وقت برقراری رابطه مستقیم ایران و آمریکا نیامده است؟

ایران در سیاست‌گذاری‌های کلان خود نمی‌بایست در هدف‌گذاری‌های دهه اول انقلاب متوقف بماند و ناگزیر باید با تغییر رویه و تاکتیک‌های گذشته با سرعت و گستردگی لازم در صحنه بین‌المللی به حیات خود ادامه بدهد.

وقت برقراری رابطه مستقیم ایران و آمریکا نیامده است؟

 قطع رابطه ایران و آمریکا در دهه ۶۰ با دلایل مختلفی قابل توجیه است. انقلاب اسلامی نظام سیاسی نوپایی که خلاف جهت منافع ابرقدرت‌ها ظهور کرده بود نمی‌توانست تا قبل از تثبیت ساختار سیاسی خود به راحتی ادامه حیات بدهد. این در شرایطی بود که از ابتدای پیروزی انقلاب با بحران‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و در ادامه با جنگ تمام عیار هشت ساله مواجه شد و سازماندهی و پیاده‌سازی ساختار سیاسی با تاخیر و اعوجاجاتی صورت گرفت، اما توانست از کوران حوادث سربلند خارج شود.

تعبیر صحیح و به‌موقع «رابطه گرگ و میش امریکا و ایران» از سوی امام خمینی (ره) در همان شرایط بیان شده است. با نگاهی به مولفه‌های قدرت ملی ایران در دهه اول و دهه پنجم به تفاوت‌های بزرگی مواجه می‌شویم که غفلت از آن نتایج زیانباری را برای امروز و فردای ملت ایران در پی خواهد داشت.

اگر مولفه‌های قدرت ملی را در سه بعد سیاست، اقتصاد و فرهنگ دسته‌بندی کنیم در می‌یابیم که با تاکید بر افزایش قدرت سیاسی (دفاعی و امنیتی) در سایر حوزه‌ها با چالش مواجه هستیم و باید نسبت به چرایی و عوامل این چالش تامل جدی داشته باشیم. در عین حال با افزایش قدرت دفاعی- امنیتی موازنه قدرت به نفع ایران تغییر کرده و لازم است از این فرصت در جهت تقویت سایر حوزه‌ها اقدام نمود تا به همه ابعاد قدرت ملی دست پیدا کنیم.

هدف این نوشتار این است که توجه بدهد که ما در سیاست‌گذاری‌های کلان خود نمی‌بایست در هدف‌گذاری‌های دهه اول متوقف بمانیم و ناگزیر باید با تغییر رویه و تاکتیک‌های گذشته با سرعت و گستردگی لازم در صحنه بین‌المللی به حیات خود ادامه بدهیم.

در دهه اول جنگ به کشور ما تحمیل شد و بیش از سی کشور جهان از صدام حمایت همه‌جانبه می‌کردند و در مقابل ایران در تحریم‌های تسلیحاتی و اقتصادی و سیاسی جدی قرار داشت به‌طوری‌که ما حتی توان مقابله و انجام بازدارندگی در برابر بمباران و موشکباران مناطق مسکونی توسط ارتش عراق را نداشتیم و مردم سخت‌ترین ایام را سپری کردند، اما امروز به یاری خداوند و همت جوانان این مرز و بوم به چنان قدرت دفاعی دست پیدا کرده‌ایم که دشمنان قدرتمند ایران در مقابله با ما تامل و درنگ می‌کنند.

امروز از این قدرت بازدارندگی باید بیشترین بهره را برد و لازمه آن برقراری ارتباط با امریکا و به تبع آن ایجاد ارتباط متوازن با سایر کشور‌های شرقی و غربی است. امروز چرا ما باید از این ارتباط نگرانی داشته باشیم و از تبعات آن بترسیم؟

ایران امروز به واسطه وجود قدرت تثبیت شده امنیتی، انتظامی و دفاعی، سیطره نسبی و لازم در داخل و محیط منطقه‌ای و تا حدودی بین‌المللی را به دست آورده است و با ورود به فضای ارتباطی با سایر کشور‌ها خصوصا امریکا می‌تواند چالش‌های اقتصادی و اجتماعی موجود را ترمیم کند و به ارتقای قدرت ملی خود دست یابد.

در وظایف شورای راهبردی روابط خارجی ایران تصریح شده است که مسوولیت شورا «تهیه راهبرد‌ها و سیاست‌ها و راهکار‌هایی است که جمهوری اسلامی را در سیاست خارجی به نتایج مطلوب برساند.»

مسوولان محترم شورا چه زمانی می‌خواهند راهکار‌های لازم برای رسیدن به نتایج مطلوب را پیاده‌سازی کنند؟ آیا جز این است که بهترین زمان برای این امر در شرایط فعلی و خصوصا در زمان حیات با کفایت رهبری انقلاب است که خود عامل اصلی دستیابی به این قدرت ملی بوده و می‌توانند با هدایت صحیح شرایط جدید در رفع چالش‌های اقتصادی و اجتماعی موجود ایفای نقش کنند؟

مصرانه از ریاست و اعضای محترم شورای روابط خارجی ایران می‌خواهیم شجاعانه در این مسیر قدم بردارند و با توجه به تجربه دهه اول و دوران جنگ بهترین تصمیم را در جهت ایجاد روابطی متوازن و محکم و عزتمندانه با امریکا اقدام کنند.

بدیهی است این اقدام منجر به حل اختلافات با کشور‌های اروپایی و مساله FATF و هسته‌ای و سایر مسائل و نیز به ارتقای بنیه اقتصادی ایران منجر خواهد شد.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    1

    دیر شده است آمریکا هم مانند انگلیس فرانسه روسیه چین هند و و و چه تفاوتی با آنها دارد هیچ هیچ هیچ توهم هیجان

  • shahram
    0

    نه ما باید با مشت بزنیم تو دهن کل کشورهای تاثیر پذیر جهانی و تو کاخ سفید هم محرم بگیریم و ...
    بقول یه مسئول باحالی که میگفت : حتی خود مردم فلسطین هم با اسرائیل دوست بشوند ما ازش نمیگذریم !!!

  • بدانید
    0

    گسترش روابط خارجی بصورت پشت پرده از بعد انقلاب همچنان در جریان است با تمامی کشور ها حتی اون کشور بخصوص!
    اما واردات مثلاً دارو را انجام نمی دهند چون میخواهند مردم بمیرند!
    الان در حال حاضر یک دارو چرک خشک کن خارجی در بازار وجود ندارد و خدا نکرده کسی ریه یا کلیه اش دچار عفونت شود قطعاً خواهد مرد!
    سایر اقلام مانند خودرو نیز به همین شکل است
    اگر مردم خودرو ایمن خارجی سوار شوند تصادفات مرگ و میر کمتری خواهد داشت و به ضرر حکومت است
    چون با مرگ هر انسان بار مالی حذف خواهد شد!
    در کل موافق کاهش جمعیت هستند! و هرچیز مفید به جیبشان
    پس باج دادن در پشت پرده به قدرت یک دنیا و گول زدن مردم شیوه ی نگهداری از ج ا است

  • ناشناس
    4

    تا منافع امریکا تامین نشود نه تنها با ایران با هیچ کشوری در جهان جز تحریم وفشار از سوی امریکا روبه رو نخواهد بود ما هم که در برابر زور تسلیم نخواهیم شد ذات ما چنین است پس فقط مرگ بر امریکا

  • ناشناس
    0

    رابطه گرگ و میش همیشه میش ضررمیکند گرگ=آمریکا
    میش=ملت ایران پس مسؤلین کجاهستند؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اونها پشت پرده اند ودارند از این اختلافها هم ثروت اندوزی می کنند وهم میخورند وهم کیف میکنن وهم دارند به این ریشها و بی ریشها میخندند ومردم را با وعده و وعیده سرگرم و سر کار میگذارند.

    • shahram
      0

      مسئولین مردم رو میش و الاغ فرض کرده اند و این نشاندهنده گاو بودن مسئولین هست و هنوز ضرب المثلی اختراع نشده!!
      اما آنچه عیان است چه حاجت به بیان است

  • ناشناس
    0

    پایان جنگ تحمیلی را در نقطه ضعف قبول کردیم اصلاحات رادرنقطه اوج رها کردیم وحالا رابطه مستقیم با آمریکارا در انزوای سیاست خارجی قبول کردیم این است اقتدار

    نظرات شما -
    • علی
      0

      ماهی را هرموقع از آب بگیری تازه است لازم نیست این همه باج به کشورهای زیادی بدهیم برای بقائ کافی هست کمترین باج را بدهیم به کدخدا کل دنیا با ما میشه

  • ناشناس
    0

    قطع رابطه ازهمون اولم اشتباه بود اما خب چون اونوقت عموما شماها راس کار بودید ویکیم که نمیشه اسمشا گفت دستور فرموده بود توجیه میفرمایید .

  • 0

    تا منافع امریکا وحکام ما در گرو این جنگ زر گریست خبری از رابطه نیست .

    نظرات شما -
    • 0

      آخه کشور فشل وداغون ما که با حرف یک نوحه خون بالا و پائین میشه و یکهو نیروهای خودجوش میریزن تو سفارت کشورهای دیگه ، خدائی چه رابطه ای باید با اون داشت .
      این رابطه فقط برای طرف مقابل ضرره.

  • ناشناس
    0

    با رسمی شدن عضویت ایران در پیمان شانگهای پذیرش و عمل به مقرارت اف ای تی اف و بیست سی الزاماتی است که ایران پذیرفه عمل کنه. ضمنا الکی شور نزنید چون با حضور احتمالی امریکا بعنوان عضو ناظر در پیمان شانگهای برقراری رابطه مسالمت آمیز و صلح آمیز با امریکا هم صورت خواهد گرفت

  • امیرکبیر
    0

    آخه توافق بشه نون کاسبان تحریم چی میشه؟ کشورهای عرب منطقه دیگه اسلحه برای چی بخرند؟ اسرائیل را مجبوریم دوست خطاب کنیم دیگه وزرای شعارمان بیکارمیشن.تازه نکبتزادههای مملکت( آغازادهها )دیگه به چه امیدی زندگی کنند؟ تازه آخرشم مجبوریم نمازجمعه را تعطیل کنیم وهزار مواهب دیگر.بنظرشمابایدتوافق بشه؟

  • سلام
    0

    خدا کند مسپولین ما از خر شیطان پیاده شده و از فتنه ابلیس یعنی روسیه که با موش دوانی باعث دشمنی آمریکا با ما شد پیاده شده تا با هم بریم زنده باد صلح جهانی با عزت و کرامت انسانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها