طرز تهیه دونات

طرز تهیه دونات یک شیرینی خوشمزه و پر طرفدار را در مطلب زیر ببینید.

طرز تهیه دونات

.. شیر به دمای محیط رسیده دو سوم پیمانه ....تخم مرغ دوعدد .... خمیر مایه یک ق غ سر پر .... نمک یک چهارم ق .... کره پنجاه گرم ...آرد تقریبا نیم کیلو ( باید کم کم اضافه کنید نوع آردها با هم متفاوته) ،شکر یک سوم پیمانه ..

.آب ولرم یک چهارم پیمانه ، وانیل نصف ق چ ..... .

قبل از هر چیزی بگم که موادتون رو از یخچال بیرون بزارید تا به دمای محیط برسن .

.1 . ابتدا آب ولرم را با خمیر مایه و یک ق شکر مخلوط کرده در ظرف را بزارید و ده دقیقه استراحت می دهیم. ( تا عمل بیاد و حسابی پف کنه . حتما اب ولرم باشه ).....
2 . تخم مرغ و شیر و بقیه شکر و کره که در دمای محیط نرم شده و نمک را با هم مخلوط می کنیم .

3. سپس چهار پنج ق غ از آرد را اضافه کرده و بعد هم خمیر مایه را اضافه کرده .

4. بقیه ارد را کم کم اضافه می کنیم ورز می دهیم تا خمیر لطیفی بشه

5. سعی کنید با ورز دادن و کوبیدن به زمین (ده پانزده بار بکوبید) چسبندگی خمیر رو بگیرید و نصف از آرد رو که ریختین مابقی رو قاشق به قاشق اضافه کنید ،تا به دست نچسبه.
.
اگر زیاد ارد بزنید دوناتها لطافتش رو از دست میدن و سفت میشه. ( در نهایت باید خمیرنرم و لطیف و براق باشه)


6. کف یه ظرف تمیز را کمی چرب کرده و خمیر مون رو با سلفون (یا نایلون) و یک پارچه بزرگ خوب میپوشونیم و یک ساعت در جای گرم ( نه زیاد گرم تابستونها توی فر اجاق که خاموش باشه جای خوبیه) استراحت میدیم تا حجمش دو برابر بشه .

7 . دوباره بعد از استراحت کمی ورز میدیم و بعد تخته کار را ارد پاشی کرده و باوردنه خمیر را باز کرده ( خمیر را پشت و رو کنید دوباره با وردنه باز کنید) و قالب می زنیم و مجدد بیست دقیقه استراحت می دهیم و یک پارچه ی نازک روی اونا پهن میکنیم .
8 . بعد در روغن داغ و شناور با قابلمه ی کوچیک و با حرارت خیلی کم به آرومی سرخ می کنیم .تا مغز پخت بشه وقتی از روغن دراوردیم روی یک آبکش یا دستمال تمیز قرار داده تا روغن اضافی کشیده بشه بعد تزیبن می کنیم .


سالم بودن خمیر مایه و ولرم بودن آب و شیر و خوب ورز دادن ( نه خیلی زیاد و نه کم متعادل باشه ) و میزان آرد در بافت دونات و پف کردنش تاثیر داره .
بافتش رو میزارم استوری ملاحظه بفرمایید .
اگر قالب دونات نداشتین با لیوان و در بطری قالب بزنید.. نوش جان

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها