باهنر در گفت وگو با خبرفوری: عضو دولت در سایه نمی‎شوم/علنی کردن بازداشت فریدون در مقطع فعلی به صلاح نبود/برخی دوست دارند برجام را پاره کنند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عضویت خود در دولت در سایه را رد کرده و تاکید کرد بنایی برای حضور در این تشکیلات ندارد.

باهنر در گفت وگو با خبرفوری: عضو دولت در سایه نمی‎شوم/علنی کردن بازداشت فریدون در مقطع فعلی به صلاح نبود/برخی دوست دارند برجام را پاره کنند

محمدرضا باهنر مرد لابی‎های عرصه سیاسی شاید جز معدود افرادی باشد که توانسته است درطول سالیانی که در عرصه سیاست حضور دارد وجهه و وزنه سیاسی خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کند و چهره‏ای قابل اعتماد برای تمامی جریانات سیاسی محسوب شود، مصاحبه با وی در دفتر جدید خود در جامعه اسلامی مهندسین که به یک طبقه بالاتر ارتقا پیدا کرده است نکات مهمی و جذابی را در بر داشت.

باهنر در این مصاحبه اظهارات مهمی را درباب انتخابات، دلایل عدم موفقیت اصولگرایان در انتخابات و کابینه دولت آینده مطرح کرد که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

متن مصاحبه محمدرضا باهنر با سایت خبر فوری به شرح زیر است:

خبرفوری: در شرایط فعلی با توجه به سهم‎خواهی برخی از جریانات سیاسی از جمله اصلاح‎طلبان از رئیس‎جمهور ارزیابی جنابعالی از این موضوع چیست؟آیا سهم‎خواهی جریانات سیاسی را امری درست می‏دانید؟

باهنر: بنده بارها تاکید کردم که کشور ما براساس یک نظام مردم‎سالاردینی اداره می‎شود و طبق قانون اساسی همه مسئولان کشور با رای مستقیم مردم یا با یک واسطه مستقیم می‎شوند اما آنچه این نظام به آن احتیاج دارد داشتن چند حزب قدرتمند است که متاسفانه ما فاقد آن هستیم و بنده نسبت به این موضوع نگران هستم.

معتقدم هرچه سریعتر احزاب باید در چارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران درکشورمان تاسیس شوند.

در نظام حزبی که در جهان وجود دارد فردی که در مسند انتخابات پیروز می‎شود و رئیس‎جمهور می‎شود باید دولتش را با مشورت حزب خودش انتخاب کند و این موضوع هم از نظربنده یک حق قانونی و قطعی نیست اما حقی عرفی است.

رئیس‎جمهور در کشورما تعلق خاطر به حزبی ندارد

در کشور ما درغیبت احزاب یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که رئیس‎جمهور در چینش کابینه چگونه عمل می‎کند و مهم‎تر از همه این است که در کشورما معلوم نیست که رئیس‎جمهوربه کدام حزب تعلق دارد از این رو در این حالت بحث‌هایی که در زمان چینش کابینه مطرح می‎شود به سهم‎خواهی و فشارهای سیاسی تعبیر می‎شود که این امر خیلی مطلوب نیست.

طبق قانون اساسی رئیس‎جمهور باید همکارانی را انتخاب کند که می‏تواند با آنها کار کند و طبیعی است که این افراد یعنی وزرا باید مورد تایید مجلس قرار گیرند.

وزرایی که انتخاب می‎شوند باید مورد اعتماد مجلس و رئیس‎جمهور باشند اما بنده معتقدم که مشورت دادن به رئیس‎جمهور برای چینش کابینه خوب است ولی فشارها رئیس‎جمهور را از تصمیم مدبرانه باز نگه می‎دارد.

خبرفوری: فکرمی‎کنید دست رئیس‎جمهور باید در انتخاب وزرا و چینش کابینه باز باشد و رئیس‎جمهورباید با اختیار کامل در این حیطه وارد عمل شود؟

باهنر: اگر رئیس‎جمهور حزبی باشد و حمایت یک حزب سبب پیروزی وی شود باید ضوابط حزبی را رعایت کند و باید با ارکان حزب متبوع خود مشورت کند اما حزب در ایران مفهومی خاصی ندارد و معمولا جریانات سیاسی تاثیرگذارتر هستند.

خبرفوری: پس از اعلام خبر بازداشت حسین فریدون برخی جریانات و چهره‎های سیاسی این بازداشت را دلیل افزایش فشار بررئیس‎جمهور پیرامون نحوه چینش کابینه می‎دانند نظرتان چیست؟ آیا صلاح بود باتوجه به نزدیک بودن زمان تحلیف رئیس‎جمهور این موضوع در مقطع فعلی مطرح شود؟

باهنر: بنده بارها گفتم که متاسفانه عده‎ای که تعداد آنها نیز بسیار کم است در کشورمان وجود دارند که به دنبال تندکردن فضای کشورهستند و هم بعضی وقت‎ها علیه رئیس‎جمهور و برخی دیگر از دوستان حرف‎هایی را مطرح می‎کنند که شاید هم بخشی از آنها واقعی باشد ولی از نظر من طرح این مباحث در شرایط فعلی باتوجه به فضای جامعه و مردم به صلاح نیست.

بعضی‎ها نیز در قالب اقدامات مجرمانه وارد عمل می‎شوند مثل اقدام توهین‌کنندگان به رئیس‎جمهور در روز قدس که جرمی آشکار بود که ظاهرا قوه‌قضائیه اقداماتی در این راستا کرده اما از نظر بنده این برخوردها باید سریع‎تر و قاطعانه‎تر باشد می‎تواند بازدارنده‎تر باشد.

البته باید به این موضوع نیز اشاره کنم که گروه‎هایی نیز هستند که مواضع تندی ندارند ولی علاقمند هستند که فضای کشور را تند کنند .

فضای سیاسی کشور تاب تحمل تندروی‌ها را ندارد

من در کلیت قضیه براین باورم که کشورتاب تحمل تند شدن فضای بین جناح‏های سیاسی را ندارد از این رو در این مقطع اگر کسی بخواهد اظهار و بازداشت برادر رئیس‎جمهور را تفسیر کند بنده نم‌ی‏توانم در این باره بحثی را مطرح کنم چراکه از طرف دیگر مردم و مسئولین انتظار و توقع دارند که قوه‎قضائیه هرزمان با جرمی روبه رو می‎شود با آن برخورد کند.

اما از نظر بنده اگر برادرآقای رئیس‎جمهور جرمی مرتکب شدند این جرم مربوط به امروز و دیروز نبوده و قاعدتا بحث‎هایی در گذشته بوده مگر اینکه روشن شود که ظرف این چندروز وی جرمی را مرتکب شده است.

از نظر بنده شاید اگر این اتفاق در یک زمان دیگر رخ می‎‌‎داد بهتر بود چرا که حتی اگر اقدام کننده قصد سیاسی نداشته باشد که از نظر بنده نداشته بازهم افکارعمومی توجیه نمی‎شوند.

بعضی‎ها نیز در قالب اقدامات مجرمانه وارد عمل می‎شوند مثل اقدام توهین‌کنندگان به رئیس‎جمهور در روز قدس که جرمی آشکار بود که ظاهرا قوه‌قضائیه اقداماتی در این راستا کرده اما از نظر بنده این برخوردها باید سریع‎تر و قاطعانه‎تر باشد می‎تواند بازدارنده‎تر باشد

خبرفوری: فکر می‎کنید کدام وزرای دولت یازدهم باید در دولت دوازدهم حضور داشته باشند؟ از نظر جنابعالی ضعیف‎ترین و قوی‎ترین وزیر دولت یازدهم چه کسانی بودند؟

باهنر: بنده خواهش می‎کنم که از بنده نخواهید که به صورت مصداقی نام کسی را ببرم چون نه مصلحت کشور و نه مصلحت خودم می‎دانم اما در کلیت اکثراعضای دولت یازدهم افراد مجرب ودلسوزی بودند که کارهای مثبتی انجام دادند اما در این بین عده‎ای هم متقاضی این بودند که کارهایی را انجام دهند اما به دلایلی چون عدم فراهم شدن فضا، قوانین و مقررات و ناتوانی به دلیل سنی نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند.

قاعدتا ایجاد تغییرات در کابینه دولت یازدهم جز مطالبات عمومی کشور است ولی برخی از جریانات مطالباتشان را روی مواضع سیاسی وزیرمتمرکز می‎کنند چنانکه اصلاح‎طلبان دوست دارند همه وزرا اصلاح‎طلب باشند و اصولگراها تمایل دارند که کابینه‎ای شکل بگیرد که همه جریانات در آن حضور داشتند.

در نوع عملکرد بدون شک وزرا شدت و ضعف داشتند به گونه‎ای که در مناظره‎های تلویزیونی در طول چندسال گذشته مقداری از نقاط ضعف دولت، مجلس و عملکردهای اجرایی کشور بیان شده و همه نیز به آن آگاه هستند.

در شرایط فعلی علی‎رغم اینکه جریانات سیاسی نسبت به هم نقدهایی را منصفانه و غیرمنصفانه بیان کردند اما همه در این موضوع وحدت رویه و اجماع‌نظر دارند که برخی از مسائل امروز کشور ضروری و جز مطلبات مردم است که دولت باید هرچه سریعتر در جهت رفع آنها اقدام کند.

معدل سن کابینه یازدهم بالا بود

مطالبات مردم در واقع مشخص می‎کند که چه کسانی باید در دولت حضور داشته باشند از این رو دوستان ما در دولت نیز به خوبی می‎دانند معدل سن کابینه بسیار بالاست. روندی که بنده از زبان برخی وزرا نیز آن را شنیدم و آنها تاکید دارند که سنشان برای وزیر بودن مناسب نیست که این موضوع از نظر بنده اشکال دارد چرا که در کشورما وقتی فردی برمسند وزارت قرار می‎گیرد ساختارهای سنگین سبب می‎شود تا وزیر روزی 16 تا 17 ساعت کار کند از این رو اگر ساختارهای موجود در کشورمان اصلاح‎شود ضرورتی ندارد که وزیر و حتی رئیس‎جمهور بیش از 8 ساعت کارکند زیرا این رویه بدون شک کارآمدی و بهره‎وری دولتمردان را پایین می‎آورد.

ساعت کاری بالا بدون شک سبب می‎شود تا برخی از وزرا توان جسمی برای تلاش کردن نداشته باشند.

یکی از نزدیکان آقای رئیس‎جمهور اخیرا مژده داده بود که متوسط سن کابینه دولت دوازدهم 5 سال کاهش پیدا می‏کند که از نظر بنده 5 سال کم است البته بنده طرفدار این موضوع هم نیستم که یک جوان کم‎تجربه یا بی‎تجربه را بالای یک وزارتخانه بگذاریم چرا که معاونت‎های ریاست‎جمهوری و وزارتخانه‎های جای کارآمورزی نیست که بخواهیم افراد جوانی را به کاربگیریم زیرا وزراتخانه‎های جای آزمون و خطا نیست و باید وزرای مجرب، مدبر و مسلط به کار برای اداره وزارتخانه‎ها انتخاب شوند.

نکته‎ دیگری که باید به آن اشاره کنم که دولت یازدهم نام تدبیر و امید را برای خود انتخاب کرد اما پیشنهاد دارم که دولت دوازدهم نام تدبیر و اقدام را برای خود انتخاب کند چرا که دولت گذشته تدبیرش خوب بود ولی در اقدام بسیار کند و محافظه‎کارانه حرکت می‎کرد چرا که برخی از مطالباتی که در کشور وجود دارد نیاز به تدبیر، خردجمعی و شجاعت اقدام دارد که باید در دستور دولت آینده قرار گیرد.

خبرفوری: جنابعالی به عنوان دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری فکر می‎کنید اصولگریان چرا در چند انتخابات اخیر موفق نبودند؟ آیا اصولگرایان بنا ندارند تغییری را در ساختار خود ایجاد کنند؟

باهنر: باید به این موضوع اشاره کنم که ما به رفتارهای خلاف غیرمعمول درعالم سیاست عادت کردیم و وقتی که خلاف عادت و رویه ما اتفاقی صورت می‎گیرد فکر می‌کنیم اتفاقی غیرمترقبه صورت گرفته است درحالی که مسئله رفت‎ و آمد جناح‎ها و جریانات سیاسی در همه کشورهای دموکراتیک امری عادی است چرا که قرار نیست یک جناح تا ابد در اریکه قدرت باشد و مجلس و دولت در اختیارش باشد از این رو چرخش قدرت باید در هر کشور میان کسانی که به اصل نظام اعتقاد دارند و دغدغه مردم را دارند بچرخد.

چرخش قدرت در عالم سیاست امری طبیعی است

اگر بخواهیم میزان چرخش قدرت را در کشورمان مورد ارزیابی قرارد هیم باید بگویم که در مجلس اول و دوم جریانات سیاسی دامنه فعالیت جدی نداشتند و اگر جریانی بود محدود به خط امامی‎ها و لیبرال‎ها بودند اما از مجلس سوم تعدادی از مجالس دست اصلاح‎طلب‎های امروز بود و برخی دیگر در اختیار اصولگراها بودند که این موضوع درمورد دولت‎ها هم صدق می‎کرد.

اگر بخواهیم به صورت مجزا تفکیک کنیم باید بگویم که اصلاح‎طلبان در انتخابات شوراهای شهردوم،سوم و چهارم و مجلس هفتم و هشتم و دولت نهم و دهم حضور نداشتند روندی که به نظر بنده طبیعی است.

یکی از نزدیکان آقای رئیس‎جمهور اخیرا مژده داده بود که متوسط سن کابینه دولت دوازدهم 5 سال کاهش پیدا می‏کند که از نظر بنده 5 سال کم است البته بنده طرفدار این موضوع هم نیستم که یک جوان کم‎تجربه یا بی‎تجربه را بالای یک وزارتخانه بگذاریم چرا که معاونت‎های ریاست‎جمهوری و وزارتخانه‎های جای کارآمورزی نیست که بخواهیم افراد جوانی را به کاربگیریم

یکی از شرایط سیاستمداران این است که باید صبور باشند تا در چرخش قدرت حضور داشته باشند.

اما در بحث ایجاد اصلاحات در اصولگرایی باید بگویم که ایجاد تغییرات در ساختارهمه جریانات امری لازم و ضروری است و باید به آن توجه کرد.

خبرفوری: اصولگرایی در طی چندسال اخیر تغییراتی داشته است؟

باهنر: بدون شک در طی این چندسال تغییراتی در بدنه اصولگرایی وجود داشته است که نمی‏‌توان آن را کتمان کرد از این رو از نظر بنده نباید تغییرات را در بدنه جریانات سیاسی نادیده گرفت به گونه‎ای که به طورمثال برخی این موضوع را مطرح می‎کنند که عارف در مجلس دهم موفق نبوده اما بنده صراحتا می‎گویم که عارف توفیق و موفقیت بسیاری داشته است به گونه‎ای که ما درمجلس دهم بیش از صد نماینده اصلاح‎طلب داریم و این یک موفقیت است چراکه اصلاح‎طلبان در مجلس نهم 25 نفر بودند.

در انتخابات سال 92 نیز حسن روحانی با 57/7 درصد انتخاب شدند و نفر دوم 13 درصد رای داشت اما در این دوره از انتخابات رقیب روحانی 40 درصد رای بود که از نظر بنده یک قدرت است.

بنده فکرمی‎کنم دوستان اصولگرا به نسبت دوره قبل یک گام سنگین به جلو برداشتند اما برخی می‏‎خواهند تفسیر دیگری را از این موضوع ارائه می‎دهند و می‎گویند مجموع آرای رقبای روحانی در دوره گذشته مثلا 47 درصد بوده و در این دوره انتخابات 40 درصد شده استدلالی نادرست است چراکه مجموع رای 5 نفر از یک نفر بیشتر می‎شود اما یک جریان در انتخابات 96 توانست 40 درصد آرا را به خود اختصاص نیست.

بنده قصد دفاع ازآقایان رئیسی و قالیباف را ندارم چراکه معتقدم یک جریان سیاسی در انتخابات 96 توانست 40 درصد آرا را به خود اختصاص داد که این موضوع مهمی است.

خبرفوری: بسیاری از اصولگرایان ار جمله محمد دهقان رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف بعد ازانتخابات براین باوربودند که سبد رای قالیباف از رئیسی بیشتربود و نباید وی به نفع رئیسی از صحنه انتخابات کنار می‎کشید نظر شما در این باره چیست؟

شاید باید گزینه‎ دیگری را برای انتخابات ریاست‎جمهوری مطرح می‎کردیم

باهنر: آقای دهقان نظر خودشان را مطرح کردند و ممکن است نظراتمان با هم متفاوت باشد اما نظر من این است که اگر قالیباف هم وارد میدان می‎شد هیچ فرقی برای اصولگریان نداشت و برای ما قالیباف و رئیسی فرقی نداشت البته ممکن است ایرادی درباره انتخاب کاندیدا از ابتدا به ما وارد باشد که این موضوع قابل تصور است و اگرآقای رئیسی نبود و اگر ما فردی را که سابقه کار اجرایی داشت معرفی می‎کردیم شاید موفق‎تر بودیم البته تیردر تاریکی زدن کار درستی نیست.

آنچه مهم است این بوده که مجموعه اصولگرایی با توجه به شواهد و قرائن تصمیمی را اتخاذ کرد که در این بین فشاری را هم به آقای قالیباف وارد نکردیم بلکه آمارها و نظرسنجی‎ها نشان داد که قالیباف سقف رایی داشت که کم‎کم کاهش پیدا کرد و به رای رئیسی اضافه شد از این رو تصمیم گرفتیم که آقای رئیسی گزینه نهایی ما باشد اما روزهای آخرنزدیک انتخابات همواره اتفاقاتی رخ می‎دهد که غیرمنتظره است و نمی‏شود درباره آن کاری کرد.

بنده براین باورم که تصمیم مجموعه نیروهای اصولگرا تصمیم مدبرانه و عاقلانه‎ای بود البته شاید از یک سال قبل کارکرده بودیم می‎توانستیم نتایج بهتری را کسب کنیم.

اصولگرایان در میدان عمل انتخابات ریاست‎جمهوری موفق بودند و اگر یک تلاش خوب و موثری کنند بدون شک در دوره بعد انتخابات می‎توانند 40 درصد خود را به 55 درصد تبدیل کنند.

خبرفوری: فکرمی‎کننید سال 1400 چه کسانی به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری مطرح شوند؟

باهنر: اصلا نمی‎‏توان پیش‎بینی کرد چون خیلی زود است.

بنده معتقدم در مقطع فعلی استقرار دولت مهم‎ترین موضوع امروز کشور است و امیدواریم وزرای پیشنهادی دولت درهمان ابتدا از مجلس رای اعتماد کسب کنند.

درشرایط فعلی کشور تشنج‎آفرینی و فشارها برای کشور خیلی ضرر دارد و دولت و جریانات سیاسی باید آن را رعایت کنند.

رئیس‎جمهور در حال حاضر فرد پیروز انتخابات است از این رو اگر بخواهد جمله‎ای را علیه جریان و افرادی مطرح کند درست نیست و در مقابل هم اگرعده‌ای خودسر علیه رئیس‎جمهور در حضور مردم شعار دهند هیچ منفعتی برای کشور ندارند.

به عنوان مثال در موضوع توافق برجام باید به این موضوع اشاره کنم که دولت در زمان امضا و اجرای این توافق زحمات زیادی کشید اما متاسفانه رقیب و دشمن ما متعهد نیستند وهرروز بازی در‎می‎آورند اما این نکته برای من جالب است که چرا رسانه‎های انقلابی داخل کشورمان از زدن زیر برجام از سوی ترامپ خوشحال می‎شوند رفتاری که از نظر بنده درست نیست!

به تعبیر مقام معظم رهبری اگر طرفین ما در برجام این توافق را پاره کنند ما آن را آتش خواهیم زد اما قرار نیست ما شروع کننده باشیم.

همه باید به رئیس‎جمهور منتخب کمک کنیم

برخی از رسانه‎های داخل کشورمان وقتی متوجه می‎شوند شاید رئیس‎جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا درمورد برجام خبطی کند تیترهایی را می‎‏زنند که احساس می‎شود این روزنامه‎ها خرسند و خوشحال هستند و این دسته رسانه‎ها همواره منتظر هستند که ما برجام را پاره کنیم که این موضع از نظر ما درست نیست.

برخی از رسانه‎های داخل کشورمان وقتی متوجه می‎شوند شاید رئیس‎جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا درمورد برجام خبطی کند تیترهایی را می‎‏زنند که احساس می‎شود این روزنامه‎ها خرسند و خوشحال هستند و این دسته رسانه‎ها همواره منتظر هستند که ما برجام را پاره کنیم که این موضع از نظر ما درست نیست

درشرایط فعلی که دولت مستقر شده است همه باید به رئیس‎جمهور کمک کنیم چراکه دولت رقبای جدی در عرصه جهانی دارد اما بدون شک زمانی که دولت خواست مسائل متن را به حاشیه و حاشیه را به متن منتقل کند ما نقد خواهیم کرد. اما اگردرمتن حرکت کند نباید سنگی را جلوی پای دولت قرار دهیم.

خبرفوری: آیا دیدار امیر تتلو با آقای رئیسی عامل شکست وی در انتخابات بود؟

دیدار رئیسی با تتلو اشکال داشت

باهنر: مجموعه خیلی عوامل سبب می‎شود تا یک اتفاق رخ دهد بنده دیدار تتلو و آقای رئیسی را عامل اصلی عدم موفقیت رئیسی نمی‏دانم ولی از نظر بنده این دیدار اشکال داشت و اگر اتفاق نمی‏‌افتاد خیلی بهتر بود اما اینکه بگوییم تنها دلیل شکست آقای رئیسی دیدار وی با تتلو بوده است درست نیست.

درسال 76 که بنده مسئولیت ستاد انتخاباتی ناطق‎نوری را برعهده داشتم با توجه به پیروزی غیرمترقبه جریان رقیب علی‎رغم درخواست دوستان که می‎گفتند تخلف شده شکایت کنیم بنده با این موضوع مقابله کردم و بچه‏‌های ستاد انتخابات را در جلسه‎‏ای جمع کردیم و دستور دادم ستاد را منحل کنند و جلسه را بعد از 20 روز برگزار کنیم تا شرایط مهیا شود.

بنده جریان انتخابات ریاست‎جمهوری این دفعه را به نفع اصولگرایی می‏‌دانم چرا که رای 15 درصدی دور قبل 40 درصد شد همانطور که عارف در جریان رقیب اگرچه رئیس مجلس نشد ولی کرسی اصلاح‌طلبان در مجلس افزایش پیدا کرد اگرچه برخی از دوستان اصلاح‎طلب در انتخابات ریاست‌مجلس به عارف ظلم کردند که این مشکل در مجلس سالیان سال به دلیل عدم وجود حزب در کشورمان وجود دارد.

اینکه اصولگرایان در انتخابات موفق نشدند دلایل مختلف دارد ممکن است ملاقات با فردی 500 تا رای بالا و پایین کند ولی اتفاقی نبود که منجر به ریزش آرای 7 میلیونی شود.

خبرفوری: نظرجنابعالی درباره طرح تشکیل دولت در سایه که از سوی برخی چهره‎ها اصولگرا از جمله سعید جلیلی مطرح شده است چیست؟آیا جنابعالی در صورت تشکیل این دولت عضو آن خواهید شد؟

باهنر: بنده دولت در سایه را در زمان غیبت احزاب در کشورمان موثر و معنادار نمی‌‏دانم علتش هم این است که اگر دولت در سایه تشکیل شود افراد باید به هم متعهد بمانند و امری که باعث تعهد افراد به یکدیگر می‎شودضوابط و قوانین حزبی است وگرنه همان رویه فعلی مجلس را در دولت در سایه مشاهده خواهیم کرد یعنی فرد با پرچم اصولگرایی وارد مجلس می‏‌شود ولی پس از ورود رویه‎ای دیگری را اتخاذ می‏‌کند.

اولویت اصلی بنده چک کردن پیامک‏‌هاست و در درجه بعد کانال‌های تلگرامی را که دارای اهمیت هستند چک می‎کنم ولی در حال حاضر 90 هزار پیام تلگرامی نخوانده دارم که هرچند وقت یکبار آنها را حذف می‎کنم ولی با برخی از کانال‎ها ارتباط شخصی دارم که آنها را چک می‎کنم

دولت در سایه اگر حزبی وجود نداشته باشد نه رئیس این دولت به اعضا متعهد خواهد ماند نه اعضا به دولت از این رو دولت در سایه در فضایی که چارچوب‎های حزبی خیلی شفاف نباشد معنا ندارد.

من عضو دولت درسایه نمی‎شوم و نیستم.

برای ارزیابی دولت می‎‏توانیم به مانند تشکیل کمیته‎های تخصصی در جامعه اسلامی مهندسین کمیته‎هایی را برای رصد عملکرد دولت و مجلس و نهادهای دیگرتشکیل دهیم و پیشنهادهای خود را ارائه دهیم.

نقدهایی که در فضای سیاسی کشور صورت می‎گیرد باید مشفقانه باشد نه تخریبی و باید بدانیم که رقابت‎ها را باید محدود کنیم به زمان انتخابات و امروز باید به فکر این باشیم که دولت را در مسیر حرکت درست همراهی کنیم.

خبرفوری: این روزها با توجه به گسترش فضای مجازی بیشتر تلویزیون نگاه می‏کنید یا کانال‎های تلگرامی را دنبال می‎کنید؟

باهنر: اولویت اصلی بنده چک کردن پیامک‏‌هاست و در درجه بعد کانال‌های تلگرامی را که دارای اهمیت هستند چک می‎کنم ولی در حال حاضر 90 هزار پیام تلگرامی نخوانده دارم که هرچند وقت یکبار آنها را حذف می‎کنم ولی با برخی از کانال‎ها ارتباط شخصی دارم که آنها را چک می‎کنم.

خبرفوری: یعنی تلویزیون کمتر نگاه‎ می‎کنید؟

باهنر: بله، معمولا برای مشاهده اخبار و یا موضوع مهمی تلویزیون نگاه می‎کنم.

خبرفوری: ممنون از اینکه وقتی رو در اختیار ما قرار دادید.

باهنر: من هم از شما بابت این مصاحبه تشکر می‎کنم.

گفت و گو از فاطمه علی‌اصغری

عکس از مهدی آیینی

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • محرم
    0

    اين چه مسخره بازيه كسي ميخواهند بازداشت كنند عده اي ميگويند كه صلاح نيست پس كي وقتشه مهندس

  • حسین
    0

    درودبه امیرکبیرزمان دکترروحانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها