زندگینامه نامزدها / خلبان با آرزوی پرواز به پاستور

زندگینامه نامزدها / خلبان با آرزوی پرواز به پاستور

سردار سرتیپ دکتر خلبان محمدباقر قالیباف ، شهردار 56 ساله تهران از دیگر کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که اگر در این دوره نیز نتواند مجوز ورود به پاستور را از طریق صندوق های رای دریافت کند نامش در کنار دارندگان بیشترین حضور ناموفق در انتخابات از جمله محسن رضایی ثبت خواهد شد.

نامزدی با 3 تجربه کاندیداتوری

به گزارش خبر فوری، قالیباف اولین بار در سال ۱۳۸۴ شانس خود را برای رفتن به پاستور امتحان کرد که در اولین تجربه انتخاباتی خود با کسب 07/4 میلیون رای پس از آیت الله هاشمی رفسنجانی ، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی و بالاتر از چهره‌هایی چون مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلیزاده قرار گرفت.

اما دومین تجربه انتخاباتی او به همین دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری بر می گردد؛ دوره ای که خیلی ها او را از شانس بسیار بالایی برای پیروزی در انتخابات برخوردار می دانستند.

قالیباف در انتخابات سال 92 به همراه دو چهره دیگر اصولگرا یعنی غلامعلی حدادعادل و علی اکبر ولایتی، حرکتی ائتلافی را شکل داد تا شاید حضوری موثرتر در انتخابات را تجربه کنند. بر همین اساس این سه نفر با هم قول و قرارهایی گذاشتند که تنها یکی از اضلاع این مثلث در انتخابات حضور یابد و دو ضلع دیگر با کناره گیری به نفع ضلع سوم، شرایط را برای پیروزی او فراهم کنند. اما این ائتلاف سه نفره، تجربه ناموفقی را از خود به جا گذاشت و فقط حدادعادل حاضر شد که از حضور در انتخابات انصراف دهد و ولایتی و قالیباف تا روز رای گیری در رقابت باقی ماندند و نتوانستند در برابر حسن روحانی توفیقی کسب کنند.

رابطه نیم بند با جمنا

شاید همان تجربه ناموفق از حرکت ائتلافی بود که باعث شده تا در این دوره، قالیباف چندان اقبالی به حرکات ائتلافی نشان ندهد و با وجود برگزیده شدن از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب به عنوان یکی از 5 نامزد برگزیده این تشکیلات، همواره به صورت کژدار و مریز با این ائتلاف برخورد کند. قالیباف اگرچه به صورت رسمی، دست رد به جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا همان جمنا نزده اما در نشست های عمومی آن نیز شرکت نکرده و چهره های نزدیک به او نیز بارها اعلام کرده اند که قالیباف در صورت حضور در انتخابات، مستقل خواهد بود.

نامزدی دیگر از مشهد

محمدباقر قالیباف که زاده اول شهریور سال 1340 در طرقبه مشهد است با وجود اینکه حدود 12 سال مسئولیت شهرداری تهران ( از 84 تا کنون) را در کارنامه دارد اما هنوز سابقه حضورش در مسئولیت های نظامی بر سایر سوابقش می چربد. او علاوه بر سید ابراهیم رئیسی ، دیگر نامزد برجسته مشهدی این انتخابات محسوب می‌شود.

شروع فعالیت های نظامی وی همزمان با شروع جنگ بود و در همان اوایل جنگ یعنی سال 61 به عنوان فرمانده تیپ امام رضا (ع) و یک سال بعد در سال 62 و در 22 سالگی به فرماندهی لشکر 5 نصر خراسان منصوب شد. پس از جنگ در سال 1373 به فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منصوب شد و آنطور که خودش گفته در دوره مسئولیت وی در این قرارگاه پروژه هایی مانند راه‌آهن مشهد سرخس، گازرسانی به پنج استان مرکزی و غربی، ساخت سازه‌های عظیم دریایی خلیج‌فارس و نیز سد بزرگ کرخه به بهره برداری رسیده است. قالیباف همزمان با این مسئولیت به دانشگاه تهران رفت و کارشناسی ارشد خود را در رشته جغرافیای سیاسی گرفت و سپس در دانشگاه تربیت مدرس موفق به اخذ درجه دکتری شد.

حاشیه‌های زندگی سردار

وی در سال 76 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه منصوب شد و در همین مقطع بود که با توجه به مسئولیتش برای شرکت در آزمون خلبانی ایرباس به فرانسه رفت و مدرک خلبانی گرفت و در حال حاضر نیز یکی از مشاغلش خلبانی ایران‌ایر است. (عکس او با لباس سفید خلبانی در انتخابات ریاست جمهوری 84 از نکات حاشیه ساز آن دوره انتخابات بود.)

حضور و نقش آفرینی در حوادث کوی دانشگاه در سال 78 از دیگر نکات مورد توجه در کارنامه قالیباف در دوره مسئولیتش در فرماندهی نیروی هوایی سپاه است. قالیباف در جمع کردن آن غائله و مقابله با آشوبگران، نقش پررنگی داشت و ماجرای حرکت گازانبری که حسن روحانی در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری پیشین به آن اشاره کرد به همین ماجرا مربوط بود. وی همچنین در کنار برخی دیگر از فرماندهان سپاه از امضا کنندگان نامه ای بود که چند روز پس از حوادث کوی دانشگاه منتشر شده بود و در آن نسبت به وضع موجود به رئیس دولت اصلاحات هشدار داده شده بود.

فراز و نشیب‌های مدیریت شهری

قالیباف در سال 1379 از سوی مقام معظم رهبرى به فرماندهى نیروى انتظامى منصوب شد که تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 84 این مسئولیت را به عهده داشت. راه اندازی پلیس 110 و تجهیز نیروی انتظامی به خودروهای مرسدس بنز از جمله اقدامات مشهود او در این مسئولیت بود.

وی تا سال 84 این مسئولیت را به عهده داشت و پس از حضور ناموفق در انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای شهر تهران به عنوان شهردار تهران منصوب شد. او از آن زمان تاکنون این مسئولیت را برعهده داشته و حتی پس از شکست او در انتخابات 92 از حسن روحانی، با وجود تلاش‌های فراوان اصلاح‌طلبان در شورای شهر، قالیباف در رقابتی بسیار نزدیک و پرحاشیه با محسن هاشمی باز هم توانست مدیریت خود را در مسئولیت شورای شهر تهران حفظ کند. ماجرای واگذاری املاک شهرداری که از آن به ماجرای املاک نجومی یاد می‌شود در کنار حادثه پلاسکو ، سال 95 را به سال پرحاشیه‌ای برای قالیباف تبدیل کرد و بسیاری معتقدند نوع قضاوت مردم در مورد عملکرد شهردار تهران در این دو ماجرا تاثیر عمده‌ای در نتیجه آرای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد داشت.

انتخابات ریاست جمهوری امسال که همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌تواند نقطه عطفی در زندگی قالیباف باشد و ادامه راه او در مسیر زندگی 56 ساله اش را مشخص کند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محسنی
    0

    بهترین خدمتگذارسیدمحمدغرضی است امامتاسفانه چون اطلاعات مردم درموردایشان کم است مسخره اش میکنند تجلیل انجمن مهندسین برق والکترونیک ایران درسومین جشمواره بانیان علم وصنعت به عنوان یکی سیدمحمدغرضی ازپیشکسوتان تاسیس وتوسعه صنعت برق ایران استفاده از مراكز پيشرفته ديجيتال و سيستم اطلاعاتي كامپيوتري . آغاز فعاليت شركت هاي سهامي مخابرات استان ها باوزارت سیدمحمدغرضی:دستگاه های جدیدجایگزین ماشین تایپ دستی یاماشین تردستی شدند اولین فيبرنوري در ايران: نخستين فيبرنوري بين شهري به طول ۴۵ كيلومتر بين تهران و كرج در سال ۱۳۶۸ اجرا شد و درادامه آن طرح فيبرنوري چهار مسير به طول ۵۱۶ كيلومتر در مسيرهاي تهران – ساوه، تهران – گرمسار، تهران – قزوين و ساختمان امام – مجتمع مخابراتي انقلاب اسلامي به اجرا گذاشته شد. راه اندازی پانل خورشیدی مخابرات شرکت طرح و توسعه تلفن ایران به عنوان هسته اولیه تشکیل شرکت ارتباطات زیرساخت کنونی در تیر ماه ۱۳۶۸. آغاز بهره برداري از كارخانجات كابل شهيد قندي يزد.بهره برداري از اولين مركز سوئيچ ديجيتال ايران.تأسیس مجتمع تولید فیبرنوری در پونک تهران اولین شبکه ملی مخابرات نوری نصب اولين خط كابل كواكسيال بين شهري در ايران بين شهرهاي اصفهان و تهران بهره برداري از مجتمع مخابراتي انقلاب اسلامي به عنوان دومين مركز مخابراتي ايران . راه اندازی شبکه تلفن همراه خدمات هوایی پست و مخابرات به دنبال اين تحولات در سال 1370 بهره برداري از اولين موج گير ماهواره اي اينمارست شروع شد . در سال 1371 موافقت اصولي براي ايجاد دانشكده علمي و كاربردي مخابرات اخذ گرديد . در سال 1372 بهره برداري از اولين موج گيريهاي VSAT توسط شركت مخابرات ايران صورت گرفت . بهره برداري از مراكز SC ديجيتال در هشت شهر كشور و بهره برداري از مجتمع مخابراتي انقلاب اسلامي به عنوان دومين مركز مخابراتي ايران در تهران در همين سال آغاز شد . تحولات مهم در سال 1373 عبارت بودند از توسعه شبكه تلفن تهران به يك ميليون و 945 هزار شماره منصوبه و ايجاد شبكه ی تلفن همراه در سال 1374، اساسنامه تأسيس شركت سهامي مخابرات استانها به توسط مجلس شوراي اسلامي تصویب و در اوایل سال 75 اين شركتها فعاليت خود را شروع كردند . در همین سال گسترش شبكه تلفن همراه در سطح 35 شهر و طراحي يك ميليون شماره تلفن همراه ، همچنين اتصال 90 شهر كشور به شبكه ارتباطات داده ها ( ديتا) و توسعه شبكه VSAT به ميزان 70 درصد صورت گرفت ، همچنين در سال 75 مي توان به كسب لوح تقديریونسکو به منظوررسیدگی به نقاط محروم اشاره نمود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها