طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی

یکی از خورشت های بسیار خوشمزه و پرطرفدار ایرانی خورشت قیمه می باشد، که این خورشت یا با سیب زمینی یا بدون سیب زمینی پخته می شود خورشت قیمه جزو غذاهای بسیار لذیذ و پرطرفدار بین کودکان و جوانان و بزرگسالان است.

طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی

مواد لازم:

گوشت گوسفند: 300 گرم

لپه: یک پیمانه

پیاز: 2 عدد

سیب زمینی: 2 عدد

رب گوجه: 3 قاشق غذاخوری

لیمو امانی: 3 عدد

نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم

دارچین: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم

برنج: 5 پیمانه

زعفران دمکرده: به مقدار لازم

نکات لازم قبل از تهیه خورش قیمه سیب زمینی:

1- برای اینکه خورش طعم بسیار لذیذی به خود بگیرد و به عبارتی خوب جا بیفتد میتوانید بسته به سلیقه خود یک قلم گوسفند تهیه و در خورش قرار دهید تا طعم و روغن قلم در خورش باشد و موقع پخت به خورد خورش شما برود و طعم بی نظیری به آن بدهد.

2- سعی کنید دارچین را در مراحل پایانی به خورش اضافه کنید زیرا در ابتدا اگر اضافه کنید موقع پخت که زمان تقریبا یک و نیم ساعته است انقدر حل میشود که رنگ خورش به سیاهی میزند پس بهتر است دارچین در آخر اضافه شود و پخت کمتری داشته باشد.

3- همانند همان نکته ای که درباره دارچین گفتیم باید در لیمو امانی نیز رعایت کنید یعنی لیموها را در مراحل آخر پخت اضافه کنید زیرا پخت زیاد لیمو باعث تلخی خورش میشود و همینطور باعث له شدگی لیمو و ظاهر بد آن میشود.

4- خیلی وقت ها موقع سرخ کردن سیب زمینی متوجه میشوید که چند تایی به هم چسبیده برای حل این مشکل شما وقتی سیب زمینی ها را خرد کردید مقداری داخل آب سرد شستشو دهید و همینطور باید حتما بعد از شست و شو خشک کنید و سپس سرخ کنید این حالت از چسبندگی سیب زمینی ها جلوگیری میکند.

طرز تهیه:

مرحله اول:

ابتدا در مرحله اول لپه را باید حدود سه ساعت داخل آب بگزارید تا خیس بخورد. پیازها را پوست گرفته و بشویید و بصورت ریز خرد کنید سپس داخل ماهیتابه ای مقداری روغن ریخته و بگزارید تا داغ شود و سپس پیازها را داخل روغن سرخ کنید و مقداری هم زردچوبه اضافه کنید تا خوشرنگ شود.

مرحله دوم:

گوشت را شسته و به اندازه دلخواه خرد میکنیم و به پیازها اضافه میکنیم و همینطور لپه از قبل خیس خورده را شسته و به پیازها و گوشت اضافه کرده و تفت میدهیم تا کمی رنگ گوشت تغییر کند. مقداری نمک و فلفل و زردچوبه و رب را اضافه میکنیم و خوب با هم مخلوط میکنیم.

مرحله سوم:

مواد را از ماهیتابه به قابلمه ای انتقال میدهیم و مقداری آب به آن اضافه میکنیم شعله را متوسط کرده و میگزاریم تا خورش خوب بپزد و جا بیفتد وقتی دیدیم لپه و گوشت پخته شده در این مرحله است که لیموامانی ها را مقداری سوراخ کرده و داخل خورش میریزیم و میگزاریم تا خورش به مدت یکساعت خوب بپزد.

مرحله چهارم:

در نیم ساعت آخر پخت مقداری دارچین و مقداری زعفران دمکرده اضافه میکنیم. سیب زمینی ها را نیز خرد کرده در آب سرد شسته و خشک میکنیم و سرخ میکنیم. برنج را نیز یا بصورت دمکرده یا آبکش شده میگزاریم تا بپزد. خورش که آماده شد در ظرف مناسب ریخته و همراه با برنج و سالاد یا ترشی میل میکنیم.

منبع: مامی فود

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها