حزب حاکم پاکستان در آستانه تشکیل دولت در کشمیر

حزب عمران خان در آستانه تشکیل یک دولت در کشمیر تحت کنترل اسلام‌آباد، در پی پیروزی قاطع در انتخابات روز یکشنبه در این منطقه خودمختار است.

حزب حاکم پاکستان در آستانه تشکیل دولت در کشمیر

به گزارش خبرگزاری آناتولی، از بین نتایج غیررسمی پنج کرسی اعلام شده توسط کمیسیون انتخابات آزاد جامو کشمیر (AJK) که توسط پاکستان اداره می‌شود، حزب حاکم تحریک انصاف پاکستان چهار کرسی به دست آورده در حالی که در ۲۰ حوزه رای گیری هم پیشرو است.

به گفته مقام‌های انتخاباتی، بیش از نیمی از مجموع ۳.۲ میلیون رای دهنده آرای خود را به صندوق‌های رای انتخابات مجمع منطقه جامو کشمیر آزاد تحت کنترل پاکستان انداخته‌اند تا برای یک دوره پنج ساله این مجمع فعالیت جدید داشته باشد.

این رای گیری برای انتخاب ۴۵ کرسی از ۵۳ کرسی مجمع است و هشت کرسی باقی مانده نیز در میان احزاب سیاسی تقسیم می‌شود.

یک حزب برای تشکیل دولت به ۲۷ کرسی نیاز دارد. بر اساس وضعیت کنونی، حزب تحریک انصاف پاکستان متعلق به عمران خان، نخست وزیر این کشور احتمالا از عدد ۳۰ عبور می‌کند و در آستانه تشکیل دولت در جامو کشمیر آزاد قرار می‌گیرد.

همزمان با تداوم شمارش آرا، مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز متعلق به نواز شریف، نخست وزیر پیشین پاکستان و حزب مردم پاکستان متعلق به بینظیر بوتو، نخست وزیر فقید این کشور برای کسب مقام دومی در این انتخابات رقابت نزدیکی دارند.

از نظر سنتی، حزب حاکم در پاکستان از ۱۹۷۵ پیروز انتخابات جامو کشمیر آزاد بوده و تحلیل‌ها نیز تغییری در این روند را نشان نمی‌دهد.

اخیرا،‌ ارتش پاکستان در پی درگیری بین فعالان سیاسی رقیب در چند بخش از کشمیر و در داخل پاکستان و همزمان با رای گیری برای انتخابات مجمع جدید ایالتی به منطقه فراخوانده شد.

در جریان این درگیری‌ها بین فعالان سیاسی حزب مردم پاکستان و حزب تحریک انصاف پاکستان در حوزه رای گیری منطقه "کوتلی" دو تن کشته و چند تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

رئیس کمیسیون انتخابات کشمیر تحت کنترل پاکستان گفته که نیروهای ارتش برای کنترل درگیری‌ها و برقراری نظم و اجرای قانون به منطقه فراخوانده شدند.

احزاب اپوزیسیون به ویژه شاخه نواز و حزب مردم پاکستان کمیسیون انتخابات و دولت را به عدم انجام اقدامی مناسب برای مقابله با تقلب انتخاباتی به نفع حزب حاکم متهم کرده‌اند.

حزب حاکم پاکستان این اتهامات را رد می‌کند و احزاب سیاسی را به حمله به فعالان حزبی و ماموران در حوزه‌های رای گیری متهم کرده است.

بیش از ۷۰۰ کاندیدا از ۳۲ حزب سیاسی و مذهبی برای کسب ۴۵ کرسی از ۵۳ کرسی مجمع جامو کشمیر آزاد رقابت کردند. از هشت کرسی باقی مانده،‌ پنج تا برای زنان و سه تای باقی مانده برای نخبگان سیاسی، تکنوکرات‌ها و کشمیری‌های خارج نشین است. اعضای این کرسی‌ها پس از انتخابات معرفی می‌شوند.

از ۴۵ کرسی، ۱۲ تا برای مهاجران کشمیری است که در ۱۹۴۷ و ۱۹۶۵ از کشمیر هند به کشمیر پاکستان آمدند و در بخش‌های مختلف پاکستان ساکن شدند. در ۱۰ منطقه از جامو کشمیر آزاد، انتخابات فقط برای ۳۳ کرسی برگزار می‌شود.

همچنین از ۷۰۰ کاندیدا، تنها ۲۰ کاندیدا زن هستند که برای ۵۳ کرسی رقابت می‌کنند.

جامو و کشمیر با جمعیت اکثرا مسلمان توسط پاکستان و هند اداره می‌شود و هر دو کشور مدعی مالکیت آن هستند. بخش کوچکی از این مطنقه نیز توسط چین اداره می‌شود.

از زمان لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر توسط هند در پنچم اوت ۲۰۱۹، انتخابات در این بخش از جامو و کشمیر که تحت کنترل پاکستان است از اهمیت چشمگیری برخوردار شده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها