خبرفوری گزارش می‌دهد:

چرا وزارت بهداشت برای خروج دختران شین آبادی از کشور مخالفت می‌کند؟

مساله خروج دختران پیرانشهر برای ادامه روند درمانشان از باقی خواسته‌های دختران برای بیشتر کسانی که پیگیر این پرونده بودند پررنگتر باشد.

چرا وزارت بهداشت برای خروج دختران شین آبادی از کشور مخالفت می‌کند؟

8 صبح 15 آذر سال 91 بود که رویای دختران شین آباد رنگ دیگری به خود گرفت. ایمن نبودن مدرسه‌ای در توابع پیرانشهر آذربایجان کار دست دختران مدرسه ابتدایی داد.

حالا اما شش سال از آن اتفاق ناگوار می‌گذرد، دختران مدرسه شین آباد حالا قد کشیدند اما دردهایشان هم قد کشیده است. سوختگی اعضا و جوارح بدن دختران همپای آن‌ها بزرگ و بزرگتر شده.

دختران بعد از گذشت شش سال حالا می‌خواهند که سوختگی‌های اعضای بدنشان التیام یابد، می‌خواهند بی‌دغدغه درس بخوانند، بدون هزینه درمان شوند و ....

در این میان اما شاید مساله خروج دختران برای ادامه روند درمانشان از باقی خواسته‌های دختران برای بیشتر کسانی که پیگیر این پرونده بودند پررنگتر باشد.

تجمع به بهانه خروج از کشور

ماجرای دختران شین آبادی اما احتمالا از تاریخ بیست و هفت تیرماه همین امسال شکل و شمایل دیگری به خود گرفت. وقتی که دختران شین آبادی جلوی مقر ریاست جمهوری تجمع کردند و طی آن خواستار خروج از کشور برای ادامه روند درمان‌های خود شدند. حسین احمدی نیاز، وکیل مدافع دختران شین آبادی در گفت وگو با ایسنا در این‌باره اعلام کرد: این دختران برای پیگیری درمان خود و احقاق حقوق شان و عدم دریافت پاسخ از مسوولین این کار را کرده‌اند.

خانواده‌های دختران شین آبادی هم البته این گفته‌ها را تایید می‌کنند و می‌گویند: در بیمارستان امکانات کافی و مناسب برای ادامه درمان بچه‌ها وجود ندارد و اغلب دستگاه‌های آنها فرسوده است. قرار بود تجهیزات جدیدی خریداری شود و حتی والدین دختران اعلام کردند که بودجه اعزام دخترانشان به خارج از کشور صرف ارتقای تجهیزات این بیمارستان می‌شود اما تاکنون این وعده‌ها عملی نشده و همچنان پیگیر هستند.

چند روز بعد از تجمع دختران شین آبادی اما نقل قولی از جانب وزیر بهداشت منتشر شد، نقل قولی که گفته شده بود، نیازی به خروج از کشور نیست و دختران شین آبادی می‌توانند در ایران هم روند درمانشان را طی کنند.

معاون و مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت اما در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری اعلام کرد: این نقل از جانب وزیر مطرح نشده است و بلکه تیم جراحی وزارت بهداشت که مسئولین جراحی این دختران را عهده دار هستند این نقل قول را مطرح کرده است.

شجاع الدین زارع نژاد در ادامه عنوان کرد: تیم پزشکی بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی ایران فرآیند جراحی و درمان دختران را عهده دار است و تمام نیازها برای ادامه روند درمان این دختران اعم از تجهیز دستگاه‌‌های جراحی، از جانب تیم پزشکی دانشگاه ایران سنجیده شده وتمامی نیازهای مالی آن به وزارت بهداشت داده شده و به زودی هم تامین اعتبار می‌شود.

طیب قدیمی، قائم مقام و معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت اما در سخنان دیگری اذعان کرد: تیم تخصصی درمان این دختران، به این اجماع رسیدند که نیازی نیست این دختران برای درمان به خارج از کشور اعزام شوند، چراکه تمام درمان های مورد نیاز آنها از قبیل جراحی ترمیمی، پروتزهای انگشت و لباس سوختگی در کشور قابل انجام است و منابع مالی مورد نیاز برای تهیه این تجهیزات و امکانات تامین شده است و اساتید و پزشکان حضرت فاطمه (س)، به ادامه درمان این دختران در این بیمارستان خواهند پرداخت.

وزارت بهداشت البته در اظهار نظر دیگری عنوان کرده بود که این دختران برای خروج از کشور باید چند عمل جراحی انجام دهند و این اتفاق قطعا در کشور خودمان با سهولت بیشتری صورت می‌پذیرد.

خبرنگار خبر فوری از روابط وزارت بهداشت جویا شد که باتوجه به تحریم‌های احتمالی چه طور قرار است که دستگاه‌های جراحی از خارج کشور تامین شوند که البته پاسخ روابط عمومی این بود: تحریم‌ها هنوز به ثمر نرسیدند و اگر هم قرار باشد که اتفاق بیفتد مربوط به ماه‌های آینده است.

رسول خضری نماینده پیرانشهر البته در همان روزهای ابتدایی حادثه در پی احقاق حقوق دختران برآمده بود، خبرنگار خبر فوری البته ضمن تماس‌های مکرر با این نماینده نتوانست اطلاعاتی از او کسب کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اما در این میان درباره اقدامات نهایی مجلس در این روزهای اخیر گفت: ما دستور تازه‌ای در کمیسیونمان درباره این دخترانمان نگرفته‌ایم.

خروج از کشور یا عدم خروج تنها راه حلی برای ادامه روند درمان دخترانی است که اینروزها نیاز مبرمی به آرامش دارند، آرامشی که چند سال از آنها به واسطه دردهایشان گرفته شده است، هنوز مشخص نیست که فرآیند درمان این دختران باوجود مخالفت‌های وزارت بهداشت برای خروج چگونه پیش می رود اما امید است که هرچه زودتر سامان یابد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها