جراح مغز و اعصاب و فوق تخصص ستون فقرات مطرح کرد:

خطر بیماری نادر ستون فقرات در کشور

جراح مغز و اعصاب و فوق تخصص ستون فقرات درباره خطر بیماری نادر ستون فقرات در کشور هشدار داد.

خطر بیماری نادر ستون فقرات در کشور

دکتر نیما محسنی کبیر اظهار داشت: بیماری روماتیسم ستون فقرات یا اسپوندیلولیستزیت انکیلوزان یک بیماری مفصلی پیشرونده که ستون فقرات و استخوان‌های لگن را درگیر می کند. از علائم ابک بیماری آن است که به دلیل التهاب و سفتی ستون فقرات ممکن است بیمار حالت «خم شدن به جلو» داشته باشد. التهاب به ویژه ناحیه خاجی-تهیگاهی Sacroiliac مفاصل لگن، ستون مهره‌ای کمری، سینه‌ای و گردنی را درگیر می‌کند. 

وی افزود: مردان بیشتر مبتلا می‌گردند و شروع بیماری معمولاً در اواخر دهه دوم یا اوایل دههٔ سوم زندگی است. اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات نوعی آرتریت (بیماری التهابی مفصل) است که عمدتاً مفصل‌های ستون فقرات را درگیر می‌کند. این عارضه باعث احساس درد و خشکی در پایین کمر می‌شود.

جراح مغز و اعصاب و فوق تخصص ستون فقرات گفت: احتمال ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان در هر سنی وجود دارد، هرچند این عارضه معمولاً در اواخر دهه دوم زندگی و اوایل بیست سالگی بروز می‌یابد. درصد شیوع اسپوندیلیت آنکیلوزان در مردان تقریباً سه برابر زنان است. علت ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان دقیقاً مشخص نیست، هرچند مشخص شده است که بین ابتلا به این بیماری و ژنتیک ارتباط معناداری وجود دارد.

دکتر محسنی کبیر ادامه داد: اسپوندیلیت آنکیلوزان غالباً ارثی است. داشتن ژن HLA-B27 احتمال ابتلا به روماتیسم ستون فقرات را افزایش می‌دهد، به ویژه اگر سابقۀ ابتلا به این بیماری در یکی از بستگان نزدیک نیز وجود داشته باشد.  البته تمام افرادی که این ژن در بدنشان وجود دارد، لزوماً دچار اسپوندیلیت آنکیلوزان نمی‌شوند. همچنین ژن‌های دیگر و عامل‌های محیطی نیز در بروز روماتیسم ستون فقرات نقش دارند و باعث می‌شوند بعضی افراد به این بیماری مبتلا شوند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها