17 وزیری که مجلس به آنها رای اعتماد نداد / احمدی نژاد رکورددار «نه» شنیدن از بهارستان

در طول یازده دوره گذشته از ادوار دولت، 17 وزیر بوده اند که در اولین روز بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی در مجلس، موفق به اخذ رای اعتماد نشده اند.

17 وزیری که مجلس به آنها رای اعتماد نداد / احمدی نژاد رکورددار «نه» شنیدن از بهارستان

به گزارش خبر فوری ، امروز درحالی تکلیف کابینه دوازدهم روشن می شود که باید دید آیا عدد 17 وزیر به 18 خواهد رسید یا نه.

براساس آمارها، در حال حاضر محمود احمدی نژاد که در مجموع دو دولتش، هفت وزیر نتوانسته اند از بهارستان رای اعتماد بگیرند، رکورددار ردشدگان است و دولت های اول و اصلاحات که همه وزرایش در هر دو دولت رای اعتماد گرفته اند، از سوی دیگر رکورددار بیشترین اعتماد است.

دولت اول؛ همه رای اعتماد گرفتند جز رئیس جمهور!

در دولت اول بهارستانی ها به همه وزرای پیشنهادی دولت رای اعتماد دادند. نخست وزیر در این دولت پس از حرف و حدیث های فراوان شهید رجایی شد و در نهایت مجلس به رئیس جمهور رای عدم کفایت داد و او را برکنار کرد.

دولت دوم؛ وزیر پیشنهادی راه، «نه» شنید

در دولت دوم که شهید رجایی رئیس جمهور بود و شهید باهنر نخست وزیر، تاج گردون وزیر پیشنهادی راه نتوانست از دولت رای اعتماد بگیرد.

دولت سوم؛ اعتماد به همه وزرای پیشنهادی

در دولت سوم با توجه به شرایط خاص کشور، وزرای پیشنهادی توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

دولت چهارم؛ 5 وزیر رد شدند

اما در دولت چهارم، چهار وزیر پیشنهادی نتوانستند از سد مجلس بگذرند. وزرای آموزش و پرورش، دفاع، بهداری، صنایع و علوم پنج وزیری بودند که رای عدم اعتماد دریافت کردند و از این نظر دولت چهارم رکورد بیشتری وزیر رد شده را از خود گرفت.

دولت پنجم؛ رای به وزرای پیشنهادی هاشمی

در دولت پنجم هم که اولین دولت تشکیل شده پس از ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بود، همه وزرا توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

دولت ششم؛ عدم اعتماد به نوربخش

با این حال هاشمی در دولت دوم خود آنقدرها خوش شانس نبود. او نتوانست از مجلسی که با وی همسو بود، رای اعتماد برای وزیر پیشنهادی اقتصاد که مرحوم نوربخش بود، بگیرد.

دولت هفتم؛ رای اعتماد در مجلسی مخالف

دولت هفتم در شرایطی تشکیل شد که مجلس با دولت اصلاحات همسو نبود. با این وجود این دولت توانست به سختی از این مجلس رای اعتماد برای همه وزرا بگیرد.

دولت هشتم؛ تکرار رای اعتماد

در دولت دوم اصلاحات هم مجلس ششمی ها که با دولت همسو بودند به همه وزرا اعتماد کردند تا دولت اصلاحات تنها دولت هشت ساله ای باشد که در روز نخست رای اعتماد به وزرا، همه وزرایش رای اعتماد از مجلس گرفتند.

دولت نهم؛ به 4 وزیر اعتماد نشد

اما کار بررسی وزرای پیشنهادی دولت نهم درحالی صورت گرفت که اشعری برای وزرات آموزش و پرورش، علی محمدی برای وزارت تعاون، هاشمی برای وزارت رفاه و سعیدلو برای وزارت نفت از مجلسی همسو رای اعتماد نگرفتند.

دولت دهم؛ معرفی 3 وزیر زن

احمدی نژاد در دولت دوم خود هم با رای منفی مجلس روبرو شد. او که سه وزیر زن معرفی کرده بود، نتوانست برای دو نفر آنها از نماینده ها رای اعتماد بگیرد. افزون بر سوسن کشاورز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و فاطمه آجرلو وزیر پیشنهادی رفاه، علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو هم از مجلس «نه» شنید. به این ترتیب احمدی نژاد با هفت رای عدم اعتماد در دو دوره، رکورد بیشترین رای عدم اعتماد در تاریخ اعتماد را در اختیار دارد.

دولت یازدهم ؛ رای عدم اعماد به 3 وزیر

در دولت اول حسن روحانی نیز سه وزیر از مجلسی که مخالف دولت بود رای عدم اعتماد گرفتند. میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش سه وزیری بودند که از مجلس رای اعتماد نگرفتند.

دولت دوازدهم ؛ انتظارها برای رای به 17 وزیر

اما رای گیری برای اعتماد به 17 وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم امروز در حالی صورت می گیرد که باید دید هجدهمین وزیر پیشنهادی که در طول انقلاب در روز اول بررسی اعتماد به کابینه از مجلس رای عدم اعتماد می گیرد کیست و آیا دولت دوم روحانی می تواند مانند دولت اصلاحات برای همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد بگیرد؟

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها