رییس جامعه مدرسین:

 بعضی از طلبه‌ها زمان‌شناس نیستند؛ با یک موضع‌گیری نابجا، جامعه را بهم می‌ریزند

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که زمان شناسی و شناخت شبهات روز از ویژگی‌های شخصیت‌های موفق و بزرگ حوزه است، گفت: طلاب و روحانیون باید زمان شناس باشند.

 بعضی از طلبه‌ها زمان‌شناس نیستند؛ با یک موضع‌گیری نابجا، جامعه را بهم می‌ریزند

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار اعضا کمیسیون سیاسی اجتماعی حوزه علمیه قم بیان کرد: یکی از مسائل مهمی که همه ما مخصوصا طلاب و روحانیون جوان باید همیشه مدنظر داشته باشند، این است که زمان شناس باشیم. مثلا بعضی از طلبه های ما درس خوان هستند اما زمان شناس نیستند و گاهی با یک موضع گیری نابجا، جامعه را بهم می‌ریزند.

وی با اشاره به حساسیت مرحوم آیت الله یزدی درخصوص شناخت زمان گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی مرحوم آیت الله یزدی همین مساله بود که استاد و طلبه ما گاهی اصلا نمی‌داند چه اتفاقی در این کشور افتاده است و براین اساس گاهی به گونه‌ای رفتار می‌کند که باعث سوءاستفاده دشمن از او می‌شود. بنابراین همه ما باید توجه داشته باشیم که در رفتار و گفتار خود سوژه، به دشمن ندهیم.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، زمان شناسی و شناخت شبهات روز را از ویژگی‌های شخصیت‌های موفق و بزرگ حوزه دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های شهید مطهری این بود که زمان شناس بزرگی بودند. به طوری که ایشان با مقتضیات و شرایط جامعه آشنا بودند و پاسخ شبهات روز را متناسب با شناختی که از اوضاع جامعه داشتند، می‌دادند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که «خداوند رحمت کند کسی را که طریق مستقیم را طی می‌کند» تاکید کرد: یکی از مشکلات جامعه این است که راه مستقیم را طی نمی‌کنیم. مواضع و تصمیمات ما، گاه به سمتی و گاهی به سمتی دیگر گرایش پیدا می‌کنند، در حالی که باید راه راست و درست را بپیماییم و همواره حق را مدنظر داشته باشیم.

رییس شورای عالی جامعه مدرسین با تاکید بر رعایت حق و انصاف در مواضع و اظهارنظرهای سیاسی، گفت: «یکی از آفت‌هایی که به آن مبتلا هستیم، آفت عدم کنترل زبان است. زبان از نعمت‌های مهم الهی است اما اگر کنترل نشود، می‌تواند مایه شر و بلا برای انسان باشد. نمونه‌اش را هم اخیرا شاهد بودیم که شخصی که یک عمر داعیه دار اخلاق و مراقبه و دروس اخلاقی بود، بخاطر عدم کنترل زبان خود، کلماتی را بر زبان جاری می کند که تمام اعمال گذشته‌اش را از بین می‌برد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی(ع) گفت:‌حضرت می فرمایند: کسی که مقتضیات و تحولات زمان را خوب بشناسد، از آمادگی برای مواجهه شدن با مقتضیات زمان غافل نمی‌ماند. این روایت مهم، مربوط به آینده نگری است. به عبارت دیگر ما در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی خود، تنها نباید امروز را ببینیم.

حسینی بوشهری افزود: اگر به سخنان بزرگان خود مراجعه کنیم، آینده نگری را می‌بینیم. امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب همواره نگاه روشنی به آینده داشتند. مثلا وقتی رهبر انقلاب، تمدن اسلامی را به عنوان مقصد مطرح می‌کنند، در واقع نگاه بلند، ژرف، تیزبینانه و امیدوارانه ایشان است که ما را به سوی آینده‌ روشن و درخشان هدایت می‌کند.

وی در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دانشمند شهید فخری زاده، گفت: دشمنان کور دل و جنایتکار، این دانشمند هسته ای و شخصیت فاخر و ارزشمند و علمی را از ما گرفتند. این مصیبت اگرچه برای ما تلخ و سنگین بود اما انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته، همیشه این درس و پیام را به دوست و دشمن داده است که رویش های انقلاب، این مجال را به دشمن نمی دهند که به اهدافش برسد و به فضل الهی، ناکامتر از گذشته خواهد بود.

منبع: مرکز خبر حوزه

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    موقعیت شناسی علمی دینی و مذهبی دین شناسان شیعه --- اگر با نگرشی عالمانه متکی به علوم اجتماعی و روان شناسی و مخاطب شناسی و علوم قرآن و حدیث و روایت و درایت به طرز آموزش و تبلیغ رایج مذهب تشیع در همه ی رسانه های همگانی معروف صوتی و تصویری و نوشتاری و منبری و در سطوح مختلف مراگز آموزش و تبلیغ دین و مذهب در کشور خود بنگریم در خواهیم یافت دین شناسان در طرح موضوعات دینی و مذهبی در این رسانه ها و مراگز به اصول ذی ربط هیچ یک از علوم مذکور بعنوان پایه های علمی آموزش و تبلیغ و آموختن دین و مذهب اهمیت داده نشده است و این علوم بعنوان ساز و کارهای ضروی در این زمینه لحاظ نگردیده اند. رویه رایج در آموزش و آموختن و تبلیغ دین و مذهب حد اقل در کشور ما و حد اکثر در کل جهان اسلام متاسفانه دقیقا در تضاد با اصرار قرآن در آیات بسیاری با لحنهای مختلف بر ضرورت تعقل و خردگرایی در زمینه ی آموزش و آموختن و تبلیغ دین است. این رویه ی جاهلانه ی دشمن تراش آکنده از خطاهای علمی در طول قرنها پیوسته فجایع و زیانهای بزرگ مادی و معنوی مخصوصا به جهان تشیع و عموما به جهان اسلام با سوء استفاده های کلان دشمنان تحمیل کرده است. این رویه هنوز با بی توجهی همه ی متولیان امر به ضروتهای علمی مذکور و بی توجهی به مسئولیت بزرگ خویش در بروز این فجایع و زیانها که احیانا به کشتارها و ویرانگریهای دست جمعی نیز منجر می گردند ادامه می یابد ونشان می دهد موقعیت شناسی علمی قرآنی و عقلی تا چه اندازه در جهان تشیع و کلا در جهان اسلام اهمیت داشته و لحاظ گردیده است!!!

  • ناشناس
    0

    موقعیت شناسی علمی دینی و مذهبی دین شناسان شیعه --- اگر با نگرشی عالمانه متکی به علوم اجتماعی و روان شناسی و مخاطب شناسی و علوم قرآن و حدیث و روایت و درایت به طرز آموزش و تبلیغ رایج مذهب تشیع در همه ی رسانه های همگانی معروف صوتی و تصویری و نوشتاری و منبری و در سطوح مختلف مراگز آموزش و تبلیغ دین و مذهب در کشور خود بنگریم در خواهیم یافت در طرح موضوعات دینی و مذهبی در این رسانه ها و مراگز به اصول ذی ربط هیچ یک از علوم مذکور بعنوان پایه های علمی آموزش و تبلیغ و آموختن دین و مذهب توسط دین شناسان اهمیت داده نشده است و این علوم بعنوان ساز و کارهای ضروی در این زمینه لحاظ نگردیده اند. رویه رایج در آموزش و آموختن و تبلیغ دین و مذهب حد اقل در کشور ما و حد اکثر در کل جهان اسلام متاسفانه دقیقا در تضاد با اصرار قرآن در آیات بسیاری با لحنهای مختلف بر ضرورت تعقل و خردگرایی در زمینه ی آموزش و آموختن و تبلیغ دین است. این رویه ی جاهلانه ی دشمن تراش آکنده از خطاهای علمی در طول قرنها پیوسته فجایع و زیانهای بزرگ مادی و معنوی مخصوصا به جهان تشیع و عموما به جهان اسلام با سوء استفاده های کلان دشمنان تحمیل کرده است. این رویه هنوز با بی توجهی همه ی متولیان امر به ضروتهای علمی مذکور و بی توجهی به مسئولیت بزرگ خویش در بروز این فجایع و زیانها که احیانا به کشتارها و ویرانگریهای دست جمعی نیز منجر می گردند ادامه می یابد ونشان می دهد موقعیت شناسی علمی قرآنی و عقلی تا چه اندازه در جهان تشیع و کلا در جهان اسلام اهمیت داشته و لحاظ گردیده است!!!

  • جدی
    0

    رسانه ای که نتواند کاربر جذب کند باید درش را تخته کرد

  • ناشناس
    0

    فاجعه های دینی و مذهبی که پاسخگو برای آنها یافت نمی شود. --- طفره رفتن از پرداختن به پاسخ تک تک سئوالهای مورد اختلاف علمی در موضوعهای اساسی بحثهای قرآنی و عقلی و کشاندن بحث به ادامه ی ترفندها و دغل بازیهای دین فروشان و مذهب فروشان با مغلطه گویی و سفسطه بافی که بحث را گرد دورهای باطل می چرخاند ؛ نمونه ای از عوام فریبی آشکار سرکردگان تشیع لندنی برای اغفال نا آگاهان به حقایق بحثهای قرآنی و عقلی است و هدف این روش شیادانه سرپوش گذاشتن روی حقیقت عوام فریبی این سرکردگان مزدور استکبار و صهیونیست است. افسوس که سکان پایگاه های برخی رسانه های همگانی بنام روشنگری در دست نا آگاهانی افتاده که بجای هدف مند و پویا سازی بحثهای علمی در صفحات ارزشمند این پایگاه ها و بجای رساندن دین داران و ذهب داران به حقایق قرآنی و عقلی خدا پسندانه ی دین و مذهب صفحات این پایگاه ها را بنام دین و مذهب جاهلانه با مغرضانه به عرصه ی کشمکشهای سفسطه گویی فاقد هرگونه بازده مثبت و سازنده برای دین و مذهب تبدیل می کنند و مردم را از دست رسی به آگاهیهای حیاتی مربوط به حقایق دین داری و مذهب داری قرآنی و عقلی محروم می سازند و در لجن زار گمراهی و انحراف رها می کنند. هر عاقل صاحب بصیرتی می تواند ترفندهای استکبار و صهیونیست و مزدوران شیاد این ابزارهای شیطان را ، که دین و مذهب را برای منفور و بدنام ساختن ارزشهای الهی به ملغمه هایی از من در آوردیها و خرافات دین زدا تبدیل می نمایند، نیک درک می کند . هر مسلمان وفادار به دین قرآنی خداوند و وفادار به مذهب توحیدی تشیع علوی از نبود روشنگریهای قرآنی خرد گرا در عرصه های آموزش و تبلیغ دین و مذهب غم و اندوه فراوان به دل می گیرد. هر صاحب عقل و بصیرت سلیم از دیدن خاموشی یا مدارای بیشتر دین شناسان در مقابل این آشفته بازاری که شیادان دین فروش و مذهب فروش با آنبوه من در آوردیها و خرافات برای منفور ساختن دین و مذهب و منزوی ساختن روشنگران به وجود آورده اند سخت غصه می خورد. وفاداران به اررزشهای الهی دین و مذهب از سکوت مرموز بیشتر مراکز متولی آموزش و تبلغ دین و مذهب در مقابل این وضعیت فاجعه بار من در آوردی پروری و خرافه گستری شیادان دین فروش و مذهب فروش که ارزشهای مظلوم الهی دین و مذهب را بدنام و منفور می سازند پیوسته از نبود یار در عرصه ی روشنگری غصه و غم به دل می گیرند . این وفا داران از غصه ی مرگ آور نبود دستگاه های آگاه سازی و روشنگری قرآنی و عقلی سازمان یافته و نظام مند دینی و مذهبی حتی در سایه ی حکومتهایی که خود را بنام اسلام مزین ساخته اند از رواج چنین فاجعه ای در جهان اسلام ؛ وقتی فریادهای هشدار دهنده و صادقانه ی سرشت نشین آنان برای حمایت از ارزشهای الهی به جایی نمی رسند از خدا پیوسته آرزوی مرگ می کنند. همه ملل و حکومتهای جهان اسلام نظاره گر تلاشهای مذبوحانه استکبار و صهیونیسم و توطئه های آنان با هدف از هم پاشاندن این جهان و چپاول ثروتهای آن و چیره شدن بر سرنوشت ملت های جهان اسلام با کمک و ترفندهای شیادان مزدور دین فروش و مذهب فروش هستند ولی افسوس که یاری رسانی صادقانه و خدا پسندانه به این جهان در مقابل توطئه های پلید استکبار و صهیونیسم و مزدوران آنان به ندرت یافت می شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها