اندیشکده آمریکایی مطرح کرد:

گام اول را تهران برمی‌دارد یا واشنگتن؟

یک اندیشکده آمریکایی در مقاله ای با اشاره به چالش های پیش رو برای بازگشت آمریکا به برجام تأکید کرد که اگرچه هم تهران و هم واشنگتن اراده سیاسی برای این کار را دارند اما زمان آنها برای حل‌وفصل اختلافات‌شان بسیار کوتاه است.

گام اول را تهران برمی‌دارد یا واشنگتن؟

"موسسه کشورداری مسئولانه کویینسی" (Quincy Institute for Responsible Statecraft) که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن است در مقاله ای به قلم تریتا پارسی رئیس پیشین شورای ملی ایرانیان آمریکا به بررسی چالش های پیش روی جو بایدن رئیس جمهورجدید آمریکا برای عمل به وعده انتخاباتی اش درخصوص بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرداخت.

در این مقاله آمده است: تنها کمی بیشتر از یک هفته از آغاز ریاست جمهوری بایدن می گذرد اما وعده او مبنی بر بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران در حال حاضر با مانع روبرو است. در حالی که هر دو کشور ایران و ایالات متحده بازگشت به توافق و احیای برجام را ترجیح می دهند اما هر دو طرف هم اصرار دارند که دیگری گام اول را بردارد.

همانطور که اظهارات مقامات هر دو طرف نشان می دهد، موضوع " چه کسی اول گام را برمی دارد" در تمام دیپلماسی مرتبط با برنامه هسته ای ایران رواج داشته است. با این حال دلایل خوبی برای حفظ آرامش وجود دارد.

این اندیشکده در ادامه آورده است: واشنگتن و تهران هر دو سازوکاری را برای احیای برجام پذیرفته اند: پیروی (از تعهدات) در برابر پیروی. آن طور که به نظر می رسد، این مسیر ساده و سر راست است. هر دو طرف به سادگی عمل کردن به تمامی تعهداتشان را بدون هیچ پیش شرطی می پذیرند. هنگامی که هر دو با توافق مطابقت داشته باشند، مذاکرات درباره اختلاف نظرها و تغییرات می تواند آغاز شود.

اما اگرچه این فرمول ساده است، این مسئله را که "چه کسی گام اول را برمی دارد"، حل وفصل نمی کند.

آنتونی بلینکن وزیرامورخارجه آمریکا بدون اینکه دلیل و توجیه خاصی ارائه دهد، اظهار داشت: وقتی ایرانی ها اجرای کامل توافق را از سر بگیرند، آمریکا هم به تعهداتش باز خواهد گشت. به عبارت دیگر، وی مسئولیتِ گام اول را به عهده تهران گذاشت. اما در مقابل ایران با استدلال توضیح می دهد، این آمریکا بود که توافق را نقض و آن را ترک کرده است، بنابراین منطق حکم می کند که ابتدا ایالات متحده (به تعهداتش) بازگردد.

به نظر می رسد دیپلماسی حتی در مرحله پیش از شروع هم به مانع برخورد کرده است.

این اندیشکده آمریکایی همچنین آورده است: اما این موضوع "گام اول" احتمالا بیشتر حالت ژست سیاسی دارد تا اینکه اصل باشد. تیم بایدن هنوز کاملا مستقر نشده، اما موضع متاخر بودن در بازگشت به توافق، به عنوان یک موقعیت سخت مذاکره ای ممکن است باعث شود که او از نظر مخاطبان داخلی قدرتمند به نظر برسد.

جای تعجب نیست که هیچ یک از طرفین نمی خواهند خود را مشتاق بازگشت نشان دهند. همچنین پافشاری تهران بر موضع اش، نشان می دهد که موضع جمهوری اسلامی به دلیل خیانت ترامپ به توافق، نرم یا مبتنی بر اعتماد نیست.

با این حال، هنوز جای خوش بینی وجود دارد، چرا که در مذاکرات مرتبط با برجام نیز درام "چه کسی اولین کار را انجام دهد"، به شکل فراوان وجود داشت.

هر چند، به لطف دو عامل این درام خنثی می شد. هر دو طرف از اراده سیاسی کافی برخوردار بودند و هر دو زمان کافی برای رسیدن به راه حل های خلاقانه برای مشکلات داشتند.

به نظر می رسد این بار نیز اراده سیاسی نیز وجود دارد اما از طرف دیگر، زمان کوتاه است. هر دو کشور اراده سیاسی را دارند زیرا پیوستن مجدد به این توافق کاملاً در راستای منافع ملی مربوطه شان است.

در نهایت، به یک دلیل ساده فضای خوش بینی بیش از بدبینی است؛ خطر از دست رفتن آخرین فرصت برای احیای توافقی که کاملاً منافع و امنیت هر دو طرف را پیش می برد، برای هر دوی آنها بسیار زیاد است.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • کیان
    0

    خوش بینانه ترین حالت فقط به برجام برمیگرده که بهونه رو از ایران بگیره و تحریم ها رو میزاره برای مسائله موشکی و دخالت ایران در اوضاع منطقه با رویکرد این مجلس هیچ امیدی به آسایش برای مردم نیست چون اصلا جز آدم به حساب نمیارن ما رو وگرنه زیر گوشمون نمیزدن و بعد بگن معذرت خواهی کن؟؟؟

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      برای اینه که هنوز نفهمیدن مردم با هم یکی بشن یعنی چی؟ چه کارهایی ازمون برمیاد!...همینجوری پیش بر اون روز دور نیست!

  • هموطن
    0

    اگه به این دولت باشه گام اول تا آخر رو چهار نعل میره کاری نداره اونا چی میگن

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      هموطن کی؟ لبنانیها؟ سوریها؟!!!

  • ی ط
    0

    آمریکا اول برمیگردد.چون آمریکا اول بدعهدی کرد.تاریخ نشان داد آمریکا استاد بدعهدی است چه دروه ترامپ چه قبل از ترامپ پس ایران دیگر اعتماد نخواهد کرد.

  • ی ط
    0

    آمریکا اول برمیگردد.چون آمریکا اول بدعهدی کرد.تاریخ نشان داد آمریکا استاد بدعهدی است چه دروه ترامپ چه قبل از ترامپ پس ایران دیگر اعتماد نخواهد کرد.

  • محمد
    0

    دولت که پیش پیش در خدمت آمریکا هست / ولی دولت و آمریکا سر مسئله موشکی کور خوندند / مجلس جلوی این دولت خائن رو میگیره

  • حاج کاطم
    0

    امریکا اگر یک قدم بردارد روحانی دوقدم ورمیدارد اگر دوقدم بردارد روحانی دوان دوان بسمت آمریکا میدود . اگر امریکا نسبت به علاقه روحانی به خود خبر داشت از شدت شوق جان میسپرد . البته بنظر من گام اول و آخر را این دولت برخواهد داشت اما بایدن به ریشهای دودی خواهد خندید :)

  • محمود
    0

    گام اول را جنایتکاران وقاتلین هزاران انسان بی گناه طالبان با دعوت به ایران برای مذاکره. را ایران استوار برداشت.

    نظرات شما -
    • کمالی
      0

      اینو به اصلاح طلبها بگو از یه طرف شعار دموکراسی و تمدن و بوی ادلکن فرانسوی برمیدارن از ی طرف با طالبان عکس میگیرن. اصولگرها دز درویی شون کمتر اصلاحاته .... خیلی فریب اصلاحات رو خوردیم. خیلی.

  • ابراری
    0

    گام اول را هرکس بردارد خودشیفتگان افراطی وکاسبان تحریم که فعلا همه ارکان کشور راچه انتصابی ویا با رای ۱۰ درصد تصاحب کرده اند به ان لگد خواهند زد نفع انها درهمین وضعی است که در ان هستیم شعارهای پروسروصدا وغرب ستیزی ونتیجتا غنی شدن هرچه بیشتر انها وله شدن هرچه بیشتر ملت یارانه ۴۵ تومانی بگیر .

  • ناشناس
    0

    کاملأ مشخص که روحانی اصلأ تمایل نداره گام که چه عرض کنم...الکی

  • مورچه
    0

    هردوحزب دارن ازهمدیگرسبقت میگرند برای مذاکره باامریکا بدون اینکه ب سازوکار مذاکره عالی فکرکنند عده ای هم هستن که کاسب تحریم هستن ونمیخواهند منع درامد نامشروع شان را ازدست دهند وچوب لای چرخ مذاکره عالی میگذارن ودوستدار پول مفت هستن

  • وکیل مدافع
    0

    تا کی به حرف های رهبر بی اعتنا باشیم ؟؟!!!

  • بردیا
    0

    قطعا باید تهران برداره در غیر اینصورت با مشکل اساسی مواجه می شویم

    نظرات شما -
    • کمالی
      0

      اون وقت اگ آمریکا و بایدن تحریمها را کامل برنداشتن چی تو انگار متوجه اقداماتی که آمریکا و ایران باید بردارن نیستی آمریکا با چند فرمان اجرایی میتونه تحریمها را لغو بکنه نهایتا چندماه زمان برای اجرا میخواد. اما ایران اگر مجدد اتمی رو به قبل اقداماتش برگردونه سالها زمان برای بازگشت مجددش نیازه . شما کاری به جو و شو و نمایش دولت و روحانی و رسانها نداشته باش. واقعیت اینه ایران با هزار زور در این مدت بیش از ۱ سال غنی سازی نتونسته یک چهارم اورانیوم حدودا سال ۹۴ رو تولید کنه یعنی ایران با تمام خطو نشان ها ۱۵ هزار سانتریفیوژش همچنان فشل شده و ۱۲ تن اورانیوم حدودا ۵ درصدش هوا شد رفت. اما اونها با چند امضا میتونن هر وقت خواستن دوباره دبه کنن و تحریمها رو برگردونن.

    • ارش
      0

      به کمالی ،،،،، خوب ممکنه اینطور هم بشه ولی فعلا ما نمی‌تونیم تصمیم گیرنده باشیم چون جهان با ما در حال جنگ اقتصادیه ،،، ضمنا بهتره از روی احساسات صحبت نکنیم و عقل و منطق رو فراموش نکنیم

    • محمد
      0

      داداش آمریکا ابر قدرت جهانه چرا نمی‌خواهیم بفهمیم دنیا اگه آمریکا نباشه نیست چرا فکر نمی کنیم

  • معصومه
    0

    باتوجه به اینکه تحریم ها برداشته نشده و اروپا و آمریکا در راه اجرای برجام قدمی برنداشته اند و مابا رعایت حفظ قوانین حقوق بشری و حقوق مردم ایران عمل می کنیم و البته در راه صلح خاورمیانه قدم بر می داریم ممنونم

  • مراد
    0

    برای دولت مردان فرقی نمی کند دیرزود صلح با شد بیچاره ملت نمیدونه برای فردا چیکار کند که شرمنده خانواده اش نباشد یکی از حاجی آقا نوشته تحریم یک نعمت است یکی نیست بگه چه نعمتی است توضیح بده لا مسب نشستی رویه گنج برات فرق نمی کند گرانی یا ارزانی یک شب تورا خدا برو خانه یکی از طبقه پائینی ببین چی میکشد با اسکورت میری سر میز میشنی میگی ما انقلاب کردیم باید خوش بگذرانیم خدا ذلیلتان کند گرفتار خانواده شوید انشالاه ما ملت منتظریم بر مصلحت اش آه آه میکشیم

  • کاربر ناشناس
    0

    روحانی التماس می کند

  • محمد
    0

    اگر ایران گام اول را بردارد مثل دفعه ی قبلی مثل این دفعه آمریکا باز قدمی بر نخواهد داشت و چیزی جز دروغ نمی گوید

    نظرات شما -
    • بردیا
      0

      وضعیت الان آمریکا با زمان ترامپ فرق داره ،ایران باید گام اول رو برداره ،هیچوقت کشوری مثل آمریکا این کارو نمیکنه ایران پیشگام بشه حله

    • ن
      0

      بردیا چقدر ساده ای

  • sk
    0

    تیک بعضی از کامنت ها فعاله اونهایی که شما دوست دارید بازدیدشون رو زیاد بزنید و با خط خبر فوری می خونه رو باز گذاشتید ولی او خبر ها و کامنت ها که به ضررتونه و دوست ندارید مردم آگاه بشن رو بستید .. الان من همه رو امتحان کردم .. اینجوری اعتماد مردم به شما از بین میره ... الان هم سابقه خوبی ندارید . ولی بد تر خواهد شد ... لطفا صداقت در خبر رسانی رو فراموش نکنید ....

  • ممد
    0

    یکیتون پیشقدم بشه کارو تموم کنه خسته شدیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها