"ناوالنی"، "برنامه کوواکس" و "گرتا تونبرگ" در میان نامزدهای جایزه صلح نوبل

"ناوالنی"، "برنامه کوواکس" و "گرتا تونبرگ" در میان نامزدهای جایزه صلح نوبل

"هنریک اردال"، رئیس مؤسسه تحقیقات صلح اسلو اظهار کرد: قانون‌گذاران نروژی از سال ۲۰۱۴ به این سو هرساله، جز سال ۲۰۱۹، برنده نهایی را انتخاب کرده‌اند. الگوی سال‌های اخیر خیره‌کننده است.

کمیته نوبل نروژ، که تصمیم می‌گیرد چه کسی برنده جایزه باشد، در مورد نامزدها اظهار نظری نمی‌کند و اسامی آن‌ها و نامزدهای انتخاب نشده را به مدت ۵۰ سال مخفی نگه داشته است.

اما انتخاب‌کنندگان حق انتخاب افشای منتخبان خود را دارند.

طبق گزارش رویترز از قانون‌گذاران نروژی، نامزدها شامل تونبرگ، ناوالنی، سازمان بهداشت جهانی و برنامه‌ COVAX این سازمان برای تأمین دسترسی منصفانه کشورهای فقیر به واکسن‌های کووید ۱۹ است.

تونبرگ به عنوان یکی از "سخنرانان اصلی مبارزه علیه بحران آب و هوایی" معرفی شد و کمپین "جمعه‌ها برای آینده" که با مشارکت وی تأسیس شد هم مورد تأیید قرار گرفت.

ناوالنی که توسط دانشگاهیان روس انتخاب شده، به خاطر "تلاش‌هایش برای تحقق مسالمت‌آمیز دموکراسی در روسیه" از سوی "اولوا الوستون"، وزیر سابق نروژ معرفی شد.

آزادی اطلاعات یکی از موضوعات تکرار شده برای کسب این جایزه بود و نامزدهای آن شامل "کمیته مستقر در آمریکا، حفاظت از روزنامه‌نگاران "، "زینب ال رازویی"، روزنامه‌نگار سابق شارلی ابدو، وب‌سایت خبری Hong Kong Free Press، "شبکه مستقر در آمریکا، بین‌المللی حقیقت‌یاب" و "خبرنگاران بدون مرز"، مستقر در پاریس بودند.

دیگر نامزدها شامل دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، ناتو و آژانس پناهندگان سازمان ملل هستند.

"امیناتو حیدر"، برای مبارزه مسالمت‌آمیز خود در راستای استقلال صحرای غربی، "ایستگاه فضایی بین‌المللی" و "جنبش بین‌المللی پیشاهنگی" هم در این فهرست قرار دارند.

برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱، در ماه اکتبر اعلام می‌شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها