خبر فوری گزارش می‌دهد؛

تمام ماجرای ذرت‌های آلوده / آیا نگرانی‌های مردم رفع شده است ؟

مسوولین تاکید دارند که برای ذرت هایی که آلودگی آن در آزمایش‌های متعدد به اثبات رسیده، مجوز ورود به کشور صادر نشده و از ترخیص آنها ممانعت به عمل آمده است.

تمام ماجرای ذرت‌های آلوده / آیا نگرانی‌های مردم رفع شده است ؟

به گزارش خبر فوری ، این روزها در کنار تمام خبرهای جنجالی، خبر ورود ذرت‌های آلوده به کشور بار دیگر افکارعمومی درگیر خود کرده است. در چند روز گذشته هشدارهایی در فضای مجازی داده می‌شود ؛ مبنی بر اینکه هموطنان ذرت و محصولات فراوری شده با ذرت را تا اطلاع ثانوی نخورند، چراکه خطر مرگ آنها را تهدید می‌کند !

اما ماجرا از چه قرار است ؟

داستان ذرت‌های آلوده، از ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۶ و وقتی آغاز می‌شود که یک خبرگزاری به نقل از «یک مقام مسئول در بندر امام خمینی استان خوزستان» از کشف و توقیف ۱۲۶ هزار تن ذرت آلوده در گمرک این استان خبر می‌دهد . در این خبر آمده بود که عمده ذرت‌های آلوده توسط واردکنندگان بخش خصوصی وارد شده اما ضمنا گفته شده بود که بخشی از این محصولات نیز توسط سازمان‌های دولتی وارده شده است. بر این اساس، عمده ذرت‌های آلوده از کشور برزیل و ظرف ۶ ماه وارد شده و «بعد از تایید و احراز آلوده بودن ذرت‌های مورد اشاره (به قارچ آفلاتوکسین) توسط اداره استاندارد استان، انبارهای نگهداری این ذرت‌ها پلمب شده و از ترخیص محموله‌ها جلوگیری شده است.»

البته بعد گفته شد که نمی‌توان گفت که کل محموله‌های ۱۷ شرکت آلوده به قارچ مذکور است، بلکه تنها محصول چند شرکت و آن هم بخشی از محموله با آلودگی قارچی مواجه بوده است.

بعد از حدود یک سال و نیم یعنی دی ماه 97 مسلم بیات معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در زمینه جلوگیری از ورود این ذرت‌های آلوده گفت: «اگر فقط به تائیدیه‌های مبدا اکتفا می‌کردیم ، نمی‌توانستیم جلوی واردات این میزان ذرت آلوده را بگیریم؛ در این باره بیش از هزار و ۱۰۰ نمونه آزمایش انجام شد تا بتوانیم به نتیجه قطعی برای جلوگیری از واردات ذرت آلوده برسیم.

دوباره قضیه مسکوت ماند تا مرداد ماه سال جاری امیر خجسته، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در سفری که به بندر امام خمینی داشت؛ خواستار تعیین تکلیف ین محموله می‌شود.

** رییس جمهور وارد میدان می‌شود

یک روز بعد، کاظم پالیزدار، مشاور معاون اول رئیس جمهوری و دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در توییتر خود خبر از دستور رئیس‌جمهوری در زمینه ذرت‌های آلوده داد و نوشت: «روز گذشته با دستور قاطع و صریح رئیس جمهور محترم، آخرین تلاش‌های افراد برای واردات ذرت‌های آلوده به کشور متوقف شد. ایشان همچنین دستور برخورد و معرفی متخلفین به دستگاه قضایی را صادر نمودند. این موضوع چند سالی است که در دست پیگیری می‌باشد. طی این مدت فشارهای زیادی را تحمل کردیم.»

جزییات آلودگی ذرت‌ها از زبان رئیس سازمان ملی استاندارد

تا اینکه نیره‌سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران جزییاتی از آلودگی این ذرت‌ها را هم اعلام کرد: «کشتی این محموله در سال ۹۵ در گمرک بندر امام خمینی (ره) پهلو گرفت و از همان ابتدا میزان سم در آن بالا بود و باید به کشور مبداء مرجوع می‌شد که این اقدام صورت نگرفت. یکی از مشکلات محصول وارداتی ذرت از برزیل وجود سم آفلاتوکسین است که بیشتر از استاندارد است. دو هزار بار آزمایش از محموله ذرت انجام و نتیجه آزمایش‌ها این شد که محموله برای سلامتی انسان مضر است علاوه بر آن با گذشت سه سال از توقف محموله در ورودی کشور، میزان سم آن نیز بالاتر هم رفته است. وزیر کشور در این باره گزارش لازم را به رئیس جمهوری داده است که در نهایت آقای روحانی باتوجه به اهمیت این موضوع در سلامت مردم تاکید کردند که اگر کالا مرجوع نشده باید امحاء شود.

** گمرک هم وارد میدان توضیح می‌شود

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک کشور در گفت‌وگویی «با تاکید براینکه ذرت‌های آلوده (دپو شده در بندر امام خمینی) به هیچ وجه وارد کشور نمی‌شود، گفت: برای اینکه خیال مردم راحت باشد ما قرار گذاشته‌ایم هر کشوری که این محموله ذرت را با عنوان غذای دام پذیرفت در لحظه ورود محموله به بنادر آن کشور کنسولگری یا سفارت ایران تائیدیه ورود و تخلیه در آن کشور را برای گمرک کل ایران ارسال کند.» در این شرایط دو راه دیگر برای خلاصی از این ماجرا وجود دارد: نخست فروختن آن به یک کشور دیگر و دوم معدوم کردن آن.

چرا ذرت‌ها معدوم نمی‌شوند؟

ظاهرا گزینه امحا برای این ذرت‌ها گزینه مناسبی نیست چراکه امیر خجسته، نماینده مجلس در این ارتباط میگوید ؛ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای امحاء این ذرت آلوده نیاز است. بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ روز زمان و ۷ هزار کامیون سنگین برای حمل و نقل کالای آلوده مورد نیاز است.» البته امحای ذرت‌ها ایرادات دیگری هم داشت. اگر این کالای آلوده در زمین دفن شود ممکن است مردم محلی در خوش‌بینانه‌ترین حالت به صورت غیرسازمان‌دهی شده از آن استفاده کنند و از طرفی با توجه به تخمین حجم آلودگی محیطی فضای کافی برای امحا از طریق آتش زدن این کالا نیز وجود ندارد.

چرا ذرت‌ها برگشت داده نشدند؟

یکی از گزینه‌ها در همان زمان هم این بود که این ذرت‌ها به مبدا بازگردند ولی طبق یک گزارش، حجم بالای محصول آلوده و همچنین قوانین بین‌المللی مانع از ارجاع این ذرت‌ها شده بود . ضمن اینکه این ذرت‌ها به شیوه اعتبار اسنادی یا LC خریداری شدند و حالا بانک‌ها هم یک طرف این ماجرا هستند و پول خود را می‌خواهند وهرگونه کاری در مورد این ذرت‌ها منوط به موافقت بانک‌ها هم بوده است.

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی : به هیچ عنوان اجازه «مصرف ثانویه، فروش داخل و فروش به کشور همجوار» را نداریم

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز با بیان اینکه ذرت‌های آلوده،دامی بوده و وارد کشور نشده است به مهر گفت: تحت هیچ شرایطی اجازه «مصرف ثانویه، فروش داخل و فروش به کشور همجوار» را نداریم.

جمشید قسوریان جهرمی با بیان اینکه این محموله‌ها، ذرت‌های دامی هستند و مصرف انسانی ندارند، گفت : این ذرت‌ها بدلیل آلودگی، مجوزهای بهداشتی لازم را نتوانستند اخذ کنند و از گمرک ترخیص نشدند؛ به همین دلیل مشمول اموال متروکه شده و در همان محلی که قرار داشتند،یعنی گمرک بنادر، تحت کلید ما قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: این محموله‌ها باید به خارج از کشور اعاده شود؛ یا به مبدا خود و یا به کشوری که درخواست داشته باشند که مصرف دیگری برای این محموله ها انجام دهند.

بیانیه مشترک گمرک سازمان استاندار و وزارت جهاد کشاورزی

روز گذشته نیز سازمان ملی استاندارد، در بیانیه ای مشترک با گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی دراین باره تاکید کرده است؛ پیرو انتشار اخبار متناقض درباره ورود ذرت های آلوده، به هموطنان گرامی اطمینان می دهیم کیفیت و سلامت 350 هزار تن ذرت قبل از ورود به کشور را سه مرجع نظارتی سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی پایش و تایید کرده اند و سپس مجوزهای لازم برای ترخیص صادر شده است. لذا مصرف کنندگان محترم نسبت به سلامت ذرت‌ها و محصولات تهیه شده از این محموله هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: تاکید می شود برای ذرت هایی که آلودگی آن در آزمایش های متعدد به اثبات رسیده، مجوز ورود به کشور صادر نشده و از ترخیص آنها ممانعت به عمل آمده است. بدیهی است، برای ارکان مختلف دولت، همواره سلامت و ایمنی مواد غذایی جامعه در اولویت قرار دارد.

سم آفلاتوکسین چیست ؟

آفلاتوکسین‌ها سموم قارچی طبیعی هستند که اگر این سموم بر روی خوراک دام و مواد غذایی (مانند پسته، بادام زمینی، ذرت، سویا و گندم) رشد کنند، می‌تواند موجب بیماری در انسان یا دام شود. هیچ موجود زنده ای از این سم در امان نیست. این سموم می‌توانند نکروز بافتی، سیروز، سرطان کبد و سرطان معده ایجاد کند.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • arman
    0

    این مسئله که اعلام کردن ذرتها آلوده هست ، گمان کردن فردا شکایات مردم ناشی از هر مشکل گوارشی و فیزیولوژیکی زیاد میشه . چون براشون بار مالی داشت طی یک حرکت کثیف بجای کنترل و مدیریت بحران تصمیم به تکذیب این خبر گرفتند

  • حقگو
    0

    نمیدونم شایدواقعا خدا وامام زمان مواظب این ملته، وگرنه دزد وقاچقچی ومسولین وهمه وهمه دست به دست دادن تااین ملتو نابود کنند

  • بیژن
    0

    با این همه نا توانی چرا باز هم اسرار دارند به مردم خدمت کنند آقا خواهشن ما از این آقایان خدمت نخواهیم چکار کنیم

  • محسن
    0

    حالا سه ساله لفتش دادن اخرم در یکزمان مناسب مثله ایام انتخابات ویا یه تعطیلی چند روز یا در یک شلوغی همش میره تو بازار ناپدید و میشه

  • osame
    0

    کدوم باند مافیا با چه مقدار دلار یارانه ای این آشغال هارو وارد کرده خدا میدونه انشاء الله امام زمان زودتر ظهور کنه از این اوضاع نجات کنیم

  • اذر
    0

    معدوم کردن روش بسیار غلطی برای تغییر ذهن مردم است البته اگر واقعا انجام بشه ولی هزینه های خرید و حمل و معدوم کردن از جیب کی خالی میشه؟

  • حمید رضا خالقی
    0

    به نظر بنده بایستی تمام این ذرتها تبدیل به اتانول بشود. کارخانه های داخلی هم توان این تبدیل را دارند

  • سجاد
    0

    دلایل دشمنی رژیم ایران با مردم ایران چیست که همه ظللم به این ملت میکنه

  • کاربر ناشناس
    0

    حالا ما از کی قبول کنیم الوده بوده یا خیر ؟قسم حضرت عباس یا دم خروس کدام یکی حکومت دولت اصلاح طلب بهتر نمی شود

  • بهروز آریا
    0

    الان دعوا سر اینه که ذرت ها در زمان ترخیص از گمرک آلوده هستند یا نه ولی چه کسی کنترل میکنه که در زمان مصرف آلوده نباشن. چون به فرض اینکه این ذرت ها سالم هستند ترخیص میشن و میرن توی انبارهای مصرف کننده و ممکنه ماه ها در انبار بمونن. اگر شرایط نگهداری کنترل شده نباشه احتمال تولید سم آفلاتوکسین بسیار بسیار بالاست. اونجا رو کی کنترل میکنه؟؟؟؟

  • اراز
    0

    بلاخره این ذرت های الوده رو نمیخوان از بین ببرن یا میخوان ب خورد مردم بدن فکر بچه های بی گناه رو هم نمیکنن

  • س
    0

    اخه گناه ملت چیه بریزین دور این اشغال های کشور دیگ رو ما نخواستیم علت مریضی و سرطان زیاد و سکته مغزی انقدر رفته بالا چیه ازبس چیزهای غیر اورگانیک شیمیایی خوردیم دیگ استخونامون صدا میدن اگ ایرانی هستین فکر برادر مسلمونت باش بریز دور اینارو نکنش تو شکم ملت

  • ...
    0

    الان من درت خریدم بخوریمش یا نخوریمش

  • مریم رحیمی
    0

    خدایا چقدر صبرت زیاده چقدر ازت بخواهیم داری میبینی تو چه فلاکتی هستیم بما هم صبر بده آخه ظلم وجنایتم حدی داره ما محکوم به تحمل کردنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها