۶ اشتباه صبحگاهی مؤثر بر متابولیسم بدن

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن، مجموعه ای از فرآیندهای شیمیایی است که وظیفه آن تغییر مواد مغذی موجود در غذاها و تبدیل آن ها به منبع انرژی برای هر کدام از سیستم های بدنی است.

۶ اشتباه صبحگاهی مؤثر بر متابولیسم بدن

متابولیسم در تنظیم میزان گلوکوز در خون نیز نقش دارد؛ گلوکوز در کنترل وزن و سلامت قلبی عروقی نقش ایفا می کند. متابولیسم بدن هر فردی با دیگری بر حسب جنسیت، سن، عادت ها و دیگر جنبه های سلامتی متفاوت است.

بسیاری از افراد تلاش می کنند تا متابولیسم بدنشان را فعال نگه دارند، زیرا زمانی که متابولیسم کند عمل می کند، امکان افزایش وزن و بیماری های متابولیک افزایش می یابد. مشکل این است که بعضی از مردم در مورد این که عوامل مختلفی بر عملکرد متابولیسم تاثیر دارند اطلاعات دقیقی ندارند و برخلاف تلاش هایی که می کنند، وزنشان افزایش می یابد و سلامتشان نیز بهبود نمی یابد. به همین دلیل باید موارد موثر بر متابولیسم را شناخت و آن ها را اصلاح کرد.

در این مطلب به ۶ اشتباهی که صبح ها انجام می دهیم و بر متابولیسم و سلامت بدن تاثیر می گذارد اشاره می کنیم.

۱- خیلی زود بیدار شدن

خیلی زود بیدار شدن از خواب مزیت های زیادی دارد مانند داشتن زمان بیشتر برای صبحانه خوردن یا ورزش کردن. پیش از این نیز به شش دلیل برای سحرخیزی اشاره کردیم. اما زمانی که کم بخوابید، مشکلات متابولیسم و اضافه وزن بیشتر می شود.

- خوابیدن کمتر از ۷ ساعت در روز باعث افزایش تولید هورمون های گرسنگی و استرس می شود و به همین دلیل بر تجمع چربی ها تاثیر می گذارد.

- برای این که مشکلات ناشی از کم خوابی پیش نیاید، بهتر است که ۷ تا ۸ ساعت در روز بدون وقفه بخوابید.

۲- ننوشیدن آب

آبرسانی به بدن در ساعت های ابتدایی روز عادت رفتاری است که می تواند عملکردهای متابولیسم بدن را در کل روز تحریک کند. بدن در زمان استراحت کارهایی را انجام می دهد و به همین دلیل هنگام بیدار شدن آب بدن از دست رفته و به آب نیاز دارد. به همین دلیل باید هنگام بیدار شدن از خواب یک لیوان آب ولرم، و ترجیحا با لیموترش، نوشید. ضمن اینکه آب از بهترین نوشیدنی ها برای کاهش وزن می باشد.

۳- نخوردن صبحانه یا خوردن صبحانه نامناسب

حتما توجه داشته باشید که صبحانه یکی از وعده های غذایی بسیار مهم است که به کمک آن می توان عملکرد متابولیسم را بهبود بخشید. شاید تا به امروز تصور می کردید که با نخوردن صبحانه کالری کمتری به بدن می رسانید اما امروزه ثابت شده است که صبحانه یکی از منابع اصلی انرژی برای بدن است.

حتما باید از مواد غذایی با کیفیت بالا در صبحانه استفاده کرد:

- پروتئین

- کربوهیدرات کامل

- فیبرها

- آنتی اکسیدان ها

- ویتامین ها

- مواد معدنی

- اسیدهای چرب

صبح ها از خوردن مواد غذایی شیرین و دارای چربی های اشباع شده خودداری کنید.

۴- دیر ناهار خوردن

داشتن برنامه زمانی منظم برای غذا خوردن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای جلوگیری از ترشح زیادی هورمون های گرسنگی توصیه می شود که در همان ساعت های ابتدایی بیدار شدن از خواب صبحانه بخورید. سپس با فاصله زمانی منظم و مناسب ناهار بخورید تا بدن بتواند کالری بسوزاند و چربی و قند را به انرژی تبدیل کند.

۵- نوشیدن قهوه نامناسب و بی کیفیت

بسیاری از افراد صبح ها قهوه می نوشند. قهوه، نوشیدنی انرژی زا است و احساس خواب آلودگی را از بین می برد. اما مصرف قهوه، به خصوص قهوه هایی که از سلامت برخوردار نیستند، می تواند آهنگ سوخت و ساز بدن را تغییر دهد.

- قهوه حاوی شکر، شیر یا خامه بدترین نوع قهوه است.

- بهترین نوع قهوه، قهوه طبیعی و بدون هیچ گونه افزودنی است.

۶- نگرانی در مسیر رفتن به کار

کمبود وقت، ترافیک یا مشکل داشتن در شب گذشته می تواند احساس نگرانی در مسیر رفتن به کار ایجاد کند. سطح کورتیزول افزایش می یابد و موجب استرس می شود که کل روز با شما همراه است. این حالت روحی بر روند متابولیسم و افزایش وزن تاثیر می گذارد. عدم کنترل متابولیسم مانع از عملکرد عضلات در روند شکستن چربی ها می شوند و موجب تجمع این چربی ها می شود. به همین دلیل باید تکنیک های افزایش آرامش را یاد گرفت و از موقعیت هایی که استرس ایجاد می کنند دوری کرد.

منبع: خانومانه

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها