما به ندرت احساس امنیت کامل داریم زیرا حتی وقتی در خانه هستیم دائماً با شنیدن و دنبال کردن اخبار و همچنین کاهش رفت‌وآمدها تهدیدهای بیرون را به خود یادآوری می‌کنیم.

برخی از اضطراب‌های زندگی ما طبیعی و حتی مفید است، اما بعضی دیگر موجب ایجاد مشکلات جدی می‌شوند. در این موارد مغزمان به ما می‌گوید که همه چیز خطرناک است. ما حتی در دوران قرنطینه از رفتن به سوپرمارکت یا پارک می‌ترسیدیم. ممکن است این اضطراب‌ها در مواردی منجر به بروز حمله هراس (Panic Attack) یا حملات اضطرابی شود. این اختلالات زمانی روی می‌دهد که ما به اشتباه گمان می‌کنیم چیزی خطرناک است. ممکن است این حمله‌ها در زمان جنگ و بمباران یا حتی وقتی که خانه را ترک می‌کنیم رخ دهد. هنگامی که سطح اضطراب ما بالا باشد و کنترلی بر احساس خود نداشته باشیم این حملات اتفاق می‌افتد. این «هشدارهای دروغین» ممکن است بدن ما را گول بزنند و به ما القا کند که در معرض خطری واقعی هستیم.

هنگام حمله آدرنالین در بدن ما پمپ، و ضربان قلب و تنفس ما سریع‌تر می‌شود تا اکسیژن اضافی را به عضلات‌مان برساند. در این زمان مغز به ما می‌گوید که در معرض خطر هستیم و اضطراب شدید و ناگهانی را در قالب حمله هراس تجربه می‌کنیم. شاید شما در طول حمله هراس متوجه برخی احساسات فیزیکی مثل تپش قلب، ناراحتی معده، تعریق یا احساس گرما، لرزش و غش شوید.

از سویی ممکن است متوجه افکار ناگهانی شوید؛ مثلاً گمان کنید که دارید می‌میرید یا قرار است اتفاق وحشتناکی بیفتد. شاید در این لحظه غش کنید یا کنترل خود را از دست بدهید و احساس کنید نمی‌توانید خود را با شرایط موجود وفق دهید. در نتیجه رفتار شما تغییر خواهد کرد؛ به عنوان مثال به اماکن خاصی نمی‌روید، فرار می‌کنید، برای رسیدن به امنیت مورد نظر خود می‌دوید یا عصبانی می‌شوید. این تجربه‌ها ترسناک است، بنابراین عجیب نیست که مردم در گوگل جست‌وجو می‌کنند تا بفهمند چه اتفاقی در حال وقوع است و راه درمان آن چیست.

محرک‌ها

موارد بسیاری باعث می‌شود که فرد دچار حمله هراس شود و گاهی حتی این مساله هیچ دلیل واضحی ندارد. حملات پانیک اغلب به دلیل احساس ناامنی یا در شرایط خاص یا در مواجهه با چیزی که از آن می‌ترسیم رخ می‌دهد. بعضی از افراد با وسایل نقلیه عمومی، هواپیما یا موقعیت‌های اجتماعی مشکلاتی دارند و برخی دیگر با مسائلی چون رفتن به سوپرمارکت یا آسانسور تحریک عصبی می‌شوند. همچنین تغییرات در بدن ما گاهی به ایجاد حمله پانیک می‌انجامد؛ مثلاً نوشیدن زیاد کافئین می‌تواند باعث تپش قلب و در نتیجه حمله هراس شود.

شیوع ویروس کرونا بی‌شک محرک‌های زیادی ایجاد کرد. گذاشتن ماسک اگر فرد را دچار احساس خفگی کند، ممکن است باعث وحشت شود. رعایت فاصله اجتماعی باعث می‌شود بعضی از افراد دیگران را «خطرناک» بپندارند؛ بنابراین نزدیک بودن به مردم یا رفتن به مکان‌های شلوغ منجر به حمله هراس در برخی اشخاص خواهد شد.

حملات هراس گاهی ناگهانی و بدون هیچ پیش‌علامتی بروز می‌کنند. اگر فکر کردید که به این نوع حمله دچار شده‌اید پنج عمل زیر را انجام دهید:

۱- نفس بکشید: به آرامی و از طریق بینی تا چهار بشمارید و دم بگیرید. پس از آن دوباره تا چهار بشمارید و هوا را از دهان بیرون دهید. این کار را چند بار تکرار کنید.

۲- حواس خود را پرت کنید: از عدد سه هزار، ۶ تا ۶ تا به صورت برعکس بشمارید. سایتی را باز کنید و تمام حروف «ت» موجود در صفحه را بشمارید. به نقاشی یا تصویری نگاه کنید و رنگ‌ها یا شکل‌های آن را بشمارید. بسیار مهم است که ذهن خود را منحرف کنید.

۳- به خودتان اطمینان دهید: ما اغلب به افکار خود اعتماد داریم؛ اما به یاد داشته باشید که هنگام حمله هراس ما به اشتباه جهان را جایی خطرناک می‌پنداریم. با خودتان صحبت کنید. به خود بگویید که همه چیز امن و عادی است.

۴- در لحظه باشید: به خودتان بیایید و در اینجا و اکنون باشید. چه روز و چه ساعتی است؟ در اطراف شما چه می‌گذرد؟ چه صدایی می‌شنوید؟ چه بویی را حس می‌کنید؟ چه چیزی را می‌بینید و لمس می‌کنید؟

۵- خود را آرام کنید: به موسیقی گوش دهید. آب‌نبات بخورید. دستمالی خوشبو با خود حمل کنید و آن را بو کنید. شیئی با خود داشته باشید که بتوانید با آن سرگرم شوید و تمام حواس خود را بر آن متمرکز کنید.

این موارد به خصوص قبل از آنکه در موقعیت خاصی قرار گیرید بسیار موثر و مفیدند. اگر برای اولین بار حمله هراس را تجربه کرده‌اید یا اگر فکر می‌کنید که این حملات رو به افزایش است، بهتر است به کلینیک‌های روانشناسی مراجعه کنید و کمک حرفه‌ای بگیرید.

منبع: اعتمادآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها